Er komt een hete BMW Z4 en toch weer niet. We leggen alles uit.
Tussen al het crossover-geweld van BMW zou je het bijna vergeten, maar de Duitsers hebben ook een leuke roadster in het gamma. De BMW Z4 is een cabrio met softtop en voornamelijk voor de fun bedoeld. In de Verenigde Staten en Duitsland zie je ze nog weleens voorbij komen. En zelfs in ons landje kun je ze tegenkomen. De Nederlandse importeur heeft er inmiddels meer dan 1.000 afgeleverd met gele platen.
Op dit moment kun je kiezen uit drie uitvoeringen: twee viercilinders en een dikke zescilinder. Nu zijn er twee ‘lege’ gaten in het gamma. Het gat tussen de 30i (258 pk) en 40i (340 pk) is wel érg groot en er is geen topmodel.
Hete BMW Z4 komt er wel/niet
Dat topmodel lijkt er wel en ook niet te gaan komen. Er komt namelijk naar verluidt wel een Toyota Supra GRMN met de sterkere S58-motor, maar voor de Z4 komt deze versie vooralsnog niet. BMW heeft de businesscase nogmaals bekeken, maar heeft toch besloten het niet te doen.
BMW gaat dit model niet leveren simpelweg omdat werkelijk niemand het zal kopen. Dat zegt Michael Wimbeck in een interview met BMWblog, projectleider van de Z4 van BMW. Volgens hem is er simpelweg geen markt voor.
Ja, in alle commentsecties en op social media is er veel vraag naar mensen die willen dat de hete BMW Z4 op de markt komt. Het probleem is: ze kopen het simpelweg niet.
De BMW M Roadster (op basis van de E36/7) en Z4 M Roadster (E85) waren beide geen groot succes en toen waren cabrio’s nog redelijk in trek.
Toch nog een sportieve upgrade
Overigens komt er nog wel een beetje sportief nieuws voor de BMW Z4. Want een dikke echte M komt er niet, ze gaan de Z4 M40i wel ietsje sportiever maken. De handgeschakelde transmissie gaat er naar alle waarschijnlijk wel gewoon komen.
Dat is technisch gezien heel erg eenvoudig, want de transmissie wordt namelijk al aangeboden in de Toyota Supra. Sterker nog, de ontwikkeling daarvoor werd gedaan door BMW in opdracht van Toyota.
De handbak komt dan alleen beschikbaar voor de zes-in-lijn variant. Overigens is deze Z4 M40i volgens Michael Wimbeck al behoorlijk sportief, want delen van de ophanging en de subframes zijn afkomstig van de BMW M3 en M4.
Meer lezen? Deze betaalbare open sportwagens worden geld waard!
ukbob zegt
Zal ook wel zijn omdat er aan de huidige beschikbare Z4 varianten al een behoorlijk pittig prijskaartje hangt.
Het design begint – net als met veel andere BMW’s en ook de Z voorgangers – steeds meer te wennen. Hopelijk zakken de prijzen de komende jaren een beetje, ik zie zo’n 30i in fijne spec over een aantal jaar wel zitten!
vodgen zegt
-edit: klopt, dat is de Supra ;-)) –
Ram-G-maN zegt
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik vind de handbakken in BMW’s waardeloos. Dat ze de achteruitversnelling naast de eerste versnelling hebben geplaatst zonder lockout is ronduit irritant. Als je iets te stevig in zijn “een” zet rij je dus gewoon achteruit. Daarmee is de handbak in de Zupr4 sowieso kudt. Gelukkig weet Toyota met de GR 86 wel hoe je een goede handbak ontwikkeld. Daar zit tenminste een lockout op.
rubend zegt
Betreft de GR 86, weet Toyota hoe ‘t moet of Subaru?
sr20det zegt
Je moet die pook toch echt wel met enige kracht in z’n achteruit duwen als ik me niet vergis. Ik heb het nooit als storend ervaren in ieder geval. Zal dus ook wel een kwestie van gewenning zijn lijkt me.
jdbn zegt
Als je met een BMW per ongeluk de achteruit pakt ipv 1 dan ben je wel echt als een lompe Harry bezig hoor. Met onze 1-serie kreeg m’n vriendin het in het begin niet eens voor elkaar om em in z’n achteruit te zetten zonder twee handen te gebruiken… :P
lexis zegt
Klopt bmw handbakken zijn serieus overroepen. Ok het zorgt voor een andere beleving. Maar je roert in een pot blubber geen duidelijk gevoel waar de versnellingen zitten. Het went natuurlijk na verloop en is misschien ook deel van de fun. Maar de automaten en dct’s schakelen zo veel sneller . Ok als M div er zich mee zou bezig houden zullen ze wel met een vrij mechanische bak op de proppen komen.
560pk zegt
Ik rij al 32 jaar BMW’s met automaat dan wel DCT’s, en heb nog nooit één moment verlangen gehad naar een handbak.
e34art zegt
Nooit problemen mee gehad
lexis zegt
Deze generatie z heeft de dalende spiraal van de vorige niet kunnen ombuigen. Ondanks dag het een veel betere auto is geworden. Helaas de markten eijn hertekent en een econimische crisis is een rem om dergelijk speelgoed. De echt exlusieve concurenten zoals Porsche met de boxter/cayman hebben hier duidelijk minder last van. Het blijven´ natuurlijk Porsches met goede restwaardes en een ander Publiek(koopkrachtiger) . Iets wat de Z niet kan voorleggen. Trouwens de Supra zal ook geen lang leven beschoren zijn. Bv in Belgenland nog zelfzamer dan de Z dat zegt genoeg.