De nieuwe Abarth 600e geeft zich nu helemaal bloot, inclusief het interieur.
Fiat hanteert tegenwoordig een opmerkelijke strategie met het lanceren van hun nieuwe modellen. De Fiat 600e werd bijvoorbeeld onthuld met alleen een video, pas later kwamen er nog een keertje foto’s. En de Abarth-versie wordt ook niet in een keer onthuld. De Italianen deelden eerst één foto en nu krijgen we nog een handjevol foto’s te zien.
Voor alle duidelijkheid: dit is nog steeds niet de definitieve onthulling van de Abarth 600e. Maar we krijgen wel het volledige exterieur én het interieur te zien. Er valt straks dus weinig meer te onthullen aan de Abarth 600e.
Exterieur
We kunnen Abarth in ieder geval credits geven voor het feit dat de performance-versie daadwerkelijk anders oogt dan een standaard Fiat 600e. Dat ontbreekt er nog wel eens aan bij elektrische performance modellen (we kijken naar jullie, Volkswagen).
De Abarth 600e is te herkennen aan de extra agressieve voor- en achterbumper, de spoiler, de diffuser en de 20 inch velgen. De kleur – Hypnotic Purple – is ook exclusief voor de Abarth. Iets specifieker: deze kleur is exclusief voor de Abarth 600e Scorpionissima, de introductie-uitvoering. Daar worden er 1.949 van gebouwd, een verwijzing naar het jaar waarin Abarth is opgericht.
Interieur
We krijgen tevens het interieur te zien. Hier hangt ook een lekker sportief sfeertje, met een 12-uurs markering op het stuur, alcantara bekleding, gele stiksels en een Abarth-logo op het dashboard. Op het scherm kun je diverse performance-gerelateerde cijfers tevoorschijn toveren. Ook kun je hier het neppe geluid (jazeker!) regelen.
Vermogen
Abarth bewaart weinig geheimen voor de onthulling, want het vermogen van de 600e is ook al bekend. De nieuwkomer krijgt 240 pk en wordt daarmee de krachtigste Abarth ooit. Deze EV moet echter ook wat kunnen in de bochten. De Abarth 600e krijgt een mechanisch sperdifferentieel en een onderstel waar Stellantis Motorsport zich mee bemoeit heeft.
Al met al klinkt dit als een interessante aanvulling op het huidige aanbod qua EV’s. Ondanks het feit dat Abarth zo’n beetje alles heeft prijsgegeven, laat de onthulling nog even op zich wachten. Die volgt als het goed is in juni. Al weten we met de huidige strategie van Fiat niet of dit nu echt de officiële onthulling wordt.
haroldt zegt
Fraai
gezondverstand zegt
Misschien wel de krachtigste Abarth ooit maar vergeleken met de Chinezen is 240pk voor een sportiefste model natuurlijk peanuts. Een Volvo EX30 begint bijvoorbeeld in de basis al met 272pk.
pentar zegt
Een artikel over EVs is niet compleet zonder een reactie met de woorden Volvo en Chinees in 1 zin. Chapeau!
HZW zegt
240 pk klinkt leuk, maar als dat ding 1600+ Kg weegt, hout het ook niet over.
De gewone FIAT 600e weegt al 1595 Kg, de Abarth 600e heeft vermoedelijk een grotere/zwaardere motor om die 240 pk te genereren, en zal vermoedelijk meer wegen dan 1595 Kg.
240 Pk in een Abarth 500e zou een stuk leuker zijn, in de Abarth 500e Turismo is het maar 155 pk, bij een gewicht van rond de 1400 Kg.
Onehp zegt
PK is niet alles. Ik mis vooral alsnog BEV’s die echt echt *leuk* sturen. Indien dat het geval is, dan is een vlakke 240pk met instant koppel plenty…
tweetyv6 zegt
Ja, maar onze 500e is vrijwel net zo snel (tot pakweg 100 km/h) als onze Abarth 695 RIVALE met 180pk / 1000 kg
HZW zegt
Het probleem van de 500e is zijn betrekkelijk kleine accu, bij de Abarth versie kom je daar door al snel 50 Km minder ver in WLTP berekening, en dat is op papier, de FIAT 500E komt in real live use ook niet aan zijn WLTP range.
Dus vermoedelijk is het bij een sportive rij stijl wel klaar na 200 Km, met de Abarth 500e.
kas_par zegt
Vind het maar een gek ding. Die koplampen… hebben alle fiats/abarths… lijken net ogen van zo’n meisjes kinderpop. Daarmee is de hele uitstraling weg… het mist nog net de opgeplakte wimpers. Alleen daardoor valt deze voor mij direct af, kan daar niet voorbij kijken.