Je hoort het op feestjes, in de kroeg, op je werk… iedereen heeft wel een oplosing voor het fileprobleem. Desondanks wordt het probleem alleen maar groter, vanochtend ook weer 2,5 uur in de f#ck*in’ rij gestaan om op mijn bestemming aan te komen! Maar wees gerust, nu is er dan de “Denktank Nederland Fileland” die ons uit de problemen gaat helpen! Deze denktank heeft zich tot doel gesteld bij te dragen aan een structurele oplossing van de fileproblematiek in Nederland. Medio oktober zal zij een twingtal aanbevelingen aanbieden aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat…
De Denktank Nederland Fileland is een initiatief genomen door burgers voor burgers, zonder enige vorm van overheidsbemoeienis, laat staan overheidssteun. De tank bestaat uit een aantal experts (en wie is er geen expert op dit vlak) die zich “vanuit diverse invalshoeken reeds jaren met het verschijnsel file bezighouden en een buitenring van burgers die zich de afgelopen maanden spontaan hebben aangemeld, nadat daartoe een oproep was geplaatst in een aantal landelijke dagbladen”. Deze buitenring bestaat inmiddels uit zo’n 350 personen!
Wij als burgers kunnen dus eindelijk meedenken over de oplossing van het schrijnende fileprobleem door een reactie te sturen naar de denktank, via: [email protected]. Meer informatie over de Denktank Nederland Fileland is te vinden op nederlandfileland.nl.
Toch wel een interessante actie, ben wel benieuwd met wat voor soort plannen ze komen. Vervolgens zal er waarschijnlijk toch niets mee gedaan worden (zeker niet door Carla), dus wat dat betreft misschien zonde van de tijd. Heb je toch een oplossing die je wilt delen, reacties zijn ook hieronder welkom…
Dennis zegt
Er worden vaak goede en breedgedragen aanbevelingen gedaan die de regering dan vervolgens weer naast zich neerlegt. Ik heb dus weinig hoop dat de denktank het verschil zal maken.
In het Thaise Bangkok (een stad met 10 miljoen inwoners) hebben ze het “beter” geregeld. Daar mag je alleen een auto hebben wanneer je kunt aantonen dat je thuis én op je werk een eigen vaste parkeerplaats hebt.
Dat zie ik hier natuurlijk niet snel gebeuren en ik ben er ook niet voor, want evengoed is het verkeer in Bangkok één groot drama, maar het feit dat men daar in het verkeer 1000% toleranter is, scheelt een hoop.
david zegt
In Oostenrijk gaan ze in de lente tests uitvoeren op een maximum snelheud van 160 km/h op de autsostrade dat is pas een goed initiatief!! Dit is op drie-baanswegen en als het goed weer is worden er digitale borden geplaatst die de maximum-snelheid aangeven!!
Sacha zegt
Denk je dat dat een oplossing voor de files is david?
Als we hier nou eens het snelweggebruik gaan differentiëren naar de BPM bijdrage: Diegenen die het minste bijdragen aan de staatskas mogen niet uit de rechter baan komen, diegenen die het meeste bijdragen aan de staatskas mogen alle banen gebruiken. Dat is bovendien makkelijk automatisch te controleren via kenteken-check, dus goed voor de omzet van Koos Spee.
Dat maakt de BPM ook een stuk eerlijker.
Daarnaas moeten (echte) SUVs en terreinauto’s de mogelijkheid hebben om naast de snelweg in de berm te rijden als het verkeer op de weg stilstaal (á-la motorrijders die tussen de file door mogen rijden).
Dan hebben die auto’s ook weer echt nut.
Mandelbaum zegt
Ik denk inderdaad dat David dat denkt, want ik denk het ook. En ik ga jullie uitleggen waarom.
Kijk het is heel eenvoudig, een file is een capaciteitsprobleem. Het wegdek kan het aantal auto’s niet snel genoeg verwerken. Hoe langer een auto “beslag” legt op een deel van het wegdek hoe meer capaciteit hij gebruikt. Hoe harder een auto zich dus beweegt over het wegdek hoe korter de tijd is dat hij “beslag” legt op het wegdek. Hierdoor is er dus minder capaciteit nodig om deze auto te verwerken.
Hierbij moet er nog wel aan twee dingen worden gedacht.
1. Het kan zo zijn dat door de hogere snelheid er meer ongelukken zullen ontstaan. En bij een ongeluk wordt de weg geblokkeerd en dus wordt de snelheid van de auto’s op de snelweg terug gebracht tot 0 KM/U en dus heb je een zwaar capaciteitsprobleem. Als het aantal ongelukken door het verhogen van de snelheid substantieel toeneemt dan is het waarschijnlijk slimmer om dit idee niet door te voeren.
2. De grens waartoe de snelheid moet worden verhoogt is afhankelijk van het mogelijke problemen van punt 1 en van de ruimte die tussen de auto’s wordt gehouden. Een auto die 30 KM/U rijd hoeft minder afstand te houden tot zijn voorganger om veilig van A naar B te komen dan een auto die 200 KM/U rijdt. De “ruimte” die een auto in neemt op het wegdek en dus de capaciteitsdruk op het wegdek bepaald is dus afhankelijk van de toename in de veilige afstand tussen twee auto’s met die snelheid.
In principe is de oplossing dus simpel, iedereen moet gewoon zo hard mogelijk rijden! Om eventuele snelheidsverschillen tussen de linkerbaan en in- en uitvoegend verkeer op te vangen is het misschien wel zo handig om overal minimaal 3-baans wegen neer te leggen.
@Sacha: SUV’s in de berm is volgens dit principe alleen maar gunstig aangezien dit de capaciteitsdruk op het wegdek weer verkleint. Oma’s die 200 KM/U eng vinden zullen trouwens ook overschakelen naar de B-wegen, waardoor er nog meer ruimte ontstaat!
david zegt
Tests in Duitsland hebben al meermaals uitgewezen dat: als mensen harder gaan rijden dat ze daan ook aandachtiger en oplettender gaan rijden. Alleen als er nog auto’s komen zoals de landwind dan blijven ze misschien beter bij 120km/H
Sacha zegt
Ik ben er helemaal voor: 200Km/h
Maar dan moeten alle wegen wel minimaal 3 baans zijn of meer, anders dan komen er alleen maar problemen.
Of 2x 2 baans (gescheiden), met de binnenste 2 banen (lange afstand) van 150 t/m 200 en de buitenste baan 80 t/m 150 Km/h.
Die 2e 2 baans weg kan natuurlijk ook als 2e verdieping over de huidige weg gelegd worden.
david_merc zegt
Het is echt heel eenvoudig he mensen neem de Duitse politie als voorbeeld als er een ongeval of iets gebeurd die mannen stana er direct en iedereen staat niet zo stom ze gaapen wat is er gebeurd gewoon doorrijden maarja bij sommige mensen dringt dat niet tot hun hoofd maar voor een 15 jarige wel.
david zegt
Ik ben voor een maximum snelheid per twee rijvakken, en ik vind dat de trucks hun maximumsnelheid ook naar 100km/h mag worden opgederevn
autoblogger zegt
Dat met die binnenste banen is nog niet eens zo’n gek idee, probleem in Nederland is namelijk dat je om de zoveel kilometer een afslag/oprit hebt. Daardoor heb je constant auto’s die in- en uitvoegen, waardoor de rest op de rem moet. In Duitsland heb je wegen waar je over enorme afstanden geen afslag tegenkomt, daarom kun je daar ook wat makkelijker vaart maken.
In plaats van de maximumsnelheid te verlagen als er een spitstrook open is, zou rijkswaterstaat in ieder geval kunnen beginnen met het verhogen van die max.snelheid!
@Sacha: SUV’s in de berm is een superidee!
Sir Smokalot zegt
In ieder geval zou het stom zijn om de snelheden van vrachtwagens en auto’s gelijk te trekken.
Dit zeg ik omdat de laatste dagen weer adviezen/plannen werden geopenbaard om de max. snelheid in stedelijke gebieden tot 80km/h te verlagen.
Dit zou filetechnisch wel het stomste zijn wat je kan doen, want nu ligt de max. snelheid voor elk voertuig gelijk. Maar zo’n max. snelheid haal je niet als het druk is, want dan rijdt iedereen 3-breed 70km/h, met als gevolg klevende, agressieve, maar vooral inhalende vrachtwagenchauffeurs, wat weer tot ergernis gaat leiden.
De enige effectieve oplossing voor het fileprobleem is heel simpel: extra banen aanleggen.
david zegt
Extra banen kosten geld, en daan gaan ze weer de belastingen enzo optrekken dus dat is ook niet goed vind ik!!
Sir Smokalot zegt
Valt wel mee, extra banen leveren ook weer geld op, vanwege de betere mogelijkheden voor de transport- en logistieksector.
Geld is wel vrij te maken door wat te snijden in de verzorgingsstaat, het is maar hoe je je prioriteiten stelt :).
carin zegt
maak het openbaarvervoer goedkoper en aantrekelijker door minder vertragingen
Marcel zegt
Wat loopt iedereen nou te ouwehoeren hier! Wat heeft het nou voor zin om de maximumsnelheid te verhogen?!? Dat heeft absoluut niets te maken met het fileprobleem.
Stel je voor: er rijden 100 autos op een stuk weg. de voorste auto krijgt een ongeluk; er ontstaat file. Goh, laten we de snelheid dan maar snel verhogen tot 200 kmph dan kunnen we er snel voorbij……
Waarom gebruik je deze site niet om (on)logisch te redeneren.
Bijvoorbeeld: geef alle autos een letter. Vrachtwagen krijgen de “A”. Dit houdt in dat ze alleen de linkerweghelft mogen gebruiken. met een max snelheid v 80kmph.
Vervolgens krijg je een middenklasse “B”. Deze mogen gebruik maken van de middenbaan en rechterbaan met een maxsnelheid van 120 kmph.
Geef vervolgens de rechterbaan een “C”. Benoem tot deze groep alleen de snelste autos BMW,FERRARI, etc. deze groep mag op de rechterbaan 160.
Als er goede regels komen wat betreft het inhalen, geloof ik dat dit een goede manier kan zijn om het aantal files te verminderen.
autoblogger zegt
@Marcel: een site voor onlogisch redeneren is nog geeneens zo “gek” idee ;)
De redenatie die jij geeft is trouwens ook niet helemaal logisch: de langzaamste auto’s aan de linkerkant laten rijden,.. dat zal wel lekker invoegen worden met al die op- en afritten in Nederland!
PS: NRC Handelsblad 1998; http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Files/
“Het bereikbaarheidsplan van het vorige kabinet, dat voorlopig ook de uitgangspunten voor het huidige beleid bevat, is wel optimistisch over de achterlandverbindingen buiten de Randstad. In 2005 moeten deze wegen filevrij zijn, staat daar met zoveel woorden in.”
evelyn zegt
Oplossing voor het fileprobleem:
De minimum leeftijd voor een rijbewijs moet naar boven naar 25 jaar, dat scheelt een heleboel auto’s en geld voor extra banen. Het wordt weer veiliger, de lucht wordt schoner…
:) kijk mensen, denk daar maar eens over na.
Sir Smokalot zegt
Ach kijk, mevrouw had ook tussen het stofzuigen en eten koken niets te doen…
Hoeveel mensen die ’s ochtends in de file staan zijn denk jij
Sir Smokalot zegt
gvd had ik net weer een seksistische reactie ingetypt, komt ‘ie niet door het verrotte systeem heen :( (opnieuw posten na het verwijderen van het symbool dat ervoor zorgde dat bijna de hele reactie werd afgekapt leverde alleen maar het bericht op dat het niet geplaaatst werd omdat de reactie hetzelfde was)
Jullie houden ‘m nog van me tegoed! Male powerrrrrrr!
jeroen4u zegt
Kijk eens op http://www.langzamestad.nl Dit is een onderzoek om bij stedelijke gebieden op de snelwegen de snelheid te verlagen tot 50 km per uur, waardoor alles als het ware een binnen-de-bebouwde-kom weg wordt. Alle afslagen kunnen gewoon gelijkvloers, vluchtstroken worden fietspaden, minder geluid en stank en schadelijke stoffen overlast, meer interactie met omgeving (even stoppen langs de weg om … te doen (vul maar in)
Wouter zegt
Briljante plannen weer!
Ik heb er ook een: alle rails asfalteren. Stations slopen en er parkeergarages van maken. Heb je een aantal mooie verbindingen naar centra van steden. In bosrijke omgevingen, maken we er wandelpaden van!
christoph zegt
nog een idee, veelen zeggen dat inhalend vrachtvervoer een file veroorzaken, laat dan alle vrachtwagens/vervoer op de meest linkse banen rijden, kunnen ook niet meer inhalen.Dit kan natuurlijk alleen op een 3 baansweg en ze moet er natuurlijk ook heen rijden.
Alex zegt
mijn voorstel is om iedereen 130 te laten rijden, en de vrachtauto’s en alle voertuigen met een aanhanger zwaarder dan de trekkende auto 90 te laten rijden, alle voertuigen met aanhanger die lichter zijn dan de trekkende wagen, zouden net als normale voertuigen 130 moeten kunnen rijden.
maaikiej.... zegt
Hoe kun je de toename van het verkeer in goede banen leiden?
weten jullie het antwoord hier op?? of wat denken jullie??
Dennis zegt
@maaikiej: Degene die daar dé oplossing voor heeft, hoeft de rest van zijn leven niet meer te werken (h)
Daan zegt
@maaikiej: Heel simpel. Slechts één auto per geregistreerd huishouden.
Alwood zegt
uhm sorry daan?! begrijp ik hier dat jij voor 1 auto per huishouden bent?! dat vind ik echt de grootste onzin! dat je een auto hebt wil niet zeggen dat je die gebruikt!
het is al jammer dat je voor extreem lage kilometrages evenveel wegenbelasting moet betalen…
Daan zegt
1 of geen auto per huishouden, maar zeker geen twee. Dat scheelt al een hoop auto’s op de weg.
Het levert misschien wat minder op voor de autoverkopers en voor de pompen, maar dat betaalt zich terug in de vermindering van de schade die door de files wordt geleden.
w0o0dy zegt
ja lijkt me goed voor de economie…….. dan kan er maar één van de twee werken…… hoeveel stellen moeten allebei werken om de hypotheek, de kinderopvang, scholing etc. te kunnen betalen? Hoeveel van die stellen zouden met één inkomen uitkomen? En hoeveel mensen kunnen met de fiets of met het openbaar vervoer naar het werk?
Erg slecht doordacht idee!
btw wij hebben met z’n tweeën 3 auto’s maar die worden nooit tegelijk gebruikt, hahaha
Daan zegt
Dan kan de ander niet werken? Echt niet? Het OV is in de meeste delen van Nederland redelijk dekkend. En als je een half uur moet fietsen om bij een OV halte te komen, dan is dat ook nog eens goed voor je conditie. Veel mensen kunnen met de fiets of OV naar het werk, meer dan je denkt. Ze moeten het alleen nog doen.
tim zegt
@carin: denk je dat het openbaarvervoer genoeg capaciteit heeft om nóg meer mensen te vervoeren? extra treinen/bussen/trams kosten ook veel geld, dus kan je net zo goed meer banen aanleggen. bovendien zullen mensen toch sneller de auto blijven pakken omdat ze lui zijn; geld speelt geen rol, dat zie je ook aan het feit dat het aantal weggebruikers niet is afgenomen sinds de enorme stijging van brandstofprijzen.
@marcel: lijkt me niet echt slim om de langzaamste voertuigen op de meest linkse baan te laten rijden i.v.m. opritten&afritten.
@Daan: ga lekker naar een andere blog je stomme ideeen vertellen, dit is een AUTOblog voor AUTOLIEFHEBBERS
@evelyn, hetzelfde
@christoph, dit is wel heeeeel erg dom:
“veelen zeggen dat inhalend vrachtvervoer een file veroorzaken, laat dan alle vrachtwagens/vervoer op de meest linkse banen rijden, kunnen ook niet meer inhalen.Dit kan natuurlijk alleen op een 3 baansweg en ze moet er natuurlijk ook heen rijden. ”
@sacha: jij hebt gelijk!!! een verdieping er bovenop&de suvs ernaast, de bovenste verdieping is voor snel verkeer, de onderste voor de oma’tjes onder ons.
w0o0dy zegt
ik zou geen enkele vrouw aanraden om met onregelmatig diensten door de bossen te gaan fietsen waar instellingen me gedragsgestoorden in de buurt zitten….. dus nee, openbaar vervoer en fietsen is geen optie. En ikzelf werk door heel NL (en soms BE) en heb daarom een auto van de zaak. Mijn woon/werk verkeer is overigens ook 140km per dag als ik op kantoor zit. Dus nee ik zou ook niet met het openbaar vervoer kunnen. En gezien de kwaliteit van de dienstverlening en de kosten (naast de auto die ik naar klanten echt MOET hebben) ook niet willen.
Feit is, dat als je NIET woont en werkt in de randstad op locaties die met het openbaar vervoer goed te bereiken zijn dan is het openbaar vervoer geen goed alternatief. Voor mensen in de randstad, die 3 uur of langer per dag doen over minder dan 50 km (per dag) lijkt het me wel verstandig om eens iets verder te kijken dan hun neus lang is….
C30CDIAMG zegt
80km/u op de ring… pff, misschien moeten we maar 50km/u gaan rijden op de ring, nog beter!!!….
sjef zegt
Mijn oplossing tegen de files:
Dienstregeling van (Stads)bussen buiten de spits halveren.
4x de gehele dag door hetzelfde traject is waanzin.
2 tot 3 passagiers per keer, belachelijk duur.
Met het bespaarde geld happy hour gedurende één uur
tijdens de ochtendspits en één uur in de avondspits gratis
openbaar vervoer voor wie dàn in de bus stapt.
Misschien wordt het stadsverkeer in en om de steden dan
zoveel rustiger dat hier geen/minder files ontstaan.
*ik joep* zegt
dit is mijn oplossing:
Als we nou mensen die in de stad wonen en die minder dan 10 km naar hun werk moeten rijden, zouden dat stuk best kunnen fietsen. Daarbij binnen de stad zou openbaarvervoer aantrekkelijker moeten worden gemaakt, en als je in de stad woont en je werkt in dezelfde stad dan zou je eigenlijk niet met de auto moeten/mogen gaan.
Daarbij komt nog dat ik dat idee van die snelheid van 200kmph. wel goed vindt,
en dan met die 4 rijbanen waarvan 2 voor 150 tot 200 kmph en 2 voor 80 tot 150 kmph. en mensen die 10kmph moeten rijden moeten eigenlijk met de fiets gaan, behalve onder speciale omstandigheden zoals: als je alleen door een lange eenzame weg moet dan moet je een honkbal knuppel mee nemen+ een tazer en pepper spray. of ze huren een taxi (die trouwens ook goedkoper moeten worden!) of ze nemen gewoon de bus.
ik hoop een heleboel leuke reactie’s hierop te krijgen zodat we verder kunnen debateren.
mitta zegt
mijn oplossing inversteren op openbaar v.v dus de mensen die ver moeten reizen naar hun werk stimuleren met openbaar v.v te gaan .
openbaar v.v goedkoper maken dan is t aantrekkelijk helemaal nu de benzine steeds duurder word .
een betere organisatie van ns .
dan zal t wel rustiger worden op de weg .
JR zegt
Het fileprobleem bestaat helemaal niet…….de files zijn slechts een symptoom…. de belachelijke aantallen auto’s op de weg dat is het probleem. Kijk maar eens goed om je heen naar de andere lemmings als je weer in de tweedagelijkse file staat….. iedereen zit alleen in de auto….. iedereen woont op een belachelijke afstand van zijn werk……iedereen wil exact op de zelfde tijd aan de slag op haar/zijn werk……. etc…. Kortom als je zelf vaak in de file staat raad ik je aan om het probleem in jezelf te zoeken.
Enkele tips: 1) verklein je woon-werk afstand.. verhuis of verander van werkgever (overleg met je werkende wederhelft is hiervoor nodig). 2) neem eens de fiets…. ik zelf fiets drie dagen in de week (19 km)…. kheb daarbij nog nooit file-leed ondervonden….. vraag jezelf eens af of dat je je auto niet kan delen…. 3) bekijk de mogelijkheden om je werktijden te variëren (thuis werken?).
Indien je nu al (binnen enkele seconden!) hebt geconcludeerd dat bovenstaande adviezen voor jou absoluut niet werkbaar zijn, dan zit er niets anders op dan te accepteren dat het probleem bij jezelf ligt. Mijn laatste advies is om in deze gedachte te berusten, de volgende keer als je weer in de lemmings-polonaise aansluit.
Post scriptum: ik besef mij terdege dat ik menig automobilist tegen haren in zal strijken met mijn welgemeend advies, besef echter wel dat ik niet je tweedagelijks files veroorzaakt… dat doe je zelf!
Jack zegt
Nice, JR! Eindelijk een goede reactie.
Voor iedereen die vind dat er meer banen aangelegd moeten worden: Hoe lang zal dat gaan duren? Tot nu toe lijkt meer asfalt niet te helpen, en als het al helpt, zal het minstens 10 jaar duren voordat de plannen gerealiseerd zijn, nog meer voor de plannen om een ‘2e verdieping’ aan te leggen.
Het wordt me vandaag pijnlijk duidelijk waarom Nederland een parlementaire democratie is, en geen directe democratie – het volk kan geen eigen beslissingen nemen, vertegenwoordigers met een hoger IQ moeten dit voor ons oplossen.
Godzijdank, anders zou over 10 jaar de staatskas leeg en het land vol zijn.
RS zegt
ik ben het met JR eens !
gewoon de woon-werk afstand verminderen
waarom moet iedereen in de randstad wonen
laat bedrijfen verhuizen naar het noorden.
dan spreid je de auto’s over heel nederland
waardoor de file’s in het zuiden minder worden.
wat ook een idee is om gewoon de werktijden de veranderen
waarom moet iedereen om 8 uur beginnen, laat mensen gewoon thuis het
dagelijkse mail lezen en andere dingen doen, dan kunnen ze later naar hun werk gaan waardoor ze de ochtend file vermijden..
het “@-huis-werken” is tegenwoordig heel makkelijk te bereiken aan gezien de technologische ontwikkelingen van deze tijd , met name in de ICT-sector.
neem bijvoorbeeld: video vergaderingen. waarom moet iedereen nog bij elkaar komen voor een vergadering. laat iedereen gewoon thuis blijven. en overleg met daarvoor gemaakte ICT oplossingen.
ik denk daarbij dat het aanleggen van extra rijbanen niet een directe oplossing is voor het fileprobleem, natuurlijk los je de file op als je maar genoeg banen naast elkaar legt maar hier kun je niet eindeloos mee door gaan. ook de staatskas kan dit niet trekken.
en aanpassingen doen op de max. snelheid heeft in mijn ogen ook geen effect. waarom zou je met 120 km/u wel file krijgen en met 140 km/u geen :S
waar ik het wel weer mee eens ben is maatregelen omtrend de vrachtwagens. laat hun een eigen rijbaan hebben, waar ze alleen op mogen rijden en nergens mogen inhalen. laat dit een soort “spoor effect krijgen” 1 richting, 1 baan, 1 algemene snelheid.
Filedenker zegt
Het fileprobleem in Nederland kan moeilijk worden opgelost. Uit onderzoek blijkt echter dat het verhogen van de brandstofprijzen wel degelijk van invloed kan zijn, misschien niet direct op de korte termijn (of de prijzen moeten zeer explosief stijgen), maar wel op de lange termijn. Mensen voelen het simpelweg in hun portemonnee en gaan minder rijden.
Overigens moet hierbij wel worden opgemerkt dat ‘straffen’ minder goed werkt om een gedragsverandering (zoals minder auto rijden) teweeg te brengen dan ‘belonen’. Belonen is echter wel prijziger voor de overheid en straffen levert hen juist geld op… Voor meer informatie:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/36361-fileproblematiek-oplossen-door-brandstofprijsstijging.html
John zegt
Waar zorgen we er niet voor dat de linkerbaan bijv. 140 km/u is, middenbaan 120 km/u en rechterbaan 100 km/u.
Zo is het iig duidelijk dat mensen niet op een bepaalde baan moeten blijven hangen en snel moeten inhalen. Als iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijd kun je nooit inhalen.. kan iemand mij duidelijk maken waarom dit een slecht plan is :P
paul zegt
Ik denk dat ik een vrij realistische oplossing weet, nl deze,
Wanneer je alle snelwegen gaat gebruiken als afgesloten wegen met toegangs controle, en alle bedrijsvoortuigen toegang verleent op dit wegen net, vervolgens kan burger verkeer via internet inschrijven om gebruik te maken van een traject. als een bepaald wegen vak op dat tijdstip vol is zal je aan ender tijdstip moeten kiezen of een car poule zien te regelen. vast staat zo dat de wegen niet meer overvol raken. er vanzelf wordt gepoult en het bedrijfsleven minder kosten maakt, minder ergenis op de weg en je vooraf weet hoe laat je op je bestemming bent. je kan het nog verfijnen door bij ieder oprit de maximum snelheid via de cruse control vast te zetten zodat overbodig snel rijden niet meer kan. het traject per afgelegde rit kan ook worden gecontroleerd op te snel verkeer waarna later de afrekening volgt, als dan verder de motorrijtuig heffing wordt afgeschaft en alleen wordt betaald per afgelegde km op de snelweg is het helemaal compleet, zo zijn er prettige en minderpretigge dingen aan dit systeem maar in iedergeval een oplossing die gegarandeerd de file laat verdwijnen uit nederland.
Ik denk dat zelfs de kosten niet veel meer zal zijn dan de 3 miljard die nu nodig is voor het geplande rekening rijden.
graag jullie reactie.
paul
jos bestenbreur zegt
mensen er hoeft helemaal geen file te komen als de voorste maar door rijdt.wat een voudige oplossing vinden jullie ook niet en zo goedkoop.