Ferrari heeft het lek boven, aldus Ferrari. En dat zorgt ervoor dat het weer spannend wordt in de F1. Maar is dat wel zo?
het is een bijzonder F1-seizoen en dat is het. In het begin leek het namelijk alsof Ferrari op Schumacher-esque wijze het kampioenschap naar zich toe zou trekken. Want wat waren die rode paarden uit Maranello een partij snel en wat was Red Bull onbetrouwbaar.
Hoe anders ziet het eruit na 8 races. Red Bull bleek toch niet zo onbetrouwbaar en de Ferrari’s waren in de bochten wel snel, maar werden op het rechte stuk om de oren gereden door Max en Checo. Als ze het überhaupt volhielden, want de betrouwbaarheid viel helaas toch een beetje tegen.
Met als resultaat dat Verstappen aan de leiding gaat in het WK, gevolgd door zijn teamgenoot Perez en dat de eerste Ferrari pas op de derde plek te vinden is. Bovendien was de laatste race behoorlijk saai, zo onbedreigd reed Red Bull naar de overwinning.
Maar Ferrari brengt de spanning terug. Althans, dat beweert Ferrari zelf…
Ferrari krijgt een nieuwe achtervleugel
Teambaas Binotto heeft namelijk gezegd dat de Ferrari’s vanaf komende race in Canada minstens zo snel zijn op de rechte stukken als Red Bull. Dat komt door een nieuwe achtervleugel, die zorgt voor een hogere topsnelheid. Bovendien levert die nog wel genoeg downforce voor snelheid in de bochten.
De kenner zal zien dat de vleugel van Ferrari heel veel lijkt op degene die Red Bull gebruikt. En dat zijn geen complottheorieën, het is de waarheid. Want Binotto geeft het zelf toe. En zeg nou zelf; beter goed gejat, dan slecht bedacht, toch?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
De snelheid zou dus goed moeten zitten, maar hoe zit het dan met het puntje betrouwbaarheid? Nou, daar kunnen we kort over zijn, Ferrari heeft daar niets over gezegd. Maar als daar niks aan gedaan wordt, kun je nog zo snel rijden, punten ga je er niet mee verdienen.
Of zoals Olav Mol tot in den treure over de Nederlandse Formule 1-fan heeft uitgestort: To Finish First, You First Have To Finish. En meestal brabbelt Jack Plooij er dan nu iets onbelangrijks doorheen, waardoor de mooie en ware woorden van Olav Mol verloren gaan in een kakofonie van onbeduidende weetjes en nog nuttelozer informatie waar niemand op zit te wachten. Maar dit vanzelfsprekend geheel terzijde natuurlijk.
Laten we dus maar hopen dat Ferrari het lek boven heeft en in het vervolg de overwinningen afwisselt met Red Bull.
Is voor iedereen leuker!
lekkerlinksrijden zegt
Hopelijk, maakt het jaar wel zo leuk
Benny_Weisz zegt
Eerst zien dan geloven!…..
HZW zegt
Veel is mijn niet bekend, over wat er nu daadwerkelijk stuk gaat aan die Ferrari motoren.
En of het allemaal dezelfde problemen zijn bij alle Ferrari gebruikers, of dat het allemaal verschillende problemen zijn, die alle gebruikers kunnen overkomen.
Edge zegt
Uitsluitsel over de motoren van Magnussen en Zhou hebben we nog niet gekregen, maar van de motor van Leclerc wordt door de betere Italiaanse journalisten gemeld dat het wederom een geplofte turbo is.
ghini zegt
Die van Sainz hydraulica toch? Maar er werd overal ook geroepen MGU.. meerdere autos uitgevallen, verschillende problemen.. Niet best..
Kvgorp zegt
Ze gaan het toch afleggen op strategie.
Richmond zegt
FIA intervenes to reduce F1 porpoising on safety grounds
https://www.motorsport.com/f1/news/fia-intervenes-to-reduce-f1-porpoising-on-safety-grounds/10323151/
FIA gaat ingrijpen in het porpoising probleem.
Edge zegt
Ik heb de kop dat artikel al paraat: “Het wordt minder spannend in de F1 en dat komt door Mercedes”.
harrie zegt
Het lijkt erop dat de FIA eisen gaat stellen aan de maximale amplitude en G krachten.
Met andere woorden, Mercedes moet hun hok hoger af gaan stellen. Toto’s spelletje lijkt niet helemaal te lopen zoals ie wil.
ghini zegt
A statement released by the FIA ahead of Canadian Grand Prix weekend reads: A Technical Directive has been issued to give guidance to the teams about the measures the FIA intends to take to tackle the problem.
These include:
1. Closer scrutiny of the planks and skids, both in terms of their design and the observed wear.
2. The definition of a metric, based on the car’s vertical acceleration, that will give a quantitative limit for acceptable level of vertical oscillations. The exact mathematical formula for this metric is still being analysed by the FIA, and the Formula 1 teams have been invited to contribute to this process.
The FIA will also convene a technical meeting with teams prior to track action in Montreal, in order to define measures that will “reduce the propensity of cars to exhibit such phenomena in the medium term.”
Tekst gekopieerd van racingnews365.
Zoals het hier nu staat klinkt het prima. Klinkt alsof ze van plan zijn het zo uit te voeren dat teams alleen de rij hoogte moeten verhogen als er te veel poirpossing voorkomt. Dan worden de teams die het wel voor elkaar hebben niet benadeeld. Voorlopig is er iig nog niks dus dat is ook gunstig. Ik kan me voorstellen dat Mercedes later alsnog gaat inbrengen dat er een minimum hoogte moet komen maar ik zou zeggen voer dat dan pas in vanaf volgend jaar. Dan is het eerlijk en kan iedereen daar hun autos op her ontwerpen.
realhustler zegt
Mercedes heeft hier zeker voordeel van, alleen niet tov Red Bull.
Mercedes wil de auto niet hoger zetten, omdat anderen dat niet doen en ze dan niet meer 5-6 rijden.
Dus de nieuwe directive maakt porpoising feitelijk ‘verboden’. Dus als je er last van hebt, dan moet je auto hoger.
Dus Ferrari moet iets omhoog, Mercedes moet flink omhoog, maar ook de teams achter Mercedes moeten wat omhoog, de een meer dan de ander.
Mercedes had ws gehoopt op één van twee dingen:
– Trick suspension mag weer (en misschien een ophoging van het budget cap hiervoor)
– Er komt een minimale rijhoogte voor iedereen die hoger is als nu.
Ze krijgen:
– heb je last van porposing, doe je auto omhoog, want je mag niet meer verticale G en oscilaatie hebben dan een nader te bepalen waarde. De teams mogen zelf met constructieve waardes komen.
flyerbunch zegt
https://www.fia.com/news/fia-takes-steps-reduce-porpoising-interests-safety