Het was weer veel stilstaan voor de Nederlandse automobilist.
Het mag geen verrassing heten, maar ook in 2019 is het weer drukker geworden op de Nederlandse wegen. Het ANWB heeft de balans opgemaakt voor dit jaar en daaruit bleek dat het aantal files met 17% gestegen is. Vorig jaar was het aantal files al met 20% gestegen. De drukte nam in de ochtendspits meer toe dan in de avondspits. Het ging respectievelijk om stijgingen van 16% en 14%. De grootste stijging was echter buiten de spits om. De files overdag namen namelijk met maar liefst 40% toe.
Het dieptepunt was 22 januari, op een winterse dinsdag. Sneeuw en gladheid in het oosten van ons land resulteerden die dag in 2.287 km file. Regen speelde het verkeer dit jaar echter ook parten: met name in oktober en november zorgde dit voor een aantal bijzonder drukke spitsen. Ook de boeren hebben hun steentje bijgedragen aan een drukke herfst.
Naast het weer constateert het ANWB ook dat kop-staartbotsingen in files dit jaar voor veel extra file zorgden. Blijkbaar was niet iedereen even goed voorbereid op de toegenomen drukte dit jaar. Qua werkzaamheden viel de A12 bij Utrecht op. Werk aan de Galecopperbrug zorgde in oktober voor veel hinder.
De ochtendspits was het drukst op de A1 van Apeldoorn naar Amsterdam. In de avondspits was je vooral op de A27 van Utrecht naar Breda de pineut. Qua totale drukte spande de A4 van Amsterdam naar Den Haag de kroon.
Hoewel het wegennet dit jaar en de jaren daarvoor wel uitgebreid is, was dit blijkbaar niet genoeg. Er zijn in het afgelopen decennium namelijk maar liefst 1 miljoen auto’s bijgekomen. Ook stappen mensen vaker in de auto, omdat meer mensen met de auto naar hun werk gaan en er überhaupt meer mensen werk hebben.
Of het nu echt een recorddrukte was dit jaar is niet geheel duidelijk. Volgens het ANWB is het ongeveer net zo druk als in 2008, wat tot nu toe het drukste jaar was. Omdat ze files toen op een andere manier maten kunnen de twee jaren niet één op één vergeleken worden. Dat het druk was is in ieder geval een ding dat zeker is en het ziet er niet daar uit dat dit volgend jaar niet minder op zal worden.
Foto credit: thomcarspotter op AutoJunk
enricoleerdam zegt
Er zijn gewoon te veel mensen in dit kleine landje. hoe ziet het er over 20 jaar uit?
yipikaye zegt
@enricoleerdam:
Dat is niet zo moeilijk te berekenen.
Nu telt Nederland 17.4 miljoen inwoners.
De bevolkingsaanwas bedraagt momenteel 120.000 per jaar.
Dus over 20 jaar zijn er minimaal 19.8 miljoen mensen.
Minimaal dus.
Alleen de bevolkingsaanwas verloopt niet lineair, deze zit in een versnelling.
Reken op een 20 tot 21 miljoen mensen.
lekbak zegt
@yipikaye: die bevolkingsgroei hoeft niet zo door te zetten. Het aantal kinderen ligt al jaren onder de twee, dus de dag dat de grenzen dicht gaan is de dag dat de bevolking begint te krimpen. Wellicht dat de bestuurders van dit land dat ook in gaan zien.
yipikaye zegt
@lekbak:
Helaas zit het CPB al jaren naast de voorspellingen en groeit de bevolking uit proportie.
Maar….
Misschien is het een idee om Camiel Eurlings bij Kneighthood Capital weg te kapen ?
lekbak zegt
@yipikaye: dat komt dus puur door immigratie. Dat zijn zowel arbeiders uit andere Europese landen als assielzoekers verder weg.
De politiek vind het geen probleem, want die denken dat we de arbeidskrachten nodig hebben om de ouderen te betalen. Maar die arbeidskrachten worden zelf ook oud. Het is pure uitstel, ze zijn te laf om de grenzen te sluiten en het probleem nu op te lossen. Ze laten heel bewust deze ellende achter voor de volgende generatie, dan kost het hen nu geen stemmen.
mashell zegt
@enricoleerdam: de oplossing voor het teveel aan mensen is zo drastisch daar krijg je gelukkig geen meerderheid voor. Bovendien zijn er echt wel teveel mensen (de boeren die in dit kleine landje boeren weten nog twee keer zoveel vlees te produceren als nodig om iedereen te voeden dus vol met mensen is het land niet bepaald) of zijn de mensen en het werk vooral slecht verdeeld over het land? Vanuit het oosten kun je in de ochtendspits niet fatsoenlijk naar Amsterdam rijden over de A1 en in de avondspits niet fatsoenlijk terug maar ik reed laatst in de avondspits wel helemaal file vrij over die A1 van Deventer naar Schiphol. Conclusie: het land is teveel op het westen gefocust. Als we de werkgelegenheid beter over het land weten te verspreiden kunnen we het file probleem volgens mij zelfs helemaal oplossen.
lekbak zegt
@mashell: doe mij dan maar de huidige situatie. Liever files in de randstad dan drukte op het platteland. Ik vind het wel prettig dat ik het spits kan noemen als ik naar de 1 moet voor een rotonde…
Maar nog beter is gewoon zorgen dat de bevolking niet langer groeit, zorgen dat er minder verplaatsingen zijn en zorgen dat het openbaar vervoer goed genoeg word voor al die mensen die nu in de file staan.
mashell zegt
@lekbak: nu preek je voor eigen parochie, maar probeer het eens te zien voor compleet Nederland.
De bevolking moet groeien want de economie moet groeien (dat is waar heel het economisch systeem op gebaseerd is, of dat een goed systeem is dat is een heel andere discussie) bovendien hebben we te maken met vergrijzing dus is het wenselijk dat beroepsbevolking groeit om dat op te vangen en dat zal helaas alleen maar gaan door een toename van de totale bevolking. Maar als we de werkgelegenheid en de bevolking beter weten te verdelen dan heeft helemaal niemand echte drukte. Het wordt steeds belangrijker om de focus van de randstad naar de rest van Nederland te verleggen. Jij vertelde me dit jaar dat Friesland als Amsterdam Lake district verkocht wordt aan de toeristen, dat is slimme marketing maar ook een aanwijzing dat de rest van Nederland op dit moment niets meer is dan periferie van de randstad. En dat doet rest van Nederland geen recht.
lekbak zegt
@mashell: ik moet nog steeds grinniken over amsterdam Lake District.
Ik ben het verder dus totaal niet met je eens (behalve dat ik voor eigen parochie preek, dat deed ik daar inderdaad even). Je kunt de verschillende problemen niet los van elkaar zien. Zowel het economische systeem van groei als de vergrijzing als globalisatie. De huidige manier van werken kan niet meer. Het is een uitputtingsslag die op een gegeven moment op moet houden, al dan niet vrijwillig. En hoe langer je wacht, hoe heftiger en minder vrijwillig het zal zijn.
Nu beginnen met hervormen, niet morgen. Zowel intern als extern. Uit de euro en de eu zodat we de flexibiliteit terug krijgen die ons groot heeft gemaakt. Stoppen met denken dat het niet anders kan. Nu beginnen met groei remmen en schijt hebben aan recessie. Want recessie is uiteindelijk ook maar een getal, net als groei. Niemand heeft er iets aan als je linksom meer geld krijgt, en rechtsom alles duurder word. Als we nu bewust een recessie veroorzaken op de goede manier kan je het onder controle houden, dan hoeven we niet te wachten tot de bom weer barst.
Een deel van die hervorming zal inderdaad ook zijn dat er minder bewegingen van personen en goederen moeten komen. Dat is puur verlies. Dus minder fixatie op de randstad zal waarschijnlijk onvermijdelijk zijn, maar wellicht kan het ook door het in de randstad efficiënter in te delen. Want de randstad is de randstad vanwege de havens. En die kan je niet verplaatsen.
mashell zegt
@lekbak: die havens zijn de reden van het bestaan van de randstad maar al lang niet meer de noodzaak. Vroeger werkten in havens vele sterke mannen die schepen laden en losten, tegenwoordig werkt er een handvol kraanmachinsten die containers op vrachtwagens of van vrachtenwagens op schepen takelt. En daar wordt steeds meer geautomatiseerd. Ook in de binnenvaart is het steeds minder mankracht steeds meer gereedschap. Maar juist die havens is waarom we niet uit de euro of de EU kunnen of ook maar zouden moeten willen. Want die vrachtwagens gaan niet naar Nederland, die gaan naar heel de EU. Nederland bestaat alleen dankzij de logistiek en dienstverlening die we aan de EU leveren. We zijn al lang geen echt maakland meer. En nu spreek ik voor eigen parochie, als Nederlander die al jaren in zowel Nederland als Duitsland woont en werkt, mijn hele huidige goede leven is dankzij EU regels mogelijk. De EU is het fundament onder Nederland en ik merk dat heel direct. Het VK zal ons het ons leren, bij hen is de financiële sector dominant en ook die is sterk aan de EU verbonden. Ik verwacht dan ook een grote armoede val in het VK, vooral ook omdat de huidige Britse politici geen compromissen kunnen sluiten of zelfs maar kunnen onderhandelen.
lekbak zegt
@mashell: ik ben wel voor vrije handel met de andere Europese landen. De havens waren al verreweg de grootste van Europa ver, ver voordat de eu bestond. De euro is een onmogelijke onderneming die alleen functioneert door destructieve maatregelen van de ecb. Nederland is niet in staat te hervormen omdat de eu ons dat oplegt. Nederland is zelfs niet in staat vrije handel te bedrijven omdat de eu regels oplegt.
Nederland is als het mkb. Klein, flexibel en veerkrachtig. Moet het hebben van de krenten uit de pap, van kwaliteit. Als je het mkb aan een multinational gaat koppelen met bijbehorende logge bestuur en bijna niet bestaande besluitvorming zal dat nooit kunnen functioneren. De eu is in deze vergelijking een multinational. Veel te groot en te lomp, met veel teveel regeltjes en veel te grote overhead. We zijn veel beter af zonder al die onzin, het werkt alleen maar tegen en kost alleen maar geld. Maar hé, de cijfertjes bij een multinational zijn wel hoger…
Joerek zegt
@mashell: Wat denk je, dat als er meer werk in het oosten moet komen, er ook mensen daar naartoe moeten verhuizen. Er ook een miljoen woningen bijgebouwd moeten worden. Dat is een proces van 50+ jaar. Wat een operatie om wat minder lang stil te staan
Joerek zegt
@mashell: “Ik reed laatst file vrij van deventer naar schiphol -> conclusie westen teveel op het westen gefocust” Ik hoop maar dat jij geen belangrijke baan hebt, met de wijze waarop jij conclusies trekt
robert110 zegt
@mashell: Als de productiecapaciteit van de landbouw bepaalt of er spraken is van overbevolkingdan is er in Nederland sprake van overbevolking. Om één Nederlander te voeden is er 0,18 ha landbouw grond nodig. 54% van Nederland is landbouwgrond, dat is ongeveer 2.238.300 hectare. De Nederlandse landbouw heeft dus genoeg capaciteit om 12.435.000 mensen van voedsel te voorzien, in de meest ideale situatie. Dus dan zijn er 5.000.000 mensen te veel in Nederland.
https://www.nporadio1.nl/wetenschap-techniek/19379-hoeveel-van-ons-voedsel-produceren-de-boeren-echt
https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2018/12/15000-hectare-landbouw-wordt-natuur-of-bebouwing-366552E/
raoufff zegt
@enricoleerdam: dan is het Markermeer en IJsselmeer net als Flevoland opgespoten land vol met woningen en zijn de Waddeneilanden geen eilanden meer.
SpeedGeek zegt
Ik ben wel eens nieuwsgierig hoe groot het percentage van de files is wat veroorzaakt wordt door slecht invoegen en dergelijke. Dat zal moeilijk te meten/bepalen zijn maar als ik over mijn eigen traject kijk (Wognum-Avenhorn, 6km A7) dan was het sporadisch dat de file door een ongeluk kwam. Ben benieuwd hoeveel het scheelt als automobilisten eens rekening houden met vrachtwagens, hun invoegsnelheid en niet zomaar blind de linkerbaan op vlammen.
rutger97 zegt
Een voorspelling uit mijn glazen bol: Volgend jaar wordt het nog drukker op de weg!
mashell zegt
@rutger97: tenzij er een economische crisis komt (volgens de varkenscyclus is het wel weer zover) dan valt het met de files reuze mee. De drukte is een gevolg van hoogeconomie en dus eigenlijk zouden we er blij mee moeten zijn.
pcooperworks zegt
Om wat olie op het vuur te gooien: autorijden in NL is te goedkoop…
lekbak zegt
@pcooperworks: nee, het alternatief is niet goed genoeg en te duur!
fanboy zegt
@lekbak: Toch hebben wij een auto weggedaan en ga ik nu met de trein naar mn werk. En het bevalt eigenlijk best goed.
Ook aardig betrouwbaar, in ieder geval betrouwbaarder qua timing dan de snelwegen met groeiende files.
En het is niet duurder. Maar ook niet sneller (okee op sommige heftige filedagen is het wel sneller)
lekbak zegt
@fanboy: toen wij nog in Delft woonden deden we bijna alles met het ov, auto was er alleen om mee naar Friesland heen en weer te gaan. Inmiddels heb ik al 2,5 jaar niet in een trein of bus gezeten want het is er domweg niet. Voor boodschappen of met hele kleine kinderen eerst een paar km lopen of fietsen voor je bij de bus bent die bijna nooit rijdt is niet reëel.
Mijn vrouw moet nog geregeld naar Delft en zou het liefst met de trein gaan. Dan kan ze in de trein werken. Maar het is duurder dan met de auto en ze kan dan onmogelijk binnen de uren van kinderopvang heen en weer komen. Met de bus naar de stad om te shoppen is twee keer zo duur als met de auto, en dus reuze onhandig.
mashell zegt
@lekbak: het is ook een vicieuze cirkel. Omdat er weinig mensen wonen gaan er weinig mensen met de bus, omdat er weinig mensen met de bus gaan rijden er steeds minder bussen (want een te lage bezittingsgraad) en daardoor gaan er steeds minder mensen met de bus omdat je niet mee kunt op de bestemming kunt komen op de tijd dat jij dat wilt. Dat is hier in Twente ook zo, openbaar vervoer in de regio is gewoon kapot bezuinigd. Het is alleen in de grotere steden nog serieus te nemen.
lekbak zegt
@mashell: klopt, maar dan moet je ook niet de auto als een malloot gaan belasten. Eerst zorgen voor een fatsoenlijk alternatief.
Overigens is er op papier een prima dekking. Er gaat een bel bus route door het dorp. Moet je anderhalf uur van tevoren bellen en voor minder dan 3 man komen ze niet. Zo voldoen ze toch aan de wettelijk eis.
fanboy zegt
@lekbak: Daar waar de fileproblematiek is, is vaak ook wel OV.
Zo zwart-wit is het natuurlijk niet, maar doorgaans hoef je op het platte land niet files te ontwijken en daarvoor o.a. naar OV te kijken.
Overigens is, in de randstad, de elektrische scooter of elektrische fiets ook wel mooi.
En gelukkig hebben we alles met de kids en boodschappen op loop en fiets afstand. Leren de kids ook meteen goed fietsen in het verkeer.
turbotoll zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
techniekmeneer zegt
Teveel mensen; teveel drukte. Kennen we het liedje nog? 15 miljoen mensen op dit hele kleine stukje aarde. Inmiddels is 34%(!) van Nederland allochtoon. Als we zo doorgaan gaan we over de 20 miljoen mensen heen, waarvan de meerderheid(!) Allochtoon is. Doorlopen mensen, er is hier niks te zien…
Joerek zegt
@techniekmeneer: Wat wil je eigenlijk zeggen, allochtonen mogen geen kinderen krijgen? Veruit de meeste allochtonen zijn in NL geboren, oftewel, 2e generatie allochtonen
mashell zegt
@techniekmeneer: heb je wel eens gehoord van Koning Willem Alexander van Oranje Nassau? Volgens de definitie is deze meest Nederlandse Nederlander ook een allochtoon!
techniekmeneer zegt
@mashell: Ja allemaal leuk die standaard antwoorden, maar waarom word er altijd omheen gedraaid? Immigratie is de hoofdveroorzaker van overbevolking. Overbevolking is de hoofdveroorzaker van héél veel problemen in Nederland. Waarom willen mensen niet inzien dat het probleem bij de bron aanpakken veel efficiënter is dan allemaal pruts oplossingen eromheen bedenken?
bmwe46m3balling zegt
@techniekmeneer: oh nee is het weer zover? Knap dat jij dat zo weet en de oplossing hebt samen met nog 6 andere. Chapeau!!!! je bent echt super slim!!!!
Captain hindsight
https://youtu.be/gdbjw27QPJQ
techniekmeneer zegt
@bmwe46m3balling: De waarheid is hard hè?
bmwe46m3balling zegt
@techniekmeneer: voor jou denk ik wel. Als je nou eens zelfreflectie had….
techniekmeneer zegt
@bmwe46m3balling: Vooral de kop in het zand blijven steken. Je kunt zo de politiek in.
bmwe46m3balling zegt
@techniekmeneer: dat zei mijn juffrouw ook altijd op de middelbare school als ze een discussie niet kon winnen….?
techniekmeneer zegt
@bmwe46m3balling: Middelbare school, dat had ik toch niet achter je gezocht.
bmwe46m3balling zegt
@techniekmeneer: hahah gelukkig weten we allebei dat je een toetsenbord-tijger bent..
mashell zegt
@techniekmeneer: nou weet je, immigratie de schuld geven is nou ja, nogal simpel, eigenlijk gewoon kortzichtig om het niet meteen dom te noemen. De overbevolking is de schuld van de buitenlanders die naar hier komen. Zo lust ik er nog wel meer. Nederland is helemaal niet overbevolkt, we hebben zelfs krimpregio’s. De randstad is overbevolkt. Maar de randstad is niet Nederland.
Je hebt twee soorten immigranten, die asielzoekers die vluchten vanwege de omstandigheden in hun land. Syriërs en Noord Afrikanen. Daarvan wordt een groot deel teruggestuurd of vertrekt vrijwillig weer om naar het moederland terug te keren. En het maar heel eerlijk te zeggen, degene die (tijdelijk) blijven, die krijgen in Nederland een veilig leven, lijden geen honger maar ze blijven wel gewoon arm en meestal werkeloos. Zij veroorzaken dus niet de files. Zij zijn echter wel interessant en gewenst voor Nederland omdat hun kinderen de broodnodige werknemers van de toekomst zullen zijn, de autochtone Nederlanders krijgen gewoon te weinig kinderen. En dan heb je de arbeidsmigranten, die komen om te werken, bollenplukken hier verdiend meer als leraar of politieagent in Polen of Roemenië. Dat zijn gewoon werknemers als jou en mij. Met één groot verschil, zij gaan weer terug naar hun eigen land wanneer dat kan, want velen hebben daar hun gezin, hun sociaal leven. Die zijn dus geen enkel probleem voor de “overbevolking” in Nederland. Samengevat, ondanks het welig tierende rechtspopulisme op het internet is het eigenlijk zo dat immigratie in Nederland helemaal geen probleem is. Het is eerder een oplossing, want de vergrijzing zorgt er voor dat we over aantal jaar een nog veel groter personeelstekort hebben.
bmwe46m3balling zegt
@mashell: heeft geen zin om mensen die zo simpel denken dit uit te leggen. Geen zelfreflectie maar alleen naar naar anderen lopen wijzen.
Bijna nieuwe jaar jeeeejjjj
lekbak zegt
@mashell: ik vind het gewoon fascinerend wat een verschillende kijk wij op zaken hebben. Wederom ben ik het totaal niet met je eens, maar daar laat ik het nu maar eens eventjes bij.
kroon zegt
Oorzaak: overbevolking.
De grootste bedreiging voor ons land en de rest van West-Europa. Een grotere bedreiging dan Co2, stikstof, fijnstof en alle andere milieuvervuiling. Bovendien is het de veroorzaker van deze extra milieuvervuiling.
techniekmeneer zegt
@kroon: Foei! Dat mag je niet zeggen! De waarheid dient verzwegen te worden.
tvr1974 zegt
Aangezien elektrische rijden zo goedkoop is hoeven we niet meer te carpoolen en laten we de auto ook niet een dagje thuis om met de fiets te gaan.. dus gewoon met z’n allen de snelweg op. Oh wacht die ruimte is er niet in de spits .. tja daar is niet over nagedacht. Feitelijk zou er een nieuw lease systeem moeten komen maar ja dan stort die hele branche in en daar weer de inkomsten voor de overheid.. maar je zou natuurlijk alleen echte bedrijfsauto’s en vertegenwoordigers auto’s moeten hebben voor lease en niet iedereen die maar ergens gaat werken een leaseauto moeten aanbieden..maar ja het openbaar vervoer hier is geen alternatief.. en zeker niet met die belachelijke prijzen
hingenine zegt
Maar over een paar maanden rijden we allemaal 100 en zijn alle file’s weg… :’l
frank2b zegt
Filevorming en reistijdellende. Vooral een gevolg van slechte planning van de openbare ruimte en verdeling van het werk.
Overbevolking is onzin. De grootste stad ter wereld is Tokio. Binnen de stadsgrenzen wonen “slechts” tien miljoen mensen maar samen met de steden eromheen vormt de stad een van de grootste en meest dichtbevolkte gebieden ter wereld. Er wonen op een gebied van 14.000 vierkante kilometer maar liefst 38 miljoen mensen. En het gaat prima in Tokio.
Om een idee te geven: Nederland heeft een oppervlakte van bijna 42.000 km2. De fileproblematiek aan te grijpen om je persoonlijke anti-eu en anti-immigrantenkaart spelen is dus aperte onzin.
frank2b zegt
@frank2b: Hoe ze dat doen? https://www.autowereld.be/autonieuws/blog/verkeer-tokio-2015.html
harrie zegt
@frank2b:
Oja geen probleem we maken van heel nederland gewoon 1 groot Tokyo, superleuk.
autospotterkerkrade zegt
Volgend jaar zullen er veel meer Files zijn dankzij de Stikstof wet.