Alle dromen van een BMW M7 met die 6,6 liter V12 kunnen definitief de prullenbak in. Het volgende topmodel van de BMW 7 Serie wordt namelijk een volledig elektrische auto. Al is het nog niet bekend hoe die gaat heten…
De BMW 7 Serie is vorig jaar nog van een facelift voorzien, maar dat betekent niet dat de Beierse autobouwers nu rustig achterover kunnen leunen. Neen, BMW denkt vooruit en is nu al de volgende generatie aan het ontwerpen. En die gaat ingrijpend anders zijn dan wat er nu rondrijdt.
Op een persconferentie heeft BMW-topman Oliver Zipse namelijk gezegd dat de volgende BMW 7 Serie sowieso een volledig elektrische versie krijgt, naast versies met een verbrandingsmotoren. Dit schrijft Motor1. Heel verbazend is dit eigenlijk niet, het lijkt eerder de perfecte combinatie te zijn. In luxe sloepen proberen autofabrikanten immers al het geluid compleet weg te werken. En een elektrische motor produceert amper geluid. Hoogstens een soort zoem, maar die wordt al snel overstemd door het bandengeluid.
Zipse was hier echter nog niet klaar met het verklappen van nieuws. Die BEV (battery electric vehicle) wordt namelijk ook meteen het topmodel van de 7 Serie. Of we dan ein-de-lijk die M7 krijgen, is niet bekend. Het zou ook zomaar kunnen dat ze daar een i7 van maken. Of de i-Powered M760Li xDrive. De tijd zal het leren.
Wat we ook nog niet weten, is wat voor aandrijflijn het volgende topmodel gaat krijgen. Even als herinnering: het huidige topmodel is de M760Li xDrive. Deze heeft een 6,6 liter V12 die 585 pk en 850 Nm naar alle vier de wielen stuurt. Een luxe sedan die daar een beetje bij in de buurt komt, is de Porsche Taycan Turbo. Deze heeft met 849 Nm nét iets minder koppel, maar wel meer pk met 625 trappelende elektropaardjes. Ervan uitgaande dat BMW het topmodel eerder sneller dan trager gaat maken, krijgt Porsche er nog wat serieuze concurrentie bij.
Hubert zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf…
Wedstrijd ver pissen gaat gewoon door.
Donstil zegt
Elektrisch, ca 700pk gecombineerd met een 7 serie lijkt mij fantastisch. Ik snap wel dat ze daar op in zetten.
Een beetje best of all worlds, Dynamisch, snel, eco, luxe, heerlijk lijkt mij dat.
grasvreter zegt
Ik verwacht een grill die katten en kleine honden aanzuigt. Ookal is het een elektrische auto.
tjorque zegt
Goh de concepts die ik laatst zag gaan eerder over grillen die Ierse wolfshonden en occasioneel ook een kalf aankunnen…
Met een grille die een kat of kleine hond lusten zou ik al bijna blij worden.
Rick-dos zegt
Ik ben benieuwd. Als de i4 inderdaad de opgegeven 600 km actieradius kan halen dan is dit ook een prima range voor een 7-serie. Ik ga er van uit dat de 7 serie groter en zwaarder zal zijn maar daardoor ook meer ruimte heeft voor meer batterijen waardoor je om en nabij uitkomt op de 600 km schat ik zo in.
Ben ook wel benieuwd naar de volgende designrichting van BMW. Meestal is de 7 serie de eerste auto die de toon zet van de designrichting van de volgende generatie BMW’s.
Dutchdriftking zegt
Voor dit soort sloepen waarin rijdbeleving ondergeschikt is moet het prima kunnen natuurlijk.
karhengst zegt
@dutchdriftking: in stilte zoeven is natuurlijk nog altijd het summum van een luxe rijbeleving
ericc zegt
De 8-serie is in gebruik voor coupé en 4-deurs coupé. Dit top-model kan weleens de 9-serie worden. Of i9 voor full-electric.
ronnys zegt
Volgens mij scheelt het niet veel met een Audi S8.
Die haalt standaard 571 PK en 800Nm.
Maar een electrische is wel ultiem, nu alleen hopen dat ze niet van die belachelijke grote nieren op gaan zetten #ijdelehoop
mashell zegt
Tja, een elektromotor is nog stiller en geeft nog minder vibraties dan een V12 dus als je voor het ultieme comfort wilt gaan is het gewoon een logische keus.
ronaldotour zegt
Waterstof gaat het voorlopig dus niet worden bij BMW.
bohica zegt
@ronaldotour: tussen 2022 en 2025 en dan alleen grote modellen zoals de x5
willemveenstra zegt
Die range word zeker niet gehaald als je wat gas gaat geven. Ik blijf nog zeker heel lang ice rijden. Kan ik ze niet meer nieuw kopen dan 2e hands. Batt capaciteit gaat naar vaak laden nog sneller achteruit. Nee ik waag me er niet aan van mijn hard verdiende centen!
fanboy zegt
Met benzine of diesel haal je wel je opgegeven verbruik als je gas gaat geven?
Kijk eens naar de Model S-en, die zitten na vele kilometers vaak nog boven 90%, en dan heb ik het niet over 100.000km
racerx zegt
@fanboy: de man wil gewoon geen elektrische auto, ieder z’n ding.
florisje zegt
@racerx: Waarom zegt hij dat niet gewoon ipv die slappe argumentjes?
Donstil zegt
Dat is een opvatting die absoluut niet voor alle auto batterijen opgaat. Om maar even bij BMW te blijven, ik heb een i3 model 2015 en die heeft nu na ruim 4 jaar nog bijna 95% van zijn capaciteit beschikbaar.
mashell zegt
Angst is natuurlijk een slechte raadgever. Een elektrische auto heeft veel minder onderdelen en dus ook minder slijtage onderdelen. Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig. Een elektrische auto is veel efficiënter en rijdt dus per kilometer goedkoper. Rationeel gezien zou je je angst voor accu degradatie tegen angst voor een kapotte transmissie, lekke koppakking of kapotte EGR klep kunnen wegstrepen en je realiseren dat wanneer het in je gebruiksprofiel past, elektrisch rijden nu al vanuit technisch en financieel oogpunt de meest verstandige keuze is.
winniedepooh zegt
Leuk voor in Nederland met 80 achter een vrachtwagen. Hier in Duitsland gooi ik tijdens lange ritten de cruisecontrol op 150 en dan ben je waarschijnlijk snel uitgekeken op zon elektrisch speelgoedautootje ?
florisje zegt
@winniedepooh: Hoe ver komt een 760Li die 150 rijdt?
drommedaris zegt
Dan kan BMW beter helemaal stoppen. BMW rijders willen dit helemaal niet. Die willem geluid, beleving en emotie. Dit is helemaal k*u