Slecht leesbare borden boven de A12 vervangen, dat gaat 1 miljoen euro kosten.
Wie dagelijks of geregeld over de A12 tokkelt kennen bovenstaande borden wel. De versleten borden waarop plaatsnamen te lezen zijn. Althans, voor een gedeelte. Het meest dramatisch is het gesteld met Nieuw-Vennep, die afslag bestaat bijna niet meer als we het bord mogen geloven.
Ring Utrecht is nog wel te lezen, net als de steden Amsterdam, ‘s-Hertogenbosch, Rotterdam en Den Haag. Rijkswaterstaat was van plan de borden nog dit jaar te vervangen, maar helaas voor de inwoners van Nieuw-Vennep gaat dat nog even duren. De werkzaamheden zijn uitgesteld. Pas in de loop van 2026 worden de versleten borden vervangen. Nieuw-Vennep blijft dus nog even onbestaanbaar.
Niet alleen deze twee borden zijn versleten. Meerdere verkeersborden op de A12 en A27 zijn steeds moeilijker te lezen door weggevallen plaatsnamen. De staat van de borden is al een jaar bekend bij Rijkswaterstaat, maar het kwam nooit tot concrete actie.
Met de vertraging is ook het budget bekendgemaakt voor het vervangen van de versleten borden. Een slordige 1 miljoen euro. In deze kosten zijn niet alleen de borden zelf meegenomen, maar bijvoorbeeld ook het personeel en afsluiten van de weg.
Maar je weet hoe dat gaat met overheidsbegrotingen. Als ze in 2026 daadwerkelijk gaan beginnen met het vervangen van de borden op de A12 zijn de kosten gestegen naar 2 miljoen euro. Ik heb nu al zin om over twee jaar terug te komen bij dit artikel zodat ik kan zeggen zie je wel, zie je wel! De A27 is al wel in 2025 aan de beurt
Voordat je nu al in de horror-modus schiet voor 2026 met betrekking tot potentiële files Rijkswaterstaat is van plan de blauwe borden zoveel mogelijk in de nachten te vervangen. Nog geen blijf weg verhalen.
Zo is de verkeershinder minimaal. En kunnen we straks allemaal met een gerust hart naar Nieuw-Vennep. (via RTV Utrecht)
Beeld: Google Streetview
ponnie zegt
Ik heb ooit een bijbaantje gehad bij een bordenfabrikant.
Er was vergeten een paar nieuwe uitzendkrachten te vertellen dat ze de bouten van de panelen moesten natrekken.
Dit kwam bij elkaar uit op een schadepost van 250k om al die borden die al boven de weg hingen na te kijken in verband met het afsluiten van de weg.
't Peugje zegt
Nahh de inwoners van Nieuw-Vennep zal het een worst wezen gok ik. De inwoners van Nieuwe-Gein daarentegen…. :)
RubenPriest zegt
O, moest dat er staan? Ik kan het niet lezen op de borden!
't Peugje zegt
Jep, sta daar al 2 jaar in de file dagelijks
potjak zegt
In de kop staat kost 1 miljoen, in de tekst staat 1 miljoen budget… wat is het?
kas_par zegt
Dat is hetzelfde schat
awesome zegt
Dat is dezelfde schat.
SnelleJelle84 zegt
Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over, 1 miljoen euro om die borden te vervangen? Wat zal zullen die borden kosten om te maken? €20000? €30000? Dat is al een behoorlijk bedrag voor wat metalen platen met een reflecterende wrap. Nog €970000 over.
In één nacht zijn ze verwisseld. Stel dat er 50 mensen voor nodig zijn die die ene nacht gemiddeld €2000?! per persoon kosten, €100000. Nog een kraan erbij die €20000 mag kosten voor één nacht. Dan blijft er nog steeds €850000 over.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij wordt er gigantisch misbruik gemaakt bij de besteding van onze belastingcentjes.
mashell zegt
Natuurlijk zien sommige ondernemers de overheid als een pinautomaat waar ze onbeperkt geld kunnen opnemen. Maar gaat het hier niet om alle borden over heel de A12? Ergens is het ook wel fijn als er wegenbelasting aan de wegen besteed wordt.
hotze zegt
De overheid is een mooie cashcow inderdaad. Schurkenhandel. In de States niet minder. Van de Air-Force One moest ooit het interieur worden opgeknapt voor een groot bedrag, let’s say $ 100 miljoen. Trumpy was toen president, die vond dat veel te duur, dus weg met de deal. Pure sponsoring van, ik neem even aan, Boeing.
Richmond zegt
Wegenbelasting bestaat niet
hondafiel zegt
Voor dit soort bedragen wordt het contract (Europees) aanbesteed of er is al een raamcontract. Het zal idd. wel over een paar meer borden gaan.
kas_par zegt
Je vergeet nogal wat dingen. Plannen, afstemmen, met ook de nooddiensten, bepalen van omleidingen, deze tijdig aangeven, communicatie met vele partijen, dan inderdaad het feitelijk vervangen van vele borden (het gaat niet om slechts de twee borden hier, maar om vele borden), dat moet dus waarschijnlijk in meerdere nachten. Dus alle kosten keer twee of drie.
maotje zegt
Daar vergis je je enorm in. Lijkt een eenvoudig klusje maar kokt heel wat bijkijken. Je mag niet zomaar even een snelweg afsluiten.
drsjeroen zegt
Ik denk dat het voor iedereen beter is als Nieuw Vennep onvindbaar blijft
ghini zegt
Ik doe het voor de helft.
rwdftw zegt
Vroeger deed de ANWB dat. Zacht prijsje. Dat was niet eerlijk want andere leveranciers werden uitgesloten. Toen kwamen de aanbestedingen. Sindsdien is er geen ANWB bord bijgekomen. Bovenstaande is tekenend voor de situatie. Het ging allemaal alleen maar meer geld kosten dus werd er bezuinigd.
Ze zullen wel gedacht hebben dat iedereen tegenwoordig een navi aan boord heeft en dat een bord eigenlijk zinloos is geworden. Voor degenen die het nog wel willen lezen hebben ze ook een oplossing. Gewoon de maximumsnelheid verlagen zodat je meer tijd hebt om het te lezen.
Fernando zegt
Die borden weghalen en niet meer vervangen. Moderne auto´s hebben een routeplanner en iedere burger heeft een smartphone. Waarom daar nog geld insteken?
mashell zegt
Omdat zowel de routeplanner (noem je het navigatiesysteem echt zo ouderwets?) als de smartphone niet verplicht zijn. En die laatste is zoveel sterker in aandacht trekken dan dat mensen de verleiding kunnen weerstaan, die zou je alleen nog maar in de kofferbak moeten meenemen.
Die borden hebben nog wel een tijdje nodig.
martijnev zegt
Nieuwegein ! Haha
mashell zegt
Het zou leuk zijn als de P van Papendorp er als volgende zou af slijten…
kas_par zegt
In heel Nederland (en daarbuiten) zijn borden ernstig aan vervanging toe door de overmatige regenval het afgelopen jaar. Rij door het hele land, overal hetzelfde.
kniesoor zegt
Tsja, verf op waterbasis is in sommige gevallen toch niet zo’n goed idee.