Kan je met een zescilinder evenveel als met de achtcilinder, of is dit verloedering van de AMG badge?
Laten we voorop stellen dat de C43 AMG Coupe potentie heeft. Het is zeker niet alleen de AMG badge die erop geschroefd wordt. Met zijn 3.0 liter V6 met dubbele turbo heeft ie een gezonde 367 pk en 540 Nm koppel. Snel genoeg voor 99% van de mensen, maar is dit tegenwoordig nog een AMG badge waard, of is dit vooral een marketing exercitie? Tijd om de vergelijking met z’n grotere broer te maken.
Voor de duidelijkheid: de bovenste is de C63.
De specs
Het zou best kunnen dat de V6 in de C43 AMG Coupe (hierna: C43) meer aankan, maar hij blijft hangen op 367 pk. Het is natuurlijk zo dat hij niet te dicht in de buurt mag komen van de C63 AMG. Toch vindt het onderstel van de C43 zijn oorsprong in dat van de C63, al zal de C43 iets comfortabeler afgesteld worden. Ook zal hij meer onderdelen delen met de “normale” C klasse coupé. De volledige vergelijking hieronder in de tabel:
Mercedes C43 AMG | Mercedes C63 AMG | |
---|---|---|
Vermogen | 367 pk | 476 pk |
Koppel | 540 Nm | 650 Nm |
0-100 km/u | 4.7 seconden | 4.0 seconden |
Motor | 3.0 V6 | 4.0 V8 |
Aandrijving | 4Matic | RWD |
Het uiterlijk
Het is zoeken naar details, maar ze zijn zeker te vinden. De C43 heeft net wat meer onderdelen in de kleur van de carrosserie, waardoor hij wat minder agressief oogt. Ook is de C63 een stukje breder en hangt hij dichter bij de grond. Ook de grill verschilt onderling. De één zal de details doorslaggevend vinden, de ander ziet weinig verschil.
De badge waard?
Dat ligt er aan. Het is wéér een model dat precies een gat opvult. Audi is zeer succesvol met haar S en RS modellen, maar je hebt tegenwoordig ook AMG en AMG-S. De C43 zal erg snel zijn en redelijk sportief rijden, maar gaat qua weggedrag niet op dat van een “echte” AMG lijken. Het lijkt er op dat dit vooral rondrijden is met de looks van een AMG, en dus een marketingverhaal. Zo kan je binnenkort rondrijden in een “gewone” C-coupé met de prijs van een C63 AMG. Foto’s in de galleries hieronder.
redneckdarian zegt
De grille bij de auto met 8212 in de kenteken vind ik veel mooier
bartteeuwen zegt
@redneckdarian: Dat is dus de C63
wildewesten zegt
@redneckdarian: kun je allemaal los verkrijgen
lincoln zegt
Waarom zijn dit zonodig AMGs ??
Maakt MB van die kut auto,s dan ..
Of zuipen ze niet genoeg ofzo ..
super zegt
@lincoln:
“merkemotie” denk ik.
lincoln zegt
@super:
Badge-beleving ..
murica zegt
@lincoln: ???
danielj zegt
De AMG badge plakken ze tegenwoordig overal op, dus dat zal hij wel waard zijn.
De C43 badge daarentegen, nooit van zijn leven.
C6_R zegt
Een “echte” AMG is toch een Mecredes met twin turbo V12?
lincoln zegt
@C6_R:
En worden met de hand in elkaar gezet door notarissen ..
viezefreddyw zegt
@C6_R: Ik dacht juist dat een ‘echte’ AMG een 6.2 liter V8 had die genoemd werd als 6.3… Logica?
agera zegt
Vreselijk jammer dat mercedes deze nieuwe stijl heeft aangenomen voor hun coupé’s, het ziet er niet uit
mashell zegt
@agera: ik vind het juist bloedmooi. Mercedes coupe’s zijn nu mooier dan BMW coupes (de Audi A5 heb ik nooit mooi gevonden). Maar nog altijd geldt (zowel bij Mercedes als BMW) dat de minder sportieve modellen het mooiste zijn want die zijn eleganter en minder opgepompt. Van deze 2 de C43, front is iets netter.
gregorius zegt
Simpel. Een vrouw zonder mooie ronde goed geproportioneerde heupen kan heerlijk zijn.
Met die heupen is ze beter!
phaeton zegt
@gregorius: Meh. Er zit toch wel een verschil tussen de heupen van een 8C en de heupen van dit gedrocht, ook al is het een vrouw.
amgloverr zegt
leuk artikel! nu kan ik het verschil makkeljker zien;)
reistje zegt
Wat blijft de achterkant lelijk hij lijkt veel te hoog.
Verder vind ik de enigste verloedering aan de C43 dat hij 4Matic is maar dat is blijkbaar hip tegenwoordig. Hoe moet je dan oversturend op zijn kop in de sloot belanden zoals Wouter het zou brengen.
allesmetturbo zegt
Spuit dat dakje dan ook ff zwart, lijkt nergens op met zon witte streep..
reinoutgtr zegt
Ik vind de C43 wel AMG waardig, de prestaties liegen er niet om, en voor mensen die gaan zeuren over de 3,0l V6, ga asjeblieft zeuren over de CLA of A klasse met hun 2 liter 4 cilinder. Daarnaast is het een goede zet van Mercedes omdat Audi hun s modellen heeft, en bmw nu de 340i. Niks mis met de C43 dus.
v60polestar zegt
De gewone coupe klopt gewoon voor geen meter bij de achterste spatborden, de wielen staan daar veel te ver naar
Binnen
Edge zegt
Die bovenste foto illustreert mooi hoeveel fotografie er toe doet. De C63 oogt mooi, slank en dynamisch, terwijl de C43 heel statig en vooral heel erg hoog en lomp oogt.
berlinetta zegt
@Edge: Precies. Ik dacht in eerste instantie zelfs dat het om een S63 ging. Zoveel slanker ziet ie eruit.
mikedelaney zegt
Ik heb nog niet met de C43cpé gereden.
Wel met de C63s berline en C43 berline (AKA C450 4-matic)
De C63s id een karikatuur met veel meer power dan grip. Het ding breekt constant overal uit en het is nagenoeg onmogelijk om het vermogen te gebruiken.
De C43 is een juweeltje van balans en handling. Perfect voorspelbaar en geloof me: pokkesnel.
Ik heb het voorrecht gehad om beide auto’s op circuit te rijden en de 43 maakte veel meer indruk op me dan de 63.
Dus mijn bescheiden persoonlijke mening: De 43 is absoluut een waardige AMG.
Niet met zo’n beul van een motor maar met een heerlijke balans.
kilum zegt
Ik snap het wel. Alleen hadden ze misschien de naam iets anders moeten doen. Niemand zeurt dat de Audi S6 een verloedering van de RS badge van de RS6 is. Dit omdat het 2 verschillende auto’s zijn. En dat gaat dit natuurlijk ook worden.
mashell zegt
@kilum: dat komt ook vooral omdat Audi al heel lang S modellen heeft (de eerste S4 was een variant van de Audi 100, van de Audi 80 was er een S2). Pas later is Audi met de RS modellen gekomen. De S modellen zijn het origineel, de RS modellen zijn de afgeleide om de klant nog meer geld uit de zak te kloppen.
hugoe zegt
Ze zijn allebei zo lelijk als wat, dus wat maakt het uit.
vtechlover zegt
Ik mis het gewicht van de auto’s
Turbo S zegt
Ze hadden hem beter C450 net als de sedan en station kunnen noemen. En dan zonder AMG erachter. Want buiten de uitlaatsierstukken is er helemaal geen een optisch verschil met enige andere C klasse met AMG pakket (tegenwoordig AMG line exterieur). Qua motorisering zeker geen overbodig model maar de naam AMG hoeft ie niet te dragen, daar ziet ie er gewoon veel te braaf voor uit.
Als ik voor een van deze modellen in de markt was, zou ik ook altijd voor de C63 gaan. Dan maar nog even doorsparen of een hoger maandelijks bedrag op de koop toenemen.
mashell zegt
@mercedesbenze350cdi: hoezo te braaf? De C43 ziet er van de zijkant en vanachter nagenoeg identiek uit met de C63.
Turbo S zegt
@mashell: voor een leek wel ja. De C63 is gespierder (breder en lager, staat ook in de tekst van dit artikel vermeld) wat hem ook agressiever maakt. Is toch ook wel duidelijk van alle kanten te zien. Daarom vind ik de C43 te braaf.
Edge zegt
@mercedesbenze350cdi: De sedan en station zullen op termijn ook C43 gaan heten. 63 is voor Mercedes wat RS voor Audi is, en 43 wordt voor Mercedes wat S voor Audi is. Hoe ze dat gaan aanpakken met de A, CLA en GLA i.v.m. de 45-notatie weet ik niet, maar bij de rest van de modellen is het lekker duidelijk: 43 AMG overbrugt het gat tussen het topmodel en de gewone modellen, 63 AMG is het topmodel, en wanneer het topmodel met V12 uitgerust wordt krijgt het 65 AMG mee.
theblazerunner zegt
@edge: En voor je het weet komen ze met 73AMG, 60AMG, Daar ook nog weer black series van… En dan is er geen fuck meer van te begrijpen.
Ondertussen worden alle sportieve modellen cam duitse en amerikaanse merken steeds maar kitscheriger imo
mrrallycross zegt
Leuk, zo de verschillen
Dutchdriftking zegt
Ach ja, ik ben van mening dat er voor een andere naam gekozen had moeten worden. Bij Audi doen ze dat nog het beste. S en RS. De halfzachte M en half zachte AMG modellen begrijp ik bijzonder goed, ze zijn ook erg nuttig. Maar de naamgeving is verwarrend. Wel is de vergelijking nu makkelijker. Vroeger had je altijd volk dat een S6 met een M5 ging vergelijken en dan met het argument kwam dat de M5 veel meer vermogen had. Natuurlijk stuurt een M model veel beter dan een RS model. Maar ga geen appels met peren vergelijken…..
pinut187 zegt
Moet nog steeds aan de achterkant wennen, maar voor de rest een schitterende auto. Die stoelen, het interieur, de neus en dan gewoon altijd voor de 63 gaan. Donkerpaars met licht grijs leren bekleding, blauw getinte ramen, al die logos/type aanduidingen eraf en alleen een Merc ster op de motorkap die je kan in laten klappen.
Onehp zegt
Klaag dan op de A45, veel minder AMG: hatchback, fwd platform, 4 cylinder…
maseratizzzzzzzz zegt
@Onehp: awd bedoel je?
Onehp zegt
@maseratizzzzzzzz: nee. Het platform is in de grond FWD: motor dwars, zwaartepunt motor vóór de vooras. En een bijgekoppelde achteras aandrijving op de A45. Helemaal andere architectuur dan een echte (?) AMG met langsmotor, rwd en eventueel bijgekoppelde vooras zoals de C43 hierboven…