Behalve de modelnaam van een koffiezetapparaat, wat is er nog meer veranderd aan de nieuwe FF?
Vorige week was het dan eigenlijk zover. Na al het ge-tease van Ferrari werd dan eindelijk duidelijk hoe ‘ie smoelt. Gelijk werd duidelijk dat de grootste verandering in niet alleen in de naam zat. Of de uiterlijke aanpassingen worden gekwalificeerd als ‘verbetering’ laat ik aan jullie over. Ik ben er nog niet helemaal uit. Die dubbele achterlichten lijken namelijk een beetje ongemakkelijk op hun plek te hangen. Maar dat ben ik.
Als we goed gaan kijken zien we eigenlijk dat het verbazingwekkend is dat de GTC4Lusso op de FF is gebaseerd. Dit is een ‘facelift’ waar onze Duitse premiejum maatjes nog een puntje aan kunnen zuigen. De V12 blijft dezelfde 6.3 liter die het al was, maar dan met 30 paarden méér. Die is gekoppeld aan dezelfde ingewikkelde zeventraps automaat met dubbele koppeling, welke verdeeld is over de voor- en achterkant van de auto en zo naadloos samenwerkt met het 4WD systeem. Niet veel motorische verschillen dus.
Het 4WD systeem
Al is dat laatste wel hevig vernieuwd. Achterwielbesturing is nu aanwezig, samen met een aantal slimme -elektronische- diffs die de koets onder de naam Side Slip Control (dat klinkt goed) beheerster een bocht in laat duiken.
Interieur
Mocht je de Ferrari van binnen bestijgen en jezelf in de zetels settelen, valt op dat men niet heeft stilgezeten. De hopeloze mini navigatie-unit van de FF is vervangen door een 10″ aanraakscherm met tal van connect-mogelijkheden. Mooi nieuw stuurwiel met kleinere airbag, prachtig vormgeven stoelen en nu twee in plaats van drie luchtroosters in het midden. Allemaal zaken die de FF plots zo bejaard laten lijken.
Exterieur
Ten opzichte van de FF heeft de GTC4Lusso een verlaagde daklijn die aan de achterkant een eindje naar beneden kakt. Het persbericht belooft dezelfde interieurruitme te behouden, dus dat is prima. De voorkant heeft méér ledjes, de achterkant méér achterlichten.
Specs
Voor een hogere topsnelheid heb je bij een dergelijke luchtweerstand bij 335km/u meer dan 30pk nodig, zo blijkt uit de cijfers.
Ferrari GTC4Lusso | Ferrari FF |
---|---|
690 pk | 660 pk |
697 Nm | 683 Nm |
335 km/u | 335 km/u |
3.4s 0-100 | 3.7s 0-100 |
De GTC4Lusso (waarom toch, die naam) is al met al een gedegen opvolger en wordt in maart aan het publiek getoond, tijdens de autoshow van Geneve. Tot die tijd kunnen we het nog even met de FF of andere shooting-brake-achtigen doen.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de Volvo 1800SE? Die was zijn tijd toch echt ver voorruit en verdient in dit artikel een ere-benoeming tussen al dit Ferrari gestreel.
gecko75 zegt
Ik vind achterlichten juist geslaagd beter als de FF. En wat hebben ze er weer een heerlijke wagen van gemaakt zeg
dutchcorvette zegt
@gecko75: ik vind hem beter dan de ff
roberto zegt
@gecko75: Beter vind ik het niet, ik vond de kont van de FF juist super dik! maar de nieuwe achterlichten doen mij weer terug denken aan de 456GT wat ik wel gaaf vind!
jorden zegt
@roberto: de 456 heeft geen dubbele achterlichten
roberto zegt
@jorden: oké, twee achterlichten met beide 2 bolletjes, jij je zin. Maar goed, de belijning I.c.m. de achterlichten brengen 456 kont omhoog. Mooiste combinatie lijk me toch wel de neus van de GTC Lusso en de achterkant van de FF!
abcde zegt
Beide totaal niet mijn ding. Maar het is er wel beter op geworden moet ik zeggen..
sracert zegt
De prijs?
rynnus zegt
@sracert: Daar moeten we nog even op wachten. ;-)
Benny_Weisz zegt
@sracert:
Lekker relevant…NOT!
thesis zegt
@bennyweisz: als je die wil weten, kun je hem vaak niet betalen…
insomnia zegt
@thesis: Maakt niks, ik heb geduld tot als het die ene keer dan wel lukt…
kampioentje zegt
Nee sorry mijn keuze blijft nog steeds de FF, vind de nieuwe echt niet geslaagd!
kilum zegt
Ok, nu weet ik het zeker. De Lusso is echt een stuk mooier. En dat zit hem vooral in die grill. Niet zo’n mislukte smiley op je voorkant.
guusboum zegt
Ik vind de eerste FF mooier. Minder lichtinlaat frutsels, het zal helaas wel nodig zijn. een body die meer vloeiend is. Maar die P1800 blijft natuurlijk het meest vloeiend.
baasbas zegt
absoluut mijn keuze moest iemand mij dwingen een nieuwe Ferrari uit te zoeken
888natan zegt
De achterlichten vind ik ook veel geslaagder, beetje het oude naar het nieuwe halen daar ben ik wel van!
kingjoop zegt
-edit: yes, die bedoel ik. Thanks.-
Verder vind ik de facelift erg geslaagd. Zet maar voor de deur, hoor!
rolov zegt
Ja die achterlichten zijn wel een puntje maar de rest vind ik goed geslaagd. Ik zou hem niet laten staan iig mocht ik in de markt zijn ;)
Dutchdriftking zegt
Oke, het ziet er wel stukken beter uit.
rufctr01 zegt
De Lusso ziet er echt heel mooie uit, beter dan de FF
jasbelle zegt
Ik vind hem erg mooi, maar volgens mij hebben ze bij Ferrari de spatiebalk nog steeds niet gevonden.
viezefreddyw zegt
Is het ook bekend of er verschillen zijn in formaat? Dat zou haast wel moeten als Ferrari beweert dat de GTC4Lusso dezelfde binnenruimte heeft als de FF ondanks zijn daklijn. Buiten dat is het absoluut een verbetering. De FF vond ik al een schitterende auto, maar Ferrari bewijst met zijn opvolger dat hij mooier kon. Wat een plaatje en wat een specs zeg!
rynnus zegt
@viezefreddyw: Is niet bekend. Het kan zijn dat de stoelen zijn aangepast, en je daarmee een lagere zitpositie hebt. Zo heb je nog steeds evenveel ‘hoofdruimte’. Zou kunnen dat de Italianen zo iets hebben bedacht.
roppp zegt
@rynnus: zou je serieus met 4 volwassenen in die auto kunnen zitten en enigszins verantwoord een rit van meer dan 20km kunnen maken?
rynnus zegt
@roppp: Ja.
lekbak zegt
Ik vind de lusso toch net ff wat mooier. Dat beetje extra agressie staat goed.
Dit type auto vind ik sowieso helemaal geweldig. Ik mis bij de moderne hatchbacks een platte motorkap. Het is tegenwoordig allemaal een schuin aflopend ding, niet meer een lekker lange platte kap zoals 20 jaar geleden.
madmarky zegt
Vind dat ie nu nog meer op een verlengde BMW Z3 Coupe is gaan lijken, nu heeft ie zelfs ook de kieuwen aan de zijkant ;-)
kle500 zegt
@madmarky: vind de hele facelift een verbetering, op die kieuwen na inderdaad. Oude inlaat/uitlaat zal wel niet bij die (overigens zeer geslaagde) vouw op de flank gepast hebben. T is allaal wat hoekeriger..
pagani86 zegt
Er is meer veranderd qua exterieur dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik vind het een mooie auto.
allesmetturbo zegt
Naar mijn mening nóg mooier dan de ff
MaartenD zegt
Zeer geslaagd en een verbetering ten opzichte van de FF. Wat mij betreft wordt het ook tijd voor een waardige opvolger van de Testarossa…
gregorius zegt
Oh… Ellende.
Wat moet mijn CEO nou. Hij had juist deze gekocht (naast de 360, F12, SLS-met-tupperware en 993 turbo) omdat zijn initialen ook FF zijn.
Arme man.
Rob zegt
@gregorius:
Zijn naam laten veranderen?
;-)
Rob zegt
@gregorius:
Gerard Trudie Cornelis de 4e van Lusso.
Probleem opgelost!
cla220 zegt
Gaaf! Vooral die achterkant vind ik zeer geslaagd.. “GTC4lusso, what else? ;-)”
berlinetta zegt
Ik vind hem schitterd. Ik was al erg fan van het hele concept achter de FF, maar met de komst van de GTC is het ook nog eens in een mooi jasje gehuld.
lebeaunl zegt
Mooier geworden en zowaar een mooi en modern interieur!
jeppie zegt
Het is gewoon een FF. Daarmeee basta
tjorque zegt
Voor de arme stumperds die nu een verouderde FF hebben, ik ben bereid hem aan te nemen en op mijn oprit te stockeren tot hij gesloopt kan worden… ?
roppp zegt
@tjorque: te stockeren? Komt gij wellicht uit België?
tjorque zegt
@roppp: jazeker… Ten noorden van Antwerpen
mrrallycross zegt
Wel even wennen maar die nieuwe is toch mooier
sydney zegt
De Duitse premiumjagers durven helemaal niets; Wees blij dat Ferrari nog wat durft; vaak op hun marketingafdeling,soms op het circuit en nog steeds op de straat.
michaelb zegt
Leuke hot hatch
clarkson zegt
Gaaf hoor. Hij is stukken mooier zo.
martijndh zegt
De FF vond ik geen geslaagde Ferrari. Daarentegen vind ik deze nieuwe een stuk mooier. Hij doet me een beetje denken aan de 456.
robert110 zegt
Wat lijkt de FF opeens oud zo naast de GTC. Toch vind ik de FF mooier, de GTC is te druk geworden.
niex zegt
behalve de naam is alles scherper en weer helemaal bij de tijd en ik vind m supergeslaagd. ben heel blij dat ferrari doorgaat met zijn hatchback model want dat is het voor mij. maar ja, de shooting whatever wordt overal bijgehaald, dan was de vroegere honda crx dat ook