Van harte!
Het verkeerslicht: hij is niet uit ons leven weg te denken. Hoewel de rotonde eventjes een poging deed zijn hegemonie aan te vallen, is de verkeersregelinstallatie (in de volksmond: het stoplicht) nog alom aanwezig, soms in combinatie met eerdergenoemde rotonde. Dagelijks staan wij regelmatig voor rood stil, een uitgelezen mogelijkheid om even je Facebook/whatsapp te checken, dan wel wat portalen weg te blazen voor wie Ingress speelt.
Precies 100 jaar geleden, op 5 augustus 1914, ging in Cleveland, Ohio het eerste elektronische stoplicht in werking, zo meldt NRCQ. James Hoge was de uitvinder, hij hoefde in zijn leven niet voor haatmail van verkeersagenten die door hem werkloos waren geworden hoefden te vrezen, pas decennia later werden de lichten geautomatiseerd. Voor cabaretiers als Herman Finkers zorgde de driekleur bovendien voor veel inspiratie.
Het eerste verkeerslicht debuteerde hier in Rotterdam, in 1926. Over de zin en onzin van verkeerslichten zal altijd discussie blijven bestaan: de ervaring leert dat volstrekt ongeregelde drukke kruisingen niet per definitie tot ongelukken leidt, maar dat ligt ook aan het feit of je dit gewend bent of niet. Zouden we in Nederland de lichten buiten werking stellen, dan geef ik je op een briefje dat er vele brokken gemaakt gaan worden.
Ondertussen wordt er volop geëxperimenteerd om de doorstroom door verkeerslichten zo efficiënt mogelijk te maken: Audi en andere partijen zetten in op zo min mogelijk stil staan, en ook hebben we steeds vaker ‘aftelsystemen’ die aangeven wanneer het weer groen wordt.
Of het verkeerslicht (in deze of andere vorm) ook zijn 200ste verjaardag haalt? We durven het niet te zeggen: met autonome auto’s zouden de dingen overbodig moeten worden.
fconderkantlat zegt
en na 100 jaar zijn er nog steeds ruklichten
mashell zegt
@arashrsf: bij ons worden ze stoplichten genoemd…
fconderkantlat zegt
@mashell: o echt? wauw woon je toevallig ook in NL?
enrique zegt
Wellicht dat nog 100 jaar wat overdreven is echter is de autonome auto niet per se een reden om stoplichten weg te halen toch? Voetgangers en fietsers moeten op sommige plekken ook de straat over ;-)
Dev zegt
Het stoplicht doet zijn werk, maar wellicht dat we beter gediend zijn met een soort matrixborden, waar iets meer informatie uit op valt te maken dan “stop” of “go”. Bijvoorbeeld als een kruising extra druk is, er een omleiding is, bij welke snelheid je de groene golf blijft houden, enzovoort.
jrk68 zegt
@Dev:
Die groenegolf lichten staan o.a. op de Groenekruisweg van Spijkenisse naar Brielle.
Ze geven zelfs aan hoe hard je moet rijden om binnen die golf te blijven, maar helaas.
Als die borden je adviseren om 75 te rijden waar je 80 mag heb je altijd van die snuggere die menen dat je dan 120 moet rijden….
desjonnies zegt
Fijn, de eerste wereld oorlog gisteren ook…..
Jammer Smoke, dat er trouwens niets is geschreven over de Renault Taxi’s waar de Franse troepen die Parijs moesten verdedigen mee zijn vervoerd naar de rivier de Marne alwaar ze de Duitsers staande wisten te houden.
frank2911 zegt
En nog rijden er mensen door rood
jrk68 zegt
@frank2911:
1 op de 12 mannen is kleurenblind, tegenover 1 op de 250 vrouwen. In Nederland gaat het om 700.000 mensen.
De rood/groen kleurenblindheid komt het vaakst voor. Het schijnt zo te zijn dat 1% de kleur rood niet kan onderscheiden.
Dat komt overeen met het percentage dat stug de rode lichten negeert, al is er geen causaal verband. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat 1% gewoon overal lak aan heeft….
rotarypowah zegt
@jrk68: maar als je eenmaal weet dat rood boven en groen onder zit, kan kleurenblindheid geen excuus meer zijn.
jrk68 zegt
@rotarypowah:
Dan treed dus automatisch de laatste regel in werking.
Sarcasm is a bitch, niet waar….
JanC zegt
Het verkeerslicht stamt uit 1868. De eerste elektrische uit 1912. aldus de TU Delft
rotarypowah zegt
@JanC: de eerste elektrische met rood en groon licht (daar gaat het hier om) is uitgevonden en ontwikkelt in 1912 door Lester Wire in Salt Lake, Utah.
Een jaar later kwam James B Hoge met een vergelijkbaar idee, waarvoor hij het patent aanvroeg in september 1913 en toegewezen kreeg in januari 1918.
Op basis van dat patent is het eerste elektrische verkeerslicht in gebruik genomen in 1914.
JanC zegt
@rotarypowah: 2014-1912 is toch duidelijk meer dan 100 jaar?
jrk68 zegt
@JanC:
Misschien heeft het jaar van plaatsing/ingebruikname er iets mee te maken Jan?
JanC zegt
@jrk68: De in gebruiksname heeft niks met de leeftijd van het verkeerslicht van doen. Dat je begon te spreken op je 11e maand heeft toch niks met je geboortedatum en daarmee met je leeftijd van doen?
rotarypowah zegt
Over de plaats waar het eerste Nederlandse verkeerslicht stond bestaat onduidelijkheid, Den Haag in 1928 wordt ook gezegd, of Eindhoven in 1929. Andere bronnen hebben het zelfs over 1932 of 1936.
autoliefhebbertje zegt
Hieperdepiep hoera!
evian zegt
Het stoplicht is rood, het stoplicht is groen.
In Almelo is altijd wat te doen!