Zo effectief als een grindtegel in je gezicht, maar veel subtieler.
Sleepers. We houden er allemaal van. Auto’s die er van een afstandje doodnormaal uitzien, maar onderhuids voorzien zijn van een uiterst krachtige motor. Er zijn overigens meerdere termen voor dit soort auto’s. In Amerika bezigt men de term ‘sleepers’, in Engeland gebruiken ze de uitdrukking: ‘Q-cars’. Dit heeft niets met de gadgetfreak van James Bond te maken, maar met de Britse marine, waar men sprak over ‘Q-ships’. Een Q-Ship is een boot die eruitziet als een regulier vrachtschip, maar zwaar bewapend is. De boot van de vijand kwam dan dichterbij om polshoogte te nemen en voordat er actie ondernomen kon worden, lagen ze onder vuur. Je hebt verder helemaal niets aan deze informatie, maar nu weet je het in ieder geval wel.
Aangezien de meeste Q-ships Brits waren en de aan te vallen onderzeeërs Duits, is de term Q-Car niet echt overgewaaid naar Duitsland. Dat is op zich wel ironisch, want de Germaanse medemens heeft het bouwen van snelle doch onopvallende auto’s in het bloed zitten. Met name Mercedes-Benz is hier ijzersterk in. Denk aan auto’s als de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, 450 SEL 6.9 of de 500 E.
Tegenwoordig is AMG verantwoordelijk voor de snelle sedans van Das Haus. De onopvallende E500 is bijvoorbeeld opgevolgd door de E53 AMG. Hartstikke vet natuurlijk, maar zeker niet onopvallend. Het is niet erg als er een of twee kleine hints zijn naar een potente motor, maar de gemiddelde moderne AMG schreeuwt het uit dat het een bijzonder snelle auto is.
Wat als je een relatief moderne, kleine en onopvallende Mercedes wil die wél waanzinnig snel is? Zijn er dan nog opties? Maar natuurlijk! Je kan voor een C450 kiezen en de plaatjes eraf halen. Dan heb je 333 pk in een onopvallende koets. Wat je ook kan doen is kiezen voor een wat oudere AMG. Sla de C63 van de vorige generatie over. Deze is zeer dik, maar iedereen kan zien (en horen!) dat het een machtig snelle auto is. Je gaat je ouders er ook niet van overtuigen dat Kim Holland een nucleair fysioloog is. De manier waarop de curves getoond worden, geven aan dat er nul discretie is.
Nee, dan de W203 generatie van de C-Klasse. Die komt nog uit de tijd dat een sport sedan relatief onopvallend door het leven ging. Aanvankelijk werd de auto geleverd als C32 AMG, met een 3,2-liter V6 plus compressor, goed voor 354 pk. Op zich geen verkeerde motor, maar vanaf 2004 werd deze overboord gekieperd ten faveure van een enorme V8 en veranderde de naam naar C55 AMG. Qua uiterlijk veranderde er nauwelijks iets. Alleen de vier uitlaten waren voor de doorgewinterde autospotter een indicatie dat deze C-Klasse erg rap was.
En dat was ‘ie! Ook hier correspondeerde de badge (C55) niet met de daadwerkelijke cilinderinhoud. Onder de kap lag namelijk een 5,4-liter (5439 cc) grote V8 met in totaal 24 kleppen. De M113-motor leverde 367 pk bij 5.750 toeren en maar liefst 510 Nm bij 4.000 toeren. De motor stamde nog uit de tijd dat AMG de motoren van Mercedes onder handen nam, in plaats van ze zelf te bouwen. Mede daardoor was het ook geen top-of-the-line sportmotor, maar een uiterst fitte bullebak die flinke klappen kon uitdelen. Van stilstand naar 100 km/u sprinten deed je in 5,2 seconden en de topsnelheid was begrensd op 250 km/u.
Dat lijkt niet zo bijzonder snel tegenwoordig, maar op de snelweg kan de C55 verrassend uit de hoek komen. De auto was relatief licht (iets meer dan 1.500 kg leeggewicht) en de V8 leverde áltijd koppel. Niets rijdt zo fijn als een enorm grote benzinemotor. Geen turbogat, geen plotseling koppel en ook geen afvlakkend vermogen boven de 4.500 toeren. Nee, een zeer lineaire opbouw van vermogen en koppel. Er gaat niets boven het rijden op een golf van zulk koppel, zeker wanneer je weet dat in de hogere toerenregionen nog een pak vermogen op je staat te wachten.
Nou, helemaal niets? Nee, dat is natuurlijk niet waar. Tegenwoordig is bijna elke auto voorzien van een motor met één of meer turbo’s. Die motoren zijn eenvoudig op te voeren door simpelweg meer brandstof in te spuiten of de turbodruk iets te verhogen. Vroeger deed men dat net even iets anders. Het fraaiste voorbeeld vinden we bij Kleemann, een tuner die gespecialiseerd is in Mercedes-Benz. Ze zijn gevestigd in het Deense Rugmarken. Jazeker, er zijn ook Benz veredelaars die níet uit Duitsland komen. In de periode van de C55 AMG waren ze voornamelijk bezig met technische aanpassingen, dus zag je er niet zoveel van. Voor de C55 was er onnoemlijk veel te krijgen. Zoals wel vaker genoemd werden de stappen in zogenaamde ‘stages’ uitdrukt. De heftigste variant was de Stage 8. Deze was voorzien van alle items die op de bestellijst van Kleemann stonden.
Bijna elk onderdeel van de V8 werd aangepast. Het spruitstuk, de luchtinlaat en de nokkenassen werden vervangen. Om de vuile lucht af te voeren werd er een speciaal uitlaatsysteem ontwikkeld met veel minder weerstand dan de standaard AMG-items hadden. Mede dankzij een bijna open tussenpijp en race-kat ademde de C55 als nooit tevoren. Toch werd er gebruik gemaakt van kunstmatige beademing. Dit werd gedaan middels een mechanische Lysholm compressor met een water-naar-water intercooler. Deze Lysholm compressor was dusdanig compact dat deze eenvoudig gemonteerd kon worden op de M113 V8 van de C55. Sterker nog, het blok hoefde er niet eens uit! Kleemann had dan ook niet meer dan een dag nodig om de onderdelen te monteren.
Het resultaat was zeer indrukkwekkend. Het vermogen bedroeg namelijk een mooie, ronde 600 pk bij 5.800 toeren. Mocht je een fan zijn van trekkracht, de Kleeman C55 S8 leverde 770 Nm vanaf 2.000 toeren. Het vermogen werd via een vijftraps-automaat overgebracht op enkel de achterwielen. Om de krachten eerlijk te verdelen monteerde Kleemann een sperdifferienteel. Qua snelheid ging de Kleemann C55K S8 er enorm op vooruit: 0-100 km/u duurde nu slechts 3,8 seconden, een enorm knappe prestatie gezien het feit dat de auto het moest doen met alleen achterwielaandrijving en een relatief ouderwetse automaat. De topsnelheid was wederom begrensd, maar nu op 300 km/u. Het huzarenstukje was echter de 0-200 km/u sprint: deze werd afgehandeld in slechts 12,5 seconden.
Er waren wel wat visuele hints die aangaven dat het een snellere auto was. Zo stond de auto op een door Kleemann ontwikkeld sportonderstel, genaamd Kleeman Speed Sensitive Suspension. Ook waren de 19″ wielen vrij exotisch voor die tijd. Voor stond de Kleeman C55K S8 op met 235/35 ZR19 Dunlop SP Sportmaxx banden, achter waren de banden 265/30 19. Die velgen maakte het voor Kleemann mogelijk om grotere remmen te monteren. Aan de voorkant hadden de schijven een diameter van 396 mm, aan de achterkant waren de remschijven 342 mm in diameter.
Tegenwoordig horen we vrij weinig meer van Kleemann. Hun laatste nieuwsbericht stamt uit 2015. Hieruit lijken we te kunnen opmaken dat Kleemann de strijd met Brabus heeft opgegeven. Echter een kijkje op hun site leert dat de S8 kit gewoon nog besteld kan worden. Destijds kostte de gehele kit zo’n 45 mille. Gelukkig is een basis C55 AMG goedkoper dan ooit. Voor 30 mille heb je een fraai exemplaar. Om meer aan tuning uit te geven dan aan de auto zelf is natuurlijk gekkenwerk, maar waarom ook niet? Je hebt een zeer discrete C-Klasse met de prestaties van een SLR McLaren en het geluid van een spitfire. Een ware sleeper, dus.
Meer lezen? Dit zijn de 16 coolste sportsedans uit de jaren ’80!
Jochempie zegt
Het is zelfs zo’n enorme sleeper, dat de C32 AMG in Forza Horizon 2 gewoon als in-de-weg-rij-auto werd ingezet, tussen de fiat 500jes.
Dat gezegd hebbende, het bezitten van een W202 C43 AMG of een W203 C55 AMG zijn mijn grooste aspiraties op Mercedes-gebied. Kleine koets, dikke V8, veel comfort.. Droomauto’s!
Die Kleemann is echt een beest trouwens…
Loek zegt
@Jochempie: in Forza Horizon 4 ook nog steeds, maar de Fiatjes 500 zijn ook Abarths en de Mini’s zijn JCWs (en de BMW’s zijn X5 M’s). Dat zijn de versies die het ook waard zijn om zelf te rijden. Scheelt weer nieuwe 3D-modellen importeren, ze zijn immers krek eender met de Mini JCW, Abarth 500 en BMW X5 waarmee je kunt rijden in de game.
rob636 zegt
@720s: ze doen bij Turn10-studio’s niet eens meer de moeite om auto’s fatsoenlijk te laten klinken of een keer een goede forcefeedback voor je stuur te ontwikkelen. Op de graphics na gaat het spel er op achteruit als je het mij vraagt.
Jochempie zegt
Er veranderde qua uiterlijk trouwens wel degelijk wat tussen de C32 en de C55 AMG: de neus moest een stuk verlengd worden, dus dat hebben ze gedaan. Een C55 AMG heeft een langere neus dan de rest van de W203s. Sterker nog, De C55 AMG heeft de neus van een Mercedes CLK, die maar liefst 8 centimeter langer is.
willeme zegt
@jochempie: Klopt helemaal! In het artikel doelde ik meer op het feit dat de auto geen enorme spoilers, luchthappers of carbon frutsels kreeg. Het bleef allemaal heel erg ingetogen, dat de neus langer was klopt helemaal. Ook is het altijd het facelift-model.
exclusiveyoungtimers zegt
@Jochempie: ik heb enkele jaren geleden nog een W202 C55 AMG gehad/gereden op basis van C43AMG – deze werden in kleine oplage af fabriek omgebouwd door AMG – naar C55 AMG 367pk ook. Dat blok werd later ook gebruikt in de W203 C55 AMG. Neus verlengen verhaal ken ik alleen van Pinokkio, maar leer graag dus als je nog suggesties of uitleg hebt, heel graag ?
jack_abarth zegt
@exclusiveyoungtimers:
De CLK neus herken je aan de spitsere punten in de koplampen. En die neus is nu eenmaal langer. De CLK was sowieso een rare eens in de bijt qua afmetingen. Deelde veel met de C, maar ook E-klasse.
deora zegt
@jack_abarth: en als je de kap van een C32 opent dan gaat de grill mee en bij de C55 is de grill los van de kap.
mauricerma zegt
@Jochempie: je bent me voor !
Robert zegt
Dit is zó veel fraaier dan zo’n schreeuwerige bodykit…
carlogeenen zegt
Leuk artikel! Zelf net een S204 C300 Elegance uit 2011 voor het gezin aangeschaft. Atmosferische V6 zonder typeaanduiding, wat een heerlijke wagen. En hij smoelt erg goed in tanzanit blau zonder AMG pakket.
thomasthomas zegt
Heb de de e420 cdi (w212) altijd een sleeper gevonden. Wat had dat ding een koppel en dan kon je hem nog chippen.
benzv8rijder zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
reactief zegt
De CLK55 AMG is voor mij wel een auto die ik heel graag zou willen hebben.
En nog meer sleeper doordat deze gewoon twee uitlaten aan één kant heeft.
kennone zegt
@reactief: dan zou ik voor de 63 gaan. Ook maar 2 uitlaatjes aan 1 kant en een slordige 150pk meer
reactief zegt
@kennone: Ook wel wat overdreven in z’n geluid. Ik dacht dat die trouwens wel 4 pijpen had…
e36thuglife zegt
@e36thuglife: oh ja en wat @jochempie hierboven al zei die langneus.
vroom11 zegt
Dank je voor dit artikeltje – beetje back in time voor mij! Hadden toendertijd een CLK55 Cabrio voor mijn vrouw. Wat een heerlijk apparaat was dat. Super V8 geroffel. Fijne automaat met dat koppel. Stuurde goed. Met een decent AMG pakketje, mooie wielen en maar 2 uitlaatjes, maakte het een echte mooie sleeper… Helaas na een paar jaar verkocht toen er kids aan kwamen. ?
evdw zegt
@willeme: Heerlijk artikel om te lezen!
Bij de naam Kleeman moet ik wel ook altijd denken aan de 2 zusjes, die waren ook erg lekker!
bakboord1 zegt
Hoe zijn we van de sleepers naar schapen in wolfskleren gekomen!?
Nu pretendeert iedere auto een powerhouse te zijn met 19 inch velgen waarachter schijven zo groot als gebaksbordjes schuil gaan. Volvo, BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen. Allemaal leveren ze sportpakketten op hun 100pk driecilinders alsof het de topuitvoering is.
Het kan misschien wel mooi zijn maar op je spaardiesel (of benzineversie) is het gewoon misplaatst.
jagftype zegt
Wederom een leuk artikel. Ik heb zelf een C55 AMG gehad, erg leuk om dit terug te lezen. Toen en nog steeds een waanzinnige auto.
kniesoor zegt
Kende iemand, die zo’n C55AMG had. Wel eens uitgeprobeerd hoe groot het sprintverschil met m’n eigen 63AMG was vanaf een beginsnelheid van rond de 100 km/u. Was niet eens zo heel groot, hij kon ‘t heel behoorlijk bijhouden. De C was Iridiumzilver, de sleeperkleur bij uitstek voor zo’n auto.
ghost zegt
C450 is een heerlijke wagen. Heb zelf vorig jaar gereden in een C43 4matic. Die heeft dezelfde motor maar met 367 i.p.v. 333pk. Eigenlijk is zelfde deze C43 al mega incognito. Enige waaraan je hem herkent is de 4 vierkante amg-uitlaatpijpjes.
Turbo S zegt
@ghost: C43 is feitelijk dezelfde auto (nieuwe benaming) als de C450. Het is de C400 die 333pk heeft. Klein foutje in het artikel van @willeme
technopatat zegt
@mercedesbenze350cdi: toch wel behoorlijk wat verandert:
De motorsoftware heeft andere mapping (ecu is ook een AMG-onderdeel nummer),
een 9g versnellingsbak ipv 7g,
de 7-matic steekt meer naar achter (69% van de power gaat naar achter),
er is een menu keuze bijgekomen van AMG,
De tractiecontrole heeft een Sport-stand waarop hij meer toelaat
En volgens dat ik gehoord heb is de Performance uitlaat niet leverbaar geweest op de C450. Maar dat ben ik zelf nu wel niet 100% zeker.
En natuurlijk nog de logotjes, badges, instaplijsten en dergerlijke maar dat durf ik geen veranderingen te noemen :)…
De c450is zeker geen kwaaie auto, maar hij is 2e hands zoveel goedkoper met een reden hoor. Er is een merkbaar verschil als je met beiden rijdt!
kennone zegt
Klopt die 7 traps automaat wel in die Kleemans??? Dat is toch gewoon 5?, anders liepen ze al goed voor daar bij Mercedes
willeme zegt
@kennone: U heeft helemaal gelijk! De CLK 55 AMG (alleen laatste serie) en SLK 55 AMG met dezelfde motor waren voorzien van de zevenbak, deze C had nog de onverwoestbare doch trage vijftrapsautomaat.
T5Power zegt
Een sleeper heeft geen 4 uitlaatpijpen.
De E500 Elegance van 2006 die ik had, dat was een sleeper. Voorzien van het M273 5.5 liter V8 blok en 388pk, achterwielaandrijving en een 0-100 in 5.3 (opgegeven+gemeten). Hoeveel uitlaatpijpen die had? Geen één, althans niet zichtbaar.
Heel soms mis ik hem nog wel eens, maar heb gelukkig nog 2 andere V8-en;-)
kennone zegt
@T5Power: een sleeper heeft ook geen automaat?
Onehp zegt
@t5power: leuke sleeper? Hoe stuurde die E500? Een slagschip of kon je er daar ook plezier aan beleven?
Onehp zegt
@onehp: eerste ? moet een ! zijn…
chrisc zegt
@willeme dan heb je het over de W203 en vergeten sleepers en dan vermeld je niet de C30 AMG?! Met recht een echte sleeper, lekkere diesel 5 cilinder met genoeg potentie. M’n ouders hadden er vroeger 1 die ook wat gekieteld was, heerlijk om mee op vakantie te gaan. Wat betreft zo’n C55K S8, echt nog steeds een bizarre auto. Kennis van mij heeft er al jaren 1, optisch niets aan gedaan dus ook wel een aardige sleeper.
Dutchdriftking zegt
Een station met Kleemann en standaard looks graag. In Mr. & Ms. Smith rijdt Angelina Jolie in de kombi, sinds dien er nog altijd een zwak voor.
Rob951 zegt
Super fijne auto zo’n C55. In het zwart heel subtiel. Bijvoorbeeld deze https://mercedes-youngtimer.nl/occasions-kopen/19238614-mercedes-benz-c-klasse-youngtimer-kopen
niex zegt
Een standaard snelle auto is per definitie geen sleeper. Een sleeper is in mijn ogen niet te herkennen als snel, ook niet door iemand die de modellenreeks van het merk kent. Ik zou deze wagens in die tijd direct zien voor wat ze zijn, als ze er nou een enkele uitlaat onder douwen, normale wielen erop en de badges eraf, dan mag je m.i. spreken van een minimale sleeper. Maar het moet eigenlijk een standaard Dacia zijn waar een V8 in zit….zoiets.
Onehp zegt
@niex: een sleeper is bij mij gewoon een auto die veel beter presteert dan de algemene verwachting qua uiterlijk. Dat kan af fabriek zijn (E63 Business edition) of dat kan ook bv. een Caddy zijn met een RS3 motor met 800 pk…
Persoonlijk zou ik ook willen toevoegen dat een sleeper ook kan presteren ver boven verwachtingen niet enkel qua acceleratie (vaak de hoofdzakelijke focus bij swaps), maar ook op circuit met bochten en remmen…
emping zegt
@willeme
– Ik ken veel Engelsen die autoliefhebbers zijn en heb ze nog nooit de term Q-cars horen gebruiken. Verschillende Engelse youtube kanalen die ik volg hebben het altijd of sleepers.
– Een C63 ziet er voor de leek ook gewoon uit als een standaard Mercedes. Die zien echt het verschil niet.
Verder een interesant en goed artikel over een voor mij nog onbekende tuner. Lekker leesvoer.
willeme zegt
@emping:
1. Dan volg je de verkeerde kanalen en dien je opnieuw opgevoed te worden. Dan ken je gewoon te weinig goede Britten. Deal with it.
2. Verschil is aanzienlijk groter tegenwoordig. Zeker als je voor zo’n foute Edition1 gaat of kiest voor de het Night-pakket. Wat de meeste hebben. Ook de buitenstaander ziet en hoort dat, Pinut.
fastforward zegt
Alleen als de toeschouwers doof zijn. Wel een mooi voorbeeld van ern sleeper. Tegenwoordig zijn AMGs een stuk minder subtiel. Zie ook: de nieuwe BMW 3
Gulli zegt
Helaas bestaat het woord ‘ingetogen’ niet meer in deze narcistische maatschappij. Alles moet op de instagramz en moet zo uitbundig mogelijk zijn, stel je voor dat mensen denken dat je niet iedere dag feest in een andere auto in een andere villa. Bah. Doe mij maar een sleeper idd.
lekbak zegt
Ik heb vele duizenden kilometers gereden met zo’n c55. Heerlijke wagens, en ik vind ze nog steeds mooi. Grappig ook hoe ze de voorkant 8cm hebben moeten verlengen om de V8 kwijt te kunnen. Helaas leg je het nu af tegen de eerste de beste 6 cilinder diesel van een van de premium merken. Maar het geluid en de beleving blijft!
carloadan zegt
Je ziet het verschil bij de W203 55 ook aandelen grill
Bboekelo zegt
Ik mis wel in dit verhaal de E63 Amg welke als Buisniss editie te bestellen was en er dan uitzag als een E500…
Wel eens op autosites gezocht of deze uberhaubt aangeboden worden maar zijn zeer schaars en bijna niet te vinden..!