Een ode aan een absoluut muurbloempje.
Onlangs hield jullie aller @CasperH een heuse rant over de crossover. Mocht je het nog niet gelezen hebben, hij was er niet heel erg over te spreken. Al het kwaad in de wereld, al het onrecht en alle ellende komt door de crossover. Het is met name de valse illusie van veiligheid, milieuvriendelijkheid, terreinwaardigheid en coolheid die zo’n auto biedt. Daarom besteden we vandaag aandacht aan een zeer nuchtere auto, die niet meedeed aan ‘lifestyle’-onzin. Het was gewoon een auto waar we vroeger allemaal in reden. Die auto is de Opel Vectra.
De Opel Vectra is de grootst mogelijke rijdende middelmatigheid der dingen, laten we dat vooropstellen. Daarmee zou je kunnen verwachten dat het een bijzonder slechte auto is, maar dat is niet waar. Het is misschien zelfs de beste auto ooit gebouwd, als je in ogenschouw neemt dat ze voor zeer aanvaardbare prijzen de dealers uitrolden. Ondanks alle onzin die in de folder stond, was de Opel Vectra ontworpen om zo middelmatig mogelijk te zijn. Althans, daar leek het sterk op.
De Opel Vectra kwam in 1988 op de markt als opvolger van de Opel Ascona. Het mooie aan de eerste generatie Vectra was dat alles zo eenvoudig en doelgericht mogelijk ontworpen was. De koplampen waren gewoon koplampen, er kwam licht uit en ze zaten aan de voorkant: precies goed. Ze waren rechthoekig, want dat was voor fabrikant Hella het goedkoopste om ze te fabriceren, waarschijnlijk. Daartussen zat een grille en daaronder een voorbumper. De openingen van de grille en bumper waren vrij beperkt. Dat was expres gedaan, om zo de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daar was Opel ijzersterk in destijds.
Waar Opel ook erg goed in was, was het bouwen van benzinemotoren. Ze waren redelijk pittig en betrouwbaar. Als er iets misging kon je tante er nog aan sleutelen. Aanvankelijk waren alle motoren achtkleps viercilinders. Diesels waren eind jaren ’80 nog niet top en Opel was geen uitzondering. De Isuzu-blokken waren luidruchtig, traag en niet eens zo heel erg zuinig. Topuitvoering was de Vectra GT met 115 pk sterke 2-liter motor. In het begin kon je alle Vectra’s zowel als vierdeurs sedan als vijfdeurs hatchback bestellen.
In 1989 komt er een bijzonder gave variant van de Vectra op de markt, de Vectra 2000. Aan het uiterlijk kon je meteen zien dat je met een dikkere variant te maken had. Denk aan de vijfgaats velgen van maar liefst 15″, dikke voorbumpers, gewijzigde grille, mistlampen, gewelfde side-skirts en een bescheiden achterspoiler. De Vectra 2000 had de C20XE– motor onder de kap, het 150 pk sterke tweeliter blok uit de Calibra 16v en Kadett GSI 16v. Mede dankzij die motor kon je bij de lokale pomp zonder schuldgevoel ‘16v’ plaatjes kopen. Met voorwielaandrijving ging de Vectra 2000 in 8,5 seconden naar de 100 km/u terwijl een topsnelheid van 215 km/u tot de mogelijkheden behoorde.
We leggen de nadruk op ‘met voorwielaandrijving’, want de Vectra was ook leverbaar met vierwielaandrijving. Dit kon besteld worden op de 1.8 S, 2.0i GL en dus ook de 2000. De Vectra 2000 4×4 was iets langzamer dan de voorwielaangedreven variant. 0-100 km/u duurde 9,5 seconden en de topsnelheid bedroeg 205 km/u. In Nederland was deze variant weliswaar leverbaar, maar ze zijn slechts mondjesmaat verkocht. De meeste 4×4’s ronden aftrek in Alpenlanden als Oostenrijk en Zwitserland, alwaar men daadwerkelijk de integrale aandrijving kon waarderen. Een crossover was toen nog niet nodig, met een Vectra kwam je een heel eind.
De Vectra wordt in 1992 gefacelift. Zoals je kunt verwachten stelde het niet veel voor. Het was met name een update om het ontwerp een klein beetje meer sjeu te geven. De Vectra kreeg een iets frivolere neus, de velgen waren anders (maar nog steeds cool), de bumpers waren wat geprononceerder en de achterlichten kregen er een stripje bij. De Vectra 2000 werd met de facelift helaas overboord gekieperd. In plaats van de Vectra 2000 kwam de Vectra GT, met dezelfde 2.0 motor. Qua uitrusting en prestaties scheelde het niet veel met de Vectra 2000. Wat wel een verschil was: je kon de Vectra GT ook als hatchback krijgen. Nu was het dus mogelijk om een vijfdeurs Vectra te combineren met 150 pk. Dat lijkt niet zo veel vermogen, maar het gewicht (nog geen 1.200 kg) veel erg mee. Mede dankzij de lage luchtweerstand haalde de GT een topsnelheid van 225 km/u!
Er kwam ook een nieuw topmodel, de Vectra Turbo 4×4. Deze had een viercilinder turbomotor met 204 pk en 280 Nm onder de kap. Ook dat lijkt tegenwoordig overdadig, maar op de M3 na kon je elke 3 Serie uit die tijd wel hebben op de Autobahn. Het mooiste was nog dat niemand ervan af kon zien hoe snel deze Vectra was. 0-100 km/u in 6,8 seconden en een top 240 km/u is naar hedendaagse maatstaven nog altijd zeer vlot, maar in 1992 was dit een raszuivere sleeper. Ook in 2018 kun je nog steeds voor een verrassing zorgen.
Die cijfers geven maar een gedeelte van de prestaties weer. Er zijn tegenwoordig meerdere middenklassers met een 2.0 turbomotor die dergelijke prestaties halen. De zesbak was vrij kort gespatieerd. Meer afgesteld op acceleratie dan op maximale zuinigheid. Omdat de verhoudingen zo dicht bij elkaar lagen, was de tussenacceleratie ook indrukwekkend. Ook het geringe gewicht (iets meer dan 1.350 kg) droeg bij aan de feestvreugde. Helemaal als je bedenkt dat de Vectra Turbo 4×4 er nauwelijks sneller uitzag dan de gewone Vectra GT. Het plaatje ’turbo’ aan de achterkant was een weggevertje. Wist je meteen waarom je die verdraaide Vectra niet kon bijhouden.
In 1993 komt daar nog eentje bij, de Vectra met V6 in CD(X)-uitvoering. De Vectra V6 krijgt standaard een automaat, passend bij het relaxte karakter van de auto. Ook hier ziet niemand eraan af dat dit een bijzonder luxe en vlotte automobiel is. Ok, de badge heb je niet mee, maar de Vectra V6 in CDX uitvoering was zeer compleet met lederen bekleding, airco, houtafwerking en unieke velgen waarmee de hele straat kon zien dat jouw Vectra net even een beetje meer in huis had dan andere Vectra’s. Sterker nog, qua prestaties kon de Vectra V6 zich met gemak meten met een Audi 80 2.6 of BMW 320i. Gelukkig zien we we ze nog eens voorbijkomen.
De Vectra was nooit een bijzondere, stoere of avontuurlijke auto. Het was een auto waarmee je alles kon doen. Wilde je droog, warm en betrouwbaar transport om van A naar B te gaan met de hele familie? Dan was de Vectra de trouwe vriend die altijd voor je klaar stond. Maar omdat de Opel Vectra net zo veel charme had als een frituurpan, wasmachine of koelkast zijn de meeste al uit het straatbeeld verdwenen. Voor 1.000 euro kun je een prima exemplaar op de kop tikken. Een GT of 2000 vind je al vanaf 3.500 euro en voor 10 mille heb je een redelijk nette Turbo 4×4. Natuurlijk, niet zo bijzonder als die Lancia Delta HF Integrale die tegenwoordig 50 mille of meer kosten, maar in zo’n Vectra Turbo 4×4 blijf je zo’n Italiaanse macho wel voor op de snelweg.
desjonnies zegt
Nederland toen.
Iedereen een Opel, een Philips televisie en een spaarrekening.
We waren toen nog niet zo gek om boven onze stand te gaan leven.
Een vaste baan was toen ook heel gewoon.
Bij Opel in Antwerpen hadden ze het stervensdruk om Vectra’s te maken en GM had na de val van de muur de Trabantfabriek gekocht om nog meer Vectra’s te kunnen maken.
Dit was de middenklasser, tegen de Sierra, de BX en de 405. Austin probeerde het ook met de Montego en Volvo met de 440.
Je wilde eigenlijk liever geen Passat, die was zo karig uitgerust, dat je serieus dacht dat’ie nog niet af was toen’ie de fabriek verliet.
MaartenD zegt
@desjonnies: amen
toniominestrone zegt
@desjonnies: De jaren’90 ,de tijd dat kredieten en pesoonlijke leningen hoogtij vierde, Jan met de Pet financierde alles aan elkaar vast, vraag dat maar aan ome Dirk, ook toen leefden wij al boven onze stand.
tenaci zegt
@toniominestrone: inderdaad! De persoonlijke lening vaak op basis van de overwaarde van de woning. Daarvan op vakantie of anders volle bak aandelen Ahold kopen. Totdat bleek dat Anders Moberg jaren later niet de Messias van BV Nederland was en pa en moe al hun gefinancierde centen kwijt waren maar er nog wel rente en aflossing moesten betalen….
fanboy zegt
@toniominestrone: Nee dat kansloze gezeik van “vroeger alles beter” moet maar herhaald blijven worden. pff
Jochempie zegt
@desjonnies: Toen een klein Jochempie op de achterbank van een Ford Escort zat, terwijl mama naar een loket in het bankgebouw moest om geld op te nemen.
blo3to3t zegt
@desjonnies: je vergeet de mazda 626, daarmee was in 1 klap die hele opel vergeten.
toniominestrone zegt
@blo3to3t: Wij of jij?, wat was die Mazda lelijk!
toyotaprius zegt
Ahhh mijn eerste auto was een Vectra, nu een Prius.
janmetdelangeachternaam zegt
@toyotaprius: spijtig
MaartenD zegt
@toyotaprius: arme jij
blaze3027 zegt
@toyotaprius: dan miss je je oude Opel zeker
sanderz28 zegt
@toyotaprius: het begon al niet goed maar het is in de loop der jaren alleen maar slechter geworden…
dijan zegt
@toyotaprius: Dus nog steeds geen smaak?
hans33sw zegt
Toch van de zotte dat je door de hedendaagse abnormaliteit terug verlangt naar de normaliteit van een Vectra.
autodrop zegt
@hans33sw: @viezefreddyw over cleane lijnen en ontwerpen gesproken.
viezefreddyw zegt
@autodrop: Zeker weten. Mooie auto man, vooral het front.
Loek zegt
@viezefreddyw: denk dat dat deels de kracht is van de Vectra. Het is eigenlijk zo nuchter ontworpen dat er gewoon evenveel mooi als lelijk aan is. Het is niet echt tijdloos, het straalt zoveel jaren ’90 uit als mogelijk, maar het is wel een herkenbaar en op een manier onderscheidend. Heb hier nog een paar modelautootjes staan, waaronder een Vectra uit ’94 en een Insignia uit ’09, beide als hatchback. Het is leuk om te zien dat de Insignia geprobeerd is veel spannender gemaakt te zijn zonder het effect van die Vectra. Hij klopt gewoon. Bijzonder is dat.
viezefreddyw zegt
@720s: Mooi gezegd en het is ook gewoon waar wat je zegt.
Loek zegt
@viezefreddyw: voor de geïnteresseerden, de Opels in mijn “showroom”:
autodrop zegt
@720s: haha gaaf!
Loek zegt
@autodrop: mijn trots totdat ik echte auto’s kan betalen ;) kan de hele collectie wel op AJ mikken als je wilt…
esprit84 zegt
@720s: wel eerst even het schaamhaar uit de rechterportier van de Vectra halen
seicilindri zegt
@hans33sw: ik mocht als buitendienst medewerker destijds kiezen uit een Sierra of Vectra. Het werd uiteindelijk, na veel gedonder met mijn baas een : 33 Sportwagon want ik zo’n Opel of Ford wilde ik niet gezien worden !
autodrop zegt
2 x een Vectra B gehad thuis, 1 sedan en 1 station. Met de Station op vakantie geweest toen ik net mijn rijbewijs had. Magistrale wagen (vond ik toen). Nog steeds vind ik het ontwerp van de lijn in de motorkap die doorvloeit in de spiegels geweldig. De Vectra, de auto die uitroept “doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg”.
thesis zegt
@autodrop: de eerste auto blijft toch een soort eerste liefde
kle500 zegt
@thesis: blijft toch raar dat ik nog steeds een warm gevoel krijg bij het zien van een 306 break.. mooie tijden mee beleefd!
Loek zegt
@kle500: oei, wij hadden zo een, XS 1.6 Benzine. Daar kijken we niet zo positief op terug… de auto die voor mij een warm plekje heeft is zijn opvolger, de 307 SW. Van 2004 tot 2015 hele mooie avonturen mee beleefd. Heeft na 550k kilometer helaas het loodje gelegd. Nu een 308 SW, niet geweldig, maar je mist ook niks.
bassx zegt
@autodrop: Dat van die lijn over de motorkap die over gaat in de spiegels is vandaag de dag nog steeds een mooi design. Als je dan kijkt hoe Volvo destijds het hoogte verschil tussen motorkap en onderkant van de zijramen proberen een vloeiende lijn te geven is dat gewoon compleet mislukt.
eelco74 zegt
@autodrop: de spiegel die je noemt zat op de volgende generatie Vectra en niet op degene die in dit artikel staat. Dat was rond 2000 echt een vertegenwoordigers auto, naast de fase 1 Laguna.
autodrop zegt
@eelco74: dat klopt, de Vectra B zoals ik aangeef.
Forza zegt
Rijbewijs behaald in een Vectra dus een emotionele band met dat ding. Bovendien heeft opa zo’n beetje alle generaties Vectra versleten. Met name de Vectra B was met die gave buitenspiegels toch een uiterst keurige automobiel. Ah, de goede ouwe tijd…
paulvtec zegt
Mijn tweede auto was een Vectra 2000 uit 1990. Helaas gekocht bij een onbetrouwbare garage. Vaak uitvallen en zo rot als het maar zijn kan. Maar vind het wel stoer dat ik er 1 gehad heb. Kon het uiterlijk wel waarderen als hij me weer in de steek had gelaten haha.
Citrofieleviltwin zegt
Hulde. Wat was het heerlijk om destijds met mijn ouders mee te zingen toen we met deze auto naar het zuiden van Frankrijk reden en continu de casette aan het rewinden waren, we nog konden genieten van het omlaag slingeren van de ramen, het stoffige interieur, … Vader was zo trots toen we deze aanschafte en heel de straat kwam kijken naar de nieuwste aanwinst. Ik weet nog dat we op straat naast onze buren stonden en zij net een Nissan Primera hadden gekocht. Toen werd er nog niet opgeschept welke technologie er al dan niet aan boord zat. Het was gewoon rijden, puur rijden. Sweet old memories.
Jochempie zegt
@citrofieleviltwin: Dat heb ik gelukkig overgenomen van die tijd. De enige technologie waar ik om geef zijn cruise control en spotify afspeelmogelijkheid. Oh, en misschien instelbare dempers als ik in een hele luxe bak zit.
turbotoll zegt
Paar maanden gehad als invaller toen is SEAT’s reed als leasels. Wat een hok van een auto. Bijna net zo erg als de Laguna’s die ik wel eens als leenwagen meekrijg. Geen wonder dat Opel nog maar een schim van vroeger is en daarom GM de hele Europese markt maar gewoon heeft afgeschreven
rtnet zegt
Mijn schoonvader rijdt er nog steeds in. In 92 nieuw gekocht, toen een van de duurste en meest luxe versies. Een 2.0 CDX. Inmiddels 25 jaar en 460.000 km verder en nooit iets anders gehad dan regulier ondehoud en 2 jaar geleden schade aan het voorscherm door een achteruit rijdende dame.
ronald_verwijmeren zegt
@rtnet: cdx kwam pas ergens in 1994. tot 1994 was de benaming CD, die was iets luxer dan de CDX
rtnet zegt
@ronald_verwijmeren: Excuus, je hebt gelijk. Het is een CD
noosaheads zegt
De vader van mijn eerste echte vriendinnetje had in 94′ een zwarte Vectra 2000 Ik weet tot op de van vandaag niet of hij nu altijd zo boos keek omdat hij in een opel reed, of dat ik met zijn dochter de bloemetjes buiten ging plukken. Mooie 18:00 zaterdagspecial @willeme
thomasthomas zegt
Vectra 2000 was best een gaaf ding hoor toen ie uit kwam. Met de bekende 2 liter 16v motor. Maar snap wel als je jong bent dat je nu ook denkt wat een gebakje.
9000cse zegt
Dank @willeme voor deze lofzang over een “simpele” Opel! Een artikel, dat mij terugbrengt naar de tijd, dat Opel nog het best verkochte merk in ons land was. Toen mensen zich bij de aanschaf van een auto nog niet lieten leiden door de dwang naar prestige. “Men” wilde voor z’n geld iets degelijks, betrouwbaars, moois en betaalbaars. En dat was deze Vectra! Een schot in de roos!
Helaas kregen de boekhouders van GM weinig later het zeggen en kwam de klad erin. Vanaf die tijd kregen de lieden, die nu nog over Opel praten als slopel, het gelijk aan hun kant. En dat doet mij als fervent fanboy nu nog pijn!
sanderm3 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Twee van gehad van die Vectra’s, een hatchback en een cabrio…
Beide erg degelijke wagens, de cabrio had zelfs ruim 3,5 ton aan kilometers op de teller staan toen ik hem weg deed… En voelde nog steeds aan alsof hij net uit de fabriek gekomen was…
Waren dan ook de beste Vectra’s ooit… De één gebouwd in Trollhättan in Zweden, de andere bij Valmet in Finland op de lopende band naast die waar Porsches gebouwd werden…
En dankzij hun turbo waren die Vectra’s ook nog eens behoorlijk vlot, echte wolven in Saabskleren…
ronald_verwijmeren zegt
@moveyourmind: een vectra a cabrio? die bestaan niet man
mstiic zegt
@ronald_verwijmeren: Echt he en toch krijgt hij likes?
autodrop zegt
@mstiic: @ronald_verwijmeren beter lezen heren….. dan wordt het vanzelf duidelijk wat @moveyourmind bedoelt..
sjaak_aben zegt
@mstiic: hij doelt op een Saab 9-3 ?
Dizono zegt
Bizar eigenlijk dat Opel het niet eens nodig achtte een ‘combinatiewagen’ te bouwen, zoals een station of Caravan destijds genoemd werd in de blaadjes.
schrik zegt
Heb dit met plezier zitten lezen, top!
tristan114 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ronald_verwijmeren zegt
In 1989 komt er een bijzonder gave variant van de Vectra op de markt, de Vectra 2000. Aan het uiterlijk kon je meteen zien dat je met een dikkere variant te maken had. Denk aan de vijfdaags velgen van maar liefst 15″, dikke voorbumpers, gewijzigde grille, mistlampen, gewelfde side-skirts, en een bescheiden achterspoiler. De Vectra 2000 had de C20XE– motor onder de kap, het 150 pk sterke tweeliter blok uit de Calibra 16v en Astra GSI 16v.
-Edit: thanks! klopt helemaal. Is inmiddels gefixt-
480turbo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
peterr zegt
Mooi stukje! Leuk dat er ook nog naar die van mij gelinkt wordt. Inderdaad niet de meest spannende auto, wel zeldzaam inmiddels, zeker als V6.
peterr zegt
Leuk stuk! Grappig dat er ook nog wordt gelinkt naar mijn V6 :)
bouwt zegt
Ik rijd nog elke dag met plezier in mijn A. Ik vind de eenvoud van het ontwerp juist heel mooi, iets wat je tegenwoordig gewoon niet meer tegenkomt. Wat rijden betreft nog ouderwets, maar op de snelweg nog verbazend relaxed cruisen! Leuk er eens een artikeltje over te lezen hier!
cossiekiller zegt
Mijn ouders hadden zo’n luidruchtige 1.7D van Isuzu. Niet vooruit te branden dat ding, maar ook nooit geen problemen mee gehad. DE middelmatigheid dus.
Zo’n turbo 4×4 vind ik overigens wel dik met z’n Calibra turbo velgen!
crashingduke zegt
Ach, toen grijze muizen nog pretentieloze auto’s reden. En schande spraken van die tekenaar met zijn Chevrolet Impala.
lexaudi zegt
En nu wil ik dus een vectra..
sjaak_aben zegt
Inmiddels heb ik alweer dik jaar zo een “middelmatige” auto in mijn bezit.
Nu is het een sedan met V6 en handbak, daar zijn er maar 7 van verkocht.
Aardig aangepast en zit inmiddels over de 200 pk grens heen. Na verschillende circuitdagen ga ik in maart met de Vectra naar de Noordkaap.
@willeme misschien leuk om daar ook foto’s, na afloop, van te plaatsen?!
sjaak_aben zegt
@sjaak_aben: dik 12 jaar in mijn bezit*
Design_Driven zegt
@sjaak_aben: Ik wil eigenlijk nu wel foto’s zien.
willeme zegt
@sjaak_aben: Hallo Sjaak! Leuk idee! Je kan de foto’s op AutoJunk uploaden:
https://www.autojunk.nl/upload-foto
Alvast bedankt!
sjaak_aben zegt
@willeme: ik ga 24 maart vertrekken. Als ik het gehaald heb, zal ik ze updaten.
sjaak_aben zegt
@sjaak_aben: uploaden, auto correct…
Dutchdriftking zegt
Wat een tijd!
nigelbennisphotography zegt
Mijn ouders hebben in de 90’er jaren ook nog een Vectra 2000 gehad. Misschien een leuk detail, de onze had een digitaal dashboard. Dat was destijds toch wel iets vrij unieks en trok best bekijks.
sjaak_aben zegt
@nigelbennisphotography: een donker rode toevallig?
nigelbennisphotography zegt
@sjaak_aben: Nee wij hadden een zwarte. Eind 90’er jaren verkocht en rond 2000 nog een keer teruggekocht omdat het iets speciaals bleef. Was ook helemaal in originele staat, helaas worden/werden al dat soort auto’s met lelijke opsmuk verknalt in die tijd al.. Ik zal eens wat foto’s opzoeken ervan en eventueel hier plaatsen.
87sandyd zegt
Na de Opel Rekord en de machtige Opel Omega 6 in lijn diamond besloten mijn ouders voor safe te kiezen en een Opel Vectra 2.0 CDX te gaan. Grootste fout van hun leven, alleen maar problemen mee gehad. Na 2 dagen stonden we al stil met koelingsproblemen. Auto heeft uiteindelijk een godsvermogen gekost en daarna nooit meer een Opel aangeraakt…
frank2b zegt
Om de één of andere reden heb ik nooit begrepen wat mensen nu in een Vectra zagen. Ook nu niet…. Zodra ik het plaatje van de Vectra niet meer zie, ben ik meteen vergeten hoe het ding er ook weer uitzag. En als je dan per sé een Opel zou willen kopen: waarom zou je in hemelsnaam een snelle Vectra kopen als je voor dat geld ook een Omega kunt aanschaffen?
Die Vectra was volgens mij een groot gevaar op de weg. Je zag ‘m namelijk compleet over het hoofd steeds. Zo anoniem was-ie. Het kan dus zomaar eens zijn dat de Vectra een enorm goede investering is als old-timer strakjes. Als je nu je slag slaat dan heb jij strakjes mooi de laatste van de grote peoplemover!
Naast de Toyota Carina van die tijd, uiteraard.
vonwachowferstenberg zegt
Even lelijk als Japanse auto’s uit die tijd maar veel minder betrouwbaar en doorgaans duurder. Saab had alvast een meesterlijke designer in huis maar helaas was de kwaliteit er niet (Saabliefhebbers ten spijt, sympathiek maar slecht!)
stefan_vandewal zegt
eerste wagen was vectra 1.6i tweede 2.0 turbo 4×4 tot op heden in bezit..
sjaak_aben zegt
@stefan_vandewal: voeg je anders toe op de Facebook groep Opel Vectra A Nederland. Dan kan je in contact komen met nog twee Nederlandse Turbo’s.