Kijk, dit zijn de betere Youngtimers om je maandagavond mee te beginnen!
De Honda NSX is onlosmakelijk verbonden met Ayrton Senna, want de beroemde Braziliaanse coureur hielp mee met de ontwikkeling van de auto. Het resultaat is een technisch hoogstandje dat liefhebbers nog altijd zeer hoog waarderen. Met de NSX zetten de Japanners de stap naar het segment van de supersportwagens. Op klassiekerbeurs Interclassics in Maastricht prijkt een smetteloos fraai exemplaar op de beursvloer.
Een smetteloze Honda NSX
De gele Honda NSX die wordt aangeboden door Veni Vidi Vici Classic Cars is hetzelfde exemplaar als dat stond te shinen op de AutoRai van 1993. Daarna is hij uitgeleverd in Nederland en verhuisde later met zijn eigenaar mee naar België. Inmiddels is de auto terug in Nederland en daar kreeg hij weer zijn originele kenteken uit 1994 toen hij voor het eerst is geregistreerd.
De Honda oogt van buiten en onder de kap werkelijk als nieuw. De 50.000 kilometers op de teller zijn hem absoluut niet aan te zien. De handgeschakelde zesbak maakt het tot een echte rijdersauto.
Japans herenakkoord
De 3.0 liter V6 met VTEC van de Honda NSX levert 274 pk en voldoet daarmee aan het herenakkoord dat de Japanse autofabrikanten ooit hebben gesloten om ook sportwagens niet meer dan 280 pk mee te geven. De motor van de NSX kon makkelijk méér aan, en daarom peuterden veel hobbyisten er met allerhande tuningkits extra pk’s uit. Juist omdat er zoveel gemodificeerde en zelfs verprutste exemplaren rondrijden, is deze smetteloze gele, in perfecte staat verkerende NSX een verademing.
Het ontwerp van de NSX is tamelijk uniek, maar ademt tegelijk ook heel erg de jaren negentig. Natuurlijk vallen de klapkoplampen meteen op. De cabine en voorruit zijn ver naar voren geplaatst, zodat de motor zo ver mogelijk vóór de achteras kon komen voor een optimale gewichtsverdeling. De lange achterkant, die een heuse kofferbak heeft, diende als aerodynamische stabilisator. Het motorblok ligt dwarsgeplaatst direct achter de stoelen.
VTEC
Het motorblok van de Japanner is een technisch kunststukje uit de jaren negentig. Honda was destijds bezig met de ontwikkeling van het VTEC-systeem voor de kleinere viercilindermotoren. VTEC staat voor Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Hoe Honda’s eigenzinnige variabele kleptiming precies werkt, is op Autoblog eerder uitgebreid beschreven in dit artikel.
De Honda-directie besloot vrij laat in de ontwikkelingsfase van de NSX dat het topmodel ook de VTEC-nieuwe techniek op zijn V6 moest krijgen. Door de toepassing van VTEC werd de motor iets groter van afmeting en daardoor paste hij net niet in de toch al krap bemeten motorruimte. De oplossing werd gevonden door het blok 5 graden achterover te kantelen. Dankzij VTEC draait het blok zonder morren maar liefst 8.000 toeren.
Onberispelijke bouwkwaliteit
Met de NSX had Honda concurrenten als de Ferrari 348 in het vizier. Waar de Ferrari wat betreft afwerking nogal eens te wensen overliet, is de bouwkwaliteit van de Honda onberispelijk, zoals dat in die jaren bij de Japanse merken gebruikelijk was.
Dat voel je nu nog als je met de auto rijdt, vertelt verkoper Frank Nieboer: ‘Hij past als een jas. Alles is helemaal strak, geen piepjes, rammeltjes of slijtage. Hij rijdt echt als nieuw.’ En de VTEC verrast hem iedere keer weer als die 8.000 toeren erin komen. ‘Wat een belevenis!’
Met veel dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas.
E34M5Touring zegt
Ik vind het een hele gave bak. Qua looks misschien wel de tofste van ‘de grote 5′. Maar ik zou altijd een Mk4 Supra twin turbo kiezen voor de centen. Dat blijft m’n favoriet uit die tijd.
bierbuik zegt
@E34M5Touring: voor mij zou het een zware twijfel zijn tussen een Supra en een GT-R, zal er net aan liggen welke ik het eerst als perfect exemplaar tegenkom. Eerst maar eens een bank overvallen…
racerx zegt
@bierbuik: Overvallen we samen die bank, koop jij de Supra en ik de R34… Opgelost.
mikje90 zegt
Ayrton Senna heeft toch meegeholpen met de ontwikkeling van de NSX?.
christian85 zegt
@mikje90: klopt
rollingstoned zegt
@mikje90: ontwikkelen niet, maar hij heeft wel input gegeven.
https://www.roadandtrack.com/car-culture/a7407/how-ayrton-senna-made-the-acura-nsx-exceptional/
ghost zegt
Blijft de hamvraag..kost dat nou?
sleen zegt
@ghost: stond voor net geen 80K te koop
tortuga zegt
Heerlijke bak dit! Zag hem ook passeren op autojunk! Die kleur is nog mooi geel tov de meeste gele wagens uit die periode. Zou deze niet mee naar huis nemen want geef toe dat er snel aftermarket spullen op komen
moveyourmind zegt
Imagebuilder eerste klas.
In elk geval voor mijn gevoel. Had toen net mijn eerste auto, een Honda. En modellen als de NSX, maar ook de CRX Vtec en Prelude straalden hun sportiviteit in mijn beleving toch een beetje af op mijn grijzer dan grijze Accord met wieldoppen en niet meegespoten bumpers.
Wat was het toen een gaaf merk. En wat is het jammer dat het merk zo’n andere weg is ingeslagen.
vetnek zegt
Zag ‘m rijden op de A9 bij Alkmaar! Echt een topper
suzignis zegt
Nog steeds jammer dat ik m verkocht heb…
https://youtu.be/fg-oiuU0Nzc
Dutchdriftking zegt
Hij is zo fijn! strik er om en meenemen.
chivas zegt
Zeer knap filmpje @suzignis !
racerx zegt
Ik vraag me af hoeveel vermogen je eruit kunt peuteren zonder naar turbo’s te hoeven grijpen. Chassis kon veel meer aan dan die 280 stuks natuurlijk.