Could have, should have, would have.
Het is een label dat maar heel even heeft mogen leven: MPS. Het stond voor Mazda Performance Series. Het was de bedoeling dat die benaming gebruikt ging worden voor de snelle Mazda’s. Op sommige markten werd het label ‘Mazdaspeed’ gebruikt. In dat geval, zoals in de Verenigde Staten werd de Mazda 3 MPS als Mazdaspeed 3 verkocht.
Maar waar er bij Mazdasppeed ook relatief langzame modellen werden toegevoegd aan de range, moest MPS een écht sportief performance-label worden. Het eerste wapenfeit was de Mazda 626 MPS. Dat was een bloedserieuze auto. Geheel volgens de toen heersende mode had de Mazda 626 MPS een geweldige grote spoiler.
Onder de kap troffen we een potente motor aan. Het is een 2.5 V6 met dubbele turbo, goed voor 280 pk en 370 Nm. Serieuze hardware. Ondanks de Lancer Evo-esque looks, moest je ‘m meer zien als potentiële concurrent voor de Subaru Legacy B4 Blitzen of Mitsubishi Galant VR4. De Mazda 626 MPS zou uiteindelijk niet het levenslicht zien. De concept werd pas getoond in 2000, toen de facelift-versie al even onderweg was. Er was simpelweg te weinig tijd. De Mazda 6 introductie was dichtbij.
Maar er is bij Mazda natuurlijk ook een auto die er om schreeuwt om te worden voorzien van de MPS behandeling. Die auto is natuurlijk de Mazda MX-5. Nu zijn er voldoende eigenaren die zeggen dat je absoluut niet meer vermogen wil hebben in een Mazda MX-5. Dat is hetzelfde excuus als Tesla rijders gebruiken dat ze het zo fijn vinden om tijdens de reis 25 minuten lang een luchtje mogen scheppen. Er is simpelweg geen keuze.
Terug naar de MX-5. Een lichte sportwagen met achterwielaandrijving is natuurlijk een perfecte basis om sneller te maken. Dat gebeurde dus met de Mazda MX-5 MPS Concept. Het was niet zomaar een kwestie van een turbootje monteren. Sterker nog, de Mazda MX-5 had een atmosferische 1.9 liter viercilinder. Deze leverde precies 200 pk bij 7.000 toeren en 196 Nm bij 6.000 toeren. Omdat het gewicht zo rond de 1.060 kilogram lag, was de auto meer dan voldoende snel.
Niet alleen de motor werd aangepakt, ook het onderstel werd grondig herzien om opgewassen te zijn tegen het nieuwe prestatiepotentieel. Ook een erg gaaf idee had Mazda om de MX-5 echt zijn eigen gezicht mee te geven. Aan de achterzijde is de MX-5 licht afwijkend, maar aan de voorzijde moet je echt goed kijken om te zien dat dit toch echt een ‘NB’ is.
De Mazda MX-5 MPS werd niet in productie genomen. Naar verluidt zou de auto qua prijs en prestaties te dicht aanschurken tegen de RX-8, die rond die tijd ook op stapel stond. Dat wil niet zeggen dat er geen bijzondere MX-5 NB modellen op de markt kwamen. Zo was er daadwerkelijk een Mazdaspeed MX-5 in 2004. Deze werd in Japan verkocht onder de naam Mazda Roadster Turbo.
Deze had de bekende 1.8 viercilinder onder de fraaie motorkap. Deze was voorzien van een IHI turbo, waardoor het maximumvermogen steeg naar 178 pk en het koppel naar 226 Nm. Daarmee was het mogelijk om zo’n 7 seconden te sprinten naar de 100 km/u. Dankzij de korte bakverhouding hield de acceleratie op bij 204 km/u. Er zijn er uiteindelijk 5.428 Mazdaspeed MX-5’s met turbo gebouwd.
Was dat het? Eh, nee. Niet helemaal. Waarschijnlijk om de ontwikkelingskosten te spreiden werden er ook een aantal gebouwd voor de Australische markt. Dat is iets wat we vaker hebben gezien, omdat ze nu eenmaal dicht bij Japan liggen (geografisch gezien) en het stuur rechts hebben, is het vrij eenvoudig om de auto te verschepen naar het land van Daniel Ricciardo en Natalie Imbruglia.
Aldaar werd de Mazda MX-5 SE op de markt gebracht. Dat was in principe dezelfde auto, maar dan met iets minder vermogen (165 pk) dankzij een iets lagere turbodruk. Op zich niet verkeerd, maar 165 pk’s dankzij een turbo is wel even wat anders dan 200 pk uit een atmosferische motor, zoals de concept ons beloofde. fs
Uiteindelijk verschijnen er twee Mazda MPS-modellen op de markt. In 2005 kunnen we eerst de Mazda 6 MPS verwelkomen. De basis van de Mazda 6 MPS is de nieuwe 6 Sedan, gek genoeg kiest men niet voor de fraaiere vijfdeurs uitvoering of de coole Sportswagon. Neen, de Mazda 6 MPS is enkel leverbaar als sedan. Onder de bolle motorkap vinden we een 2.3 DISI turbomotor, goed voor 260 pk en 380 Nm. Daarmee snelt de vierwielaangedreven Mazda 6 MPS in 6,6 seconden naar de 100 km/u en is een topsnelheid van 240 km/u mogelijk.
In 2006 volgt de Mazda 3 MPS. In principe krijgt deze exact dezelfde motor als de Mazda 6 MPS. Een verschil is echter de aandrijving. De Mazda 6 heeft AWD, bij de Mazda 3 MPS moeten de voorwielen het oplossen. Mede dankzij een sperdifferienteel lukt dat heel aardig. De Mazda 3 MPS accelereert in 6,1 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
In 2009 wordt de Mazda 3 vernieuwd. Officieel is er sprake van een nieuw model (van BK-generatie naar BL-generatie), maar onderstel, motor en bak van de Mazda 3 MPS zijn krek eender. Wel is de auto nu aanzienlijk opvallender dan zijn wel erg anonieme voorganger. Rond deze periode gaat Mazda zich richten op de SkyACTIV-technologie en een nieuwe designrichting. Nadat deze Mazda 3 MPS uit productie ging in 2013 zijn er veel speculaties over MPS-modellen, maar daar zal het hoogstwaarschijnlijk bij blijven. Het label is nu bijna langer weg, dan dat het onder ons is geweest.
rachid zegt
Ik heb zo’n Mazda 6 MPS gehad met AWD, super fijn ding. Reed enorm leuk, was best degelijk (op 4WD na), halfjaar ingereden en voor 1500 extra weer verkocht aan jawel, een vrouw!
Minpunt was ook ding kon enorm zuipen…
Marijn90 zegt
@rachid: ik zeg altijd maar zo wanneer het een auto betreft. Wanneer hij meer zuipt dan zijn baasje, dan gaat ie eruit.
monsieurleloure zegt
@marijn90: Dan mag ik morgen een 6.0 V12 gaan uitzoeken (-:
theladystig zegt
@marijn90: Dan heb ik een ruime keuze uit auto’s met minimaal 6 cilinders
560pk zegt
@marijn90: wordt voor mij dan een 3 cilinder ecoboost
vaakbenjetebang zegt
Zo’n ding komt er hier nog wel eens, denk ik. Snel, onopvallend, geen hond weet wat het is… what’s not to like?
Jammer dat er geen LHD Mazdaspeed MX-5’s zijn geweest. Die had ik ook wel gelust.
vincentmiata zegt
@vaakbenjetebang: LHD mazdaspeed mx5en zijn er gewoon geweest.
Er rijden er een aantal van rond hier in nederland
vaakbenjetebang zegt
@vincentmiata: Origineel of conversie? Niet dat me dat uitmaakt als ik er een zou gaan kopen, maar ik dacht oprecht dat ze er alleen als RHD geweest zijn. Aan de positieve kant: dan kan ik er dus eentje kopen. Da’s dan wel weer mooi!
vincentmiata zegt
@vaakbenjetebang: Origineel, foto in het artikel de grijze is t ook te zien
vaakbenjetebang zegt
@vincentmiata: Ja, verrek. Schele prei dat ik ben.
lincoln zegt
Was dat hele MPS label niet gewoon een initiatief van Ford om Mazda van dat belegen opa/oma imago af te helpen ??
Hier .. hebbie een paar motorblokken + een zwikkie spoilers .. doe er wat leuks mee ..
willeme zegt
@lincoln: klopt, maar dan wordt het zo’n kort artikeltje :-)
mpssmile zegt
@willeme: laatste versie 3 mps had wat wijzigingen in het blok ivm drijfstangen dacht ik. Verder vrij identiek
jdpetrolhead zegt
The answer is always Miata.
Loek zegt
@jdpetrolhead: nee, Miata Is Always The Answer.
dare2think zegt
@720s: Je moet even kijken en dan zie je het.
lincoln zegt
@jdpetrolhead:
Miata .. the 159 among cars ..
stfu zegt
Het ziet er allrmaal net niet echt fraai uit. Teveel plakspoilers en niet echt een mooie cohesie.
mwti zegt
Zo zie je maar dat een goed product niet goed hoeft te verkopen. Er komt meer bij kijken.
tjorque zegt
Hier in de buurt staan / rijden twee 3 MPS’n rond.
Ik vind het hele leuke auto’s omdat ze een echte underdog uitstraling hebben.
Maar om een of andere reden zou ik hem toch nooit kopen. Wellicht staan de juiste sterren niet op een lijn.
baklava zegt
Van BL generatie naar BK generatie moet andersom zijn. Prachtige auto’s verder, die mps’en. Er staat hier een mooie 6 in de buurt. Altijd beetje jaloers als ik er langs rijd met mijn 3.
Dutchdriftking zegt
Heel jammer dat er geen MPS is van de huidige 6.
hondar zegt
Al die MPSjes zuipen enorm!
mpssmile zegt
@hondar: valt wel mee mijn 3 mps, 1 op 10 zo’n beetje. Niet veel meer of minder dan andere met ruim 2 liter turbo met 260 pk.
karhengst zegt
@hondar: Keerje diesel tanken schijnt te helpen voor de dorst.
amersfoorter zegt
Mps, nooit van gehoord. En terecht. Doei
ty5500 zegt
De versie van die grijze MX5 turbo zou enkel in Japan verkocht zijn maar het stuur staat aan de linkerkant?
vincentmiata zegt
@ty5500: In amerikan werden ze ook verkocht, maar onder de naam Mazdaspeed Miata
mpssmile zegt
Zonde dat ze het nu niet meer hebben, geeft nog altijd een imagoboost zo’n topmodel
mpssmile zegt
En tegenwoordig altijd dat gezemel over die skyactiv, soms wil je gewoon meer koppel en/of pk
BaRa zegt
@mpssmile: Dat is er makkelijk uit te krijgen, alleen niet via Mazda zelf.
emping zegt
-EDIT: dank u, is inmiddels gefixt-
OT jammer dat het maar zo kort heeft geduurd, en ik wist niet eens van de tweede model Mazda 3 MPS af.
izimo zegt
Als er van de 6MPS een wagon was geweest had ik deze zeer zeker gehad, 3MPS was ook zeker een kanshebber, maar was niet ruim genoeg