Het zit de Italianen in het bloed.
Hoe goed Lamborghini het tegenwoordig doet, zo slecht deden ze het halverwege de jaren ’70. Het eigenaarschap van de sportwagenfabrikant veranderde in vijf jaar tijd liefst drie maal, waarvan de laatste, in 1978, zelfs gepaard ging met een faillisement. Het bedrijf voelde de grond onder haar voeten in 1987 weer enigszins stabiel worden toen het werd overgenomen door Chrysler. In de tussentijd probeerde het van alles om relevant te blijven.
Een van de resultaten die voortkwam uit deze duistere periode wordt tegenwoordig gezien als een heuse cultauto. Dit is vooral te danken aan de Urus en de talloze geruchten die eraan voorafgingen. Lamborghini die weer een SUV zou maken, dat moest wel iets spectaculairs betekenen, niet? Wel, zoals we inmiddels weten is de Urus allesbehalve een hedendaagse interpretatie van de bejubelde LM002 die tussen 1986 en 1993 in productie was.
Naast de LM002 was Lamborghini druk bezig met het uitbreiden van haar activiteiten op alle denkbare vlakken. In diezelfde onstuimige periode produceerde het bedrijf eveneens 8,2-liter V12-motoren voor Powerboten uit het World Offshore-kampioenschap. Een andere poging om overeind te blijven volgde in 1986, in de vorm van de Design 90.
De motor was een idee van de Zwitser Patrick Mimran, die op dat moment samen met broer Jean-Claude de leiding had over Lamborghini. Volgens hem was het dé stap om het Italiaanse huismerk terug op de kaart te krijgen. Bedenk je, dit was nadat het merk legendes als de Countach en de Miura had uitgebracht.
De Design 90 is eigenlijk een perfecte samenvatting van de staat waarin het merk destijds verkeerde. Hoewel de Design 90 de naam Lamborghini droeg, was het in feite een samenraapsel van allerlei culturen en onderdelen. Het ontwerp was Italiaans, maar de techniek kwam uit Japan en het kortstondige productiewerk werd verricht in Frankrijk. De Design 90 had een 132 pk sterke, 1.000cc viertakt Kawasaki-motor met een dubbele bovenliggende nokkenas. De Design 90, die op het gebied van ontwerp beïnvloed werd door de Countach, werd geproduceerd door Boxer, destijds een van de meest geroemde motorenfabrikanten.
Het idee was om er in totaal vijfentwintig te produceren, maar zelfs dit kleine aantal werd bij lange na niet bereikt. Dit mede dankzij het feit dat de motoren tweemaal zo duur waren als zijn directe concurrenten en ze simpelweg niet verkocht werden. Lamborghini liet er uiteindelijk niet meer dan zes bouwen. Door de jaren heen werden de exemplaren opgespeurd en veranderden ze in verzamelobjecten.
Het ironische is dat ze wel degelijk het geld waard zijn. Althans, als we het kleine aantal journalisten dat er destijds een blokje om mee mocht mogen geloven. Het klinkt op papier in ieder geval bepaald niet als een onsmakelijke combinatie. Het ding bestond grotendeels uit glasvezel en woog al met al slechts 184 kg. Dankzij het lage zwaartepunt waarvoor het relatief grote motorblok zorgde, was het een heuse straatraket. De topsnelheid van de Design 90 lag naar verluidt rond de 260 km/u en hij zou de voorgeschotelde bochten oppeuzelen alsof het zijn eerste maaltje in tijden was.
De inmiddels meer dan dertig jaar oude Design 90 is nog altijd een flinke som geld waard. Sterker nog, wanneer ze van de hand gaan, wordt er gemakkelijk in de richting van een ton voor gevraagd. Recentelijk stond er een rood exemplaar te veil, waarvan gedacht werd dat hij tussen de 85.000 en 90.000 Britse ponden zou vangen. Teleurstellend genoeg wilde niemand hem hebben. Typisch.
Beeld: CarThrottle & RideApart
lincoln zegt
Wel echt Italiaans design iig ..
Pure porno dus ..
wceend zegt
Vet! Nog dat onredelijke, gekke Lamborghini van vroeger, pre-VAG!
lincoln zegt
@wceend:
Whahaha ..
Een nog meer bij elkaar geraapt zooitje dan de huidige VAG meuk ..
Lamborghini is echt niet veel meer dan ordinaire kentekenhandel ..
bmwfreak038 zegt
@lincoln: wat zeg je dat toch weer goed fout..
bmwfreak038 zegt
@lincoln: tegen beter weten in had ik meer(beter) van je verwacht.
jerudo zegt
Net een Ducati Paso, even lelijk en hetzelfde geboortejaar. Vraag me af of deze dan ook door Massimo Tamburini ontworpen is, dan toch een van zijn mindere periodes.
lincoln zegt
@jerudo:
132 peekaa is toch niet echt heel echt te kort ..
We hebben het hier over een periode dat Ferrari 260 ( Italiaanse dus discutabele ) peekaatjes icm een GM truck 3 traps bak verkocht ..
schoen85 zegt
Ik snap wel dat deze Lambo vergeten is, krijg er ook spontaan dementie van!
sezz zegt
Lamborghini creëerde zelf ook een luxe versie van een offshore powerboat genaamd de Quetzal.
tjorque zegt
Welke lambo?
hammerman zegt
Dat Lamborghini ooit een motor gemaakt heeft wist ik niet, ook al waren het er maar zes.
Volgende verrassing dat Ducati ooit een auto heeft ontworpen?
peug206 zegt
@hammerman: uuh deze? http://m.ducati.nl/history/editorials/a_ducati_with_four_wheels/index.do
kobus1967 zegt
Ik heb hier ook nog een verzamelaarsobject staan, een Lamborghini Runner 4 wheel drive.
Met kruipgang en 24 versnellingen, een betrouwbare Mitsubishi watergekoelde 4 cilinder dieselmotor, topsnelheid 30Kmh!
In Polen geassembleerd dus gaat niet kapot.
schreute01 zegt
Een Lambo met Testarossa-sleuven. Jaja.
bmwfreak038 zegt
Vergeet niet dat wat je op de foto’s ziet van destijds is, het is toch jammer dat we nooit zullen weten hoe de hedendaagse lambo motors eruit zien. Maar als je kijkt naar hun huidige gamma aan auto’s is het helemaal jammer dat ze er nooit zullen komen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bmwfreak038: Zet een photoshopper aan het werk. Kan je wegdromen.
Of stuur een mailtje naar Ducati, dat is onderdeel van Lambo tegenwoordig…
ikleesookoverautos zegt
Kende deze nog niet. Ziet er wel tof uit.
Wel apart dat de gele een ander zadel heeft dan de paarse.
Gulli zegt
Wat waren die jaren designtechnisch gezien toch, ehm, uitdagend om naar te kijken