Nooit geweten dat er een hybride Alfa Romeo Stationwagon was!
Zoals je van ons gewend bent, proberen we je al het laatste autonieuws te brengen, Als het eventjes kan, betrekken we dat zoveel mogelijk op ons lievelingsmerk: Alfa Romeo. Het merk bestaat nog steeds, maar het gamma is wel een beetje dun: Tonale, Giulia en Stelvio. Nu zijn we een groot fan van de Giulia, maar het wil niet echt vlotten met de verkopen.
In Europa missen we twee dingen: een stationwagon en een hybride-versie. Stel je voor, een Giulia Sportwagon met een efficiënte viercilinder plus een elektromotor. Dan heb je een uitstekende concurrent voor de BMW 320e en 330e. En niet alleen in Nederland zijn die plug-in varianten populair.
Een stationwagon is voor de Europese markt eigenlijk onontbeerlijk: wij kopen namelijk niet zoveel sedans. Gezien de leeftijd van de Alfa Romeo Giulia (8 jaar alweer) schatten wij de kans vrij laag in dat de Italianen dit model nog aan het gamma gaan toevoegen.
Hybride Alfa stationwagon
Het gekke is, het concept van een hybride stationwagon van Alfa Romeo is helemaal niet zo heel erg vreemd. Sterker nog, het merk was ermee aan het experimenteren in de jaren ’80! Nadat Alfa Romeo in 1986 is overgenomen door Fiat, mogen de Milanezen werken aan twee projecten. De eerste is een grote sedan op basis van een auto die ook als Fiat, Lancia en Saab door het leven gaat. Dan weet je nu ook waarom de 164 later kwam dan respectievelijk de Croma, Thema en 9000.
Een ander project was een efficiëntere auto. Bij Alfa Romeo speelden ze met het idee voor een familieauto die leuk was om in te rijden, maar een stukje zuiniger en schoner was. Daarnaast zou de auto ook als taxi moeten kunnen fungeren. Dieseltechnologie is in de jaren ’80 nog op een agrarisch niveau. We leven in de jaren ’80 en zelfs katalysatoren zijn een vreemd fenomeen.
Ansaldo
De basis is de Alfa Romeo 33 Sportwagon. De reden dat men deze kiest is eigenlijk simpel: er is lekker veel ruimte voor de batterijen. De verbrandingsmotor is een 1.5 liter grote boxermotor met maar liefst 95 pk, een gezonde hoeveelheid voor het slagvolume in die tijd. De elektrische motor voegt er ongeveer 16 pk en 60 Nm aan toe. Dat halen we tegenwoordig uit een 48V-generator die aan de transmissie zit! Interessant doch nutteloos weetje, Ansaldo (uit Genua) is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het elektrische gedeelte van de auto. Je weet wel, het bedrijf dat later ook de Fyra-hogesnelheidsfaal voor de NS maakte.
De Alfa Romeo 33 Ibrida kan wegrijden op enkel en alleen de elektromotor, verbrandingsmotor of allebei. Qua prestaties scheelt het niet heel erg veel met een standaard 33 1.5. Ja, er was extra vermogen maar ook wat extra gewicht. Dus die twee heffen elkaar op. Over extra gewicht gesproken, dat was 150 kilogram, waarvan het leeuwendeel op conto staat van de accu’s.
De energiedichtheid was verschrikkelijk slecht, uiteraard. Op een volle accu kon je namelijk 5 km rijden! De maximumsnelheid elektrisch was 60 km/u. Aan de andere kant, dit is een auto uit de jaren ’80.
Drie prototypes van de hybride Alfa Romeo Stationwagon
Uiteindelijk zijn er drie prototypes van gebouwd. Tot serieproductie zou het niet leiden helaas. De 33 Sportwagon was er nog wel enkele jaren, maar zou nooit een hybride-variant krijgen. Sterker nog, de Tonale is de eerste van het merk. Maar deze 33 Ibrida bewijst dat het niet aan de techneuten van Alfa Romeo lag, die hadden het idee en de techniek dus in 1985 al voor elkaar.
De renders van Sugar Design laten zien hoe een hybride Alfa stationwagon eruit zou kunnen komen te zien. Kom op, als je dit kon leasen, ging je toch hiervoor? Kijk dan hoe gaaf!
Of een dergelijke auto er gaat komen, is maar de vraag. We achtten de kans klein dat Alfa Romeo nog iets aan het Giulia-gamma gaat doen. Dat is tegenwoordig al behoorlijk uitgekleed, namelijk. De opvolger zal komen te staan op basis van de nieuwe Dodge Charger. We zijn benieuwd of deze geheel elektrisch zal zijn (zoals gepland). Het blijkt dat de koper tegenwoordig niet zit te wachten op een volledig elektrische sedan. Dus wat dat betreft zou de tijd nu bijna overrijp zijn voor een plug-in hybride Alfa stationwagon.
Meer lezen? Check hier onze Alfa Romeo 33 Special!
kniesoor zegt
Mooi ding, die stationcar van Sugar Design. Super strak in de beste traditie van het merk. Doet me denken aan m’n eerste generatie 156 van weleer, ook een toonbeeld van soberheid en verfijning. En juist daarom zo ontzettend mooi 👌
Dutchdriftking zegt
Pfoe, op die render wil ik de 159 best inruilen.
peekaas zegt
Dat ziet er zeer begeerlijk uit!
DeWitteCondor zegt
Hebben
koen23 zegt
Een beetje vloeken in de kerk, maar als je een station wilt die er zo uitziet moet je tegenwoordig bij Nio zijn. De et5 touring heeft redelijk gelijkende lijnen. Helaas alleen niet zo’n grille.
rwdftw zegt
Die binnenkant…. dan kan je nog beter een Model 3 leasen.
Doe mij deze maar! Zie ik daar een Brera achterruitje? Met dat dipje in het midden? Nou ja, wie weet verrast Alfa Romeo ons. Leverbaar in 2026 27 28 29… en gecancelled.
gilettelubbers zegt
Ik vind een Nio et5 vooral lijken op een ietwat platgeslagen Porsche Cayenne
degrotemuis zegt
Strakke renders hoor! In deze tijd waar veel auto’s vooral zoveel mogelijk lijnen lijken te moeten hebben en bruut moeten zijn, is deze gewoon sierlijk en strak. Die mag er wel komen! Maar dan liefst niet als lomp zware EV zoals de Charger, laat Alfa Romeo nog een beetje de oude genen houden.
Ook leuk om te zien dat Alfa Romeo halverwege de jaren 80 volop aan het experimenteren was op technisch vlak, ook onder de Fiat vlag.
Robert zegt
Wat is zo’n 33 Giardinetta toch een fraai gelijnde stationwagen. Waar Ford met de Sierra en Audi met de Typ44 kozen voor de aerodynamica, is deze Pininfarina creatie nog ontworpen met niet meer dan een geodriehoek en een passer. En verrek, er staat er eentje op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m2085188196-alfa-romeo-33-wagon-1-7-ie-sportwagon-boxer-recaro-lmv-gaaf – en nog een hele knappe uitvoering ook.
Dutchdriftking zegt
@Robert: Die is gaaf! Busso er in en gaan.
Gele Koplamp zegt
Busso erin? Nee joh gekkie. Er zijn nog wel meer leuke blokken dan alleen de Busso. De Boxer is daar een van
Motomoto zegt
Mooi maar mag iets mee afwijken van een Peugeot 508. Doet ie me nét te wel aan denken.
dijan zegt
Bij elk merk dat de doorlopende achterlicht balk heeft men opmerkingen over . Dan doe ik het maar ;vind het niet mooi .
autodrome zegt
Laat maar komen, ik doe een voorbestelling ….