Een auto voor het volk bouwen is een bijzonder lastige aangelegenheid.
Heel erg lang heeft Volkswagen synoniem gestaan voor de Kever. Goedkoop, praktisch, betrouwbaar en levensgevaarlijk. Precies wat je wil. Zelfs toen de Kever al opgevolgd was door de Golf bleef het torretje razend populair. Tot 2003 was de auto in productie, voornamelijk voor de Latijns-Amerikaanse markt. Maar ok, de Golf dus. Die kwam in 1974 op de markt. Al snel bleek dat er ruimte onder de Golf was. Gelukkig had Volkswagen net Audi overgenomen en konden ze de 50 (zeg maar de verre, verre voorloper van de Audi A1) re-badgen naar Polo.
Zoals wij allemaal weten, groeien auto’s per modelgeneratie. Paar centimeters in de breedte, hoogte en lengte, niets bijzonders. Maar na een paar generaties Polo (3 om precies te zijn) was er andermaal ruimte voor een model onder het kleinste model. Volkswagen was het toch aan zijn naam verplicht om een auto voor het volk aan te bieden. Daarom werd halverwege de jaren ’90 besloten om een kleine auto te ontwikkelen.
De auto zou eerst zijn leven beginnen als Seat. Volkswagen had Seat al een tijdje in hun assortiment en daar deden ze eigenlijk niet erg veel mee. Het was de bedoeling om een Spaanse Alfa Romeo neer te zetten. Sterker nog, dat proberen ze nog steeds en, wat fijne Cupra-modellen daargelaten, lukt dat nog niet helemaal. De Seat Arosa was niet echt een succes. Voor de liefhebber was er niet veel te vinden. Er was een 1.0 met 50 pk, een 1.4 met 60 pk en een atmosferische 1.7 SDI met waarschijnlijk een negatief vermogen. Het ding was niet vooruit te branden. Net als de verkopen overigens. De Arosa kreeg geen eens een opvolger, wel een treurig interieur:
Seat sportief en frivool, Volkswagen moet dan degelijk en saai zijn. Nou, nee. De Lupo was aanmerkelijk leuker om te zien. Het kekke snuitje, het zowaar geinige dashboard en de leverbare uitvoeringen waren veel leuker dan de bijna Aziatisch aanvoelende Arosa. Alsof de ontwerpers bij Seat het moesten doen met afgedankte VW-ontwerpen en de VW-designers voorrang kregen.
Als klap op de vuurpijl krijgt de Lupo wel leuke uitvoeringen in de prijslijst. Sinds de Golf I GTI wacht iedereen op de ‘spirituele opvolger’ van die auto. De Golf werd alsmaar zwaarder en dat ging ten koste van de GTI-uitvoeringen. Er zijn af en toe leuke varianten van de Polo geweest, maar geen eentje kon destijds echt overtuigen. De Lupo 16v kwam in de buurt, met 100 pk en een centrale uitlaat was het een guitig autootje. Maar het was voornamelijk een Lupo die ietsjes sneller was dan andere Lupo’s.
Een stapje beter ging het met de Lupo GTI. Deze was best geslaagd te noemen. De Lupo GTI kwam stiekem erg dicht bij de beleving van de originele Golf GTI. De Lupo had een 1.6 liter motor met 16 kleppen waardoor er maar liefst 125 briesende paarden op de vooras werden gesmeten. Niet alleen de prestaties en de rijbeleving waren aardig, ook het uiterlijk mocht er zijn. De dikke bumpertjes, Xenon-koplampen, centrale dubbele uitlaten en grote wielen smoelden goed.
Naast een hele snelle Lupo kwam er ook een hele langzame Lupo, de Lupo 3L. Ondanks dat het eruit zag als elke andere Lupo, was de auto behoorlijk aangepast. De motor was een 1.2 driecilinder TDI die iets meer dan 60 pk wist te mobiliseren. Dat klinkt erger dan het is. Dankzij gebruik van aluminium en magnesium voor de deuren, motorkap, stoelframes, wielen en delen van de ophanging woog de Lupo 3L slechts 830 kg. Bij de Lupo 3L stond alles in het teken van een zo laag mogelijk rol- en luchtweerstand. De grille werd afgedicht, de smalle banden waren knalhard en er werd een achterspoilertje gemonteerd.
Eigenlijk is het verhaal achter deze auto eigenlijk leuker dan de auto zelf. Ferdinand Piëch was destijds zeer ambitieus bezig. Zo moesten er diverse supercars komen, de beste limousine ter wereld, maar ook de zuinigste auto. Het doel was om een auto te ontwikkelen die 3 liter nodig had voor 100 km. Die auto was de Audi A2, een aluminium wondertje. Ferdinand Piëch kreeg er lucht van dat Renault óók bezig was met een 3 L auto, op basis van de Clio. Om Renault voor te blijven werd de Lupo aangepast om toch de eerste 3 L auto te kunnen onthullen. De geruchten waren helaas niet helemaal juist. Ja, die 3 L Clio kwam er, maar dat was een Clio V6 met 3 liter cilinderinhoud…
Het waren de torenhoge ambities die de Lupo de das om deden. Het was zeker geen slechte auto. In zijn segment was het de enige auto die aanvoelde als een klasse groter. Zelfs als je vrij groot van postuur was, kon je prima zitten in de Lupo. Maar er moest wel een concessie gedaan worden: de kofferbakruimte was 130 liter groot. Dat klinkt als muggenziften, maar je kon echt helemaal niets met die kofferbak. Een krat bier kon je vergeten, dat paste niet. Overstappen op blikbier of Bavaria (je weet wel, met die halve kratten) waren je enige opties.
Dan de prijs. Die was veel te hoog. Natuurlijk, Volkswagens zijn altijd duurder geweest, maar in het segment van de kleintjes is de aanschafprijs erg belangrijk. Een basis-Lupo koste bijna 25.000 gulden, terwijl de concurrentie rond de 20 zat, sommigen er zelfs onder. De Lupo was standaard ook nog eens erg kaal uitgerust en de opties waren best prijzig. Een luxe Lupo kwam qua prijs veel te dicht bij een Polo.
Het was niet dat Volkswagen de boel aan het afzetten was. Ze hadden eigenlijk vrij weinig keuze. De Lupo stond namelijk op een aangepast Polo platform. Dat betekende dat het voor Volkswagen een hopeloze zaak aan het worden was. De Lupo was ongeveer net zo duur om te produceren als een Polo.
Volkswagen leerde van de gemaakte fouten. De Lupo werd na 7 jaar trouwe dienst uit productie genomen (in 2005) en afgelost door de Fox. De Fox was aanzienlijk ruimer dan de Lupo. De bagageruimte was 2 keer zo groot! Ook was de Fox een stukje goedkoper. Maar ook de Fox was uiteindelijk niet het succes waar Volkswagen op gehoopt had. De reden waarom is eigenlijk vrij simpel. De auto Fox was ontworpen en ontwikkeld voor de Zuid-Amerikaanse markt. Daar worden nu eenmaal andere eisen gesteld dan in Europa.
Eindelijk neemt Volkswagen het kleinste segment bloedserieus. Met name het succes van de PSA-Toyota drieling zat VW niet lekker. Niet alleen voldeed die auto veel beter aan de wensen en eisen van de Europese clientèle, ook waren die auto’s veel goedkoper te produceren. Eindelijk, de Up! is dan wel de betaalbare Volkswagen waar het volk interesse in heeft. Driemaal is scheepsrecht.
kenner zegt
Ik dacht gisteravond al: ik mis iets. Kon amper slapen
breakingpoint zegt
@kenner: vorige week ook al geen special. Ik was oprecht teleurgesteld
dracae zegt
Uiteindelijk is de Lupo Gti één van de bijzonderste moderne auto’s van VW. Niet alleen meer pk, maar ook minder gewicht. Dat zou bij de nieuwe UP Gti ook leuk geweest zijn. Die haalt het als sportieve auto niet bij de oude Lupo.
bmwfreak038 zegt
@dracae: ?
radeox zegt
@dracae:
Je bent nu de 3L en de GTI aan het kruisen.
Wie weet levert het wat op.
lekkerlinksrijden zegt
@radeox: incest?
ferrarigolf zegt
Leuk artikel! Altijd leuk om te lezen.
eklasse zegt
Kleine correctie: Seat wilde pas vanaf 1999, ten tijde van de eerste Toledo en iets later de Leon, het Spaanse Alfa Romeo zijn. Bij deze Arosa hadden ze hoogstens een FIAT op de korrel.
Dizono zegt
@eklasse: ik tweede Toledo, de eerste is er vanaf 1991
eklasse zegt
@dizono: correct.
SimonMc zegt
Voor zulke wagens heb ik nog echt respect. Ja, ze zullen niet het grote publiek aanspreken, maar deze auto’s hebben echt een doel. Niet de zoveelste SUV die nergens in uitblinkt. De 3L en de Audi A2 hebben mijn respect.
Alleen jammer dat de focus hier niet zo op ligt bij de meeste autobouwers, want op de topmodellen valt veel meer geld te vangen natuurlijk. Zeg nu zelf, het is toch niet normaal dat er 12 jaar (!) na datum nog steeds niks vergelijkbaar is, of mis ik iets?
phaeton zegt
@SimonMc: De Aygo en co, of bedoel je dat niet?
shaguar zegt
@SimonMc: Op papier zou mijn V40 D4 anders ook 3,1ltr/100km moeten halen.
Jammer dat dat die van mij altijd op asfalt rijdt…
dondeboer zegt
@shaguar: het kan, maar dan moet je lange afstanden rijden op de originele ecobandjes met de airco uit. En héél lief zijn voor het gaspedaal. Mijn persoonlijke record is 2.9 over een afstand van ca 100km.
fanboy zegt
@simonmc: Eerste type Yaris met diesel heeft ook dat soort cijfers gehaald in verschillende zuinigheidswedstrijden. Zat ook onder de 900 kilo.
sr20det zegt
Ik heb toevallig een 3L maar ik vind het een wereldautootje hoor, lekker elke dag voor nog geen drol en 3 knikkers naar mn werk rijden, en met een klein chipje kan ie prima mee met het verkeer. En laatst zelfs 6 kratten pils in de kofferbak gepropt omdat de achterbank 2 standen heeft en dus iets verder rechterop kan!
rcolt zegt
@sr20det: nou precies, kon me ook al niet vinden in de kritiek op de kofferruimte, heb met de bank neergeklapt wel eens alle kampeerspullen incl twee racefietsen achterin gehad, ging prima. Ik mis mn Lupo nog wel eens
sr20det zegt
@rcolt: Haha inderdaad! Omdat die achterbank helemaal plat kan heb je serieus veel ruimte in dat ding! En je zit ook super. Het enige waar ik af en toe gek van word is die allejezus trage semi automaat.. Maar goed verder is dat ding spotgoedkoop.
henkhupelschoten zegt
Ik moet zeggen dat ik die halve kratten bier juist super handig vind en de inhoud is zelfs nog beter! Andere vraag is eigenlijk of de lupo zijn fabrieksopgaves ook een Beetje waar maakt? Iemand in de familie moet binnenkort 180 km per dag rijden en vroeg zich af of zo’n lupo ook daadwerkelijk de zuinigste diesel ooit is…
dnadave zegt
@henkhupelschoten: jazeker!
Mijn record is 1555km op1 tank
volvo480gtt zegt
@dnadave: 1:45??!! Reed je in de slipstream bij vrachtwagens?
PAN zegt
@dnadave: heb ik ook bijna (1525) gehaald met mijn Volvo v70 d5 van 2005. Zonder automaat en roetfilter.
volvo480gtt zegt
@pan: ja maar dat is een 70 liter tank. Nog steeds een mooie prestatie voor zo’n grote, zware auto met een 5cilinder! Maar de lupo heeft een tank met de helft aan inhoud.
PAN zegt
@volvo480gtt: Haha ja, plus 5 liter in de vulpijp.
mmot05 zegt
@henkhupelschoten: onthou wel dat de versnellingsbakjes een gemiddelde levensduur hebben van een ton
sr20det zegt
@henkhupelschoten: ik deed gemiddeld 900 km op een tank (plus minus 30 liter diesel), maar sinds ik iets grotere velgen heb verbruikt ie aanzienlijk meer. Niet dat ik dat erg vind!
Thomas20vt zegt
Wederom weer een leuk stukje leesvoer! De Arosa was trouwens ook gewoon leverbaar met een 1.4 16v 100pk motor, ook met een 1.4 TDI 75pk.
Thomas20vt zegt
@thomas20vt: Wat ook wel speciaal was is dat xenon alleen op de Lupo GTI dat en niet optioneel te bestellen was. De Lupo 3L had in plaats van een koelvloeistoftemperatuurmeter een wijzer welke het actuele verbruik aan gaf, beetje a la BMW.
Schnor zegt
De Lupo 3L is de auto die sommige binnensteden al niet meer in mag…. Zal wel zijn omdat hij zo vervuilend is. ??
rcolt zegt
@schnor: en een Audi SQ7 uit 2016 is van harte welkom, die is veel schoner:/ gekke jongens, die gemeenteraadsleden
stfu zegt
De Arosa zag er na de facelift erg leuk uit juist. Beter dan de Lupo. En ook met 100pk. Reed erg goed zo’n Arosa/Lupo. M’n ex had er 1.
Megakix zegt
@stfu: eens, de arosa zag er na de facelift gewoon fraaier uit. Had jouw ex een donkerkleurige 75pk, die bij Van Schijndel in Amersfoort was aangeboden?
lljw zegt
Ik ben enorme fan van VW up! Had een up gehuurd op reis in griekenland en heb mij rot geamusseerd op die kleine berg baantjes. Het voelt gewoon aan als een klein go-kart. De kwaliteit en rij plezier van de up werden alleen maar duidelijker toen ik op andere eilanden met een Toyota Aygo en Peugeot 107 reed. Wat een bucht zijn die jong!
torsen zegt
Seat ontwerpers? De Arosa heeft gewoon het polo interieur van voor de facelift. De lupo die van na de facelift.
De Arosa heeft zelfs nog een facelift gekregen waarbij ook het interieur en de 16v meekwam.
De 3L is een goed voorbeeld van hoe een zuinige auto ontwikkeld hoort te worden.
Om daadwerkelijk zuinig te zijn. Niet om onder X gram co2/km te duiken in een lab.
menaz zegt
@torsen: de Arosa Sport met 1.4 16V 100pk was er al voor de facelift.
torsen zegt
@menaz: Je hebt helemaal gelijk.
garp zegt
Gare kutauto. Schoonmoeder had ‘m nieuw gekocht. Daarna overgenomen van haar. Vijf jaar oud en je kon de voorruit er zó, met rubbers, kit en lak uit duwen. Afbladderende lak op voorschermen en motorkap. Ruitenwissermotor twee keer vervangen, aanjager verwarming stuk gehad, startmotor ook. Knakkende portieren, gare lawaaiige trommelremmen. En dat alles binnen 8 jaar en minder dan 90k km. En het reed als een topzware pausmobiel. Brrrrr.
peterpanja zegt
@garp: Daarom had ze hem aan jou verpatst ;)
oemplus zegt
@garp: Je hebt gewoon een gaar exemplaar te pakken gehad. Het zijn best goede auto’s.
jdeboer zegt
-edit: dat kan je ook vriendelijk zeggen-
remco86 zegt
Iemand heeft het al gezegd, maar nogmaals jammer dat de zeer grondige facelift van de Arosa niet genoemd is. Daarmee werd het ineens een veel moderne auto.
Ik heb overigens veel plezier gehad met 2 Arosa’s. Met wat kleine aanpassingen een erg leuk weggedrag. Snel was het niet, maar de concurrentie was absoluut niet sneller.
babybenz zegt
Waarom konden ze in de jaren 90 wel een auto bouwen die 1 op 33 loopt en nu niet meer?
lekbak zegt
@babybenz: Schoon en zuinig gaat in principe niet samen. Co2 uitstoot staat wel gelijk aan verbruik maar de moderne milieueisen van een diesel gaat met name over heel andere dingen. En om aan die eisen te kunnen voldoen moeten ze de motor minder zuinig, maar dus schoner, afstellen. Dat is ook een reden dat chiptuning zoveel effect heeft op zowel vermogen als verbruik van een moderne diesel. In feite optimaliseer je dan de verbranding ipv de uitstoot. Dit maakt het dus alleen maar knapper dat moderne dieseltjes ook gewoon 1:20 kunnen rijden in het b-segment (en toch aan de moderne eisen voldoen). Met een veel grotere auto en meer vermogen dan de oude b-segmentertjes uit de jaren ’90 die zulke verbruiken haalden met 60pk in een koektrommeltje.
volvo480gtt zegt
@lekbak: dat verbruik werd ook gehaald met een 1600kg zware bak met een 2,4 5cilinder diesel met 163pk.
lekbak zegt
@volvo480gtt: Een grote auto is veel gestroomlijnder dan een kleine auto en gewicht maakt maar heel weinig uit op de snelweg. Dat verbruik is wellicht mogelijk met een zijden voetje op de snelweg. Maar bij een wat normalere manier van rijden volstrekt onmogelijk. Ontken je dat dan klopt jou definitie van normale rijstijl niet want het is gewoon niet mogelijk om zo’n verbruik te halen als je een wat gemiddeldere rijstijl hebt.
b088y zegt
@babybenz: veiligheid, kleinste gebakje weegt tegenwoordig 1000+
ibssr zegt
Driemaal is scheepsrecht? Jammer dat ze er geen cent aan verdienen. Het lijkt meer een strategische keuze om merken die van oudsher sterk zijn in dit segment (zoals Fiat) weg te drukken.
lekbak zegt
DIe 3L vind ik echt een meesterlijk karretje. Gewoon bij een klein boodschappen wagentje het gewicht drastisch verlagen om de auto zuiniger te maken. Het enige wat echt werkt om een auto zuinig te krijgen in de stad is minder gewicht. Het bewijs dat het wel gewoon kan als de fabrikanten het maar willen. Jammer dat anderen geen concurrent hebben ontwikkeld voor de 3L want dat had een concurrentie strijd betekend en dat was heel goed geweest voor zowel de aarde als de automobiele sector.
bartsss zegt
Fantastische auto. Wij nu 9 jaar een lupo 1.4 mpi in bezit met 195.000 op de teller en alleen een raammotortje en uitlaat kapot gehad. Elk jaar nieuwe olie erop en rijd super!!
jdeboer zegt
@bartsss:
Misschien is het beter als je de olie er in gooit ipv er op.
bartsss zegt
@jdeboer: blijkbaar werkt olie erop dan ook
silenro zegt
@bartsss: badum tsssss
allesmetturbo zegt
Kom maar op met de Up! GTI!
jdeboer zegt
De Lupo is altijd het mongoloïde zusje van de Arosa gebleven, daar kan de GTI en de geforceerde aandachtstrekker 3L niets aan veranderen.
Dit artikel laat weer goed zien dat je voor een kleintje niet bij VW moet zijn.
Voor een kleintje shop je in Italië of Azië, daar snappen ze hoe je slim met de beperkte ruimte omgaat.
cossiekiller zegt
Nooit geweten dat Piech zoveel problemen had met z’n kleintje.
notsobig zegt
Tussen de Fox en de Up heeft VW nog aandelen gehad van Suzuki, in de hoop hun technologie te kunnen gebruiken voor een kleine auto. Helaas voor hun wou Suzuki hun technologie niet delen, maar alleen een model rebadgen. Waarna ze weer uit elkaar ging.
Ik vraag me af of en hoeverre de Up toch niet technisch is afgeleken van de kleine Suzuki’s…
Dutchdriftking zegt
Leuk artikel weer. Je vergeet overigens de Arosa facelift. Deze heeft al het goede van de Lupo, en was ook leverbaar als 16v met 100pk. Deze ziet er ook echt beter uit dan de Lupo.
tjorque zegt
M’n vader heeft een ecoUp! op gas. Rijdt best leuk, 3cilinder roffeltje is wel leuk en een volle tank kost 7 a 9€.
Maar voor ons wat te klein.
HZW zegt
De up! mag je betaalbaar noemen maar goedkoop is hij allerminst.
wimof zegt
De build quality van de Lupo (ik had mijn p omgedraaid) is ongezien hoog, zeker wat het koetswerk betreft.
Deuren wegen een ton en het chassis was zeer degelijk.
De Skoda motor van 999cc, daar spreken we niet over maar de 997cc was degelijk.
Uitlaten in roestvrij staal enzovoort.
En de Up! is gewoon het vervolg.
ghost zegt
Er was ook een facelift van de Seat Arosa, die wel een frisser interieur had en een beter smoeltje alsmede een prima achterkantje.
De Lupo GTI heeft dezelfde aluminium voorschermen en deuren als de 3L, en wordt bovenal pas echt leuk als je er een 1.8T Audi S3 motor in lepelt. Iets wat in DLD veelvuldig is uitgevoerd.