




Het verhaal van een revolutionaire Ferrari, die extreem zeldzaam is.
Het was 1994. Prins Abdul Hakeem uit het steenrijke oliestaatje Brunei klopte aan bij Pininfarina. Hij wilde een Ferrari, speciaal voor hem gebouwd. Op zich was dat niet zo’n heel rare vraag, de koninklijke familie had in de jaren daarvoor een enorme hoeveelheid auto’s laten maken door het roemruchte Italiaanse ontwerphuis.
Maar in deze auto moest iets komen wat vrijwel geen enkele andere auto had en zeker Ferrari’s in die tijd niet; een sequentiële versnellingsbak. De techniek stond in de kinderschoenen en werd eigenlijk alleen nog maar toegepast in de rallysport en in de Formule 1. Geld speelde geen rol, prins Abdul Hakeem had op zijn 18e een fortuin van 1 miljard dollar gekregen en mocht dat niet voldoende blijken, hij had ook de pincodes voor de 40 miljard die de familie verder in hun bezit had.
De man die dit allemaal moest gaan realiseren was Paolo Garella, Pininfarina’s prototype-manager. Die vond de Testarossa een goede donorauto voor dit project. Pininfarina had behoorlijk wat ervaring met die rammer uit de jaren 80, ze hadden hem namelijk zelf ontworpen. Dat was stap 1, maar nu kwam de tweede stap, het vinden van een goede sequentiële versnellingsbak die én zijn werk in relatief comfort kon leveren, maar ook razendsnel kon schakelen én die in de auto paste.
Daarvoor ging hij langs bij verschillende fabrikanten. Eentje daarvan was Prodrive in Engeland, onder meer bekend van de Subaru’s die ze onder handen namen voor de rally’s in begin jaren ’90. Dat bedrijf was al bezig met het ontwikkelen voor een semi-automatische versnellingsbak voor straatauto’s, dus Pininfarina zag wel wat in een samenwerking. Zij hadden een versnellingsbak die misschien wel geschikt was voor de klus, al paste hij niet helemaal in het chassis. Maar Pininfarina zou Pininfarina niet zijn als er geen oplossing werd gevonden. De radiateur werd naar de voorkant van de auto verhuisd, ze pasten het front van de auto aan om toch de nodige koele lucht naar binnen te krijgen en na een heleboel gefrummel konden de verzetten van de handgeschakelde zesbak voortaan met flippers worden ingelegd. Daarna werd de motor lichtjes onder handen genomen, de katalysator werd verwijderd en Tubi werd ingehuurd om een passende sportuitlaat te maken en uiteindelijk leverde de platte V12 420 PK. Wat in die tijd natuurlijk een enorme bak power was.
Nu dat probleem getackeld was, kon het ontwerpen van de body beginnen. Dat kun je wel overlaten aan Pininfarina, dat weten we allemaal. De auto leek in de verte een beetje op de 360 Modena, die Pininfarina pas in 1999 zou maken. Verder had dit model al een doorzichtige motorkap, een trucje dat we vele jaren later pas bij een aantal andere modellen terug zouden zien. Daarbij was de body gemaakt van carbon. In die tijd onbetaalbaar en ook nog zeer moeilijk te bewerken. Slechts een handjevol mensen had er verstand van. Maar het is ze gelukt, tests in de windtunnel wezen uit dat deze Ferrari beter door de lucht sneed dan alles wat ze daarvoor hadden gemaakt. Puik werk.
Pininfarina had voor de zekerheid drie FX-en gemaakt en bij aflevering was prins Hakeem er zo blij mee, dat hij er meteen nog drie bestelde. Alleen moesten deze gebaseerd worden op het chassis van de Ferrari F512M, dat was lichter, stijver en de motor leverde 20 pk extra. De drie eerste FX-en werden meteen naar de tuner gestuurd voor meer power. En die tuner was natuurlijk niet de beunhaas op de hoek, nee, dat was het Formule 1-team van Williams, zeker in die tijd het succesvolste team dat er te vinden was.
En dat team liet er geen gras over groeien. De sequentiële bak werd vervangen door de bak uit de Formule-1 auto en de knopjes waarmee geschakeld kon worden op het stuur werden vervangen voor de flippers die we nu ook zo vaak terugzien
Alles goed en wel, we schrijven inmiddels 1997, maar de markt in Azië kwam in een diepe recessie terecht en ook Brunei moest een beetje inbinden. Of eigenlijk, de broer van de Sultan moest een beetje inbinden. Die man was berucht om zijn uitgaven. Zo had hij een 52 meter lang superjacht met de naam “Tits”. De twee bijboten hadden de namen “Nipple 1″ en Nipple 2” gekregen. Hij had bronzen beelden laten maken van mensen die sex met elkaar hadden, gewoon om zijn ietwat puriteinsere sultanbroer te stangen. Hij was in zijn eentje verantwoordelijk voor ongeveer 80 miljoen aan uitgaven bij Pininfarina en voor de sultan was de maat vol. Zijn broer werd aan de financiële ketting gelegd en zijn auto’s was hij ook kwijt, die gingen achter slot en grendel in een van de loodsen die de familie bezat.
Allemaal, op 1 blauwe Ferrari FX na. Die stond namelijk nog bij Williams.
Williams vond het ongetwijfeld een mooi wagentje, maar zat er niet op te wachten om er daadwerkelijk ook de eigenaar van de worden. Een telefoontje naar een Amerikaanse zakenman loste dat probleem op, een zekere Dick Marconi kocht de Ferrari FX no 4 en verscheepte hem naar Tustin, Califonrnië. En daar staat de auto tot de dag van vandaag. In een museum, samen met andere exoten. Niet afgeschermd voor het publiek, maar je mag er een kijkje komen nemen.
De FX heeft in totaal 1800 mijl op de teller staan en heeft al jaren niet meer gereden. De laatste keer dat de motor werd gestart kwam er namelijk een grote hoeveelheid witte rook uit en de auto is sindsdien niet aangepakt.
Ondanks dat is de FX een voorbode is geweest van de techniek die Ferrari zou gaan toepassen in latere straatauto’s, zoals de F355 F1 bijvoorbeeld, zijn bak was afgekeken van die uit de Fx. Niet slecht toch, voor slechts een speeltje van een extreem rijke verzamelaar?
Met dank aan iedereen voor de tip!
Ik zie der wel een klein beetje la ferrari in de achterkant
@mdegoede: Ik denk dat je eerder wat FX in de LaFerrari herke d :p
@mdegoede: Dat is gewoon de ‘standaard’ 90’s/00’s-stijl achterkant van Ferrari. Ik zie de gelijkenis in elk geval niet.
Echt mooi is anders.
Eerste paar foto’s zijn mooi, maar die laatste met dat front, ugh. Heeft wat weg van zo’n Pontiac
@suheyl: LOL, inderdaad op een Pontiac. Vooral op de Sunfire. Verder lijkt de auto verdomd veel op elke willekeurige Saturn uit de 90’s, zoals de S-series.
@e550:
Een Saturn SC:
[url=http://postimage.org/][img]http://s15.postimg.org/mdjy8619n/landscape_1453134687_saturn_s_series_1997_images.jpg[/img][/url]
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lijkt wel een pontiac firebird, niet echt een compliment…
De voorkant doet me ergens aan een first gen Trans Am denken…
Hij is speciaal, maar niet lelijk speciaal. Maar ook niet supermooi. Tjah….
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Van de zijkant en achterkant best mooi maar de voorkant is het net niet
Allereerst leuk dat jullie wat met mijn tip gedaan hebben! @nicolasr !
En verder kan ik echt genieten van zn verhalen.. mooi, mooi
@Nicolasr: Californië is verkeerd gespeld in de tekst.
On topic; heel gaaf en ik ben blij dat deze ene, vierde in een museum staat. In Brunei staat alles weg te rotten in loodsen.
@ghost: Lees dit maar eens door en doe er wat mee: http://m.metronieuws.nl/nieuws/extra/2016/04/bewezen-taalverbeteraars-zijn-onprettige-mensen
@remcog19: een redacteur wijzen op een tikfout is een teken van gewetensvolheid en geslotenheid volgens dat onderzoek. Autoblog is ook helemaal niet te vergelijken met dat onderzoek, hier help je de Redacteur met z’n stuk, je rekent ‘m niet af op z’n spelfouten. De je-weet-tog-wat-ik-bedoelhouding getuigt trouwens van een lagere intelligentie.
@knipperlichtje: dank, ik wilde hem enkel en alleen helpen. Ik zeg niet dat hij iets is omdat hij die fout maakt. Waarschijnlijk is deze gewoon onopgemerkt gebleven en de fout er zonder te zien ingeslopen.
Top artikel Nicolas! Interessant en leest lekker weg.
“Die man was berucht om zijn uitgaven. Zo had hij een 52 meter lang superjacht met de naam “Tits”. De twee bijboten hadden de namen “Nipple 1″ en Nipple 2” gekregen.”
Sorry, maar na deze drie zinnen gelezen te hebben is het verhaal eromheen ineens totaal niet meer interessant.
Wat een baas ben je dan! Haha!
Leuk artikel! Ik kan deze Ferrari niet echt heel mooi vinden!
Tits, nipple 1 en nipple 2. Hehe, mooie baas
Voorkant doet me denken aan een eb110
Gaaf! Voor die tijd zeer modern. Je herkent echt al de vormgeving van een 360 Modena erin.
@ffreak: heus? Ik zie er met de beste wil eigenlijk niets in. Eerder een Pontiac Firebird ergens uit 2000…
En absoluut niet mooi….
En erg mooi, zeker als je het vergelijkt met de testa
Prachtig geschreven verhaal!
Meer van dit!
@moveyourmind: is meer een samenvatting vind ik van een weldegelijk goed artikel: http://www.theverge.com/2016/4/6/11371554/pininfarina-ferrari-fx-first-semi-automatic-transmission
Misschien even linken naar het originele artikel?
Mag ik erop wijzen dat de 512BB LM al een transparante “motorkap” bij Ferrari had, halverwege de jaren 70 denk ik? En als je die (en de 308 GT/M!!) vergeet, dan vergeet je toch zeker de 288 Evoluzione en broertje F40 niet als zijnde de voorlopers met transparante kap?
Hier de inspiratiebron van @nicolasr gok ik zo: http://www.theverge.com/2016/4/6/11371554/pininfarina-ferrari-fx-first-semi-automatic-transmission
@kapitein187: who cares?
Leuk artikel! Vind de voorkant niet erg mooi maar is wel een leuke aanwinst in je collectie. Zal heel wat wat waard worden.