Iemand heeft buiten de lijntjes gekleurd…
De Tesla Model 3 is heet. Het betaalbare broertje van de Model S en Model X wist maar liefst 400.000 mensen te verleiden tot het doen van een aanbetaling. Al die klanten zitten nu ongeduldig te wachten, want het merk heeft problemen om de productie op het geplande niveau te krijgen.
Medewerkers van Tesla kregen echter voorrang en sommigen van hen rijden al vrolijk rond in een Model 3. Waarschijnlijk probeerde een van die medewerkers zijn of haar exemplaar van de hand te doen. Onlangs verscheen namelijk een verse Model 3 op Craigslist met een prijskaartje van maar liefst 150.000 USD.
Het gaat om chassisnummer 209 en de kans is dus zeer groot dat ’t om een auto gaat die in eerste instantie aan een medewerker van het bedrijf werd toegewezen. Dit was de begeleidende tekst:
“First ever Tesla Model 3 for sale. Car is lightly used with just over 2,000 miles. This is a unique opportunity to own one of the most anticipated cars ever. Skip the line of over 400,000 people and buy the car of the future now! Car is fully loaded with the 310 Mile Long Range Battery, Panoramic Glass Roof, Premium Interior, Sound System and Aero Wheels. Car has been great for the past 2,000 miles and a unique circumstance is forcing me to part with the car. Fit and finish are excellent for an early production model. This car meets all of the hype and I plan on owning another in the future.”
Tesla heeft echter regeltjes voor dit soort zaken. Auto’s die aan medewerkers of hun familieleden werden toegewezen mogen alleen worden doorverkocht tegen de originele verkoopprijs. De auto in kwestie heeft nieuw zo’n 56.000 USD gekost. Fors minder dan de 150k waarvoor het apparaat werd aangeboden. Geen wonder dus dat de advertentie al snel weer werd verwijderd.
Toch zitten we met een vraag. Zou een medewerker van Tesla inderdaad zo stom zijn geweest om z’n Model 3 online aan te bieden voor zeer hoge prijs, of is dit allemaal onderdeel van een uitgekiende marketingstrategie? We hebben het nu immers alwéér over die EV terwijl er eigenlijk geen nieuws te melden valt. Jullie mogen het zeggen. (Via: Electrek)
Gulli zegt
Als hij het over een unique circumstance heeft zal hij niet hoeven vrezen voor zijn baan denk ik. Of hij gaat hogerop, of hij stopt daar en boeit het dus niet wat er met zijn contract gebeurt.
stgp zegt
@Gulli: u bent vrij naïef vermoed ik zo?
Gulli zegt
@stgp: vertel me wat ik verkeerd begrijp oh alwetende
snorrewietskie zegt
Dikke winst. Hoeft ie 3 jaar niet te werken. Dikke vinger Elon.
maarteno zegt
‘and a unique circumstance is forcing me to part with the car.’ ja, de mogelijke kans op 100k winst die je dacht te maken waarschijnlijk….alleen mis je dan het punt. De model 3 is niet meer bedoelt voor de Tesla aanbidder maar voor relatief gewone stervelingen…voor 150k koop je ook gewoon direct een Tesla S als je toch gewoon elektrisch wil rijden…van de 3 zal alleen chassis nummer 1 echt veel waard worden in de toekomst…
pomoek zegt
Wat jammer is dat door de hype rond de model 3 andere betaalbare elektrische auto’s compleet worden ondergesneeuwd. De Chevy Bolt/Opel Ampera-e is een compacte betaalbare auto waar nauwelijks aandacht aan wordt besteed maar gewoon een prima alternatief is voor de Tesla ( inmiddels ook een wachttijd van een jaar begrijp ik maar goed).
trustmeiamanengineer zegt
@pomoek: Eens, maar de Bolt/Ampera schijnt dus gewoon helemaal niet of amper gebouwd te worden.. Echt zonde, want het is/was gewoon de eerste echte betaalbare elektrische auto met een zeer nette range.
hollandbest zegt
@trustmeiamanengineer: nu is dat de leaf 2…
gregorius zegt
@pomoek: het marketing budget van GM is waarschijnlijk hoger dan dat van Tesla. Als ze de aandacht echt op hun nieuwe bolt/ampera hadden willen vestigen, dan hadden ze dat zeker kunnen doen.
Alex_79 zegt
@pomoek: Reden dat de Amera-e nauwelijks gebouwd wordt is dat Opel is overgenomen door Peugeot en Chevrolet is er niet zo happig op de techniek van de Bolt aan de Frenchies cadeau te doen.
hehe zegt
@Alex_79: Als GM dat niet gewild had, hadden ze de Ampera-E wel de nek omgedraaid voor de verkoop van Opel. Ik denk dat er te weinig marge zit op die EV’s, dus ook de Bolt.
granlusso zegt
Hmm, twijfel. Het zou me niets verbazen dat er tussen al die duizenden medewerkers vast een paar klaplopers zitten. Aan de andere kant, ik denk niet dat de doorsnee Tesla-medewerker al zo vroeg een Model 3 meekrijgt en ik kan me haast niet voorstellen dat iemand die wat dieper met z’n vuist in de anus van Tesla zit dan de gemiddelde werknemer dit zou doen.
Dus wellicht toch marketing?
Anyway: ding moet gewoon snel komen, Alfa Romeo taferelen dit.
Rick-dos zegt
Voor $56.000 krijg je gratis een depressie erbij door tegen dat treurig interieur aan te kijken. Voor $150.000 mag je als eerste een depressie krijgen…
antoonniels zegt
@Rick-dos: ook mijn eerste gedachte. Werkelijk niet om aan te gluren.
z4coupe30si zegt
@Rick-dos: de gehele auto is om te huilen.
Evenals de Model S en de Model X.
Qua design moet tesla echt nog eens even kijken bij de Duitse concurrenten. Ze brengen nu alleen modellen uit die qua exterieur design al verouderd zijn nog voordat ze überhaupt geleverd worden aan de klant… Model X is een uitzondering op bovenstaande, maar dat komt omdat de achterkant en zijkant van de auto een kopie is van de Pontiac Aztek. En de Aztek was zijn tijd ver vooruit ?
djim zegt
@z4coupe30si: zegt iemand die met een design van Chris Bangle rondrijdt dat ook niet bepaald door iedereen wordt geapprecieerd…
Als je nu eens “vind ik” achter je (per definitie subjectieve) mening zou toevoegen in plaats van het als een algemeen geldend statement -pure waarheid- te poneren, dan zouden we gewoon van mening hebben kunnen verschillen. Nu kan ik niet anders dan je gewoon te beschouwen als een belachelijke trol.
Wat het onderwerp betreft: Model 3 vind ik bovengemiddeld knap vormgegeven; model X vind ik persoonlijk ook minder aantrekkelijk al is het ook best een indrukwekkende verschijning. En model S is in mijn ogen (en ik ben zeker niet alleen) gewoon een snoepje.
z4coupe30si zegt
@djim: ben je het ook niet een beetje eens met de vergelijking met de Aztek?
Verder is de Z4 coupe inmiddels al geruime tijd de deur uit. De Z4 heeft plaats moeten maken voor een creatie van Harm Lagaaij. Deze creatie is zelfs mooier dan de Tesla’s.
Correctie: ik vind deze creatie van Harm Lagaaij mooier dan de Tesla’s ???.
BrutaalAapje zegt
misschien betreft het een ex-medewerker… in hoeverre kunnen ze je dan nog aan zo’n afspraak houden.
thearchitect zegt
@brutaalaapje: Kan me voorstellen dat Tesla (of een andere autofabrikant) zoiets contractueel vastlegt. Ook in het geval iemand de organisatie verlaat.
happyhonda1977 zegt
Als een Amerikaan al zegt ‘.. Fit and finish are excellent for an early production model..’ dan zal het wel écht prut zijn! Dit is gewoon een stuntje geweest en door $150k te vragen weet je toch zeker dat niemand contact met je opneemt.
Tesla doet goed pionierswerk maar nu is het moment om zichzelf niet zo te hypen maar te zorgen dat productiecapaciteit op orde komt, ze een ‘echte’ autofabrikant worden en de elektrische auto echt voor iedereen bereikbaar maken. Oh, zou Elon nu echt Angelina doen? Übernerd wordt held!
fanboy zegt
150K? Daar heb je dus een Model S voor, lijkt me simpele keuze.
racerx zegt
@fanboy: Of een dikke Duitser. Nog makkelijker…
fanboy zegt
@racerx: Een dikke duitser? Waarom zou je een langzamere auto kopen die meer herrie maakt en minder features heeft? :D
dennisdd zegt
@fanboy: omdat je met een Duitser een stuk sneller op de wintersport bent.
lippie zegt
@dennisdd: en daar is het wintersport argument weer. Die komt bij vrijwel alle Tesla discussies boven drijven. Kap daar toch es mee. Wintersport doe je gemiddeld een keer per jaar en daar koop je die auto dus niet voor
dennisdd zegt
@lippie: begrijp je dan echt niet dat “de wintersport” een synoniem is voor grote afstanden?
racerx zegt
@fanboy: Omdat er een beter interieur in zit en het geheel wat prettiger op het netvlies ligt, waardoor de aanschafprijs wat mij betreft wat meer gerechtvaardigd is…
fanboy zegt
@racerx: Interieur van de Model 3 is wel heel basic inderdaad.
Ik heb in de Model S gereden, en daarin vind ik het scherm te groot. Maar verder was ik er zeer over te spreken. Zag er allemaal supernetjes uit, en het dashboard scherm is ook zeer praktisch, de energiemeter maar ook je navigatie erin zetten. Dat doen er nu wat Duitse merken na.
racerx zegt
@fanboy: Goed om te horen, hoe meer er te kiezen is hoe beter. Ik blijf overigens nog lekker even benzine rijden.
toyotaprius zegt
@racerx: niet iedere Duitser is dik.. zo heb ik bv zware botten.
LaLancia zegt
Word zo moe van dit merk…
tge1 zegt
Ik bied een dollar.