Een goed idee is één, dat het dan ook werkt is twee. Bij de Carbon Motors E7 was dat laatste het probleem en zo werd de beste politieauto ooit dood geboren.
Een nieuw idee begint bijna altijd bij het inspelen op een behoefte. Dat klinkt logisch, maar het is wel de basis voor iets dat werkt. Ook moet de uitvoering goed zijn en moet je realistisch blijven. In theorie had Carbon Motors Corporation alle ingrediënten voor een goed idee. Toch bleef hun eerste project, de E7 politieauto, voor altijd in het pre-productiestadium. Een geweldig idee dat toch flopte. Waarom?
Beste politieauto
Daarvoor moeten we afreizen naar Noord-Amerika en beginnen bij een politieauto die wél werkte. Vele politiebureaus in de VS gebruikten steevast de Ford Crown Victoria. Een grote sedan met dito motor die robuust én betrouwbaar is. De laatste generatie wilde maar niet dood en de auto bleef maar besteld worden door het hele land, al was dat niet nodig als je ziet wat voor kilometerstanden deze auto’s prima aankonden.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn in een Crown Vic? Nee. Ook al zijn de motoren lekker sterk en betrouwbaar, het is wel een erg oubollig geheel. Lekker functioneel en ‘wat er niet op zit kan ook niet kapot’, maar soms wil je wat nieuws. Een oplossing vond de politie veelal in een andere auto, de eerste generatie Dodge Charger sinds dit een vierdeurs sedan werd. Net even een tikkie moderner en dus ook wat verfijnder. Daarnaast is de Charger iets meer ‘muscle’ en dus kun je de ploerten beter op de staart zitten in het alternatief van Dodge.
Problemen
Twee goede oplossingen dus voor de PD’s in de VS. Toch waren er twee problemen die de Crown Victoria en de Charger allebei niet konden oplossen. De eerste is milieu. De Crown Victoria had bijna altijd een dikke V8, niet het soort motor waar energielabel A op te vinden was. De Charger had een iets kleinere motor, maar was niet veel beter.
Een ander ‘probleem’ is het feit dat zowel de Crown Victoria als de Charger starten als ‘civiele’ auto’s. Oftewel: net als in Nederland worden reguliere auto’s die jij en ik kunnen kopen aangeschaft, om vervolgens grondig gemodificeerd te worden. In de VS betekent dat een bullbar voorop, een breed scala aan computers binnenin, de achterstoelen worden een mini-gevangenis en er komt een LED-balk op het dak. Zoals gezegd, het werkt, maar zoals we weten: als je iets vanaf het begin doelbewust ontwerpt, wordt het beter in het bereiken van dat doel. Kijk maar naar moderne ‘dedicated EV’s’.
“Super cop car”
Daar komt Carbon Motors om de hoek kijken. Dit merk werd opgericht in 2003 door ex-Ford-executive William Santana Li en ex-politieagent Stacy Dean Stephens. Hun originele plan is om die twee problemen aan te pakken. Een soort hypermoderne super cop car die vanaf de eerste potloodstreep is ontworpen als een politieauto en niet voor burgers beschikbaar wordt. Volgens Stephens is het iets wat hij altijd al miste: vele banen krijgen compleet op maat gemaakte voertuigen om het werk te verbeteren, dus waarom de politie niet?
Het was pas tegen 2008 dat het eerste prototype van Carbon Motors het levenslicht zag en tegen 2012 was er een versie die zo’n beetje klaar was om besteld te worden door politiebureaus. De Carbon Motors E7. Een radicaal anders ding dan wat we gewend waren destijds. De bedoeling was hoofdzakelijk om dus niks te hoeven modificeren: de E7 is precies zoals hij moet zijn vanaf dat ‘ie uit de fabriek komt rollen. Als je weet dat alles wat je erop zet ook door de politie gebruikt gaat worden, kun je het integreren in het basisontwerp.
Carbon Motors E7
Dat zie je aan alles. De grote stootbalken aan de voorkant maken deel uit van het frame van de auto, zo fungeert een niet storend stukje design als bullbar. Grappig weetje: om deze balken sterk te krijgen werd technologie van Lotus gebruikt. Ook de zwaailichten zijn geïntegreerd in het dak, zodat er geen grote windvangende LED-balk geïnstalleerd hoeft te worden.
Technisch zat het ook goed. Alle politie-supercomputers zitten al in het dashboard in een gigantisch Tesla-esque verticaal scherm. In 2008! De achterdeuren zijn zelfmoorddeuren en openen in een maximale hoek van 90 graden, zodat tegenstribbelende arrestanten makkelijker achterin de auto geforceerd kunnen worden. Het klinkt alsof er goed over na is gedacht. Dat is oplossing numero één.
BMW
Oplossing twee is het antwoord op de milieuvraag. Het was eigenlijk doodeenvoudig: de krachtbronnen in bestaande politieauto’s zijn zo ouderwets, dat Carbon Motors gewoon leentjebuur kon spelen bij iemand die betrekkelijk schone motoren bouwt. De krachtbron voor de Carbon Motors E7 was een 3.0 zes-in-lijn diesel die volgens bijna iedereen geleend is van BMW (Carbon Motors heeft dit nooit bevestigd, maar er waren banden met BMW en zij maakten des tijds een 3.0 dieselmotor). Deze was in de E7 300 pk en 570 Nm sterk, zat vast aan een automaat met zes versnellingen en sprintte van 0 naar 96 km/u in 6,5 seconden. Een efficiënte en toch krachtige motor, wat met dat milieu in het achterhoofd toch weer een mooie toevoeging was. De E7 wist 30 miles per gallon te halen, omgerekend zo’n 1 op 12,7. En dan is er nog de circulariteit: 95 procent van de onderdelen van de Carbon Motors E7 kon gerecycled worden.
Gat in de markt
Ook de marketing zat wel snor. Iedereen had het over de E7 en hoe gaaf het is dat de politie eindelijk een compleet eigen voertuig krijgt. Ook kreeg de auto een rol in Need for Speed: Hot Pursuit, een Need for Speed-titel waar je kunt spelen als politieagent en de E7 tot je beschikking kunt krijgen. Het klinkt alsof er daadwerkelijk een gat in de markt is gevonden.
Carbon Motors E7: het einde
Toch lukte het niet om de auto’s ook daadwerkelijk aan de politie te slijten. De reden is, zoals wel vaker, geld. Het bedrijf moest zo’n 300 miljoen aan leningen ontvangen om de auto’s überhaupt te kunnen bouwen. Vanwege het overheidsbelang werd bij de overheid in de VS gevraagd voor die lening, maar ze kregen het nooit. Gebrek aan geld zorgde ervoor dat in 2013 het bedrijf Carbon Motors hun fabriek staakte en een week later faillissement aanvroeg.
Police Interceptor
Het idee van een volledig op maat gemaakte politieauto is sindsdien niet meer terug gekomen. De Charger blijft een goede keuze voor veel politiebureaus en de Crown Victoria hield het dapper vol tot en met 2011: het zijn immers de bekende keuzes en daar blijf je bij. Vanuit Ford kwam trouwens wel een vervanger: de Police Interceptor, die gebaseerd is op de veel modernere Taurus. Dat blijft dé politieauto voor de VS, samen met de Police Interceptor Utility die gebaseerd is op de eveneens toen gloednieuwe Explorer. Vorig jaar werden de laatste Crown Victoria’s negen jaar na het einde van diens productie uit dienst gehaald.
De Carbon Motors E7 was dus financieel een flop, maar wellicht was de behoefte ook nét niet groot genoeg. Want ook al lost een super-politieauto al je problemen op, het is niet dat die nou zo gigantisch waren. De E7 werd dood geboren, maar het idee ontstond uit een nobel streven.
thjvanvlerken zegt
Tof artikel, graag meer van dit!
mpgc zegt
Voor overheidsdiensten geldt vaak dat men het liefst terugvalt op wat zich al bewezen heeft. Daarom kochten veel Amerikaanse corpsen Crown Vics in toen deze uit productie gingen, zodat ze nog een paar jaar vooruit konden. Het zelfde zag je in Groot Brittanie en Duitsland toen de Opel Omega uit productie ging. De meeste Politie Chargers zijn overigens niet uitgerust met de hemi. Simpelweg te duur.
sportevo zegt
@mpgc: was dat niet (ook) het geval met de Rover SD1 in Engeland?
sabrerator zegt
@sportevo:
Nee, de Rover P5. Daarvan zijn de laatste 150 door de overheid gekocht en gestald als dienstauto voor het hogere echelon. Toen Margaret Thatcher in 1979 premier werd, kreeg ze een splinternieuwe Rover P5, die toen al een jaar of 4 a 5 uit productie was.
Men vond de SD1 niet statig genoeg en om Jaguar hing een beetje een ordinair luchtje. Was toch een auto voor witteboordencriminelen en snelle vastgoedpatsertjes in die tijd. Vandaar de P5.
faalhaas zegt
@mpgc: Voor overheidsdiensten geldt vaak dat men het liefst terugvalt op keiharde ekkermannen.
audiadrie zegt
@mpgc: dit was in nederland ook aan de orde, toen de politie over ging op de mercedes B-klasse werder er door de korpsen ook massaal tourans besteld
mopar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Flutterbi zegt
Geld willen lenen van de partij die zelf al het meeste geld ter wereld leent. Ik blijf het verbazingwekkend vinden.
r3fl3x zegt
Leuk onderwerp! Leest ook lekker weg, al snap ik soms niet helemaal wat je precies wilt zeggen. Welke 2 problemen lost deze auto nou op?
mashell zegt
In het artikel lees ik: hoog verbruik en rommel in het interieur.
mashell zegt
Was ook kansloos, bij een veel geschiktere politiewagen als een B-klasse of Touran hoef je de arrestant niet aan z’n hoofd de auto in te duwen…
mustang750supersnake zegt
@mashell: nee met die wagens stond je de eerstvolgende drempel stil zonder carterpan🤣
werf76 zegt
Dat is met de B klasse. Touran heeft daar geen last van.
Robert zegt
Met die Crown Victoria rijden sommige politiediensten (en ook nog de taxibedrijven) nog steeds rond. Niet alleen kunnen ze astronomische km-standen aan (een miljoen mijl is geen uitzondering), doordat het allemaal vrij rudimentaire techniek is, is het ook allemaal vrij eenvoudig te reviseren. En dat is nou precies wat sommige corpsen en bedrijven doen met hun inmiddels 10+ jaar oude ‘Crown Vics’. Ze willen er gewoon geen afscheid van nemen.
bernoulli zegt
Moet bij de Crown Vic meteen weer denken aan de wagen van Harry Bosch. Inclusief krakende scharnieren.
E34M5Touring zegt
De Crown Vic is altijd V8. Grootste probleem was het gebrek aan vermogen en handling. Moderne auto’s werden gewoon veel te snel voor Crown Vic’s. De pursuit vehicle Chargers zijn altijd R/T based dus altijd de 375pk V8 (Crown Vic is 250pk max). Overigens worden ook de Chargers voorzien van een beter onderstel en sterker chassis. De Taurus en Explorer zijn populair ivm de EcoBoost V6 icm AWD. Bij Dodge is enkel de V6 verkrijgbaar met awd en die heeft veel minder vermogen en is dus veel minder geschikt voor pursuits.
MarcoM zegt
In de jaren 70 ook zo met de TE2800 voor de Belgische Politie, een op een Opel Manta A doorontwikkelde auto met 2800cc, 6 cilinder motor en brede wielkasten plus dikke wielen. (Transeurop Engineering). De Politie zegde de order, naar mijn weten, toen af en waren er 79 stuks die uiteindelijk naar diverse particulieren gingen.