![Ferrari](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/ferrari-500-superfast-green-side-bernhard-400.jpg)
En nog van een zeer bekende eigenaar geweest ook!
De mooiste Ferrari’s zijn altijd de grote 2+2 Gran Tourers geweest. Ok, de FF (en GTC4Lusso) vergeten we even, maar de 612 Scaglietti en 456 GT waren bijzonder gracieuze auto’s. Althans, dat is de mening van uw scribent. De combinatie van elegante lijnen, praktische bruikbaarheid en voldoende power van de twaalfcilinder is bijkans perfect. Wijlen Prins Bernhard was een zelfde mening toegedaan.
Een groot verschil was dat Prins Bernhard beschikte over voldoende liquide middelen om een dergelijke auto te kunnen bekostigen. De lijst van wat ons voormalig prinsgemaal aan Ferrari’s heeft gereden is bijna schier oneindig. Van een 212 Inter tot een 330 GT. Op hoogbejaarde leeftijd vond Bernhard het nodig zichzelf een 456 GT cadeau te doen. Wat de rest van het Koninklijk huis heeft gereden vind je in dit artikel.
Maar de mooiste Ferrari die Bernhard heeft gehad is toch wel de Ferrari 500 Superfast. Deze fraaie Ferrari is in productie geweest van 1964 tot 1967. Het was Ferrari’s aristocratische vlaggenschip. Speciaal voor de mensen met smaak, stijl en vooral heel erg veel geld. De 500 Superfast was namelijk 2 keer zo duur als de al niet goedkope 275 GTB. Dat was een raszuivere sportwagen, de 500 Superfast was de comfortabele cruiser.
De 500 Superfast was aanmerkelijk ruimer dan de 275 GTB, je kon er zelfs met vier personen inzitten. Ook had de auto een zeer bruikbare kofferruimte. Dat paste uitstekend bij het karakter van de auto, die een stuk soepeler geveerd was en minder giftig op het gas reageerde dan de 275 GTB. Niet alleen het uiterlijk mag er zijn, ook van binnen was de Superfast bloedmooi. De auto’s kregen bij Pininfarina een speciaal interieur aangemeten met gelooid Connolly leder. Van de eerste serie zijn er slechts 25 stuks gebouwd. In 1967 werden er nog 11 gemaakt op speciale aanvraag. Plus het bijzondere exemplaar van Bernhard (chassisnummer #6267GT) blijft het totaal steken op 37 stuks.
Een van de eerste om de 500 Superfast in ontvangst te nemen was Prins Bernhard. Rood op een Ferrari is leuk en aardig, maar de groene lak van zijn exemplaar staat vele malen beter. De auto van Prins Bernhard was een ware one-of-kind. De ‘500’ motor vond Bernhard net even teveel van het goede. Voor de goede orde, de Colombo V12 van 5 liter groot leverde een maximum vermogen af van 400 pk en 476 Nm aan koppel.
Daarom verzocht hij aan Enzo Ferrari of het mogelijk was de ‘400’ motor erin te lepelen. Maar natuurlijk. Zo is de duurste 500 Superfast niet eens de snelste Superfast, wat gezien de naam best opmerkelijk is. Andere bijzondere kenmerken van zijn Superfast waren de speciale raamomlijstingen en unieke achterlichten.
De auto was dit weekend te bezichtigen op de Interclassics beurs in Maastricht. Het Louwman museum had de auto ter beschikking gesteld ter ere van 70 jaar Ferrari. Trouwe Autobloglezers hebben de bijzondere Ferrari op de gevoelige plaat vast gelegd. Waarvoor dank! De spots van @E34M5Touring vind je hier en de platen van @Spotcrewda vind je daar.
PS: Interclassics 2017 was een groot succes volgens de organisatie. Maar liefst 26.648 liefhebbers zijn dit weekend naar het zuiden afgereisd om onder andere deze Ferrari te kunnen aanschouwen. Volgend jaar is het alweer de 25e editie van Interclassics in Maastricht. De data zijn al bekend: 11 tot 14 januari 2018. Zet ‘m alvast in de agenda!
Weer heerlijk geschreven @willeme!
Moest Bernard zelf de benzine betalen? Dat er een kleinere motor in moest.
“Van een oud baasje geweest” is in deze geen aanbeveling, want die ouwe Benno stond erom bekend z’n auto’s altijd flink de sporen te geven.. En van een “niet-rokers auto” kun je ook niet spreken.
*rilt van pijptabak*
En toch, als totaalplaatje, is dit wel een héél begeerlijke auto. Prachtig.
Het was dan misschien een boef, maar ik vind Prins Bernhard wel een baas. Met stijl. En geld. En bastaardkinderen.
Dat zijprofiel, man wat een lijnenspel. Zo chique en elegant. Veel mooier dan die blubberdikke coupe’s van vandaag de dag.
Zo zie je maar dat groen rijden helemaal niet verkeerd hoeft te zijn.
Dit exemplaar is een van de allermooiste Ferrari’s. Kleurstelling van in- en exterieur is perfect afgestemd.
Deze Ferrari was echt een van de topstukken daar in Maastricht om te zien. Alleen al vanwege de kleur van het interieur en het exterieur. Zeer smaakvolle combi en niet alleen omdat deze persoon hem had samengesteld. Overigens stond een andere Ferrari van hem er ook maar die stond min of meer in een hoekje opgesteld.
@stephane8200: Ik vond die groene Dino ook erg fraai. Mooie combi met dat camelkleurig leer. En een kleur die je niet vaak ziet op een Dino.
@e34m5touring: die was inderdaad ook supermooi! Heb foto’s op Instagram staan: https://instagram.com/p/BPQykO3AuZA/
Als ik zoiets weer voorbij zie komen, dan vraag ik mij af of wij over 50 jaar naar de huidige Ferrari’s kijken. Eigenlijk weet ik het antwoord daarop al. Zulke stijlvolle Ferrari’s, maar ook Lambo’s of Jaguar’s zijn er helaas niet. Ook Aston Martin, hét merk als je kijkt naar stijl en klasse weet het niet voor elkaar te boksen om een stijlvolle 2+2 GT neer te zetten. Jammer is dat toch…
@87sandyd: gelukkig hebben we Maserati! Als de (vorige generatie) Quattroporte of de Granturismo niet elegant zijn weet ik het ook niet meer
@peugwow: de GranTurismo is geen 2+2 GT. Over de vorige generatie heb je gelijk, echter in de huidige line-up valt de Quattroporte niet meer op, de elegantie is eraf.
Wat is nu nog een echt fraaie 2+2 GT?
@87sandyd: de GranTurismo is juist een 2+2GT en dan ook nog eens bijzonder elegant. Snap je punt dus niet helemaal. Over de nieuwste Quattroporte heb je gelijk, de oude is mooier.
@peugwow: WOW, mijn automotive-brain laat mij even in de steek. Helemaal vergeten dat de GranTurismo 2 stoelen achterin heeft. Mijn excuus.
Bijzonder sexy ding!
Een van de mooiste auto’s die ik heb mogen aanschouwen in het Louwman Museum waar al geen misselijke auto’s staan. Over twee weekjes ga ik maar weer om m’n schoonvader de boel te laten zien. Het verveelt nooit.
@viezefreddyw: als je dan een goudgele a-klasse of een w201 Avantgarde Azzurro ziet staan moet je me ff een berichtje doen. Staat namelijk bij mij ook in de planning rond die tijd.
@lekbak: Is goed, zal ik tof vinden! Zaterdag de 28e loop ik er rond..
Heb er ook bij staan kwijlen in het Louwman ooit. Wat een bak. Als ik toch Wim-Lex zou zijn…. dan ging ik toch eens praten met Louwman om hem terug te halen. Eventueel met terugkoopgarantie voor Louwman. Ben je nou een koning of niet?
Wat een baas is het toch ook. “Doe maar een wat minder sterke motor” ouwe Hollander! Ehh Duitser.
500 Superfast is normaalgesproken een tweezitter toch? Terwijl er genoeg ruimte achter de stoelen is…
Mooiste klassieke Italiaanse 2+2 GT: 250 GTE, Maseratie Sebring, Lambo Islero, Alfa Giulia GT, 365GT/4 2+2, 456GT?
Achterin een Alfa SZ (ES30) past met enige moeite de achterbank van een Alfa 75…
@granturissimo: die maserati sebring inderdaad! Man man man, wat een schoonheid is dat
Je kan zeggen wat je wilt van die oude pedo maar smaak had die wel!!
Hij had wel smaak!