Mooi? Mwoah. Bijzonder? Absoluut. Maak kennis met een Ferrari die je waarschijnlijk nog nooit eerder hebt gezien.
Ooit sierden ruim 150 Ferrari-miniatuurtjes de slaapkamer van kleine Dizono. Ik had dan ook het idee de meeste modellen die de fabriekspoorten in Maranello wel te kennen. Een mens kan zich vergissen, want deze creatie had mijn pad nog nooit gekruisd. Tot nu dan. Het gaat hier om een one-off op basis van de 330 GT 2+2, zeg maar de Ferrari 612 Scaglietti of FF van zijn tijd.
De eerste eigenaar was oliemagnaat John W. Mecom, die de auto in 1965 in ontvangst nam bij Luigi Chinetti Motors, de Amerikaanse Ferrari-importeur. Nog datzelfde jaar was hij het snuitje van de Ferrari zat -hij had de variant met de wat discutabele dubbele koplampen- en stuurde hij de auto terug naar Italië om er daar een ander frontje op te laten knutselen.
Opvallend is dat niet bekend is wáár hij dat heeft laten doen. Misschien dat geen enkele carrosseriebouwer hier graag zijn handtekening op wilde plaatsen? Kan ik me zomaar voorstellen. Al moet ik wel zeggen dat de auto met bumper een stuk beter smoelt dan zonder. Wederom, het is niet duidelijk of deze bumper ook origineel is, maar op de vroegst bekende foto uit 1974 is de auto te zien mét. Ben ik trouwens de enige die een visuele link met de Spyker Venator legt?
De auto wisselde in 1969 voor het eerst van eigenaar en deze man liet de auto eerst overspuiten in rood en vervolgens lange tijd in zijn schuur verpieteren. Daar werd hij in 2007 uitgehaald, om te worden afgehamerd op 69.500 dollar. Let wel, we hebben het dan over een ongerestaureerde, ‘verprutste’, maar unieke Ferrari in een periode voor de ‘bubbel‘. De auto werd gerestaureerd en in zijn originele blauwe kleur gespoten.
In 2014 werd de auto voor 141.411 dollar verkocht op eBay, om in Augustus op een fysieke veiling te verschijnen. Daar werd de limiet van 200.000 dollar niet gehaald en dus probeert het veilinghuis het op 27 januari nog eens. Geïnteresseerde reaguurders hebben dus tijd zat om nog voor die tijd een vlucht naar Scottsdale, Arizona te boeken.
Ik haal er mn neus voor op.
En het was zo’n mooie auto.
Als er bewezen kan worden dat Enzo er zijn goedkeuring aan gegeven heeft is die het 10- voudige waard ..
Komt omdat Ferrari kopers/bezitters de allerlaagste snob-scum zijn in de autohandel ..
@lincoln: inderdaad ..Zijn we als bloggers toch beter af ..
Deal mits met voorbumper .
Beetje in de stijl zoals Felber diverse Lancia’s heeft ‘aangepast’.
ziet er dus absoluut echt niet uit….
Ik vind ‘m mooi
Frontaal genomen…
Echte Texaanse olieboer met een echte Texaanse levenshouding echt Texaans geld en echte Texaanse smaak die zich als echte Texaan door niemand de les liet lezen !
Man zijn leven was een jongensboek met het rendabel maken van in de steek gelaten oliebronnen over de hele wereld heen, zijn privé jet is ooit neergeschoten door Egypte; iets dat tot een serieuze rel heeft geleid tussen de VS en Egypte.
Soort van echte J.R. Ewing die schijt aan de wereld had.
Trouwens bedrijf bestaat nog steeds en wordt gerund door nazaten van die ouwe !
Spyker SUV
Ik wil m. Zonder bumper, vind m gaaf. Omgekeerde shark nose?
Facelift, in de letterlijke zin van het woord. Mooi kan ik het niet vinden..
De achterkant van Ro80 gebruikt.
De kleur is mooi, het interieur heeft een mooi contrast en het is een apart ding, wat wil je nog meer.
Nee vast geen goede investering, maar schijt aan dat!
Beetje BMW 2000 CS zie ik er wel in, bijzonder machine deze hengst!
In de jaren-70 was het reuze hip om je bumper eraf te slopen. Dus misschien was dat de reden wel? Een soort van faux-retro-hip om ‘m er in 2015 alsnog af te halen…
“Ben ik trouwens de enige die een visuele link met de Spyker Venator legt?”
Ik heb helaas meer een associatie met dat Peking-to-Paris gedrocht…
Vind hem zelf zeker wel mooier zonder bumper, maar echt mooi is het haaienbekkie inderdaad niet
Ferrari wil graag bmw zijn met deze “nieren” alleen is het formaat een beetje overdreven
Vindt 200K voor een one-off niet eens zo heel veel.In deze kleur ook wel een mooie auto. Maar misschien liever met bumpertje aan de voorkant. Dan valt die overhang toch iets minder op.
Ter vergelijking, het originele smoelwerk met dubbele koplampen…
https://it.wikipedia.org/wiki/Ferrari_330_GT_2%2B2#/media/File:Saxony_Classic_Rallye_2010_-_Ferrari_330_GT_2%2B2_1965_(aka).jpg
Nonde…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Saxony_Classic_Rallye_2010_-_Ferrari_330_GT_2%2B2_1965_%28aka%29.jpg