Dat BMW motorfietsen maakt moge bekend zijn, maar wist je dat Audi ooit ook een tweewieler ontwikkelde. Het project werd echter op het allerlaatste moment gestaakt.
Het moderne Audi komt voort uit Auto Union, dat in 1969 werd samengevoegd met NSU. Hoewel Auto-Union geen traditie van motorfietsen kent, was NSU wél een bekende fabrikant van tweewielers. In 1965 werd gestopt met de productie van motoren, als sprong het Duitse Münch in het ontstane gat door motorfietsen te bouwen met het 1000cc-blok uit de NSU 1000\. Later zouden ook nog 1200 en 1300cc motorfietsen volgen.
Met hun gigantische motorblokken waren de Münch Mammuts de snelste, krachtigste en duurste motoren uit hun tijd en instant legendarisch. Dat ontging ook de knappe koppen op de ontwikkelingsafdeling van Audi niet en zij besloten in 1975 een vergelijkbaar concept te ontwikkelen. Uiteraard niet met een NSU-blok, maar met een 1.1-viercilinder uit de Audi 50, de auto die later dat jaar ook als Volkswagen Polo verkocht zou worden.
Ervaring met motoren was er -afgezien van de NSU’s van tien jaar eerder- nauwelijks en dus werd een BMW R 90S als basis genomen. Op de plek waar normaal de ouderwetse tweecilinder boxer zit dus de Audi-viercilinder, die de motor een topsnelheid geeft van ruim 200 km/u. Geheel in lijn met de tijdsgeest krijgt de motor een lekker hoekige kunststof kappenset, oorspronkelijk zwart, maar tegenwoordig brons metallic.
Tijdens de ontwikkeling laat Ferdinand Piech zich enthousiast uit over het project, maar als de ingenieurs na veel testwerk de vrijwel productieklare Audi Z02 presenteren aan kersverse topman Werner P. Schmidt, was zijn antwoord even kort als veelzeggend: ‘Wir sind doch keine Fahrradhändler!’. En zo belandde de motorfiets ergens onder een doek, achter gesloten deuren. Lang blijft het bestaan van de motor geheim, totdat Audi de Z02 in 1999 dan eindelijk onder het doek vandaan trekt.
JamesBond007 zegt
Zou vast en zeker teveel olie verbruiken..
misterdrogba zegt
@jamesbond007: hahah grappig hoor! Zelf bedacht?
nielshendriks zegt
@jamesbond007: haha leuk
hight96 zegt
@jamesbond007: Het houdt niet op, niet vanzelf…
oemplus zegt
@jamesbond007: mooi, hebben we die inkopper ook weer gehad.
JamesBond007 zegt
@oemplus: daarom joh!
Dutchdriftking zegt
Mooie niche om te vullen Audi!
rufctr01 zegt
@dutchdriftking: hebben ze toch al Ducati???
Dutchdriftking zegt
@rufctr01: points taken.
racerx zegt
Dus het komt erop neer dat audi enkel het blok leverde en BMW nodig had voor de rest van de motorfiets… Ook toen was audi al inspiratieloos dus. ?
freez65 zegt
@racerx:
Yup, als Audi wat bijzonders wil, kopen ze het in. Voor sportwagens kopen ze Lamborghini, bouwen ‘m om en noemen ‘m R8. Voor motoren kopen ze Ducati. Italianen zijn nu eenmaal iets creatiever en gepassioneerder.
Nog altijd beter dan Mercedes dat de (financiële) stekker uit MV Agusta heeft getrokken.
BMW doet het al sinds de hele vroege geschiedenis en niet bepaald onverdienstelijk!
racerx zegt
@freez65: Klopt, mijn BMW brommer bevalt dan ook prima.
pinut187 zegt
Leuke meid op de foto
rijnounsdoor zegt
@pinut187: Meid? Das m’n oma!
rvds15 zegt
Hoe zit dat dan met DKW? Zijn toch ook motoren?
phdg zegt
@rvds15: en Horch heeft ook motorfietsen gemaakt. En meer recent de Horex met VR6 motor
5cilinder zegt
@rvds15: En legendarische motoren ook nog. De geallieerden waren nog amper binnen of ze hadden de DKW bouwtekeningen al ergens vandaan gejat.
Erik zegt
@rvds15: DKW staat voor Duitse Kinder Wagens :-)
c350cdi zegt
Maar goed ook dat ze die niet zijn gaan maken. Anders hadden we ook nog bumperklevende lease Audi motorfietsen gehad.
right zegt
Audi kopieerde toen al. Zundapp KS?
lekbak zegt
@right: indirect wel ja. In de oorlog moesten motorfiets fabrikanten een motor maken geschikt voor het slagveld. Zundapp had met de ks750 een winnaar, maar zundapp kon ze niet snel genoeg maken dus moest bmw ze ook maken. Bmw heeft na de oorlog heel erg geleund op deze techniek en dit eigenlijk verder ontwikkeld.
Klojum zegt
Audi 50 … M’n eerste autootje. :”-)
Met een 895cc 4cyl torretje dat ooit tegen de 8000 tpm als een naaimachientje draaide (met een tikkeltje rugwind, dat wel).
lincoln zegt
DKW ..
Zit dat ook niet in de Audi groep ??
Of heeft dat een te besmette naam ..
ocda zegt
In de praktijk mislukte t project vooral omdat het personeel continue 4 O-ringen op de verkeerde plaats zette
e1000bmw zegt
Ach, zelfs dhr. Daimler heeft zich aan motorfietsen gewaagd. Nog voordat BMW er mee begon…
http://www.mccallcolors.com/inventor.htm
martijncox zegt
Zoals al eerder aangegeven was auto-union wel degelijk bekend met maken van motorfietsen, die werden verkocht onder de merknaam DKW. Voor de WOll zelfs de grootste producent van motorfietsen te wereld. Hoewel het enkel ging om 2takt motoren voor de gehele looptijd van DKW, waren zij ook in de racerij sterk vertegenwoordigd.