De koddige drugsbaron en naamgever van het fictieve vliegveld in ‘GTA: Vice City’ heeft veel op zijn kerfstok. Hij stuurde sicario’s op verraders af, werd politicus en voerde uiteindelijk oorlog tegen de regering van zijn land. Dat de man echter ook een passie had voor het racen met auto’s, is minder bekend.
Mensen die de serie ‘Narcos’ gekeken hebben weten dat Pablo Emilio Escobar Gaviria niet altijd een toffe peer was jegens zijn medemensen. De inkomsten uit zijn drugshandel waren zo groot dat hij zeven jaar lang werd opgenomen in Forbes’ lijst van mondiale miljardairs. In 1989 was hij volgens Forbes zelfs de op-zeven-na rijkste man ter wereld. Ook zou hij ooit aangeboden hebben om de volledige staatsschuld van Colombia af te lossen in ruil voor immuniteit.
Tot de verbeelding sprekende zaken, die echter niet verbloemen dat de man vele mensen direct of indirect de dood ingejaagd heeft. Net als vele andere schurken had de besnorde narcotraficante echter ook enige relateerbare menselijke trekjes. In dit geval geldt dat nog een beetje extra voor ons autoliefhebbers, want Pablo hield er namelijk van om af en toe het gaspedaal flink in te trappen.
Dat de mollige witgoed-dealer zich met zijn rijkdom een eclectische verzameling aan mooie en minder mooie auto’s verschafte, dat meldden we al eerder. Dat zijn autoliefde hem ook naar het circuit bracht, hebben we echter al deze tijd stiekem voor ons gehouden. Maar daar komt nu een einde aan.
De neuspoeder-leverancier voelde in 1979 duidelijk de ‘need-for-cocaïna-speed in zijn leven en schreef zich in voor het dat jaar gelanceerde Renault 4 kampioenschap, dat verreden werd op het Autodromo Ricardo Mejia in Bogota.
De liefhebber van het liedje ‘rush rush’ nam maar liefst vier Renault 4’s mee naar de race. Één voor hem, één voor zijn neef Gustavo Gaviria en twee reserves, mocht er schade zijn. De Ochoa gebroeders waren ook van de partij, dus het Medellín-cartel was goed vertegenwoordigd.
Pablo kwam naar de races onder de pretentie dat hij een zakenman was die in fietsen deed, maar zijn tegenstander Julian Calle betwijfelt of iemand dat geloofde, omdat Pablo geen geheim maakte van zijn voorraad plata:
“Escobar’s team would show up to races with two support trucks. He was the only one with that kind of operation, he would arrive in a helicopter. But after the race he would offer everyone lavish meals with champagne and unbelievable women. I wonder if anyone really believed he did not sell sell drugs.”
Volgens de overlevering ging Pablo tijdens de races best hard op zijn eigen supply, maar vooral op het rechte stuk. Ondanks dat de klasse een spec-serie was, leken de auto’s van Escobar altijd wat harder te lopen dan de rest. Hij torste dus in ieder geval niet teveel plomo met zich mee. Vreemd genoeg werd er nooit een technische inbreuk op de reglementen vastgesteld. Boze tongen beweren wel dat er soms rare dingen gebeurden rondom de races met tegenstanders. Zo claimt geducht tegenstander Alvaro Mejia bijvoorbeeld dat hij vóór de start van de eerste race die op TV uitgezonden zou worden opeens urenlang werd opgehouden door de politie:
“Police kept us on the side of the road for hours checking papers. We got there minutes before the start.”
Maar, linksom of rechtsom stond Pablo na zes races tweede in het kampioenschap. Niet verkeerd. Naast racen met de Renault’s deed de liefhebber van geruite polo’s ook hillclimbs met het betere werk.
Met deze 560 pk sterke Porsche 935 schreef hij zich bijvoorbeeld in voor een race in Medellín. Hij had een weddenschap afgesloten met Ricardo ‘Cuchilla’ Londoño, toentertijd Colombia’s bekendste coureur, dat hij binnen 15 seconden van hem zou finishen. Cuchilla was bijna de eerste Colombiaan in de Formule 1 geworden. In 1981 reed hij in de Braziliaanse Grand Prix in de vrije training voor Ensign, maar Bernie zorgde er voor dat hij geen superlicentie ontving omdat hij erachter kwam waar het sponsorgeld vandaan kwam.
Escobar eindigde in de 935 met Martini-livery uiteindelijk acht seconden achter Cuchilla. Die laatste werd overigens in 2009 neergeschoten, 16 jaar na Pablo’s eigen dood in 1993. Acht seconden is natuurlijk een eeuwigheid in zo’n race, maar Pablo was desalniettemin blij dat hij zijn weddenschap gewonnen had. Waarschijnlijk was Cuchilla daar ook niet al te rouwig om trouwens, het zou ‘m zomaar eens wat extra jaren op deze aarde opgeleverd kunnen hebben…(via Axis of oversteer)
Dutchdriftking zegt
Tja, mooi verhaal maar het blijft een boef.
vtechlover zegt
@dutchdriftking: waarom is hij een boef dan precies?
boogieman zegt
@vtechlover: really?….
lincoln zegt
@vtechlover:
Hij deed aan belletje trekken en ander kattenkwaad zoals massamoorden en foltering afpersing en verkrachting ..
Een beetje boefje was het wel hoor ..
vtechlover zegt
@lincoln: hij is verre van een hero, maar je moet niet alleen maar naar zijn slechte kanten kijken, hij heeft meer voor de mensen gedaan dan dat de regering daar ooit zal doen..
lekbak zegt
@vtechlover: zelfs Hitler heeft goede dingen gedaan, dat maakt het nog geen goed persoon…
vtechlover zegt
@lekbak: wie zegt er dan dat pablo een goed persoon is?
sanderm3 zegt
@vtechlover: je verdedigt hem anders behoorlijk, je had misschien advocaat moeten worden.
norge zegt
Hij was goed in lijntjes trekken..
boogieman zegt
@norge: hij leverde de lijntjes
unknown234 zegt
Plata o plomo?
jaapiyo zegt
@unknown234: Inderdaad die kan niet ontbreken, heb ‘m er nog even in verwerkt.
roppp zegt
Toch wel heel bijzonder dat dit soort mensen gewoon in de Forbes lijst worden opgenomen. Net zoals El Chapo toen hij nog vrij rondliep.
888natan zegt
Medejiiiiiin
jaapiyo zegt
@888natan: Entourage?
Rick-dos zegt
Waarom deze man geen topcoureur is geworden is een raadsel. Hij won elke race waar hij aan deelnam zelfs als hij als laatste vertrok en iedereen 10 seconden voorsprong had…
lincoln zegt
Dus er zijn 2 landen op de wereld waar topcriminelen bij voorkeur op straat worden neergeschoten omdat deze bekenden van de politie nog nooit een cel van binnen hebben gezien ..
reobnednab zegt
Foto 1: Blauwe auto, Renault 4 Sinpar (4×4) Paris Dakar rally?
phdg zegt
@reobnednab: de tekst al eens gelezen?
Hij heeft gereden in de R4 cup
thomasthomas zegt
Dacht dat Pablo alles had gewonnen wat er te winnen viel en rest van de deelnemers neergeknald had of omgekocht.
turboboy zegt
Nu de vraag, had je hem durven inhalen ? ?
tyso44quattro zegt
@turboboy: dat is de feit, ik zou het ook niet gedurfd hebben ??
stephane8200 zegt
Op Netflix heb je ook El Patron del Mal. Beetje Narcos in een lange, Colombiaanse versie. Daar komt zijn race-carriere wat uitgebreider aan bod en evenals zijn auto liefhebberij in het algemeen.
mrbilzerian zegt
@stephane8200: Prachtige serie!
raceface zegt
@stephane8200: ik ben er nu mee bezig, heb narcos al gezien. Fascinerende vent is het als je het mij vraagt!
stephane8200 zegt
@raceface: fascinerend en bijzonder, maar ook een behoorlijke portie obsesief en agressief zou je kunnen zeggen. Hier zijn alle 87 (?) afleveringen al bekeken :)
dwersbongel zegt
Ik heb tussen het lezen door even gecheckt of Sir Smokealot terug was, maar @jaapiyo schreef het! Dat is een dik compliment :)
Zijn racererij was bekend maar deze extra info is zeer welkom!
cthijs zegt
Zoveel geld en dan ga je in een renault 4 rijden