In twaalf jaar tijd een Spyker uit 1907 opnieuw opbouwen? Er bestaan echte liefhebbers die er tijd en geduld voor hebben. Autoblog sprak met Rob Spyker uit Nieuw zeeland.
Rob is dierenarts en heeft de afgelopen jaren parttime in zijn eigen praktijk gewerkt, om zo de andere helft van zijn tijd te besteden aan het samenbrengen van een honderd jaar oude Spyker.
Ooit kwamen er vier Spykers naar Nieuw Zeeland. Drie van die Spykers gingen richting Christchurch (zuidereiland). In die stad groeide Rob Spyker op. Zijn vader was van Nederlandse komaf en had zijn naam laten aanpassen van Spijker naar Spyker. Hetzelfde deed het merk Spyker ooit om zo meer clientèle uit het buitenland te interesseren. Of de oprichters (Jacobus en Hendrik-Jan Spijker) en Rob daadwerkelijk familie van elkaar zijn is onbekend.
De vader van Rob wilde graag een Spyker bezitten, maar dat was een droom die nooit werkelijkheid is geworden. Rob daarentegen is een zoektocht gestart, om zo uiteindelijk (via-via) een oud chassis te verkrijgen. Vlak daarna werd er ook een oud motorblok op de kop getikt, zowel het chassis als de motor zijn afkomstig van het type 15/22 Hp. Het is echter niet duidelijk of deze ook ooit in dezelfde auto zaten. Nu de ingrediënten er waren had hij alleen nog tijd nodig. Maar die tijd was geen probleem, dankzij zijn eigen zaak en flexibele werktijden.
Ruim tien jaar lang werkte Rob aan deze Spyker 15/22 Hp. Om de auto zo goed mogelijk na te bouwen -het is wellicht meer een reconstructie dan een restauratie- is hij ook in Nederland geweest. Hij heeft onder andere een dag bij Louwman rondgehangen om alle details te bekijken. Tevens heeft hij veel contact gehad met Stijnus Schotte, eigenaar van De Autostal en Spyker-enthousiast. Deze Nederlander heeft ook een Spyker 15/22 Hp uit 1907 in bezit en kon daarom goed helpen met de restauratie. Stijnus is overigens ook eigenaar van de Spyker barn-find uit Frans Guinea.
Rob en Stijnus hebben samen in 2005 de originele Peking to Paris route gereden, tegelijk met vier vergelijkbare auto’s uit 1907. Rob wil ook ooit lange afstanden gaan rijden met zijn eigen Spyker, maar moet daar de tijd nog voor zien te vinden. Na de aardbevingen in Christchurch, een paar jaar terug, is hij namelijk drukker met de restauratie van zijn huis dan met de auto. De auto heeft sowieso nog weinig kilometers gemaakt, Rob’s huis staat op een steile heuvel en het is nogal riskant om daar een testrondje te doen. Daar komt dus altijd een trailer aan te pas. De motor draait echter prima, een filmpje daarvan zie je hieronder.
Op de vraag of hij de Spyker wil verkopen antwoord hij resoluut nee. Het blijft een erfstuk voor zijn familie. Er zijn echter wel veel geïnteresseerden geweest, waarbij hij destijds zelfs een bod van Victor Muller zou hebben afgeslagen. Mocht hij de auto toch ooit willen verkopen dan zal dit een leuk prijskaartje opleveren.
joriss zegt
Prachtig!
newguy92 zegt
Prachtige wagen met leuke bijpassend kenteken
rb26dett zegt
Ontzettend mooi, ik kan echt nooit genoeg krijgen van deze auto’s, het blijft verwonderlijk dat de auto’s van tegenwoordig afstammen van dit soort prachtige automobielen. Ik kan niet wachten om weer naar louwman te gaan, blijft altijd leuk om te doen!
sydney zegt
T Ford’s ,Spykers zonder Victor Muller en Bugatti ’s zonder VW,Deusenbergs,Daimlers en Rolls Royce’s You gotta love it.
norge zegt
Een bod van Muller afslaan….Hoe kan je dat nou doen?
joriss zegt
@norge: sommige mensen geven blijkbaar meer om hun auto dan om geld.
Perfect voorbeeld van autoliefde, respect voor deze man!
rolov zegt
Het is Spijker. De naam Spyker werd gebruikt voor de nieuwe auto’s. Net als dirk kuyt. Zelfde verhaal. Voor Internationale redenen.
sydney zegt
@rolov: Je hebt gelijk, alleen werd Spijker al ergens begin 1900 al Spyker en is het dus niet zo raar dat men over Spyker spreekt.
406_v6 zegt
@rolov: Rond 1890 -Spijker bouwde toen alleen nog maar koetsen- werd de naam Spijker veranderd in Spyker, met het oog op de export naar engelstalige landen. De merknaam Spyker is dus correct. (Bron; “Spyker – Een Nederlands Fabrikaat” door Wim Oude Weernink. In ditzelfde boek staat ook vermeld dat de familienaam Spijker was en de merknaam Spyker)