Pas op: je valt van je stoel van verbazing.
Terwijl een gedeelte van de Russen in alle stilte poogt de internationale top te hacken achterin een Citroën C3, is een veel productiever gedeelte van het volk bezig met het ontwerpen van een nieuwe klassieker. Of behoren we hier te zeggen dat het gaat om een nieuwe “versie” van een klassieker? Aviar Motors, een bedrijf waarvan je hoogstwaarschijnlijk nog nooit hebt gehoord, heeft recentelijk namelijk een aantal digitale foto’s laten zien van een krankzinnig sterke elektrische Ford Mustang.
Hoewel het er niet op lijkt dat de auto in productie is genomen, of dat er daadwerkelijk een fysiek exemplaar in elkaar is gezet, heeft Aviar Motors naar eigen zeggen concrete plannen om dit wel te laten gebeuren. Het bedrijf heeft zich laten inspireren door de Ford Mustang Fastback uit een van zijn fijnste jaren: 1967. De zogenaamde Aviar Motors R67 moet een moderne reïncarnatie van de iconische automobiel worden.
In tegenstelling tot de vrij logge, gevoelloze Mustang Fastback moet de R67 een veel beter bestuurbare auto worden. Niet alleen het agressievere plaatwerk van de auto, waarvan de voorsplitter en achterspoiler boven de 120 km/u
automatisch uitklappen, maar ook het hedendaagse onderstel moeten hier enorm bij helpen. De prestaties van de R67 komen voort uit een tweetal elektromotoren, strategisch geplaatst op iedere as. Zodoende is de 840 (!) pk sterke ‘Mustang’ een vierwielaangedreven stofzuiger. Althans, ook hiervoor heeft Aviar Motors iets bedacht. In plaats van een zieldodend gezoem moet de elektrische muscle car het geluid van een Shelby GT500 nabootsen, middels een set aan de buitenkant gemonteerde speakers. Volgens het bedrijf heeft de auto een rijbereik van ruim 500 kilometer, dankzij een 100 kWh accupakket.
Zij die door de buitenkant en de prestaties nog niet zijn overtuigd, worden dit mogelijk wel door het interieur. Hier herkennen we een designtaal die stevig overeen lijkt te komen met die van Tesla. Alles bij elkaar lijkt het dus een grote schreeuw naar patentclaims. Echter, zoals we van de Polen hebben geleerd, is een beetje strijd in de naam der creativiteit af en toe best op zijn plaats.
autowilly zegt
Tesla schermpje, Tesla deurhendels, Mercedes airco blazer dingeses, een Amerikaanse klassieker en een Russisch bedrijf….Weird flex but ok
branko zegt
Speakers die het geluid van een dikke motor nabootsen is wel het meest sneue dat er is. Of ga lekker voor electrisch of een dikke V8.
viezefreddyw zegt
@branko: Het ergste is nog dat BMW dat nodig heeft. Lachwekkend gewoon.
toyotaprius zegt
@viezefreddyw: idd! Het moment dat een BMW op de PS beter klinkt dan irl.
tjorque zegt
@viezefreddyw: en Audi en….
Niks zo zielig als een 2.0 (?) diesel die in het vooronder bij koude start ligt te nagelen en achteraan uit de uitlaat het geluid van een hete V6 benzine die lekker ligt te gorgelen (zoals alleen dikke benzine veel cilinders dat kunnen)
Ik haat fake! Dan hoor ik liever niks!
bassx zegt
@viezefreddyw: Net als VW’s GTi modellen, en Audi doet het al jaren. BMW doet er alleen niet zo geheimzinnig over. Daarnaast snap ik het probleem niet zo. Nagenoeg alle sportievere auto’s hebben tegenwoordig een resonantiepijp in de airbox die verbonden is met de cabine om zo een nietszeggend geluidje in de cabine te krijgen. Dit geluid wordt geïnterpreteerd als sportief, ook Porsche (incl. 911’s) doet dit.
dunhozzie zegt
Eerste reactie: heiligschennis. Tweede reactie: ik vind het niet passen. Derde reactie: ga dan ook niet aan de slag met een speaker en dan helemaal niet aan de buitenkant, komt nogal wannabe over…
Dan liever een nette normaal EV, zoals die Risec(sp?) van laatst
dirkv zegt
Een Mustang met een Tesla motor(s), lekker origineel.
drdre1 zegt
Wordt ’t dan een GTE500?
moveyourmind zegt
Fordski Muskang
kennone zegt
Vind hem wel netjes???? Even die elektrische troep omruilen voor een 5 liter V8 van uit het schap bij Ford en hij is perfect!
2wheeler zegt
@kennone: perfect voor BE en DE ja! Hier mag je er dan weer 120K voor aftikken…
dutch zegt
Het zou fijn zijn als er meer van dit soort fraaie koetsen op de weg verschijnen. Aandrijving doet er dan niet zo toe. Wel even naar het chromewerk en de ‘duivelshoorntjes’ aan de achterkant kijken voordat het in productie gaat maar verder een dikke ?
shibby zegt
Eerst zien, dan geloven.
renegade zegt
Echt vet dit. Hoewel ik echt een petrolhead ben juich ik de elektrificatie in deze vorm van harte toe. Bruut uiterlijk, leuke features in het comfortabel ogende interieur en tot slot ook nog een stoot vermogen waarmee je in alle rust en stilte ongemerkt kneiterhard rond kunt speren. Doemijdiemaar.
63biturbo zegt
Luchtroosters van mercedes volgends mij
rob5nismo zegt
Tesla deurklinken volgens mij
Poulusma zegt
“Het uiterlijk van deze puike nieuwkomer raad je nooit” ik zag aan de ramen al dat het een oude mustang betrof ?.
Rare definitie van nooit raden, heb ik nu wat gewonnen??
ikleesookoverautos zegt
@poulusma: ja een geheel onverzorgde voetreis naar Ruslans.
tjongejongen zegt
hihi Aviaaar…..
kminne zegt
Wat ik wel eens zou willen weten is waar ze alle technologie vandaan halen om dit ding te maken. Een 67 Mustang koets nabouwen is niet zo heel moeilijk, een compleet werkende elektrische auto met autopilotfuncties en al ontwikkelen dat doe je niet zomaar even in een halletje in Rusland.
Ertje88 zegt
Equus Bass 770
kminne zegt
Ik heb prijsinfo ontvangen van de fabrikant:
The estimated price of the car is $ 395,000 in Russia. Start of small-scale production in July 2019. We plan to release a series of cars – 50 units. Production volume – 12 units per year.