We wisten al dat ex-Ferrari werknemer Nigel Stepney er door zijn oud-werkgever van werd beschuldigd dat hij interne sabotage had gepleegd en stukken had doorgespeeld naar concurrent McLaren. Inmiddels heeft er een hoorzitting plaatsgevonden van de World Motor Sport Council en de uitslag daarvan was op zijn minst opmerkelijk. McLaren werd schuldig bevonden aan het in bezit hebben van illegale documenten maar een straf bleef uit.
Ferrari was hier zeer verbolgen over en heeft de Italiaanse automobielbond ACI-CSAI een brief laten sturen naar de FIA met het verzoek om ook de kant van Ferrari te horen. En nu ziet het er naar uit dat er toch een hoger beroep komt bij het International Court of Appeal waarbij Ferrari de kans krijgt om haar kant van het verhaal uit de doeken te doen, iets wat eerder niet mogelijk was. Het spreekt voor zich dat McLaren niet erg blij is met dit besluit van de FIA:
“Na een misleidende mediacampagne van Ferrari en onder druk van de Automobile Club D’Italia heeft de FIA het International Court of Appeal gevraagd om de unanieme uitspraak van de World Motor Sport Council opnieuw te bekijken”, liet McLaren in een verklaring weten. “Na een uitgebreid onderzoek stelde de World Motor Sport Council vast dat er geen bewijs is dat het team van McLaren op welke manier dan ook voordeel heeft gehad van de informatie die door een medewerker van Ferrari naar een werknemer van McLaren is doorgespeeld. McLaren vindt het besluit om deze zaak voor het International Court of Appeal te brengen teleurstellend en zonde van de tijd, maar is vol vetrouwen dat McLaren wederom vrijgesproken zal worden.”
Ferrari daarentegen is juist extreem blij met het hoger beroep:
“Ferrari krijgt, als de benadeelde partij, dit keer wel de rechten die zij bij een hoorzitting behoort te hebben. Dit was bij de bijeenkomst van World Motor Sport Council niet het geval.”
Deze soap zal ongetwijfeld vervolgd worden!
El Loco zegt
-thnx-
Verder; wel schuldig pleiten maar niet straffen? Soepele rechtbank dan.
chukka zegt
McLaren moet inderdaad zwaar gestraft worden!
Ik begrijp het ook niet, er zijn wel documenten gevonden en niet alleen gevonden zij hebben het ook bestudeerd, vandaar dat zij met de klacht over de bodem van de Ferrari kwamen.
Duidelijk spionage, maar geen straf, dat is ongehoord. Maar ik denk niet dat McLaren er opnieuw onderuit zal komen.
JLJ zegt
Raar verhaal, vooral de manier hoe Ferrari erachter is gekomen. De vrouw van McLaren chief designer Mike Coughlan was de boel aan het kopieren in een copyshop (???), waarna een medewerker van deze copyshop Ferrari tipte (waar bel je dan naartoe??). Dat rammelt al aan alle kanten. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat Ferrari te vertellen heeft.
Aston Martin Rapide zegt
Vind het jammer dat het zo moet lopen, want naar mijn mening heeft McLaren niets verkeerds gedaan. De twee schuldigen zijn de interne werknemers van McLaren en Ferrari. Dat juist de hele team hiervoor bestraft moet worden vind ik gewoon te ver gaan.
mitsustiggi zegt
ik kan dit niet geloven,mclaren is al jaren toonaangevend qua ontwerpen en filosofieen.waarom zou het grootste hightech team in godsnaam spioneren.en ferrari doet nu wel heel zielig hoor.wie hoor je er nu nog over dat in 99 een ferrari medewerker is gesnapt in een trailer van mclaren.ferrari is echt het lievertje van de fia.en echt de enige die hier profijt van kan hebben gehad is mercedes want de motor was al jaren de achilles hiel van mclaren.kortom geloof er geen zak van. ben het helemaal met je eens, dit stinkt.
mitsustiggi zegt
wat een stelletje losers daar bij ferrari, zo dat lucht op
juventino zegt
ik begrijp niet waarom ze niet gestraft worden.ik kan er niet in komen.ferrari heeft 100 % gelijk om hogere beroep te doen want dit kan niet.ze moeten gestraft worden.
josje zegt
@ mitsustuggi
waar slaat die opmerking nou weer op?
het is bewezen dat McLaren data heeft binnengekregen van Ferrari. Het mag ook duidelijk zijn dat Ron Dennis hier van op de hoogte is. En je bent de wereld aan het voorliegen als je opeens met zo’n topwagen komt aanzetten. vorig jaar stelde de McLaren geen ruk voor, en nu is hij opeens een van de snelste in het veld?
ik denk zeer zeker dat mcLaren de data heeft gebruikt, en daarom vind ik ook dat er hier grondig onderzoek moet worden gedaan.
voor de spanning in de formule 1 is dit trouwens geen goede ontwikkeling. Hoewel ik het dat arrogant ventje van een Alonso totaal niet gun (wordt arroganter met de race) vind ik het wel jammer voor Hamilton!
Scar zegt
Toch maar eigenaardige zaak. Ah ja, als je het kampioenschap niet op de baan kan winnen, dan maar via de rechtbank proberen….
LPJ zegt
Ja dat zal het zijn Scar …
Als McLaren schuldig is bevonden aan het in bezit zijn van die documenten horen ze ook gewoon gestraft te worden. Je kan bedrijfsspionage nu toch niet gewoon gaan toestaan? Of dat dan puntenaftrek moet zijn of een geldboete is iets anders.
Drago zegt
daaaa, als of dit weer wat nieuws is, er wordt altijd gespioneerd over en weer.
Barry330cd zegt
Sinds Mclaren in het bezit was van die info die gejat is, zijn ze aantoonbaar sneller. De eerste twee races waren ze nl. veel langzamer dan Ferrari. Lijkt me heel logisch dat ze bij Ferrari in hoger beroep willen. Het gaat tenslotte om enorme bedragen in deze tak van sport. Dus hoezo zijn ze daar losers? Alleen een kind kan zoiets roepen…
LPJ zegt
Ah ja Drago, natuurlijk, en Ferrari is zeker ook niet heilig. Maar als je gepakt wordt word je gestraft, dat hoort er ook bij natuurlijk ;)
Emiel zegt
Het schijnt dus dat een werk met meer dan 650 (!!!) pagina’s is gevonden, waarin dus allemaal technische zaken van de nieuwste Ferrari F1 wagens stonden, bouwtekeningen, verschillende onderdelen etcetera.
Is dat normaal?
Ik vind het persoonlijk ook heel vreemd dat plotseling Mclaren razendsnel is, en bovendien enorm betrouwbaar. Vergelijk dat maar eens met vorig jaar!
@Josje,
Je hebt helemaal gelijk!
Romeo zegt
Ja natuurlijk Barry330CD…
McLaren had ook een deal afgesloten met de weergoden tijdens de grote Prijs van Europa…
Misschien ook met Massa ? Ik denk dan dat Massa zich liet inhalen toen het aan het einde opeens harder ging regenen, zodat het minder zou opvallen ?
Suspic1ous zegt
Dat nutteloos speculeren van allerlei individuen hier is natuurlijk nutteloos. Niemand hier heeft de exacte details van wat er gebeurd is. Daarom moet je, je aan de feiten houden zoals deze zijn geconstateerd. Op basis daarvan moet er een objectief besluit genomen worden.
In het normale bedrijfsleven is spionage ook strafbaar en dat zou het in dit geval ook moeten zijn als dat de conclusie is, is er sprake dat er geen spionage is geweest dan moet McLaren vrijgesproken worden.
Feit is dat er veel geld mee gemoeid is en dat belangen eindeloos zijn! Daardoor wordt zo’n zaak bijzonder gecompliceerd. Er zullen altijd mensen zijn die valse bewijzen indienen en er zullen genoeg mensen zijn die proberen vanalles te verhullen. Daar ontkom je in zo’n situatie niet aan. Dus of de echte waarheid ooit naar boven zal komen is in ernstige mate te betwijfelen.
Voor die mensen die hier zomaar wat uitkramen zou ik willen zeggen. Hou je uitspraken beetje voor je, als je de feiten van zo’n zaak niet kent! Niet zeggen dat je ze wel kent omdat je de media gevolgd hebt, want daarin krijg je nog niet eens de helft te horen. Je hebt in dit soort zaken pas kennis als je alle officiele onderzoeksrapporten hebt en daardoor alles grondig hebt kunnen uitzoeken.
De waarheid is niet altijd zo duidelijk als hij lijkt dat die is!
emiel zegt
F1 is business, er gaat enorm veel geld in om en als iemand dan inkomsten wil verhogen door spionage moet je ook de consequenties slikken als je gepakt wordt! Dit is puur rationeel natuurlijk, toch is het voor de sport niet leuk! hoe dan ook, ik zou als ik Ferrari was ook een schadeclaim indienen voor gederfde inkomsten (sponsorgelden, verlies van goede naam e.d. )
mashell zegt
Ik zie niet in hoe McLaen groot voordeel zou kunnen behalen uit bouwtekeingen van de Ferrari. Niets daarvan past op hun eigen auto, ze kunnen hooguit een paar ideetjes opdoen. Degenen die vinden dat McLaren nu opeens zo snel is, zijn zeker vergeten dat McLaren al wel een paar keer wereldkampioen geweest is. Die weten echt wel hoe het werkt. Het is in de F1 altijd stuivertje wisselen tussen de top teams, dan komt de Renault of de Ferrari beter uit de verf en dan weer de McLaren. Soms kan een goede coureur het verschil compenseren, laat McLaren nu opeens 2 heel goede coureurs hebben en Ferrari het moeten doen met “afdankertjes”.
lincoln zegt
tja .. als echte nederlander vind ik wel dat je dit kan gedogen .. gewoon niet meer doen dan he .. belooft.
GOD zegt
Ferrari zijn zelf ook geen lievertjes maar dat is altijd zo bij italianen
kijk naar het voetbal wat die gasten een drama en toneelstukjes kunnen opvoeren om een vrije trap of penalty te krijgen
hape zegt
Bewijzen dat McLaren de bewuste informatie (Emiel het gaat om 780 pagina’s en grafieken, geen 650..) heeft gebruikt voor haar eigen auto is een bijna onmogelijke zaak voor de FIA en ook voor Ferrari als zij in hoger beroep ook het woord zullen krijgen.
Mocht McLaren ideeen of technieken hebben gebruikt uit dit document dan zullen die al na de race in Montreal zijn verwijderd. Toen begon de zaak al te rommelen. Om naar de huidige auto van McLaren te kijken heeft totaal geen zin.
Echter het gaat helemaal niet om een dergelijk bewijs.
In de reglementen waaraan zich de teams dienen te houden staat een artikel 151c welke zegt dat alleen het in bezit zijn van gegevens van een ander team strafbaar is. Dit was de reden dat de heren van McLaren aanvankelijk categorisch ontkenden dat zij van het bestaan van de Ferrari documenten afwisten.
In de verklaring die Coughlan deed een aantal weken geleden (onder ede) werd duidelijk dat tenminste Jonathan Neale, McLaren’s managing director op de hoogte was van de Ferrari documenten.
Na de hoorzitting vorige week:
“…………. Since that time (9th of June) and even earlier, McLaren was perfectly aware, not only of the emails sent by their informer within Ferrari, but also of the fact that their chief designer had stayed in contact with him and had received and continued to be in possession of a significant amount of technical information that belonged to Ferrari.”
Het gaat erom dat McLaren maandenlang in bezit is geweest van documenten di haar niet behoorden. Zij heeft geen enkele poging ondernomen om de FIA of Ferrari hiervan op de hoogte te brengen zodat de informant binnen Ferrari opgespoord kon worden.
Hypocriet van McLaren in deze is dat Coughlan op non actief werd gezet toen de hele zaak openbaar werd en een inval was gedaan in het huis van hem. Waarom niet eerder?
Artikel 151c is dus bewezen overtreden door McLaren en ook nog eens willens en wetens.
Dit feit op zich is voldoende om een straf uit te vaardigen. Hoe die eruit moet zien zullen de heren van de FIA moeten beslissen.
Rick dos zegt
Iemand hie ooit ghoor vande tem “plausible deniability”? Dat is precies wat er hier aan de hand is.
McLaren kan zeggen we weten van niks. Het is een aktie van een individu.
Oké, vraag je je dan eens af. Beide heren zijn slimme mannen. Welk voordeel halen ze hier uit? Precies geen! Tenzij er een financiele vergoeding tegenover staat. En ik denk niet dat Mike Coughlan geld aan Stepney betaald. Dus wie dan wel? Precies McLaren.
Het voordeel van McLaren alleen al is weten wat de concurrent doet en daar op anticiperen. Dan hoef je niet eens elementen van het design over te nemen.
Rick dos zegt
toebrd dot vrmd…..
Turbopaultje zegt
Waarom is Ferrari erbij gebaat in hoger beroep te gaan en hebben ze weer alle registers opengetrokken om dit voor elkaar te krijgen ? Deze zaak stinkt toch ? Mocht Mc Laren er een voordeel bij hebben, dan vraag ik me af waar dan ? Ze hebben de betere rijders en de auto is gemiddeld genomen op ooghoogte met Ferrari, maar de laatste races eigenlijk langzamer dan Ferrari ……
Het kampioenschap moet op de baan worden uitgevochten, en alles wat hiervan afleid is zowel voor Ferrari als McLaren een nadeel. Echter het gaat om wezenlijk meer en zoals Susp1cious terecht schrijft, geloof niet de helft wat de pers publiceerd……….. Alles draait om geld in de F1 en dus om macht, dus om politiek. Dit is al jaren zo en zal zo blijven.
Een jaar geleden bijvoorbeeld haalde Ferrari o.a. de stunt uit door de massaveerdemper van Renault, die door FIA was GOEDGEKEURD en waar Renault inmiddels al 1,5 jaar mee reed, aan te vechten. Het resultaat is allen bekend……….. Alonso heeft Ferrari en Schumacher op de baan profesioneel en zonder twijfel verslagen.
Omdat dat Ferrari niet zinde, grepen ze naar hulpmiddelen zoals aerodynamische wielkappen op de achterwielen, wat ook zeer aan de grens zo niet over grens van de regelementen is ? En voor de GP van Monza was plotseling het asfalt locaal vernieuwd en wist alleen Ferrari hiervan en was goed voorbereid………… ?
Is toch allemaal wel heel erg vreemd…………voor een F1 fanaat.
hape zegt
@turbopaultje,
ga eens ff googlelen…. het was niet Ferrari die protest aantekende tegen de massadempers van Renault.. kon een beetje moeilijk omdat ze er zelf ook mee reden!!!!!!
Het was juist McLaren die protest aantekende…..
Alle teams zoeken op de grens van de reglementen naar nieuwe constructies. Daar is niets nieuws aan. En het is ook niet strafbaar zolang de regels niet overtreden worden. Er blijft een grijs gebied, het is dan aan de FIA om een uitspraak te doen.
Turbopaultje zegt
@hape: Ik hoef niet te googelen. Zoals ik al schreef, geloof niet de helft wat de pers publiceerd, waar dan ook………..
Ferrari reed volgens jou vorig jaar zelf ook met een separate massaveer-demper in de neus zoals Renault ? Ik geloof dat je fantasie echt op hol geslagen is………
hape zegt
ik dacht het niet… zoals ik al zei.. McLaren tekende protest aan tegen de massadempers bij de FIA, niet Ferrari. Dat heeft helemaal niks te maken met wat de pers schrijft. Of zie jij de FIA ook als de pers??
Idd reed Ferrari ook met een massademper systeem, het betrof echter een Renault vinding en algemeen werd aangenomen dat zij de bewuste techniek het beste hadden uitgekristalliseerd. Renault had dus het grootste nadeel toen het verbod werd uitgevaardigd. Vraag als je mij niet gelooft (en een heleboel internetsites) O. Mol maar.. :-) of geloof je die ook niet??
Guido van H. zegt
Ik vind het hele zaakje behoorlijk stinken!
Ten eerste: Waarom kopieëren in een copyshop? Alsof men te huize Coughlan “te arm” zou zijn voor een 3-in-1 apparaat!
Ten tweede: Het mag worden aangenomen, dat de docu’s in ENGELAND zijn gekopieerd. Vraag…Welke Britse @#$%@ gaat dan bellen naar Italië, om het e.e.a. aam te geven?!?
Ten derde: Negen van de tien keer, als je Ferrari belt, krijg je een verveelde dame aan de telefoon. Hoe zou zij de info op waarde kunnen schatten?
En aan wie heeft die medewerker van de copyshop gerapporteerd?
Als ik Ron Dennis was, zou ik deze vragen stellen want er klopt geen r.e.e.t. van!!!
Turbopaultje zegt
@hape: Je dacht het niet……. Ik ook niet……………
Ik lees en kijk heel wat meer dan alleen het geblaat van O.Mal c.s.
Check this bijv.:
http://www.carblog.co.za/2006/08/01/renault-allowed-to-use-mass-dampers/
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/7/4707.html
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/8/4830.html
Lennart zegt
Wat valt daar eigenlijk aan te checken Turbopaultje? :p
Wie de klacht heeft ingediend staat daar op het eerste zicht toch niet in. Wel lees ik daar “and Ferrari and Red Bull Racing are also known to have used them”. Je geeft hape dus gelijk? ;)
w0o0dy zegt
McLaren slaat terug!
http://www.nu.nl/news/1179706/47/McLaren_slaat_terug_naar_illegaal_Ferrari.html
McLaren ontkent niet dat hun ontwerper door voormalig Ferrari-ingenieur Nigel Stepney op de hoogte werd gebracht van enkele illegale onderdelen op de nieuwe Ferrari. Ron Dennis verdedigt de actie van de Britse ingenieur zelfs.
“Zonder mijnheer Stepney hadden we nooit kennis gehad van deze illegale onderdelen. Voor zover we weten gebruikte Ferrari de illegale bodemplaat tijdens de eerste race in Australië en zonder ons ingrijpen hadden ze ook de rest van het seizoen met deze illegale wagen willen rijden.”
“Het is in het belang van de sport dat verklikkers illegale technologie doorspelen aan de concurrentie. Zo houden we de sport zuiver. Maar dat kan enkel wanneer hun identiteit geheim blijft,” verdedigt Dennis de actie van Stepney.
Turbopaultje zegt
@Lennart: dat is slechts een voorbeeld uit de vele bronnen waar ik mijn informatie uit put. En zoals ik zei: alleen Renault reed met de massaveerdemper rond tijdens races, omdat anderen, in tegenstelling tot Renault, er geen voordeel uit konden halen en het lieten voor wat het was.
Omdat Renault er wel snel mee was en Ferrari dit natuurlijk stonk, hebben ze o.a. Mc Laren voor hun wagen gespannen en samen een protest ingediend…….
Alleen had Ferrari dit nooit gedaan, dan was ze het waarschijnlijk niet gelukt de FIA om te krijgen. Het gevolg kun je o.a. lezen op de links, die ik heb gegeven. Renault moest de neus etc. ombouwen en verloor kostbare tijd aan doorontwikkeling van hun auto en daarmee hun voorsprong op Ferrari.
Voor een ieder, die een beetje logisch kan redereneren volledig helder: die zaak stonk ook, en niet zo´n beetje…………..
Echter: als is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Renault en Alsonso werden terecht kampioen 2006. Basta.
Turbopaultje zegt
Lees deze persoonlijke, 5 pagina´s lange brief van R. Dennis en dan wordt duidelijk hoe veel politiek bedreven wordt en welke lading deze affaire heeft…..
http://www.mclaren.com/latestnews/pdf/Letter%20from%20Ron%20Dennis%20to%20Luigi%20Macaluso.pdf
In een gedeelte heeft R.Dennis imo volledig gelijk . Dat Ferrari af wil dwingen, dat “verraders van illegale / legale informatie ” verplicht bekend gemaakt moeten worden aan de FIA, is volledig onjuist en ondemijnt kompleet elke vorm van vrije meningsuiting c.q rechtvaardigheid.
Verder wil ik nog vermelden , dat Mc Laren niet de onzuivere naam heeft die Ferrari heeft, voor wat betreft rijden met illegale onderdelen………..
hape zegt
@Turbopaultje,
Nou volgens mij heb je zoals Lennart al aangaf zelf ook wel voldoende links gegeven waarin staat dat ook Ferrari een massaveerdemper systeem had. Je hoeft het wat mij betreft nog steeds niet te geloven.
In je eerdere bericht schreef je “Een jaar geleden bijvoorbeeld haalde Ferrari de stunt uit door de massaveerdemper van Renault, die door FIA was GOEDGEKEURD en waar Renault inmiddels al 1,5 jaar mee reed, aan te vechten”… hierboven schrijf je….. “Omdat Renault er wel snel mee was en Ferrari dit natuurlijk stonk, hebben ze o.a. Mc Laren voor hun wagen gespannen …….”
Jaja McLaren laat zich “lenen” en tekent een protest aan voor Ferrari? Je schrijft maar terug wat je wilt ik reageer er verder niet meer op.
Turbopaultje zegt
@hape: Is dat alles wat je kan schrijven, dat je iets gelezen hebt en dat je stellig beweert dat dat waar is…… pffff.
Dat maakt eenvoudig indruk tijdens de slappe verhalen in de kroeg met je vrienden, maar helaas niet bij mij. Je weet gewoon niet waarover je praat en al helemaal niet met wie je hier een discussie aangaat.
Ik discussieer en filosofeer graag met anderen, soms op het randje of er zelfs overheen, maar dat heeft een heel ander niveau. Dat is voor jou (nog) niet weggelegd.
Hans zegt
@turbopaultje,
Je dwaalt af van het onderwerp.
1) Jouw bewering dat Ferrari protest aantekende tegen de massaveerdemper van Renault is onjuist.
2) Ferrari had een eigen systeem dat minder effectief was dan dat van Renault. Je bent niet in staat blijkbaar om het tegendeel aan te tonen.
3) Je kan blijkbaar niet goed lezen. Punt 2) heeft niets te maken met “ergens gelezen”. Je geeft zelf ook nog een aantal links die deze bewering ondersteunen nota bene.
4) Ik kom niet in de kroeg
5) Jij discuseert maar lekker een eind verder met die “anderen”, inderdaad op je eigen niveau…..
Turbopaultje zegt
@Hans: dank voor de weliswaar gestructureerde, echter nietszeggende post.
Kortom, schrijf iets wat hout snijdt in plaats van een paar loze kreten. Kunt u dat ?
Turbopaultje zegt
Mooie affaire is dit………….. pist de FIA MC Laren over hun been
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/8/6597.html
en dan gaan de Spanjaarden er zich nu ook mee bemoeien
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61417
Turbopaultje zegt
Tjsa, lees net de officiele FIA regulations…………. ze hebben het weer mooi geformuleerd. Lees pag 17 , 116b.
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/8034458C78A30E53C12573290033B26F/$FILE/01F1_sporting_regulations.pdf?Openelement
Dus ze hadden het recht om te oordelen zonder weerwoord en konden zo Alonso ´s tijden cancellen. Wat dat heet ? Alle tijden of alleen de tijden van de laatste sessie ? Zeer vaag en uiterst incorrect. Maar de FIA is vaag en incorrect, zoals velen bekend is. Bolwerk van bureaucratische macht in de motorsport.
Turbopaultje zegt
Mc Laren accepteert het dan ook niet zo maar, dat de FIA hun constructeurspunten van Hongarije, 15 dus, wegneemt………..
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/8/6610.html
Turbopaultje zegt
En de FIA gaat lekker door ………….met de spysoap van 2007.
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/9/6723.html
Turbopaultje zegt
Meer soap……………………. nu ook van Hamilton !!!
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6322
AudiPower zegt
Die McLaren moeten echt straf krijgen!!! kijk naar Renault die hebben pas Brigestone banden en ze zijn daar heel erg slecht in en hoe kan McLaren nou daar zo goed zijn?? Kan toch nooit ze hebben gewoon van Ferarie die paperen gestolen McLaren moet gewoon weg van F1 en die alonso moet niet zo zeuren hij is TE SLECHT!!
S. Gonzales zegt
Alonso is gewoon TE slecht…………?
Kijk hier eens naar bijv. de heer Schoenmaker kreeg gewoon rijles van Nando :
http://www.youtube.com/watch?v=d7vXP50UYZY
http://www.youtube.com/watch?v=nj6ldFa0u18
of deze………:-)
http://www.youtube.com/watch?v=thojcGmigFs
Turbopaultje zegt
Rommelt ineens opnieuw lekker door !!!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63853
Zeer discutabel of Renault überhaupt profijt van heeft gehad of genomen van die informatie. Ze bakten er immers dit seizoen wel erg weinig van……..wie en wat volgt nu ?
Turbopaultje zegt
Sluwe Franzosen…………:-) :
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63874
Turbopaultje zegt
Hallo daar slapen jullie al de winterslaap ?
Groot nieuws in de F1 : Renault gaat vrijuit……
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/12/7157.html
Terecht imo. Ze hebben dit seizoen er nix van gebakken. Het argument dat Renault voordeel uit de data van MC Laren heeft gehad gaat daarmee totaal niet op.