Het rommelt bij Antonov. Antonov wie? Wellicht ken je Antonov, maar misschien ook niet. Ik heb het hier in ieder geval niet over de gelijknamige Russische vliegtuigbouwer. De Antonov waar ik het over heb, is genoteerd aan de Amsterdamse beurs met een beurswaarde van 25 miljoen euro en ontwikkelt state-of-the-art versnellingsbakken. Het bedrijf bestaat al zestien jaar, maar heeft tot nu toe nog geen euro omzet gemaakt.
Eerder hadden we een artikeltje over een fraai stukje technologie van Antonov: een supercharger met automatische versnellingsbak. Het feit dat het bedrijf onder deze omstandigheden nog bestaat, komt doordat Antonov door sommigen wordt gezien als een liefhebbersfonds. Veel beleggers hebben de laatste jaren dan ook flink wat geld moeten bijstorten om het bedrijf overeind te houden.
Eén van die beleggers is grootaandeelhouder (17%) Marius Ritskes. Eerder deze week kwam hij met tientallen aandeelhouders bijeen om een plan te trekken. Normaal gesproken is Ritskes alleen maar belegger en bemoeit hij zich niet met beleidszaken, maar hij is teleurgesteld in het bestuur van het bedrijf. Hij wil nu zelf de versnellingsbakken in autoproducerend Duitsland aan de man gaan brengen. Ritskes had het bestuur zelf geen uitgenodiging voor de bijeenkomst gestuurd en die vonden dat ‘niet zo grappig’.
Ritskes meent dat zonder hem als grootaandeelhouder het bedrijf al lang niet meer had bestaan. Hij dreigt overigens niet de geldkraan dicht te draaien, maar er moet zo onderhand wel iets gaan gebeuren (bron: automotive-online.nl).
iceman zegt
-edit: reactie voegt niets toe-
lexus zegt
ik heb er al jaren aandelen in, met de hoop dat het ooit nog wat word.
JPM zegt
Wauw zestien jaar bestaan en geen omzet draaien dat is waarschijnlijk een record.
rens zegt
Is Antonov van oorsprong geen Nederlands bedrijf?
Dennis zegt
@rens: Nope. Het feit dat de aandelen op de Amsterdamse beurs worden verhandeld, maakt het nog geen Nederlands bedrijf. Op de site valt te lezen:
Antonov was founded in 1990 to exploit the driveline inventions of Roumen Antonov. The Group’s holding company was listed on the London Stock Exchange in 1995 and on the Amsterdam Stock Exchange in 1997.
The Paris Technical centre was relocated to its current facility in October 1996 to provide the facilities needed to support the design, analysis, build and calibration of automatic transmissions.
The company has licenced its technology to a number of automotive companies including NZWL (1999) Honda (2002) and MG Rover (2004).
david zegt
Als het bedrijf al 16 jaar in deze omstandigheden overeind blijft, moet de kwaliteit van die bakken wel hééél goed zijn, anders blijven de aandeelhouders er niet zo lang in geloven denk ik. We zullen zien wat de toekomst brengt hé!!
Rick dos zegt
“Normaal gesproken is Ritskes alleen maar belegger en bemoeit hij zich niet met beleidszaken, maar hij is teleurgesteld in het bestuur van het bedrijf.”
No shit Sherlock! Je komt er na 16 jaar (zonder omzet te draaien!!!) (godallemachtig!!!!) achter dat je teleurgesteld bent in het bestuur…….En hoe is u rijk geworden monsieur? Of is het kameraad?!
“Hij wilT nu zelf de versnellingsbakken in autoproducerend Duitsland aan de man gaan brengen.”
Uhm juist ja……en dat na 16 jaar innovatieve creaties en ze komen er nu pas achter dat je die dingen kan verkopen! Uhm ja…….gelukkig heb ik geen aandelen in dat bedrijf!
Dennis zegt
Misschien een plekje in het bestuur dan iets voor jou Rick. ;)
Hans zegt
Ik ken Marius een beetje.. hij heeft zijn geld op een ander manier verdiend.. Maar geloof me.. hij is niet stom.. wel “loaded”.. (hij racet nu met Lamborghini’s dus heeft wel wat duiten te besteden)..
Maar Antonov is gewoon een belofte.. de bakken zijn revolutionair van technologie.. die helaas nog niet uitontwikkeld is.. of beter gezegd.. vertaald naar commercieel succes.. en dat gaat Marius nu te lang duren.. wat ik me heel goed kan voorstellen..
Het zijn trouwens heel interessante ‘in line’ tandwielconstructies zie niet alleen voor vernsellingsbakken maar ook voor andere toepassingen inzetbaar zijn.. zie hun website http://www.antonov.nl of zo…
Rick dos zegt
@Dennis
Ah nee joh! Weet je wat het is, ik heb het al zo druk. Ik moet mijn dochter naar school brengen, ik moet mijn hond uitlaten, ik moet mijn vrouw bevr…..uhm helpen in huis! ;) :P
Ik hou me wel aanbevolen mochten ze een adviseur nodig hebben! ;)
@Hans
Ik geloof graag van je dat het geen stomme man is.
Ik ben wel van mening dat de hele corporate structure van Antanov voor geen meter deugt. Je kan mij niet wijs maken dat ze in 16 jaar geen omzet!!! hebben kunnen draaien. Als je geen omzet draait dan wilt dat zeggen dat je niks verkoopt!!! En dus alleen maar verliezen maakt! En waar is dat dan weer op terug te herleiden? Juist op de bedrijfsvoering……
DafMaf zegt
Hoe lang heeft het geduurd voor de CVT van Van Doorne’s Transmissie productierijp was? En eerst moest Bosch de boel overnemen. Hoe zit dat eigenlijk met de CVT in combinatie met een vliegwiel?
Ik rij in mijn 440 1.8 uit 1995 1 op 14, dus dat is niet slecht voor een automaat met 1.8 motor.
Z-Rider zegt
@ Dennis en Rick Dos:
Is er geen plek in een commissariaat van ze? Gewoon 1 keer per jaar gezellig samenkomen in een of ander duur hotel…. Lekker eten en drinken…. Beetje vergaderen, erg goed verdienen en weer op tijd thuis bij vrouw en kinders of minnaar…..
Lijkt dat je wat?
Markus zegt
Geen omzet of geen winst? Dat is een wereld van verschil namelijk.
En ik kan me niet voorstellen dat beleggers uit liefdadigheid maar tonnen euro’s in een bedrijfje blijven stoppen, daar geloof ik helemaal niks van.
Greg zegt
lijkt mij geen winst… ik ken geen raad van bestuur die op vrijwillige basis een beursgenoteerd bedrijf wil runnen. Die lui willen goed betaald worden, dus er moet wel deglijk omzet worden gemaakt
Rick dos zegt
@Z-Rider
Hmm klinkt interessant….verklaar u nader kerel! Of is dit echt alles wat ik hoef te doen?! :)
Raging Whabbit zegt
Ik ken zat inversteerders die een klein bedrijf groot maken. Voordat een bedrijf groot kan worden moet het goede producten hebben. Als de producten voorheen niet goed genoeg waren of niet zo goed als dat ze nu zijn zou het product kunnen floppen en dat kost meer geld. Ze hoeven maar 1x raak te schieten en ze hebben een groot gedeelte van de autoindustrie. Groot risico maar groot risico brengt veel geld met zich mee. Als dit een gad op de markt blijkt te zijn kunnen de mannen een boel geld verdienen
Z-Rider zegt
@ Rick dos:
Het is even kort door de bocht, maar daar komt het echt op neer. Het grote verhaal er achter is dat commissariaten een bilwerk zijn van vriendjes politiek. Het echte oude jongens krentebrood verhaal….
De vergoedingen van commissariaten verschillen nogal. Van een aantal duizenden euro’s tot vele duizenden euro’s. Er is tegenwoordig een maximum vastgesteld aan het aantal commissariaten waar je van deel uit mag maken. Vroeger was het: maakt niet uit en tegenwoordig mag je er nog maar in 6 zitten. even een snelle rekensom:
6 x per jaar brallen,lekker eten en ouwe koeien uit de sloot halen en af en toe echt nuttig bezig zijn a 20.000 euro per keer is 120.000 euro snel verdiend.
Is dat geen uitkomst? Goed geld en veel vrije tijd. het help als je een specialist bent op een bepaald vakgebied. Juristen zijn erg gewild evenals belasting spacialisten. Maar goed het ligt er ook erg aan voor welk bedrijf of tak je bezig bent.
Dat je er niet van afwist? :)
Ik wil me zelf best nuttig maken in zo’n commissariaat! Het scheelt dat ik geen vrouw en kinderen heb, dus meer tijd voor leuke dingen!
Hans zegt
Zover als ik weet.. maakt Antonov geen echte omzet..
er wordt geld in gepompt en alleen maar aan ontwikkeling gedaan… de waarde van het bedrijf is de potentie.. de potentie dat er ooit goed verdiend kan worden aan licenties/octrooien/producten..
Je kunt het vergelijken met de bekende internet luchtbellen ‘google’, ‘skype’, ‘yahoo’, en velen anderen.. die gaven alles gratis weg.. slechts enkele daarvan zijn ooit winstgevend te krijgen.. (google?)
w0o0dy zegt
de toko moet je zien als een Pharma concern dat jarenlang investeert in de ontwikkeling van een medicijn (of medicijnen) en pas als er een productierijp eindproduct klaar is kan er een eindproduct in de markt worden gezet. Ze hebben dus idd nauwelijk OMZET gedraait want ze hadden geen producten om te verkopen.
De investeerders stoppen hun geld in de ontwikkeling (salariskosten, en andere zaken) en als er eindelijk een product is (sinds een jaar of twee geloof ik) dan kun je gaan kijken wie het wil maken (want een eigen fabriek hebben ze ook eigenlijk niet) en dan kunnen er pas producten worden gemaakt.
Ze hebben een aantal producten (vrijwel) productierijp en nu is het zoeken naar klanten en een productiepartner (dat kan ook de klant zijn, zoals ze dachten van Great Wall uit China. Die zouden de 6 versnellingsbak gaan bouwen en gelijk gebruiken voor hun auto’s, maar die deal is recent afgeketst omdat Great Wall liever bakken inkoopt dan ze zelf gaat maken…….
Met de productie van de 2 stage compressor die ze voor de Hummer gaan gebruiken zal er meer exposure en eindelijk een verkooprijp eindproduct zijn. Die compressor willen ze ook in de tuning industrie gaan slijten. Maar het echte geld zit in een grote autofabrikant die de dingen in licentie gaat bouwen en gelijk in 100.000 auto’s gaat gebruiken…..
Bartholomeo zegt
geen winst maken = ervoor zorgen dat je bedrijfje op papier break-even draait.
zo zijn er al veel rijk ( of nog rijker ) geworden
Ron zegt
October 24, 2006
Supercharged Hummer H3 to Debut at Las Vegas’s SEMA Show
So whats the big deal? There were numerous supercharged H3s at the SEMA show last year — what makes this one different? Well, this is the first two-speed super charger to be put in a high-performance car or SUV. The Hummer H3 will be displayed at Antonov’s (the manufacturer) booth inside the show. The real fun will be on the proving grounds where a similar system has been installed in a Ford Mustang GT. According to Antonov, the torque and power at the rear wheels of the GT is boosted 58% with the two-speed supercharger. And although they haven’t hooked the H3 up to any computers to test the output, they “confident of a similar performance boost for the Hummer.” Worlds fastest H3? I wouldn’t be surprised…
To see this supurb Antonov supecharger in action goto: Good movie’s with big sound’ s.
Also a lot of detailed pictures of this combined Rotrex/Antonov supercharger with the Antonov AMM 2-speed set up module. http://www.antonov-clubsite.nl/000000962f000d411/00000097c90900001/index.html
In 31 oktober 2006 it will be demomstrated at the SEMA show in Las Vegas. (movie see URL below).
http://www.antonov-clubsite.nl/000000962f000d411/000000987d111fa03/index.html
There is also a http://www.AntonovForum.com
Here we have all kind of discussions about this Antonov technology.
http://members.lycos.nl/magpie69/Antonovpatents.htm (About all the Antanov patents and historie of the Antonov company and much more information).
The Antonov Lambourghini:
http://www.antonov-clubsite.nl/000000962f000d411/00000097c814c3a01/index.html
Ernst zegt
Ga zo door!
w0o0dy zegt
update: Antonov noteert 9% hoger na tekenen intentieovereenkomst
AMSTERDAM (FD.nl/Betten) – Op Euronext Amsterdam noteert het aandeel Antonov maandag in de vroege handel nog 9% hoger op euro 0,73. Antonov opende vanochtend met een plus van 10,45%.
De onderneming maakte bekend een intentieverklaring te hebben getekend voor een productielicentie van haar TX6 zes-versnellings automatische transmissie.
Antonov tekende de intentieovereenkomst met het Chinese Zejiang Geely Automobile Gearbox Company, een dochter van Geely Automotive. Geely is genoteerd aan de beurs van Hongkong.
Volgens commissaris Jos Haag zal de definitieve productielicentie-overeenkomst voor het eind van dit jaar ondertekend gaan worden, zo stelt hij in een telefonische toelichting tegen Bettten. Wanneer de definitieve overeenkomst met Geely is getekend, zal Antonov volgens hem ook verdere details bekendmaken.
Antonov heeft in zijn zestienjarige bestaan nog nooit winst gemaakt. Deze zomer moest het bedrijf zijn omzetdoelstelling van euro 2 mln voor dit jaar loslaten, nadat licentiegesprekken met een Chinese autofabrikant spaak liepen.
Omstreeks 9.50 uur gaan er in Antonov circa 1,9 mln stukken om, tegen een tiendaags gemiddelde van ongeveer 1,1 mln stukken.
Bron: http://www.abnamro.nl
van otterdijk zegt
mooi moment om in te stappen de aandelen kosten bijna niks en binnenkort komt er nieuws, leuk.
Ron zegt
Van Ottendijk. Vanwaar heb jij de wijsheid dat er binnenkort nieuws komt?
Frans zegt
Ik heb een voorgevoel
dat antonof word over genomen!
Frans zegt
Peter Logsdon vertrekt. ??
Kan hij zijn aandelen verkopen
als ze omhoog schieten