En uit de titel kun je al opmaken dat het geen geheel nieuw platform wordt.
Musk heeft namelijk bevestigd dat de Model Y op het platform van de Model 3 komt te staan. De Model Y wordt een compacte SUV die eind 2019 of begin 2020 op de markt moet komen. Het senior management van Tesla stelde voor om de nieuweling op het bestaande platform te bouwen om het apparaat zo sneller op de markt te kunnen brengen.
Da’s logisch, want compacte SUV’s zijn mateloos populair. Vrijwel alle grotere merken proberen een graantje van deze markt mee te pikken en de concurrentie is er dan ook hevig. Hoe eerder aan de Model Y verdiend kan worden, hoe beter.
Ook zou het aanzienlijk goedkoper zijn voor Tesla om een bestaand chassis te gebruiken, dat spreekt voor zich. De toko draait ondanks groeiende verkoopaantallen nog steeds verlies. Dat komt voor een deel door de kosten die aan de ontwikkeling en productie van de Model 3 waren verbonden.
Als dergelijke kosten voor de Model Y drastisch kunnen worden beperkt, stemt dat de aandeelhouder ongetwijfeld heel gelukkig. Al trekt die zich toch al weinig aan van winst of verlies. Tesla is simpelweg hot.
UPDATE 15-03-2019: het is officieel, dit is de Tesla Model Y!
rulefollower zegt
De ontwikkelkosten van model 3 zitten niet als last in de gepubliceerde resultaten.
garp zegt
@rulefollower: dat lijkt me bijzonder sterk. Bron? Ik denk niet dat US GAAP dit toestaat.
mashell zegt
@garp: als je bij de cijfers hier kijkt: http://ir.tesla.com/results.cfm
staat het R&D budget er gewoon bij. De verliezen zijn in lijn met het R&D budget. Daarmee zouden ze met grotere verkopen (model 3 zou dat moeten kunnen) ergens volgend jaar structureel winstgevend moeten kunnen worden. Zeker als het R&D budget door gebruik van het Model 3 platform niet verder hoeft te stijgen. Valt me eigenlijk erg mee deze cijfers.
acizane80 zegt
@rulefollower: jou stelling begrijp ik niet helemaal. De grootste gedeelte van de aandeelhouders investeren om winst te maken. Ja niet elke aandeelhouder wilt op korte termijn winst maken, maar wilt uiteindelijk wel groene cijfers. Er gaan altijd een deel fanboys zijn, die geld er tegen gooien enkel voor steun. Maar vermoedelijk is dat maar een kleine percentage. Ik denk dat veel afhangt van de mogelijke succes van de model 3, als daarna binnen enkele jaren niet voldoende resultaat komt zullen de meesten wel afhaken.
Ja de model 3 is nu hot, maar hoe word hij onthaald eens beschikbaar. Hoe is de kwaliteit, rijeigenschap, afwerking bij levering. Als ze de hype niet kunnen eer doen zal het rap gedaan zijn vrees ik.
Ik wil Tesla niet zwart maken, en ben deels fan van Elon Musk en wens hem alle succes. Zou ik een Tesla kopen? Neen. De rijbereik en de relatief lange oplaadtijd is voor mij nog de grootste beperking. Ik rijd gemiddeld 250km per dag. Een supercharger plaatsen thuis en bij mij in de zaak is een grote investering, ja je verdient hem terug maar moet nog steeds dat geld wel ophoesten voor hij er staat. In Belgie waar ik woon zijn er zo weinig openbare charge stations dat je moet laden bij een prive locatie. Dat alles samen en de snelheid van tanken met de klasieke brandstof is voor mij een reden om nog te wachten.
stanny zegt
@acizane80: info: rijbereik is ong 350-450km afhankelijk van het gekozen model. Laadpaal kost je 800-1200 euro. Elke ochtend is hij opgeladen. Dus zou voor u perfect mogelijk zijn.
amg65 zegt
@acizane80: 250 is dus goed te doen, zoals hieronder gezegd is een laadpaal niet zo duur.
Edge zegt
Begrijpelijk. Er zijn tegenwoordig nog maar heel weinig auto’s die een geheel eigen platform hebben, veelal vanwege het kostenoogpunt. Tesla zou natuurlijk gek zijn om een geheel nieuw platform te ontwikkelen als dat van de 3 ook voldoet.
phrank zegt
Dacht dat dat een grapje was van de modellen S 3 X Y
berlinetta zegt
@phrank: De Model 3 zou eigenlijk de Model E moeten heten, maar die merknaam is al bezet.
Loek zegt
Is dit nieuws? Het is een kleine Model X die op zich gebaseerd is op de Model S. Dit is gewoon logisch.
Maargoed, aangezien het hier Tesla blog lijkt te worden, heb ik een idee voor het artikel van vanmiddag: Elon Musk liet net een scheet.
flutterby zegt
@720s: De grap is dat Elon via Twitter heeft laten weten dat het een fout was om de X op het platform van de S te ontwikkelen en dat ze deze fout niet wilde herhalen bij de Y. Deze zou dus een eigen platform krijgen. Ik vermoed dat het praktische van de Model 3 toch tegenvalt bij klanten, waardoor ze Y sneller op de markt willen hebben. Tenslotte staat de concurrentie niet stil. Ik hoop alleen voor Tesla dat niet teveel annuleringen krijgt voor de Model 3.
2wheeler zegt
@720s: @mauritsh we hebben een nieuwe! Enter “Tesla blog”.
Dutchdriftking zegt
Logische keus, maar ik hoef hem nog niet.
breakingpoint zegt
Lijkt me niet moeilijk, met zijn veel te hoge daklijn lijkt het nu al zo’n miskleun van een SUV… Bah.
berlinetta zegt
De Model X is de lelijkere versie van de best wel fraaie Model S, maar de Model Y wordt dus de lelijkere versie van de niet zo mooie Model 3. Dat belooft niet veel goeds.
boris9397 zegt
Dus eigenlijk net zoals de model X een lelijke MPV die ze dan onterecht de naam SUV durven te geven maar dan kleiner.
trustmeiamanengineer zegt
Die 3 is toch al een semi hoog hok? Wat voegt meer hoofdruimte nog toe dan?! Als ze de 3 een hatchback hadden gegeven was de Y helemaal niet nodig geweest.
flutterby zegt
@trustmeiamanengineer: hogere voorkant en minder aflopende daklijn waardoor een 5 deur gecreëerd kan worden zonder dat de achterpassagiers onthoofd worden.
lekbak zegt
Tja. Logisch eigenlijk. Het verbaast me ergens zelfs dat niet alles op het platvorm van de model S staat. De basis is in principe gelijk voor alle Tesla’s.
onnes zegt
Ik dacht dat de Y de nieuwe 2-zits roadster zou worden
cossiekiller zegt
Waarom geen pick up? Dat is toch de bestverkochte carrosserievariant in de VS?
E34M5Touring zegt
@cossiekiller: Denk dat die kopersgroep er nog niet aan wil. Zelfs de EcoBoost motoren van Ford beginnen nou pas echt goed te verkopen. En toch levert Ford de 5.0l V8 er nog steeds naast. Ondanks dat de EcoBoost motoren op nagenoeg alle fronten beter is.