De hybride is ongelofelijk populair onder de Belgen. Dit jaar is zelfs goed voor een recordverkoop, maar waarom eigenlijk?
Een tussenstop in de overgang naar volledig elektrisch is het kiezen voor een hybride aandrijflijn. De Belgen zijn zot op hybride auto’s, zo blijkt uit de laatste cijfers. Wat opvalt is dat de diesel nog altijd populair is bij onze buren. Het zijn vooral de normale benzineauto’s die minder verkocht worden door de opmars van de hybride. De verkoop van benzineauto’s is dit jaar tot nu toe met 23 procent afgenomen in België. Daarover bericht De Tijd aan de hand van cijfers van autofederatie Febiac.
Volgens Febiac werden in de eerste 10 maanden van dit jaar meer dan 35.000 hybride auto’s verkocht onder de Belgen. Als je deze cijfers vergelijkt met 2019 dan heeft de hybride auto enorm gewonnen in populariteit. In de eerste 10 maanden zijn er een derde meer hybrides verkocht in België dan in heel 2019.
Record
Vanzelfsprekend zijn de combinatie benzine en hybride populairder dan diesel en hybride. Er zijn dan ook veel meer hybride auto’s met een benzinemotor dan een diesel. 14,2 procent van de totale autoverkoop in België is dit jaar tot nu toe een hybride. Niet eerder kwam dit voor. De afgelopen maand werden in totaal 5.480 hybrides verkocht. Dt waren 4.861 auto’s met een benzine hybride combinatie en 619 auto’s met een hybride diesel combi.
Fiscale voordeeltjes: het Outlander-effect
Wat fijn dat de Belgen zo goed met het milieu begaan zijn! Of speelt hier iets anders? In tegenstelling tot Nederland, hebben hybride voertuigen in België wél te maken met fiscale voordelen. Het mag dan ook geen verrassing heten dat 90 procent van de verkochte hybrides tot nu toe zakelijk geregistreerd staan, aldus autohandelfederatie Traxio.
Bovendien komen er strengere regels in 2021 van de Belgische belastingdienst. Vanaf volgend jaar kijkt de belastingdienst naar de nieuwe uitstootwaarden voor CO2. Die vallen hoger uit dan de oude cijfers en dat maakt het fiscaal minder interessant. Oftewel, dit jaar loont het extra voor de Belgen om nog te investeren in een nieuwe hybride auto. Die Belgen zijn niet gek anders dan wij Nederlanders hoor.
karhengst zegt
En over wat voor fiscale voordelen hebben we het dan?
tristant zegt
In België zijn er twee belastingen voor iedereen (privé en zakelijk) m.b.t. wagens:
1. belasting op inverkeerstelling (BIV): deze betaal je elke keer je een wagen op naam zet, dus als je een nieuwe auto koopt maar als je je wagen doorverkoopt moet de koper de auto op zijn/haar eigen naam zetten en dus opnieuw inschrijven en opnieuw betalen.
2. jaarlijkse verkeersbelasting (VB): deze betaal je elk jaar opnieuw.
Voor “firmawagens”, wagens die werkgevers aan hun werknemer geven als deel van het loonpakket is er nog een extra kost voor de bestuurder (de werknemer):
3. voordeel alle aard (VAA): hier wordt een bedrag berekend dat de wagen waard is, en dat wordt dan bovenop het bruto jaarloon van de werknemer geteld. Op basis van dit nieuwe bedrag worden dan de personenbelasting (inkomstenbelasting) berekend. Dit is waarschijnlijk analoog aan het systeem van de “bijtelling” in Nederland.
Ik maak even de vergelijking tussen een Volvo V60 Inscription B6 AWD mild hybrid (basisprijs € 56650) en een Volvo V60 Recharge Inscription T6 AWD plug-in hybrid (basisprijs € 60 630):
B6: 154 g CO2/km, 220 kW, Euro 6, 1969 cc
T6: 36 g CO2/km, 250 kW, Euro 6, 1969 cc
1. BIV (eenmalig):
* B6 : € 977,63
* T6: € 0,00
2. VB (jaarlijks):
* B6: € 415,82
* T6: € 0,00
3. VAA (jaarlijks):
* B6: € 4758,60
* T6: € 2078,74
Dan is er ook nog het luik “aftrekbaarheid”: hoeveel van de autokosten mogen afgetrokken worden van de winst die een bedrijf maakt. Dit percentage wordt bepaald door de CO2-uitstoot van de wagen. Uiteraard komt ook hier de hybride veel beter uit de verf dan de stinkbenzine. Maar hoe dat precies in elkaar zit, laat ik over aan een fiscalist.
Om zelf wat bedragen te berekenen:
* BIV en VB: https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
* VAA: https://www.vaa-atn.be/VAA-Berekenen.html
fmgarcia zegt
@tristant: Wat een info, duidelijk en helder. Zou het bij het artikel plakken.
phdg zegt
Zeer goede uitleg!
En dit is dan nog eens voor privé personen compleet verschillend in Vlaanderen, Brussel of Wallonië…
Met eco malussen, fiscale pk’s, vermogensklasse’s, Co2 uitstoot, enz.
tristant zegt
Klopt, mijn verhaal gaat over mensen en bedrijven in Vlaanderen. Ik weet dat de situatie voor Wallonië en Brussel anders is, maar de details ken ik niet.
Het is al moeilijk genoeg om het ongeveer voor mezelf uit te rekenen. ;)
Variomatic zegt
@tristant: ik zag ook dat de strengere maatregelen (fiscale heffing obv wltp ipv nedc) per 2021 ook gelden voor auto’s die vanaf 1 jan 2018 zijn aangeschaft.. dat is wel flauw, hier in NL weet je tenminste gedurende de eerste 5 jaar dat je hetzelfde betaald en de heffingen niet ineens verdubbelen of meer..
tristant zegt
In “België” is de auto-fiscaliteit een enorm mijnenveld dat constant verandert. Het is als bedrijf denk ik onmogelijk om nu een auto te kopen en exact te weten hoeveel belastingen je gaat betalen over de economische looptijd (5 jaar), de indexeringen en “opdecimen” niet eens meegerekend.
Mijn motto is dan maar: “Koop een auto die je zelfs bij dubbele belastingen nog de moeite waard vindt.”
Variomatic zegt
@tristant: een diesel dan maar ?
mp014 zegt
@variomatic: zo lijkt het misschien maar de waarheid is net even anders want reeds in 2018 werd gecommuniceerd dat deze belastingen anders berekend zouden worden, ook voor auto’s aangeschaft in 2018 2019 dus men wist op voorhand dat men vanaf 2021 (overigens ook in 2020) al meer belastingen en VAA moest gaan betalen.
mp014 zegt
@tristant: zeer mooi vergelijk Tristan! Mooie wagens ook. Ik was vorige nog even bij de Volvo dealer, denk aan een tweedehands V90 inscripties, en zag de V60 daar staan, zeer zeer mooi maar helaas nog te duur (ivm een tweedehands V90). Hopelijk Hennie de keuze kunnen maken en hoef je niet te lang te wachten?
tjorque zegt
De aftrekbaarheid van een auto wordt als volgt berekend:
Btw: 50% aftrekbaar
Bedrag ex btw:
% beroepsgebruik x % ifv co2 uitstoot
Dat percentage co2 wordt als volgt berekend:
120 % – (0,5 % x CO2-uitstoot x coëfficiënt brandstoftype)
De brandstofcoëfficiënt is gelijk aan:
1 voor dieselmotoren
0,90 voor aardgasmotoren (CNG) en een belastbaar vermogen <12 fiscale pk
0,95 voor andere voertuigen (benzine, lpg, biobrandstof, elektrisch)
Plug-ins moeten wel:
De elektrische batterij waarmee de wagen is uitgerust heeft een energiecapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht (*);
De wagen heeft een CO2-uitstoot van 50 g/km of minder.
anders moet de co2 uitstoot x 2,5 gedaan worden.
% beroepsgebruik kan je ofwel bewijzen hoeveel je je auto gebruikt, of voor de forfait van 65% gaan.
Voorbeeld van mijn Octavia:
65% beroepsgebruik (forfait, want in werkelijkheid rij ik er bijna nooit beroepsmatig mee)
120- (0,5 x 118 x 0,95) = 64%
64% x 65% = 41,6% aftrekbaar
Boomer zegt
Belgen zijn wel degelijk gek en anders dan Nederlanders. Ze zijn voornamelijk zuiniger en gieriger dan ‘Nollanders’ ondanks dat ze graag het tegendeel beweren…
mashell zegt
Je zegt dat de Belgen “anders” zijn, noemt dat twee vooroordelen waar Nederlanders voor bekend staan en zegt dat ze op de Belgen passen en dat onder een artikel waarin staat dat de Belgen op Nederlandse wijze voor fiscaal aantrekkelijke wagens kiezen. Mijn conclusie zou dan zijn, die Belgen zijn net Nederlanders.
fabian159 zegt
Belgen geven graag geld uit aan een eigen huis, lekker eten en een mooie auto. Nederlanders geven graag geld uit aan merkkleding, tech gadgets en verzekeringen. Natuurlijk geldt dit niet voor elke Belg of Nederlander maar dat is mijn ervaring als Belg die al 8 jaar in Nederland woont. Oja en Belgen zijn notoire alcohol verslaafden met lak aan verkeersregels.
Esprit_de_Flandre zegt
@fabian159: Holahola, Ik ben dan misschien wel alcoholieker, maar ik hou me ALTIJD aan de verkeersregels. Zelfs als ik moortelzat rij, stop ik mooi aan het zebrapad en zo…
lowlow zegt
Daar ben je goed verkeerd denk ik. Wij zijn deze zomer (voor het eerst) regelmatig naar het strand geweest in NL, wegens te druk in het kleine Belgenlandje. Als het over voedsel gaat zie je hoe gierig NL’ers zijn. Als een kind een stukje koek liet vallen in het zand ging de moeder door het lint, die ze vervolgens nog tracht te recupereren. Ook iedereen aan de lunchpakketten met goedkope sandwiches terwijl wij een uitgebreide lunch met champagne namen in een strandbar, en dan nog een biertje, of vijf. En bijna in gevecht gaan met elkaar om een goedkope parasol.
Super vriendelijk dat wel, love them
Boomer zegt
Al die keren dat ik een auto, of auto onderdeel verkocht werd er door Belgen steevast het laagste (tot aan beledigend toe) geboden. Nederlanders bieden veel realistischer en zijn ook doorgaans veel vriendelijker in het proces. Belgen stellen eerst 400 vragen per mail en willen 100 foto’s. Een Nederlander komt langs of neemt veel sneller genoegen met foto’s en uitleg.
Bij mij is het intussen zo ver dat ik reacties van Belgen op dat soort items gewoon negeer.
Variomatic zegt
Ja, hoeveel moeite is het om dan ook die voordelen even op te zoeken en in het artikel te vermelden??
Hier in NL kreeg je in 2012, 2013 en 2014 via de fiscus direct ongeveer driekwart van de aanschafwaarde terug van je V60, Foutlander of model S als zzp’er door de aftrekregelingen (kia, mia, vamil) te stapelen én betaalde je 0% of 4% (2014) bijtelling, drie jaar géén wegenbelasting en daarna halftarief.. Terecht allemaal natuurlijk, want de luchtkwaliteit verbeterde direct!!
Ben benieuwd of de belgen hier aan kunnen tippen, maar ik denk nat NL wint, waha! ?
Variomatic zegt
@variomatic: je vergeet nog te vermelden dat die bijtelling 5 jaar lang 0% of 4% (of was het toen 7%?) bleef en daarna het daarop volgende lagere tarief ipv 25%..
Variomatic zegt
@variomatic: vergeet je pardoes ook nog te vermelden dat alle kosten van de auto ook 100% aftrekbaar waren als bedrijfskosten, dat is in België niet altijd het geval..
Stijnson zegt
En om welke auto’s gaat het?
tla13 zegt
Bij ons op het werk is het al gedaan met die hybrides omwille van het enorme, reële, brandstofverbruik.
Nu mogen enkel mensen met weinig kilometers en een oplaadpaal thuis nog een hybride nemen. Ze moeten ook akkoord gaan dat wanneer ze meer dan 5l/100km verbruiken, ze de extra kost zelf moeten dragen (jaarlijks berekend en betaald)
Dus met z’n allen terug aan de diesel :D
invictus66 zegt
Ik hoop dat minimaal die laadpaal dan vergoed wordt door je werkgever, anders is het te gek. Voor een hybride heb je bovendien helemaal geen laadpaal nodig, die kan je prima gedurende de nacht laden via een gewoon stopcontact.
Dat hybrides populair zijn, vooral dan als bedrijfswagen, is natuurlijk helemaal niet verrassend, gezien het financieel voordeel. Rijd zelf ondertussen ook al even met een hybride, toen ik vorig jaar een nieuwe wagen mocht kiezen was een hybride gewoon een logische keuze.
Ik had de Volvo V60 als referentie genomen. Als je dan ziet dat een T8 hybride met bijna 400pk (catalogusprijs €64400) mij minder kost dan een T4 benzine met 190pk (catalogusprijs €48580), dan moet je wel gek zijn om voor de benzine ze kiezen.
tla13 zegt
De laadpaal en elektriciteit worden inderdaad betaald door de werkgever.
Gewoon stopcontact mag niet (weet ook niet waarom)
Belangrijkste reden voor al deze wijzigingen (bij ons) is toch het reële verbruik. De grote schuldige hiervoor is de Volvo XC90, zelfs met steeds opladen kreeg mijn baas dat ding nauwelijks onder de 10l/100km (1 op 10 dus).
Dan werd dat ding thuis en op het werk opgeladen (woon-werk is 60-70km enkele reis) Eens zoiets begint op te vallen, letten ze er overal op en heb je dus een probleem.
mashell zegt
Mijn werkgever had plug-in hybrides altijd al verboden vanwege het hoge praktijkverbruik. Ze zijn fantastisch voor in de stad (daar waar een fiets nog fantastischer is) maar de horror op de snelweg, dan is het gewoon een auto met ene verbrandingsmotor en een hoog gewicht en daarom een hoog verbruik. Bij ons rijden de leaseauto’s vooral snelweg en zijn we dus ongeschikt voor plug-in hybride.
sprankel zegt
3,5 liter in realiteit gemeten over 10 000km, kan niet laden op werk en daar zit 2500 km vakantie in.
Dan moet je natuurlijk wel begrijpen dat je altijd moet stekkeren als het kan, altijd voorverwarnen aan de kabel of je bent de helft bereik kwijt en bij aankoop geen 1,5 drie cilinder nemen, uiteraard zuipt zo een kleine motor als een dronkaard als die een loodzware hybride moet trekken op snelweg.
fanboy zegt
Het gaat hier vooral om PHEVs? Die zijn wat duur en is fiscale regeling wel handig.
Maar een gewone hybride kan allang uit, al jaren, zonder fiscale stimulans. En heb je vaak nog een snellere auto ook dan de benzine of diesel, zeker in België waar ze vaak minder pk kiezen vanwege verzekering.
grasvreter zegt
Weet je wat pas helpt bij betalen naar uitstoot: mrb en bpm enzo eraf, benzine duurder. Dan betaal je enkel naar uitstoot. Zuinige en hybride auto’s worden goedkoper, zuipende wagens duurder in gebruik. Maar goed, als dat zou gebeuren zou ik (net als ik nu al doe) bij de oosterburen tanken, dus dat is weer een probleem.
chrisvis zegt
@grasvreter: benzine duurder. Dan ben je met je PHEV helemaal gekloot. Net deze week stond in de Belgische krant nog dat het reeele verbruik van deze voertuigen tot wel vijvenzeventig procent afwijkt van wat de constructeurs opgeven als WLTP verbruik. De opgegeven waarden werden door elke fabrikant ruimschoots overschreden. Doe mij vooralsnog maar een gewone diesel.