Bij de aankoop van je auto heb je ‘m nog trots een keer doorgebladerd om de plaatjes te bekijken, maar nu ligt ‘ie al jaren weg te stoffen in je dashboardkastje.
Liefhebbers van dit soort boekjes hebben waarschijnlijk pech, want of er ook in de toekomst nog bij elke auto zo’n fijn stukje lectuur zit is hoogst twijfelachtig. Pech ook voor iedereen die graag een dikke pil wil doorbladeren om te weten te komen in welke volgorde ze hun wielschroeven moeten aandraaien of iets dergelijks. De papieren molochs moeten wijken voor de boomknuffelaars, nieuwe technologie en nieuwe regelgeving.
In ‘Murica is Chrysler volgens de New York Times al sinds 2009 bezig met het traag vermoorden van het intructieboekje. Destijds is reeds begonnen met het flink uit dunnen van het boek. Voor de broodnodige informatie werd ter vervanging een DVD bij de auto’s meegeleverd met daarop uitleg over hoe je bepaalde vaak voorkomende autoproblemen tackelt wanneer dat nodig is. Chrysler claimde toen al dat dit op jaarbasis zo’n 20.000 bomen bespaarde en het bedrijf één miljoen dollar opleverde in kostenbesparingen.
Inmiddels is de technologie weer een stukje verder. Fabrikanten als BMW, Hyundai/KIA en FCA rammen in de meeste van hun auto’s een digitale versie van het instructieboekje in het infotainment-systeem. Daardoor is het ook mogelijk bepaalde problemen in 3D te visualiseren. Audi zette met de A1 in op een newfangled app die je van augmented reality voorziet als je olie moet bijvullen en ook Volkswagen schiet monteurs te hulp met software op een tablet. Nadeel is natuurlijk wel dat als de elektronica faalt, je ook niet meer bij de informatie komt die je eventueel uit de brand zou kunnen helpen. De figuurlijke brand bedoelen we dan uiteraard, bij letterlijke brand door een kortsluiting of iets dergelijks kan je het beste gewoon aan die hendel van je deur trekken en uitstappen.
Dit nadeel ten spijt, zitten er behalve het redden van bomenlevens ook veel voordelen aan de verdwijning van het boekwerk. Zo’n ding waar instaat hoe je aan het stuur moet draaien is namelijk al snel honderden pagina’s dik en weegt zomaar een slordige kilo of twee. Dat betekent extra gewicht in de auto en extra gewicht betekent extra uitstoot. En dat terwijl eigenlijk niemand het überhaupt ooit gebruikt, volgens Karl Brauer van Kelley Blue Book:
“The percentage of car owners that actually read their owner’s manual is depressingly small.”
Tsja, de autonerd is er wellicht niet blij mee, maar misschien maakt het dan sense om dat ding inderdaad maar te schrappen. Tot voor kort stonden volgens marketingfacts de wijze moderne mannen en vrouwen van de EU echter op de barricade vóór de papieren handleiding. Zo stond in de guide van de oude EMC richtlijn 2004/108/EC:
“The Commission services have taken as a bench-mark that the information provided to the end-user has to allow him/her to use the apparatus without any further steps on their behalf. It is not accepted that electronic media or a hyperlink is sufficient as an alternative to information in paper copy. The end-user has an absolute right to quick and easy use of the apparatus they have purchased with no further obligations.”
Echter, omdat de milleniumwisseling sinds dit jaar ook Brussel en Straatsburg heeft bereikt, is deze barrière nu van de baan. Daarmee is de weg vrij voor digitale instructieboekjes op de interwebz:
“Unless otherwise specified in specific legislation, whilst the safety information needs to be provided on paper, it is not required that all the set of instructions is also provided on paper but they can also be on electronic or other data storage format. However, a paper version should always be available free of charge for the consumers who request it.”
Dus als jij thuis een verzameling hebt liggen van fysieke vraagbaken en instructieboekjes, dan is het zaak om die snel uit te breiden voordat het te laat is. De rest kan spoedig vreugdevol een PDF-collectie beginnen in iBooks of iets dergelijks.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Ik ben blij met het jaren ’90 instructieboekje van m’n VR6. Dat er voor een mileu bewuste motor is gekozen ???? proest! En het inrijschema van de motor enzo, service punten, storingslampjes, heerlijk!
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: Vooral dat inrijschema is heeel handig;).
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: precies, zeker wanneer je zuinig bent op je bolide.
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: twijfel geen seconde dat jij dat bent!
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: ik doe m’n best, laatst wat foto’s op ab gepost van de huidige staat.
amgloverr zegt
@dutchdriftking: welke welke welke?
Dutchdriftking zegt
@amgloverr: http://www.autojunk.nl/2016/06/rondje-toeren-met-de-vr6
fmgarcia zegt
@dutchdriftking: Zal het straks even bekijken. Hoop op een chic ding en niet afgetokkiet met no fear en tribals.
cthijs zegt
@dutchdriftking: en dat zegt iemand met de naam dutchdriftking
xperimental zegt
@dutchdriftking:
Vooral de sectie “storingslampjes” zal je wel uit je hoofd kennen.
Dutchdriftking zegt
@xperimental: het zijn maar een paar lampjes dus er valt weinig uit het hoofd te leren. Ik heb de auto nu 3 jaar en het eerste lampje is van de week gaan branden. ABS sensor. Laatst fusees vervangen dus zou wel eens vuil op de sensor kunnen zitten.
sr20det zegt
Ik lever regelmatig Kia’s af maar zie er altijd gewoon nog een keurig ouderwets instructieboekje bij zitten hoor.
granlusso zegt
@sr20det: Ja, omdat het nu nog de standaard is, het gaat over de nabije toekomst.
sr20det zegt
@granlusso: “Inmiddels is de technologie weer een stukje verder. Fabrikanten als BMW, Hyundai/KIA en FCA rammen in de meeste van hun auto’s een digitale versie van het instructieboekje in het infotainment-systeem.”
Inmiddels en nabije toekomst is niet hetzelfde.
granlusso zegt
@sr20det: Maar ik zeg ook dat het nu nog de standaard is, noem eens op hoeveel merken inmiddels geen instructieboekje leveren? De meesten, zoals Kia, doen het dus gewoon nog.
retsok zegt
Ik vind dat het op zijn minst een optie zou moeten blijven, desnoods voor 200euro met hardcover, maar het is wel jammer!!
peug206 zegt
Tja laatste keer dat ik überhaupt een storing had…. oh wacht daar is mn auto te oud voor. Hij loopt of hij is kapot.
pomoek zegt
2 kilo aan instructies? Over welke auto hebben we het dan?
draadloos zegt
@pomoek: s klasse?
sanderm3 zegt
@pomoek: niet de alfa 159
mastemaker zegt
@sanderm3: nee die is een kilo of 10
sanderm3 zegt
@mastemaker: dat is het onderhoudsboekje
pomoek zegt
Verder inderdaad jammer. Altijd van die verloren momenten dat je zo’n boekje erbij pakt om wat op te zoeken.
Rob zegt
Wat moet je dan ook met zo’n boekje? Staat alleen maar informatie in die je of al wist of niet hoefde te weten….
wilbertg zegt
Gebruik hem niet vaak, maar vind het wel een geruststellende gedachte dat ik belangrijke dingen even op kan zoeken. Welke olie, bandenspanning, enz. Of wanneer er ergens een lampje stuk gaat en je geen flauw idee hebt hoe je daar bij moet komen. Ik zou hem graag houden.
e1000bmw zegt
@wilbertg: precies dat. De juiste olie en dergelijke staat daar in. Dat wil je toch graag op papier hebben?
granlusso zegt
@e1000bmw523i: Dat soort dingen kun je prima kwijt op een sticker in de deurpost.
phaeton zegt
@wilbertg: Gewoon een PDF-je van de dealer. Klaar.
wilbertg zegt
@phaeton: Van een scherm toch minder makkelijk dan een boekje in de auto. En wat als je mobiel dat niet ondersteunt of je mobiel leeg is? Als je überhaupt al een mobiel hebt en bij je hebt (zulke mensen heb je nog genoeg!) Of je hebt het boekje toevallig niet op je mobiel staan? Of je leent de auto uit en er is iets onderweg. Op een boekje kan je terug vallen, op een telefoon niet iedereen en niet altijd. Nee, wanneer je duizenden euro’s voor een auto betaalt, mag dit als service er best bij zitten. Ben geen digibeet, integendeel. Maar afgescheept worden met een pdf-je vind ik onzin.
phaeton zegt
@wilbertg: Ik bedoel meer dat gebruikers die drie of vier pagina’s van storings lampjes of andere zaken best kunnen uitprinten. Het hoeft niet nu, het kan best over tien jaar. Maar een gek idee vind ik het niet. Misschien kan het gewoon in het menu worden gezet. Wanneer iedere Polo basisuitvoering een scherm als een Tesla S of Talisman heeft, is dat makkelijk door te bladeren in de auto.
jackass266 zegt
Boekjes leven niet dus kunnen ook niet dood.
jannemaneke zegt
Voortaan zal men pokemongsgewijs moeten ontdekken hoe een auto werkt
stationcar zegt
Ik heb onlangs een ‘nieuwe’ auto gekocht en ik heb het boek uitgebreid doorgenomen, is een stuk makkelijker en veiliger dan onderweg alles uitzoeken. Met name van de navigatie, boordcomputer enz enz wil ik toch graag weten hoe het werkt….
granlusso zegt
@stationcar: Wie zegt dat je het onderweg moet opzoeken dan?
bassx zegt
@stationcar: Het boekje bij je TV zit tegenwoordig ook gewoon op de TV zelf. Als je geen boekje hebt kun je software updates uitvoeren waar menu namen, indeling en opties worden toegevoegd in een later stadium. Dat zal helemaal belangrijk worden nu je dashboard vaak ook een lcd panel is in plaats van echte klokken. Ook zit het hele boekje vaak al digitaal in een appje dat gelinkt is met je auto, dat zal ongetwijfeld de toekomst worden voor alle auto’s. Denk dat het niet zozeer om besparing van houtkap te maken heeft, wel goede marketing.
1975mini zegt
Als er een pdf van het boekje te krijgen is vind ik het ook goed. Want een handleiding vind ik altijd leuk.
Donstil zegt
Ach dat kan me nou echt gestolen worden, ik vind een lampje of een bepaalde functie sneller op google dan op 350 pagina’s dode boom.
Zelfde geld voor het onderhoudsboekje trouwens, ik zou mijn god niet weten of de specialist dat elke jaar netjes afstempelt, ik weet zelf dat hij onderhoud heeft gehad dat vind ik veel belangrijker.
granlusso zegt
@Donstil: Ook het onderhoud is straks veel beter digitaal in te zien, dus dan zijn die stempels waarschijnlijk helemaal niet meer van belang.
granlusso zegt
Dan worden de bestaande boekjes dus meer waard, in ieder geval emotioneel dan. Maar we moeten niet overdrijven en huilie-huilie doen, innovaties moeten we omarmen. Of zijn er mensen hier die nog steeds liever alleen een thuistelefoon willen hebben en liever een brief sturen per post, omdat het zo lekker nostalgisch is?
moveyourmind zegt
Echt onhandig, een auto zonder instructieboekje…
Ik heb een keer een Volkswagen meegehad als leenauto en daar zat ook geen instructieboekje bij…
Dat was gewoon een drama. Tientallen knopjes op het dashboard die allemaal het zelfde eruit zagen en er zat bovendien niet eens een plaatje op die knopjes waar ze voor waren. Ga daar maar eens aan staan…
Bijna niet uit te komen waar al die loze knopjes voor waren.
blo3to3t zegt
@moveyourmind: wat was dat voor VW dan ? Alle modellen die ik ken is het allemaal vrij vanzelfsprekend.
moveyourmind zegt
@blo3to3t: Gewoon een Golf…
Echt geen enkel loos knopje werkte, maar het zal wel aan mij liggen.
granlusso zegt
@moveyourmind: Gewoon een kale auto zonder opties dus, die knopjes hebben dus geen functie
Rob zegt
@moveyourmind:
Maareh waarom wil je weten wat al die knopjes doen dan? Het is toch maar een leenauto? Als ie rijdt is het toch goed?
blo3to3t zegt
Goeie ontwikkeling, als je nu wat zoekt dan moet je bladeren etc. Terwijl in een digitale versie je simpel je zoekopdracht in kan tikken. PDFje ofzo.
badmat zegt
Bij de Ghibli zijn ze al gestopt. Kreeg alleen een dvd en kon een pdf bestand aanvragen bij de dealer. Nooit gedaan. De dvd deed het ook niet op MacBook. Had een echt boekje ook nooit aangeraakt.
dragspert zegt
Lege accu op vakantie in Armenië in je nieuwe BMW i3. Mag ik een startbooster gebruiken? Even kijken in het navigatiesysteem. Oh fuck, ik sta met een lege accu. Internet dan? Nope 0% 3G, 4G en WiFi kennen ze hier niet. Even vragen bij de lokale garage. BMW i3? Nooit van gehoord. Fijn die besparingen! Gewoon een boekje erin, niks mis mee.
depsycholoog zegt
@dragspert: hoe lost een boekje een lege accu op?
Rijd dat trouwens een beetje zo’n i3? Mijn vader vindt het een leuke auto en ik kijk zelf ook altijd even om. Wel cool dat je er zo ver mee op vakantie gaat!
scaglietti612 zegt
@depsycholoog: Hij stelt de vraag of ie een startbooster mag gebruiken. Is dan wel handig om het te weten voor je je accu-pakket van je ev molt.
dragspert zegt
@depsycholoog: Het boekje verteld mij inderdaad of ik ‘m überhaupt met een booster kan/mag starten. Overigens heb ik geen i3 ik gebruikte hem als voorbeeld omdat ‘ie veel moderne techniek herbergt. Maar ik kan je wel vertellen dat het een slecht (lees: ernstig beroerd slechter dan Chinees) afgewerkt lelijk schijthok is wat alleen van 0 naar 100 spectaculair is. Verder is alles ruk. Nooit van m’n leven dat ik er een moet hebben. Vertel je vader dat ‘ie een Mercedes W210 e50 AMG moet zoeken in zeer goede staat. Klaas de Poel heeft een beauty staan. Dát zijn echte auto’s, gaan niet kapot en ultiem comfortabel. Mét instructieboekje!;) Ohja, ze hebben ook nog een reservewiel…
scaglietti612 zegt
Chrysler doet het blijkbaar voor de boompjes te sparen, blijkbaar nog nooit van bamboepapier gehoord? Of één van de vele andere alternatieven zoals gerecycleerd papier?
Calimero zegt
Zeker als je net een wat oudere occasion hebt aangeschaft handig om te hebben.
Daarna inderdaad voor bv de bandnspanning, onderhoudstermijnen e.d.
Vind het altijd jammer als er bij de auto geen boekje zit want dan moet je weer op internet ( Marktplaats) en zo op zoek. En bij de dealer weten ze soms dingen ook niet meer omdat de auto (voor hun) te auto is, niet meer courant en dus niet relevant.
Infodisplay zeg je? Die zaten vroeger alleen in de luxere auto’s en later in de luxere versies van ook middenklasse/ compacte auto’s. Zal nog wel even duren voor mijn spaargeld het toe laat om een een auto te kopen waar zo’n display in zit. Voor nu is alles nog analoog en dat werkt prima, en in feiten doet het het altijd.
SimonMc zegt
Redelijk off-topic, maar als ik nog eens een andere auto koop, is het instructieboekje doorlezen een van de eerste dingen die op mijn lijstje staan, en meerdere mensen zouden het moeten doen.
Vorige week een citytrip gedaan en daarbij wilde iemand in mijn auto blijven zitten. Nou ok, zijn keuze als hij dat hele end meekomt, om dan wat te slapen terwijl wij de stad gaan verkennen.
Terwijl we wegwandelen van de auto, twijfel ik of ik hem wel goed op slot heb gedaan. Dus, ik druk nog een keer op het knopje en ik hoor de claxon ter bevestiging ( Saab 9-5 ).
Een 2 tal uurtjes later komen we terug, en ik zie dat mijn kameraad niet alleen wakker is, maar ook deels ontbloot in de auto zit. Ruiten aangeslagen, en hij zweet zo hard dat het lijkt alsof hij in een sauna zit.
Wat blijkt? Als je 2 keer op vergrendelen drukt, krijg je niet alleen een claxon geluidje ter bevestiging, maar ontkoppel je ook alle hendels en knoppen binnenin, waardoor er geen mogelijkheid bestaat om uit te auto te geraken. En ik die dacht dat 2 maal drukken = claxongeluidje ter bevestiging.
De beste man z’n mobieltje had natuurlijk een lege batterij ( wet van Murphy )…Godzijdank dat het nog maar 8.30 was, en niet een stuk in de namiddag.
Lang verhaal kort; lees zeker je instructieboekje, het is soms de moeite waard.
Ook moet je sommige Saabs in de achteruitversnelling zetten, anders krijg je de sleutel niet van het contact. Allemaal dingen die je niet kunt weten, maar wel kunt terugvinden.
Bij mijn Honda S2000 heb ik ook een hele tijd gezocht naar de manier om het stuur te verstellen. Bleek dat het stuur op geen enkele manier te verstellen is… Ook zit het hendeltje voor de tanktop te openen op een wel heel vreemde plaats ( en verstopt ) en kan je er letterlijk een uur naar zoeken.
Rob zegt
@SimonMc:
Lang verhaal kort is eigenlijk: sommige autofabrikanten hebben niet lang genoeg (of misschien juist wel te lang) nagedacht over hun consumentenproduct. ;-)
Ik ben van mening dat elk consumentenproduct door iedere koper ervan te gebruiken moet zijn, zonder eerst een handleiding te raadplegen. Als dat wel moet is het product gewoon niet goed genoeg…
SimonMc zegt
@Rob: Bwoah…Sommige dingen moeten inderdaad wel intuïtief zijn, maar als iets min of meer wat uitgebreid is, dan lijkt het me niet onlogisch dat je daarvoor de gebruikershandleiding voor moet raadplegen.
flutterby zegt
Beetje ouderwets. Zoek liever het boekje online op ala dat ik moet op staan naar de auto moet lopen voor een fysiek papiertje zonder zoekfunctie.
Verder onthoud ik alleen rode lampjes betekent direct stoppen en oranje lampjes rustig verder rijden.
wjeurs zegt
ik heb nog wat oude handboekjes liggen, volvo 740, bmw 5serie e34, en allemaal GM workshop manuals uit de jaren 50 van buick, chevrolet trucks, oldsmobile en een boek van Fiat 1100 serie.