Mazda is zijn populairste modellen op subtiele wijze aan het bijpunten. Maak kennis met de gefacelifte CX-5, nog voor zijn onthulling.
Nog geen week nadat we het eerste beeld van de Mazda6 facelift voorbij zagen komen, gaat er een folder rond waarop de vernieuwde CX-5 staat afgebeeld. Zo te zien wordt Mazda’s SUV, die in de zomer van 2011 werd geïntroduceerd, volgens dezelfde designregels als de 6 geüpgraded: een grille met horizontale spijlen, chromen details bij de vernieuwde mistpitten, koplampen met een nieuwe binnenwerk en LED-dagrijverlichting, evenals een scherper getekende voorbumper. Helemaal in lijn met de 6.
De binnenkant van de achterlichten werden ook opgewaardeerd, en komen daardoor meer overeen met de koplampen. Eén designtaal, je weet wel. Op de Japanse brochure (iemand die het kan lezen?) zijn ook nieuwe 19-inch jetsers te zien.
De gefacelifte CX-5 wordt later deze maand op de autoshow van Los Angeles tentoongesteld, samen met zijn babybroertje: de CX-3.
Update: nu ook enkele interieurbeelden, hier te zien.
lexussubarugtr zegt
Net zoals bij de Mazda 6 komt de facelift een beetje vroeg, omdat beide auto’s gewoon zeer leuk en fris eruit zagen.
Een mooie auto wordt hiermee nog mooier zoals de grill.
Mazda is goed op weg.
sydney zegt
@lexussubarugtr: Eens, de CX-5 en 6 zijn nog steeds hartstikke fris.Ik lees hier vaker dat Mazda goed op weg is maar in het straatbeeld zie ik dat helaas niet terug.Ik verkocht tot 2006 nog Mazda’s en de toenmalige petroleum groen/blauwe 6 2.3 S-VT Touring die ik toen reed was een van de fijnste die ik heb gehad.Alles behalve de bijtelling klopte aan die auto.
timowouters zegt
@lexussubarugtr: dus een facelift komt vroeg omdat de auto er al fris uitzag? vreemde redenatie.
Mijn mening: te Aziatisch design om hier te slagen. Die heerlijke 2 liter NA motor is natuurlijk heerlijk!
sydney zegt
@timowouters: Ik denk dat het ’te Aziatische design’ niet het probleem is.Wat is dat eigenlijk precies volgens jou?Het probleem ligt in het feit dat de meeste mensen in Europa niet buiten de hokjes durven te denken als een auto niet uit Duitsland komt.Alle Japanse,Koreaanse en Franse merken hebben buiten hun bijtellingkampioenen daarmee te maken.Dat heeft weer invloed op de bange consumenten en calculatoren bij leasemaatschappijen en zo is het cirkeltje weer rond.
timowouters zegt
@sydney: Nederlanders kiezen voor veilig. Of je t nou leuk vindt of niet (ik vind t jammer) maar het zorgt ervoor dat t ronde gewaagde design van mazda minder wordt gewaardeerd.
tupperware zegt
@timowouters:
Als Nederlanders voor “veilig” zouden kiezen, zag je alleen maar Volvo’s..
Nederlanders kiezen voor grijs en/of bijtelling..
lexussubarugtr zegt
@tupperware: Ik bedoel ”veilig” meer in de zin van om niet op te vallen en niet qua betrouwbaarheid ;)
timowouters zegt
@tupperware: we hadden het over design dus dan zou je verwachten dat je begrijpt dat ik met veilig bedoelde een veilig design. Dus golfjes en upjes.
tupperware zegt
@timowouters:
Dat is wat ik bedoel met “grijs en/of bijtelling”..
@lexussubarugtr
Wij zijn het volledig met elkaar eens..
lexussubarugtr zegt
@sydney: Ben ik mee eens, wat dat betreft leven we in een saai autoland. Vaak durven kopers geen beslissingen te nemen en gaat men voor een veilige en saaie keuze en standaard Duits. Inderdaad Japands design is het probleem niet, mensen zijn de saaie (Duitse) auto’s zo gewend dat een Japanner vaak te spannend voor ze is ;)
Ik heb zelf een Mazda 626 gehad en was altijd zeer tevreden
eklasse zegt
@lexussubarugtr: ja, de 626 een zeer spannende auto… Spannender kan eigenlijk niet.
redbeams zegt
@eklasse: Nee een e klasse uit die periode is pas spannend…roest onder je reet weg.
eklasse zegt
@redbeams: ja, dat klopt. Maar het ging niet over E-klasses en roestproblemen. Het ging over het feit dat huidige Mazda niet gekocht worden omdat sommige mensen denken dat andere mensen het te spannend vinden met als voorbeeld een 626, die volgens mij een voorbeeld was van een toonbeeld van burgerlijkheid en dus niet spannend.
@autoblogger : doe een een topicje over de roestproblemen van Mercedes tot 2004. Goed voor de advertentie verkoop.
redbeams zegt
@eklasse: Dat weet ik…maar de terugblik op de 626 en de periode die erbij hoort daar had ik het wel over.
freezzr zegt
@sydney: ik weet niet of het buiten de hokjes durfen is… Tijdens mijn autokeuze heb ik ook naar een Mazda6 gekeken, mooie wagen, maar die haalde het gewoon niet bij een Volvo. Het interieur deed mij goedkoop aan, het ontwerp van het interieur ouderwets, en van de buitenkant heb je eigenlijk direct al het gevoel dat het een gedateerd ontwerp is. Hoe goed de techniek ook is… Heel raar maar voor mij waar…
lexussubarugtr zegt
@freezzr: Persoonlijk vind ik een Mazda wel mooi, maar zoals je zegt kan het verschillen per persoon.
Japanners maken van alles, van een echte rijdersauto de Subaru BRZ met achterwielaandrijving tot een ultraluxe auto de Lexus LS600 of een v/d beste terreinwagens ooit de Toyota LandCruiser. Dus genoeg keuze lijkt mij.
Moet je een keer langsgaan bij Lexus om te kijken naar de IS, is wel duurder dan een Mazda 6, maar de IS heeft een perfect afgewerkt schitterend interieur. Of vergelijkbaar spul de Infiniti Q50 ook een lekker spul. Vergelijkbaar Duits spul zou ik altijd laten staan.
mashell zegt
@lexussubarugtr: is dat dezelfde IS waar ik in 2013 gillend uitgestapt ben omdat het interieur zo slecht was? Ze hebben de startknop er een beetje knullig opgeplakt waardoor je boven het linker midden ventiliatierooster een lelijk naadje hebt precies is je zicht. Ik zou me er elke kilometer aan ergeren. Daar zie je het verschil tussen premium en prutsers. Het is gelukkig wel minder erg dan de Lexus CT, die heeft ook zo’n naadje, maar ook verschillende soorten LCD displays (ook jaren 80 Casio stijl) op de middenconsole en rare indeling in vakjes alsof het een Mondriaan schilderij is onderin de middenconsole. Lexus is qua interieur nog lang niet op BMW 3 serie niveau, en BMW staat in het D segment net onder Audi en Mercedes qua interieur.
lexussubarugtr zegt
@mashell: Zo slecht? prutsers? En Duitsers premium? Wordt wakker zou ik zeggen, Duitsers zijn allang niet meer wat het geweest is. Duitsers zijn premium met dure optielijsten van soms 4 a4-tjes lang en premium bij onderhoud en reperatiekosten dan zou ik gillend wegrennen. Vooral Audi, maar BMW en Mercedes kunnen er ook wat van om maar nog te zwijgen over Volkswagen. Voor mij is een Lexus IS in alle opzichten interessanter en mooier dan de Duitsers. Een BMW 3-serie ziet er behoorlijk uit van binnen zakelijk en strak maar niet mooier. Het interieur van de Audi A4 is slaapverwekkend saai en de nieuwste C-klasse heb ik nog niet gezien. Een ding kan ik je alvast zeggen, je gaat geen ander merk vinden die beter is afgewerkt dan Lexus.
Maar goed ik ben dan ook niet badge geil en het woord premium is een grote grap en onzin, maar als dat jou een beter gevoel geeft wie ben ik dan. Laat je lekker wijsmaken door die marketing lui. Premium betekent te duur voor mij.
Geef mij maar een Subaru, Nissan, Lexus of Toyota.
parker zegt
@lexussubarugtr: je klinkt nogal badge-geil :-)
redbeams zegt
@mashell: Moet zeggen de bmw 3 heeft toch wel het lelijkste interieur in z’n klasse…maar ja da’s mijn mening he ;)
stephanotis zegt
@timowouters: Valt wel mee met dat Aziatische. Het design is van MNAO (Mazda North American Operations) onder verantwoordelijkheid van Derek Jenkins, “Mazda’s Chief Designer”, die ook de nieuwe MX-5 heeft getekend. Mazda heeft ook in Duitsland een (European) R&D Centre, en behalve dat ze historische bondgenoten zijn hebben Japanners en Duitsers wel meer overeenkomsten, Codo design bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=xwBMrYJODmM
Esprit_de_Flandre zegt
@timowouters:
Lees niet: Hé, die auto ziet er nog fris uit, dus doe maar snel een facelift.
Maar lees: Hé, waarom zo snel een facelift? Dat ding ziet er toch nog steeds fris uit.
123bat zegt
Ziet er goed uit. Mazda is sowieso erg goed bezig n.m.m.!
parker zegt
Wat een gedrocht.. Waarom moeten al die Masdaas zo’n vissebek krijgen?? ‘T is net een Koi Karper..
toyotafortuner zegt
Smoelt goed!
tupperware zegt
Mazda ontpopt zich als het slimme Japanse alternatief voor Audi, ook Mazda’s modellen zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Voor mij is er echter 1 belangrijk verschil, de designtaal van Mazda kan ik WEL waarderen..
parker zegt
@tupperware: het grootste verschil is de aanzienlijk hogere afschrijving op een Mazda. Een 5 jaar oude A3 wordt uit je handen gegrist door petjes, kakkers en dies meer. De Mazda zal geen haan naar kraaien op een enkele incontinente bejaarde uit Gelderland na die hem na 2 jaar wegstoffen in een showroom komt halen.
sydney zegt
@parker: Daar ben ik het gedeeltelijk wel mee eens.Alleen dat ‘aanzienlijke’ valt wel mee.Toyota’s en Mazda’s hebben een keurige restwaarde.
bartteeuwen zegt
@parker: Ga eens tellen dan wat de afachrijving van n a3 is en die van een cx5 bijvoorbeeld. In leuke percentages misschien wat meer bij de mazda maar in keiharde euro’s?
kevlard zegt
@parker: Probleempje met jouw redenering is dat je voor zo’n kaal hok als een A3 eerst duizenden eurootjes meer hebt mogen neerleggen. En da’s vaak het probleem wanneer je zaken procentueel gaan beredeneren: in absolute zin is dat hele afschrijvingsverhaal een sigaar uit eigen doos, leuk fabeltje voor op verjaardagspartijtjes. Helemaal wanneer je zaken gaat meerekenen als onderhoudkosten e.d.
Ow, en als de garantie eenmaal voorbij is: doe mij dan maar een 3 i.p.v. een A3. Binnen de garantie trouwens ook, met zo’n importeur als Pon ;-)
redbeams zegt
@parker: En toen werd je wakker….shit weer een natte droom ;)
mashell zegt
@parker: haha, die bejaarden moeten rimpelig zijn en altijd naar urine ruiken, dom zijn ze niet, voor weinig geld een prima kwaliteit auto oppikken, dat doen ze toch slim.
marc94 zegt
Het ziet er goed . Alles werkt soepel,logisch, en naar behoren. Een beetje weinig stuurgevoel maar daar koop je hem toch niet voor. En minder saai dan de Duitse nichegenoten. En dan zeg ik als Duitserfan niet snel. Bijtelling valt wel mee. Niet heel hoog en ook niet superaanbieding met die atmosferische 2.0 wat overigens een fijn blok is. En dat skyactive verhaal word wel een beetje ondergewaardeerd. Motorbehoud, maar zuinig maken Door de auto lichter te maken. En aangezien hij met 1250 net zoveel weegt als mijn clio met eveneens een NA 2.0 heb ik dat altijd best een prestatie gevonden.
marc94 zegt
@marc94: superaanbieding moet superlaag zijn. Maar autocorrectie.