Ik ben er nog niet over uit of ik de blades onder de koplampen fraai vind of niet, maar het gehele design van de nieuwe Megane klopt wel.
De Mégane, Renaults broodje van de bakker in het C-segment, is opgefrist, en vooral de afdeling verlichting drukte zijn stempel op de auto. De koplampen krijgen het nieuwe familiebekkie mee dat op de Talisman debuteerde, en de achterlichten zijn zo ver naar het midden van de kofferbak doorgetrokken dat de Renault-ruit er maar ternauwernood tussen paste. Aleen merken als Dodge (of Porsche bij de Carrera 4-modellen) pakken het nog rigoureuzer aan, met één enkele onafgebroken lichtstreep.
Laurens van den Acker koos ervoor de C-stijl breed te houden (in tegenstelling tot de slanke A-stijl, die een goed zicht bevordert), ten koste van de lijn van de raampartij, die onderaan bij het achterportier nog net even een knikje naar boven maakt. En profil zit er een mooie welving in de Megane, hoewel de koplamplijn onnatuurlijk oogt. Beter had Renault de bovenkant in 1 lijn met de motorkap getekend.
Motoren
De Megane komt er bij zijn introductie direct als GT Line, met de Energy TCe 205 benzinemotor, die is gekoppeld aan een automatische EDC zeventraptransmissie met dubbele koppeling. Na verloop van tijd mogen we ook weer een RS-model verwachten, dat volgens de geruchten zijn 2 liter downsizet naar een 1.8 Turbo. De Energy dCi 165 dieselmotor, gekoppeld aan een zestraps EDC is in de loop van 2016 de andere motoroptie voor de nieuwe Mégane GT.
De Energy dCi 110 diesel met handbak stoot per kilometer 86 gram CO2 uit (verbruik 3,3 l/100 km), wie meer wil kan voor de Energy dCi 130 gaan. Benzineliefhebbers kunnen opteren voor een Energy TCe 100 of een Energy TCe 130, al dan niet met EDC transmissie.
Dieselhybride
Begin 2017 voegt Renault een ‘Hybrid Assist’ dieselmotor aan het gamma toe. Deze motor moet een NEDC-normverbruik van minder dan 3,0 l/100 km en een CO2-emissie van maximaal 76 g/km realiseren, de auto maakt gebruik van recuperatie van remenergie.
ds3thp zegt
Het front oogt best kolossaal in vergelijking met de rest van de styling. Denk dat dit weer zo’n auto is waar je qua styling even aan moet wennen!
Ben erg benieuwd naar de RS modellen en dan vooral of er ook een Hatchback variant komt om met de concurrentie mee te kunnen!
toshtie zegt
@ds3thp: dit is een hatchback…
ds3thp zegt
@toshtie: en komt er een hatchback RS dan? Of wordt dat weer alleen een coupé?
clarkson zegt
@ds3thp: Een 3drs hatchback neem ik aan.
blo3to3t zegt
Mooi model, goeie lijnen. Goeie verbetering van het huidige model die ook zeker niet verkeerd is.
noreplacementfordisplacement zegt
Renault doet het goed, ik zie er zelfs wat in van de A klasse? Misschien dat ie daar ook het onderstel mee deelt.
lincoln zegt
Stormram ..
Staat best wel indrukwekkend ..
onlyfagsdrivebenzes zegt
Ik vind wel dat het logo op de grill wat groter had gemogen…
Als je de kwaliteit van Renault echt wil laten zien tenminste…
mazdarx zegt
Voorkant: Ja, Zijkant: Ja, Achterkant: Nee danku! Typisch Renault, deze auto. For better or for worse…
arii zegt
Tis alsof Renault echt zn best doet om het straatbeeld lelijker te maken met hun autos.
pinut187 zegt
Mooi design, maar het is en blijft een Renault..
KEV9 zegt
Ik zeg. Standbeeld voor Laurens.. Sinds die 10 vingers bij Renault in de pap heeft zijn ze er 100% op vooruit gegaan.
MAB zegt
Hoe krijgen ze het voorelkaar om de interieur zo saai te maken.
av_diver zegt
Belangrijke vraag: Wanneer komt de Estate?
Iemand een idee?