Lamborghini heeft een nieuw logo en dit is het geworden.
Af en toe frissen merken de boel op. Het ene merk gaat daar verder in dan het andere. Een recent voorbeeld is Peugeot, dat voor een duidelijk nieuw gezicht heeft gekozen. In plaats van een leeuw in het chrome heeft het dier nu zijn weg gevonden in een logo dat meer lijkt op een wapen. Een kenmerkend ander design voor de Franse autofabrikant.
Lamborghini heeft ook een nieuw logo. De Italianen hebben er niet voor gekozen om de basis dusdanig aan te passen dat het compleet anders is. Het is een restyling waarbij de basis behouden is gebleven.
Het logo door de jaren heen
Het is twee decennia geleden dat Lamborghini voor het laatst het logo aanpaste. De kernwaarden zijn grotendeels hetzelfde gebleven. De stier prijkt sinds 1963 op de auto’s. Van 1963 tot en met 1972 werd de stier weergegeven op een rode achtergrond. Van 1974 tot 1998 koos het merk voor een wit met zwart logo. Sinds 1998 is het logo van Lamborghini zoals we dat tot heden kennen.
De marketingtak van Lamborghini hangt de woorden “brave”, “unexpected” en “authentic” aan het nieuwe logo. Wij omschrijven het meer als ‘meer van hetzelfde’ en ‘herkenbaar’. Het is nog niet bekend of bijvoorbeeld de Revuelto ook het nieuwe logo krijgt, voor nu gaat het vooral over de brochures en het digitale voorkomen van Lamborghini als merk. Denk aan de site of de app.
Het nieuwe logo gaat gepaard met een verandering op corporate niveau, met een impact op de cultuur en waarde van het bedrijf. Tja, daar krijgen we weinig van mee. Het nieuwe logo heeft zwart en wit als primaire tinten. Geel en goud komen terug als accentkleuren.
Ik gok dat het nieuwe logo je niet eens opvalt bij het zien van een brochure of de website van Lamborghini. Gelukkig maar zouden we bijna zeggen. De stier en het lettertype van het Italiaanse merk is zo iconisch en vormt de identiteit van het bedrijf. Daar moet je niet aan willen sleutelen.
okdoei zegt
Insert/ Ken Jeong Can’t See GIF
JelmerS zegt
Lijkt zo wel de zoveelste die van een 3d achtig naar een 2d logo gaat.
Fijn voor iedereen (m/v/x) bij dit fraaie merk dat de interne cultuur nu ook compleet nieuw is. Er zullen nu vast een paar handige adviseurs een paar centen verdient hebben om een nieuwe rode broek te kopen
Dutchdriftking zegt
Dat dus. En ja, met 2d kan je meer op de socials, en voor verlichte logo’s zal het ook vast goed werken. Maar doe mij maar gewoon fijne 3d logo’s in chrome.
potjak zegt
Klopt, 2D logo’s zijn makkelijker reproduceerbaar en schaalbaar.
Richmond zegt
paarse toch
Dutchdriftking zegt
Op een paarse Lamborghini kan ik mij zeker in vinden.
potjak zegt
Niet nieuw in mijn ogen, puur een aanpassing mbt bovenstaande.