BMW heeft de nieuwe generatie iDrive gepresenteerd. Waar zijn de knoppen gebleven?!
Alle merken die de afgelopen jaren vakkundig fysieke knoppen hebben geëlimineerd komen daar nu langzaam op terug. Want in de praktijk is het gewoon veel fijner om op een knopje te rammen, dan een beetje op gevoel met zo’n touchscreen bezig te zijn. Zeker in rijdende toestand.
Eind 2025 naar je nieuwe BMW
Nou maak je borst maar nat voor de toekomst van BMW. Dat is namelijk heel veel scherm en heel weinig knoppen. Je kijkt naar het BMW Panoramic iDrive, gepresenteerd door het merk op CES 2025 in Las Vegas. Het nieuwe display- en bedieningsconcept komt eind 2025 naar alle BMW-modellen.
In het midden zit een groot scherm, terwijl de enige fysieke knoppen op het stuurwiel te vinden zijn. Met deze knoppen kun je traditionele zaken bedienen. Zoals cruise control, de muziek, het opnemen van de telefoon. Dat soort dingen. Nieuw zijn de extra schermen bij de voorruit. Het gaat hier om twee Head-Up display schermen die als het ware aan elkaar vastgeplakt zijn.
Het is allemaal digitaal en fantastisch. zo kun je widgets schuiven van het centrale display naar de BMW Panoramic Vision. Het schuiven van het ene scherm na het andere is niet nieuw, we zagen het al eerder bij de Lamborghini Revuelto.
Handen aan het stuur, ogen op de weg
Deze hele layout moet uiterst vriendelijk zijn tijdens het rijden, garandeert BMW. Door de belangrijkste informatie op de head-up displays te verwerken kijk je in elk geval niet naar beneden, maar richting de weg.
Helemaal full blown digitaal is het nieuwe iDrive in de BMW van eind 2025 gelukkig niet. Er zijn nog gewoon stengels achter het stuurwiel te vinden voor de gebruikelijke zaken. Het instellen van ruitenwissers, richtingaanwijzers, buitenspiegels, volumeregeling, versnellingskeuzes en ruitontdooiers gaat door middel van haptische schakelaars.
Zoals gezegd worden eind 2025 alle BMW modellen uitgerust met deze nieuwe generatie van iDrive. Je went er maar aan. Of je kiest lekker voor een ander merk, dat kan natuurlijk ook.
mashell zegt
Dat niet rechthoekige scherm is mooi. Maar voor de rest? Wat vindt Peugeot er eigenlijk van?
HzR zegt
Ha. Ik dacht ook meteen aan Peugeot dashboards van 10 jaar geleden.
V8Vantage zegt
Teveel naar startrek gekeken?
Aan de andere kant, die mega head up lijkt me wel wat. Wel graag ivm met echte knoppen.
schuimbekje3 zegt
dat stuur, ik ga nog eens vingers kwijt raken met die spleten aan weerszijden…
racerx zegt
Een uitgebreidere HUD is best een goed idee, liever dat dan een enorm curved display. Ik vind alleen zo’n groot centraal scherm geen porem, daarnaast maken dit soort systemen een auto niet per sé eenvoudiger te bedienen. Ik ben nog niet bijzonder oud maar heb een halfuur zitten kloten met m’n G60 5 serie huurauto in USA om een en ander een beetje naar smaak ingesteld te krijgen. Bepaalde opties waar normaal een knop voor op je stoel zat vwb verstelling ging via dat scherm. Echt k*t. Lelijk hok verder ook trouwens.
HzR zegt
Had ik laatst net zo. Druk je op home, krijg je 5 miljoen app icons van allemaal zooi die je nooit nodig hebt (weer, nieuws, video etc.) Mag je eerst alles door scrollen om de rijhulpen uit te zetten.
Auto reed wel lekker verder.
werf76 zegt
Knopjes welke je blindelings kan bedienen zijn veel beter dan alles op een scherm in verschillende lay outs.
melcon zegt
Exact, iedereen schreeuwt om knoppen voor de meest relevante functies en gelukkig komen de meeste fabrikanten weer zo langzamerhand tot bezinning. Maar bmw dacht, laten we eens niet naar de klant luisteren en gewoon doen waar niemand om vraagt en alles in 1 scherm donderen… bizar!
citroen55 zegt
Zolang de “knop” voor koud/warm direct zichtbaar is en ook niet verdwijnt van het scherm, heb ik er geen probleem mee.
mjpamsterdam zegt
Waarom doen ze dit ? Oh ja, weet het weer : kostenbesparing !
henk123456 zegt
Ik heb het idee dat de fabrikanten nu vaak al niet weten welke content ze moeten tonen op die grote displays, en nu krijg je dus nóg meer schermoppervlak. De UV-index? Het weer? Welke artiest er speelt? Het BMW-logo? Ik kan bijzonder goed forenzen zonder al deze nutteloze informatie.
Johanneke zegt
Dit ja. Ik wil vaste knoppen voor radio en climate, en daarboven een redelijk scherm (10 inch ofzo is genoeg) met android auto of carplay. Thats it. Achteruit schakelen is camera, zo simpel kan het zijn. Alle andere opties zoals jij ook beschrijft, wat heb je er aan.
ouwedibbes83 zegt
Ik heb wel eens begrepen dat ze in China en Japan bij een auto de infotainment heel belangrijk vinden. Afwerking, vermogen, badge maakt een stuk minder uit, als hij maar een modern infotainment systeem heeft.
Wij zijn een andere doelgroep, hier in Europa, en dan ook nog eens dit blog, dat is een niche met liefhebbers. Diegene die dit soort vergelijkingen maken hebben, liever knoppen, hebben wss al heel wat auto’s gereden of gehad en spreken uit ervaring. Dat is mss niet diegene die BMW in gedachten had, toen ze dit zijn gaan ontwikkelen.
Hoewel ik het eens ben met de kritiek, doet t mij ook denken aan de wens voor fysieke knopjes op je telefoon toen de touchscreens opkwamen. De iPhone heeft laten zien dat het ook zonder knoppen een fijn apparaat kan zijn. Mss komt t allemaal goed met de juiste interface en balans tussen minimalistisch design en knoppen voor basis functies.
HzR zegt
Ja, en wie gebruikt die content? Ik heb altijd carplay of Android auto aan, gebruik de apps van de auto vrijwel nooit.
Motomoto zegt
Zoals Cornelis Kit zo mooi zegt: een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
eaudi zegt
Dan maar geen nieuwe auto meer als dit de standaard wordt.
Willy500E zegt
Waarom????
pyrat zegt
Maar is de i-Drive knop er nog bij dit systeem? Zo te zien niet, dat zou een erg groot gemis zijn. Die gebruik ik 95% van de tijd i.p.v. het touchscreen.
Richmond zegt
De i-drive is er nu al bij bepaalde modellen niet. 1 en 2 serie en de iX
Janus zegt
R.I.P. BMW. Helaas is een mooi merk heengegaan…
emielbruijntjes zegt
Wat een hel op aarde.
In mijn BMW zitten gelukkig nog wat programmeerbare cijferknoppen zodat je niet doorlopend door die menu’s hoeft te scrollen om dingen als “snelheidswaarschuwing” uit te zetten. Want dat schijnt tegenwoordig verplicht te zijn, dat auto’s een alarm laten horen als je 31 rijdt waar je 30 mag. En hoewel je deze optie wel uit kan zetten, wordt dit vanwege “juridische redenen” niet bewaard. Kortom, elk ritje start met een druk op “knop 1” om het snel uit te zetten – maar dat feest is dus binnenkort ook verleden tijd vrees is.
De belangrijkste optie van “head-up display” is overigens de optie om het uit te schakelen. Want ik vind het eigenlijk alleen maar bere-irritant dat er knipperende verkeersborden in mijn gezichtsveld staan als ik, wederom, 31 rijd waar 30 is toegestaan.
Nee, veel mooier wordt het er allemaal niet op.
PunicaOase zegt
Cash-cow want die schermen zijn natuurlijk allemaal kapot na een jaartje of 10..
mashell zegt
Want? Auto’s van 10 jaar oud zie je op Marktplaats allemaal met kapotte schermen? Dit zijn automotive schermen geen telefoons.
Ed Mini Einser zegt
Idrive 7 was toch wel het allerbeste. Daarna ging het bergafwaarts
ouwedibbes83 zegt
Die band met informatie aan de onderzijde van de ruit lijkt me een mooie uitbreiding op het bestaande HUD systeem. Het grote centrale scherm lijkt binnen handbereik. Ik ben al jaren fan van de iDrive controller, benieuwd hoe het zonder is. Dat wordt vast wennen.
ronaldotour zegt
Wel grappig, in het stuur zitten 2 uitsparingen voor de duimen. Dat gaat niemand gebruiken, we rijden tenslotte allemaal met de linkerhand boven op het stuur en de andere hand hangt ergens op een steun.
debeier100 zegt
Voor een appje krijg je de doodstraf, volledig afgeleid je kacheltje instellen is geen probleeem.
mashell zegt
Dat appje is op een klein scherm dat in je hand ligt. Die klimaat instellingen zijn op een groot scherm op een vaste positie in de auto. Enorm verschil in mate van afleiding.
racerx zegt
Niet helemaal mee eens, ik vond het bedienen van de functies in een G60 fünfer opvallend afleidend eigenlijk. Zodanig dat ik maar even geparkeerd heb om een en ander in te stellen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, een paar fysieke knoppen voor essentiële zaken als klimaat, stoelverstelling etc is wat mij betreft gewoon een must.
Jozo zegt
Op zich prima dat 95% van de functies die je niet dagelijks gebruikt ergens in een schermpje ingesteld kunnen worden. Voor de rest gewoon fysieke,- of desnoods touch knoppen graag.
En richtingaanwijzers aan een stokkie.
560pk zegt
Toen I drive 20 jaar geleden werd geïntroduceerd was dat óók het einde van de wereld. Inmiddels willen we dat juist behouden (ik ook). Maar dit zal ook wel weer wennen. Ik laat BMW er niet voor schieten.
p993 zegt
Precies wat we nodig hebben: een nog groter scherm en helemaal geen knoppen!
Lijkt af en toe alsof de Duitse autoindustrie zichzelf de nek wil omdraaien.