Niet alleen onze bevolking vergrijst, maar ook ons wagenpark.
Nederlanders rijden steeds vaker in oude hooptie’s, zo blijkt uit statistische analyse van het CBS. De gemiddelde leeftijd van een personenwagen op de welbekende gele platen is de afgelopen tien jaar gestegen van 8,4 jaar oud naar 10,2 jaar oud.
Ons wagenpark: de harde cijfers
Op 1 januari 2016 waren er 8,1 miljoen personenauto’s in Nederland, wat er ruim één miljoen meer exemplaren zijn dan in 2006. Ruim de helft van het wagenpark is negen jaar of ouder. Ook het percentage auto’s van 15 jaar of ouder is tussen 2006 en 2016 gestegen van 11 procent naar 20 procent, dus de youngtimers gaan hard. Het percentage aan spiksplinternieuwe auto’s van nul tot drie jaar oud nam in diezelfde periode juist af van 20 naar 16 procent. Benzineauto’s maken met 79% het grootste deel uit van het vaderlandse wagenpark en zijn gemiddeld 11 jaar oud. Diesels zijn gemiddeld 7,2 jaar oud en maken 16% uit van het totaal aantal auto’s. Het overige percentage rijdt op zonneschijn en liefde.
De leeftijd van auto’s bij sloop en export neemt toe: de harde cijfers
Het valt indirect natuurlijk al op te maken uit het voorgaande, ook de leeftijd die onze auto’s bereiken voordat ze gesloopt worden of worden afgescheept naar verweggistan neemt toe. Auto’s zijn tegenwoordig gemiddeld 17,9 jaar oud voordat ze bij de sloperij naar de verwarmde garage in de lucht worden geholpen. Bij export is het verhaal voor benzineauto’s hetzelfde: benzineauto’s die geëxporteerd worden zijn gemiddeld 16 jaar oud wat 2,5 jaar ouder is dan 10 jaar geleden. Bij de diesels is het verschil in dit geval echter veel kleiner. Dit heeft te maken met het feit dat diesels op veel jongere leeftijd geëxporteerd worden. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat oude diesels na hun lease-leven in Nederland voor de meeste particulieren niet meer fiscaal aantrekkelijk zijn, terwijl ze in het buitenland nog wel gewild zijn.
730ld zegt
Idd de oude auto’s hebben tenminste nog leuke motoren!! Die leeftijd loopt nog verder op. Doe mij maar een oude BMW of Mercedes met dikke V8
ko4n zegt
@730ld: precies de auto’s van een jaar of 10 oud zijn niet zo gedownsized em nu redelijk betaalbaar
epimetheus zegt
@ko4n: precies, heb een alfa gt, precies 11 jaar oud, lekker compleet en goed betaalbaar!
stephano zegt
@730ld: en toch zal de meerderheid van die oude auto’s geen V8 zijn, maar een oude diesel.
bmwm3gtr zegt
@stephano: 10/15 jaar is nog niet zo oud en. In die tijd was het de mooiste tijd in de geschiedenis van autos niks geen gezeur over uitstoot of efficiëntie gewoon een dikke 6 cilinder en ik ben tevreden!
cthijs zegt
@bmwm3gtr: dan moet je toch nog iets verder terug gaan want de laatste 15 jaar is er niet echt veel bijzonders in nederland op de markt gekomen
audicoupe84 zegt
Dat er zo veel oud spul rijd is ook een gevolg van de crisis van 2008. Nog steeds heeft niet iedereen werk, en veel hoger opgeleiden namen afgelopen jaren na ontslag genoegen met een mindere baan. Je kan gewoon zeggen: wees blij met je Polo 6N, je Astra uit 1999 of een dergelijke auto, en simpel: blij dat ik rij!
kwatkam zegt
Oude auto’s rijden lekkerder dan nieuwe auto’s. Minder gadgets, gewoon een goede basis. Fatsoenlijke motoren en niet megazwaar door allerlei “veiligheidsvoorzieningen”. Liefst koop ik nog een oudere auto, hoe minder electronische troep hoe beter. Laatst de 4e lambdasonde laten vervangen a 350 euro.
gezondverstand zegt
@kwatkam: vroeger was je auto na 3 jaar al oud aan het worden door slijtage en corrosie. Nu ziet een auto van 3 jaar er nog uit als nieuw. Kwaliteit is toch echt wel sterk verbeterd in de loop van de tijd. En elektronica kan kapot maar draagt er wel aan bij de motor en koets heel te houden. Veiligheidsvoorzieningen zorgen ervoor dat je na een aanrijding nog ongeschonden uit kunt stappen terwijl je met een oude auto op de IC terecht kwam.
Dus voor mij liever nieuw.
Redenen voor meer oude auto’s op de weg moet je zoeken in de financiële mogelijkheden om er het geld aan uit te geven en de toegenomen levensduur van auto’s.
Als de lease auto van niet zou bestaan dan zouden er nóg veel meer oude auto’s zijn (en minder auto’s in totaal).
e1000bmw zegt
@gezondverstand: tja, maar de gemiddelde youngtimer van de bekende merken (de markt bestaat vooral uit de Duitse drie) zit ook tjokvol met veiligheidsvoorzieningen (ABS, ASC-T, etc.), dus wat is die meerwaarde van die nieuwe auto nog ten opzichte van dit kaliber youngtimer?
super zegt
@e1000bmw523i:
Vooral diesels zijn een stuk verbeterd de laatste 10 jaar, in eigenlijk in alles ; vermogen, vebruik, snelheid van respons. Als je veel rijdt maakt dat best veel uit.
henkhupelschoten zegt
@gezondverstand: Na 100.000 KM was je auto inderdaad gewoon op. Mijn opa reed in 5 jaar 3 BMW’s naar de kl*te. Niet om het een of het ander maar daarna kwam er een W126 en die heeft het gewoon 5 jaar zonder enige problemen z’n dienst bewezen. Laat staan de kever of de Renault 15 van oma’s….
super zegt
@henkhupelschoten:
Deed je opa aan illegale straatraces of driftwedstrijden ofzo? In minder dan 2 jaar een bmw afschrijven is zelfs voor een bmw wel heel erg weinig.
henkhupelschoten zegt
@super: Op en neer naar wenen rijden is een voorbeeld en dat zo’n 10X per jaar, was altijd onderweg voor zaken. Al had hij wel een zware rechtervoet en was een van die BMW’s gestolen voor de deur. Toevallig nog wel terug gevonden.
super zegt
@henkhupelschoten:
Ok, maar dan nog niet echt goede stof om de uitspraak dat autos vroeger na 1 ton op waren.
remcog19 zegt
@kwatkam: als je een reparatie van 350 euro al te duur vind, dan moet je geen auto rijden. Auto rijden kost nou eenmaal geld
escort77 zegt
@remcog19: kwatham zegt niet dat autorijden geen geld mag kosten, maar als je 4 sensortjes moet vervangen a 350 euro per stuk snap ik wel dat je daarvan baalt. Dat is toch wat anders dan regulier onderhoud of grote beurten die je kunt incalculeren.
censuurisslecht zegt
@escort77: inderdaad.
kwatkam zegt
@escort77: Inderdaad. En bij uitlezen weken ze ook maar een paar procent af, maar de ECU gaat dan al op tilt. En als je dan denkt dat ik 1400 euro kwijt was om die extra 0,1% minder vuile uitlaatgassen, terwijl bij mij 500m verderop een bitumenfabriek ongefilterde procesgassen mag lozen, dan begrijp je dat ik het goed zat ben.
Alfarobert zegt
Oudere auto’s heb je zelf in de hand. De nieuwe zijn rijdende computers. Wat heb ik eraan als ik kan facebooken in de auto? Knopje indrukken en hij parkeert vanzelf,Hallo ik heb m’n rijbewijs niet voor niks.Al die troep weegt veel dan krijg je ook nog een motorblokje van niks(3 cilinder,meer is altijd beter).Milieu? Geldklopperij,verder niks.
pjotr zegt
“De verwarmde garage in de lucht” :-D
plukvandepetteflat1 zegt
Vroeger kocht ik elke 3 jaar een nieuwe, maar daar ben ik mee gestopt.
Niet eens vanwege het geld, een oude kost een boel aan onderhoud als je het goed wil doen, maar omdat er al 10 jaar geen nieuwe auto’s meer in de showroom staan.
Noodgedwongen houd ik dus maar wat ik heb.
frederik zegt
@plukvandepetteflat1: Saab?
Stefje zegt
@frederik: Ik denk Spyker ;)
sanderm3 zegt
@plukvandepetteflat1: alfa
desjonnies zegt
Logisch, er is een enorme sprong voorwaarts gemaakt, vooral het plaatstaal is enorm verbeterd.
Mijn 75’er Alfa Giulia roestte als de neten met een leeftijd van zes jaar en BMW, Kadettrjes, Golfjes en Peugeots waren iets beter maar haalden geen van allen bij lange na zo geroemde Duitsche degelijkheids leeftijden.
Peugeots en Toyota’s en meer Japanners gingen na een intensief leven de export in naar het Afrikaanse continent.
Ik zie nu regelmatig Alfa 156’s rijden van een meer dan respectabele leeftijd en die zijn helemaal niet meer zo uniek.
Vooral het plaatstaal is zo goed geworden dat een auto makkelijk 20 jaar meekan, de meesten worden geëxporteerd of gaan de grote hoop oud ijzer op omdat we het modelletje zat zijn of we geen zin meer hebben om die reparatie van € 500 uit te geven.
Wat dat betreft zijn we echt wel verwend geworden.
Ook kilometer standen die vroegâh als onbereikbaar werden gezien, zijn nu heel normaal, een Dieseltje, mits goed onderhouden EN VOORAL goed bereden doet makkelijk een kilometerstand van een half miljoen !
Auto’s die we nu knuffelen als de Kever, de Eend, de Mini die gooide je weg na zes zeven acht jaar, tien jaar was meer uitzondering dan regel !
Plastic binnen schermen, stekkertjes waar geen vocht meer bij kan komen, constructies om roest te voorkomen, ik rijd met een Alfa 159 JTDm, man, o man die wagen rijdt door de 200 heen, loopt bij normaal gebruik een 1 : 18 en wil iedere dertigduizend!!! kilometer een beurt hebben
Zoek maar één auto uit de tachtiger of negentiger jaren die dat toen kon…juist niets !
Nee de moderne wagen is fantastisch, jammer is alleen dat de chauffeur steeds meer en meer de zwakke schakel is geworden bij de bediening !
Honda spande de kroon qua kunst om alles even sterk te maken.
Je parkeerde je zilvergrijze Civic ’s avonds onder een lantaarnpaal op een vochtige herfst avond, de zilvergrijze carrosserie glom zachtjes in het licht………………………………Echter werd je mooie droom des morgens wreed verstoord, er zat een enorme bruine roestvlek zo maar midden op het dak, je uitlaat lag op straat en je trots stootte plots een grijze vieze walm uit wat duidde op een versleten motor terwijl de groen koelvloeistof zachtjes uit de radiator sijpelde…………..
Daarbovenop hebben veel mensen met het ‘honderdduizend kilometer is de wagen versleten syndroom’ tijdens de crisis geleerd dat hun auto helemaal niet aan vervanging toe was en ze zijn ermee doorgereden en wat blijkt?
Die Picasso van de eerste generatie blijkt gewoon on-ver-woest-baar, de wagen rijdt en zit nog steeds prima, alles werkt nog en het ding is functioneel.
Let wel, bovenstaand is slechts een voorbeeld van iemand die het opvalt dat in overal in Europa het nog sterreft van die Picasso’s !
martinus zegt
@desjonnies: “Ook kilometer standen die vroegâh als onbereikbaar werden gezien, zijn nu heel normaal, een Dieseltje, mits goed onderhouden EN VOORAL goed bereden doet makkelijk een kilometerstand van een half miljoen!”
Sterker nog. Je heb merken waarvan de diesels GEMIDDELD zeven ton lopen voor ze naar de demontage gaan.
[img]http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png[/img]
henkhupelschoten zegt
@martinus: Sterker nog, ken een man die nooit geen onderhoud pleegt aan z’n W124 200D. Na volgensmij 4 ton gelopen te hebben klonk het niet best. Busje injectoren reiniger ingedaan en hij liep weer perfect. Benieuwd hoe veel er nu op staat.
super zegt
@desjonnies:
2 ton in nederland is heel anders dan 2 ton in bijv zuid frankrijk. In nederland hebben autos het op het vochtige klimaat na niet heel erg zwaar, geen bergen die je onderstel en aandrijflijn op hun flikker geven en iha behoorlijk goede wegen, daarnaast behandelen mensen hun autos relatief netjes (vgln met bijvoorbeeld zuid europa).
pa045 zegt
@super: files, vluchtheuvels, rotondes, wegversmallingen, 30km/h zones, rechts voor links, enz. Allemaal zaken die het de auto in NL veel zwaarder maakt. Draaiuren van de motoren in NL zijn veel hoger dan in bv het door jou genoemde zuid Frankrijk.
Lees maar eens de draaiuren uit bij een auto uit Nederland of uit een ander land. Je zult zien dat deze een stuk hoger ligt dan elders.
Denk je dat een bergweg belastend is voor je onderstel? Al die speedbumps zijn pas killing!
fj272 zegt
@pa045: kijk jij noemt iets wat ik veel liever in een auto zou zien.. Naast een km teller een draaiurenteller zoals bij machines.. Dat geeft een veel beter indicatie..
Ik zelf zie namelijk liever een hoge km stand bij relatief weinig draaiuren
bergmm zegt
@fj272: ik snap je idee, dan meteen een vollast teller ;)
Iemand die smorgens al direct over de linkerbaan vliegt zal anders een betere uitkomt hebben dan iemand die op het gemak zijn ritjes maakt zonder file.
Waarschijnlijk zijn er nog heel veel meer en belangrijkere factoren dan die urenstanden. Denk aan de manier van opwarmen, afkoelen en verkeerde belasting van de hele aandrijflijn.
super zegt
@pa045:
speedbumps (ook op bergwegen), 30km zones, files, rotondes, hebben ze hier allemaal…
lekbak zegt
@pa045: draaiuren, wat maakt dat in hemelsnaam uit. Een goede motor moet de 25.000 draaiuren wel kunnen halen bij goed onderhoud. Reken dat maar eens om naar kilometers!
Ik heb vorige week nog olie ververst en een urenstand van 61.000 uren opgeschreven. De generator verbruikt geen drup olie, rookt niet, start zeer goed en is dus eigenlijk nog als nieuw.
diablogt zegt
@desjonnies: Elke keer als ik een reactie van jou lees vraag ik me af waarom jij niet verkozen bent tot ‘dichter des vaderlands’.
nopetrolnofun zegt
Is inderdaad niet gek, niet iedereen houdt van downsizing. Laat ze die Tesla’s en I3 en I8 maar naar de sloop brengen.
beemerc zegt
Mijn Mercedes uit 1971 mag per 100km dan wel 17 liter ellende uitstoten, maar in diezelfde periode 3x een nieuwe aanschaffen lijkt me bij uitstek het toppunt van vervuiling. Onderhoud de boel gewoon fatsoenlijk, zet je centen opzij en wacht op een beetje Tesla die je in een ruk naar Italië knalt terwijl je zelf ligt te maffen
joostie zegt
Mooi!
Dutchdriftking zegt
Niks zo fijn als auto’s uit de jaren 90.
undifined1 zegt
Veel vanaf eind jaren 90 is gewoon goed, autos als de bmw e39 zie je nog steeds bij bosjes rijden met tevreden eigenaren achter het stuur. Als je een diesel hebt nog behoorlijk zuinig ook want nog geen roetfilter en andere brandstof verbuikende milieu maatregelen
hallobanaan zegt
En hoe is de verhouding van deze cijfers tov bijvoorbeeld Duitsland?
escort77 zegt
Het zijn niet die “welbekende gele platen”, maar de oldtimer-blauwe die voor de vergrijzing zorgen ?
shibby zegt
Groot gelijk, qua rijden is mijn MG B een stuk leuker dan mijn lease-308SW
gitaarknul zegt
Heeft dat niet ook te maken met het feit dat er steeds meer jongeren een rijbewijs hebben?
koekwaus zegt
Zou het misschien ook komen door een crisisje wat we gehad hebben precies in de periode waarover gemeten is? Dat in combinatie met het feit dat auto’s steeds langer meegaan.
mout zegt
Ja. Maar ik moet mijn telefoon gebruiken voor Navi.
Geen motortje dat mijn spiegel verstelt (ik ook niet, trouwens, sinds ik ‘m kocht).
Geen elektroontje dat mij erop wijst dat ik koffie nodig heb – moet ik zelf aanvoelen!
En mijn carburator moet echt opnieuw afgesteld worden.
Daar staat tegenover dat ik geen gaspedaal-sensor van €700 plus inbouwkosten plus drie weken verzendtijd meer aan boord heb. Als er een rood lampje aangaat op het dashboars is er iets aan de hand dat ik kan nagaan en verhelpen. Ik rijd de ruimste station van NL en omstreken. En stap niet alleen zelf met een grijns in en uit, maar krijg onderweg blije gezichten en leuke reacties.
autodrop zegt
@mout: benieuwd wat je rijdt? Of lees ik er volledig overheen?
mout zegt
@autodrop: Nee, je hebt prima gelezen. Ik rijd er al een poosje in (2 jaar), en heb het hier nogal eens genoemd. Voelt zo ‘kijk mij ‘s’ om het te herhalen. Deze: http://www.autojunk.nl/2014/07/volvo-245t
lekbak zegt
@mout: ik weet maar twee mensen op autoblog waar ik stikjaloers op ben. @henkhuppelschoten met zijn oude benz, en op jou. Wat een geweldige wagen!
mout zegt
@lekbak: Hoi. Dat compliment kwam binnen!
Zelf ben ik wel jaloers op @lincoln, die alles waar hij wat in ziet koopt, een poosje heeft en doorverkoopt. Maar ja. Tijd, geld en ruimte, he.
desjonnies zegt
@mout:
ik heb deez’ gehad als Bordeaux Rode 245 met rood interieur.
Heb heel wat kilometers en spannende verhalen beleefd met die wagen !
Man o Man wat maakte Volvo toen een karren zeg !
Fantastisch !
mout zegt
@desjonnies: Een Transfer? In donkerrood met rood interieur? Weet je zeker dat de jouwe ook verlengd was?
Ik ken alleen blauwe en zwarte, eigenlijk. Hoewel – ik heb ergens vlak in mijn buurt een Frankenstein multicolor exemplaar zien rijden, met flinke stukken rood. Roestrood…
autodrop zegt
@mout: wat een prachtbak!!
Rick-dos zegt
Denk eerder dat dit een neveneffect is van het ontmoedigen van autogebruik beleid is.
Auto’s zelf zijn in de aanschaf duur tel daar de kosten van het onderhoud en gebruik er bij op en dan zijn mensen niet snel geneigd om een nieuwe auto te kopen. En waarom zou je als je oudere auto het nog prima doet?
Zal mij ook niks verbazen als de economische crisis hier ook invloed op heeft. Immers van de laatste 10 jaar hebben we ongeveer 6 jaar in crisis geleefd. Mensen hielden hun hand op de knip en alweer als het oude waggie het nog doet dan is dat niet een prioriteit om te vervangen.
stephano zegt
Al die verhalen van “vroeger waren auto’s beter”. Nee, voor de gemiddelde niet-petrolhead is dat niet waar. Moderne auto’s zijn zuiniger, veiliger en comfortabeler en dat zijn factoren waar de gemiddelde persoon een auto op uitkiest.
De meest logische reden waarom ons wagenpark verouderd, is omdat auto’s steeds betrouwbaarder worden, en een auto van tien jaar oud vandaag veel betrouwbaarder is dan een auto van tien jaar oud, tien jaar geleden en dus minder snel naar de sloop/naar Oost Europa hoeven.
plukvandepetteflat1 zegt
@stephano:
Een petrolhead maalt niet om zuinigheid, veiligheid en comfortabeler, dat is geneuzel voor kantoorvolk.
Een petrolhead wil brandstof verstoken en lol hebben van het autorijden, puur van het autorijden.
Die heeft geen behoeft aan gadgets en aaibare dashboards, die voegen immers niets toe aan “rijbeleving”.
Jammer dat zelfs een simpele term als “petrolhead” al niet meer begrepen wordt door de handtasjesgeneratie.
super zegt
@plukvandepetteflat1:
kennelijk heeft een “petrolhead” dan oneindig diepe zakken en heeft alle tijd om elke 400km te tanken.
plukvandepetteflat1 zegt
@super:
Waar zeg ik dat?
Ik beweer het tegenovergestelde, juist op de huidige handtasjes loop je leeg.
Een petrolhead kan zich bijvoorbeeld prima vermaken met een classic mini.
super zegt
@plukvandepetteflat1:
Klinkt als een eng clubje, die petrolheads, hebben jullie ook uniformen enzo?
bergmm zegt
@plukvandepetteflat1:
Ik ben wel benieuwd hoe een algemeen liefhebber van zijn auto, wat voor- en op welke manier dan ook, genoemd word?
Een tijd lang heb ik naast mijn “normale auto” een oudere hobby auto gehad, echt van genoten! Helemaal opgeknapt, heel veel naar smaak aangepast en toegevoegd, vertroeteld en vele kilometers genoten. Hij stond zelfs in een garage, swinters werd er nooit mee gereden!
Helaas is hij nu weg omdat ik de financiële middelen en tijd niet had/heb om er nog net zo veel voor te “zorgen” en genieten naast mijn normale huishouden. Beide auto’s zijn verkocht en heb daarvoor een moderne kilometervreter gekocht voor de 50k km die per jaar gemaakt moeten worden.
Ondanks dat dit niet mijn oer-passie voor dat ene model geeft, durf ik hardop te zeggen dat ik bovengemiddeld veel om het nieuwe beestje geef. Ik heb er veel interesse voor, op mijn manier een stukje beleving uit haal, alle sleutelwerk nog zelf doe en er zeer zuinig op ben, ook al staat hij altijd buiten.
Welk label hierbij hoort maakt mij eigenlijk ook helemaal niet uit!
e1000bmw zegt
@plukvandepetteflat1: Speciaal voor jou: https://www.youtube.com/watch?v=WHkU1h_sKM4
kwatkam zegt
@stephano: Oude auto’s zijn zuiniger dan nieuwe, maar blijkt niet uit de verbruikstesten. Nogal wiedes die testen zijn zo nep als maar kan. Met piepkleine motortjes tergend langzaam accelereren bijv. Maar op de weg blijken oude auto’s zuiniger dan de nieuwe. Heeft te maken met het feit dat oude auto’s grotere motoren hebben die deellast draaien ipv kleine blokjes die vollast lopen en dat nieuwe auto’s zo’n 30% zwaarder zijn dan oude.
123bat zegt
@kwatkam: M’n vorige 205 1.4 reed met gemak 1/16, terwijl fabrieksopgave 1/13 was. En dan reed ik voornamelijk korte stukken! Plus: Ook als je 2 linkerhanden had kon je dat ding makkelijk repareren. Huidige 205 1.6 rijdt 1/12,5 conform opgave.
De testcyclus die men vandaag de dag hanteert is zo krom als een banaan, totaal geen goede representatie van een werkelijk scenario.
Het comfort van auto’s is wel verbeterd en auto’s zijn over het algemeen beter geworden, maar ik rij toch véél liever met mijn bejaarde 205 dan in een nieuwe 108!
super zegt
@kwatkam:
Gemiddeld is het brandstofverbruik van autos zeker afgenomen, waarom denk je dat overheid bezorgd is over de inkomsten uit brandstofaccijnzen?
Overigens, bij lage belasting is het rendement van een motor juist klein en op de snelweg gebruik je (tenzij je een eend hebt of 200 rijdt) slechts een klein deel van het piekvermogen van een motor.
nopetrolnofun zegt
@stephano: jij hebt de definitie van ‘petrolhead’ nog niet helemaal begrepen.
super zegt
@nopetrolnofun:
Waar staat die definitie dan?
super zegt
@nopetrolnofun:
Laat maar, al gevonden.
http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/petrolhead
HZW zegt
Bij mijn gaat inruilen van een auto op basis van vraag en aanbod.
Als ik mijn auto kan inruilen na 3 jaar en € 1300,- minder er voor terug krijg dan dat ik er 3 jaar geleden voor betaald hebt, dan is de keuze makkelijk.
In die 3 jaar alleen standaard service uit moeten voeren en verder niets, dus 3 goedkope jaren.
De auto waar ik hem op ingeruild heb, rijd al weer bijna een jaar probleemloos, ik heb er tot nu toe alleen maar brandstof en ruitensproeier vloeistof in moeten gooien en een setje nieuwe ruitenwissers.
yupyup zegt
Hoe is dit in de rest van europa? Daar ben ik wel benieuwd naar!
macready zegt
13 jaar oude XJ ziet er uit als nieuw, rijdt als nieuw, weegt ondanks alle veiligheidsvoorzieningen (inclusief tich airbags) en ruimbemeten motor net zoveel als sommige moderne hatchbacks (1500 kg), roest niet (aluminium), alle comfort (luchtvering, alles electrisch, alle opties), nooit problemen, alleen regulier onderhoud en schrijft nauwelijks nog af.
Ja, je moet wel erg veel geld over hebben om hem in te ruilen voor een nieuwe.
Jantje_555 zegt
liever een oudere auto dan die dichtgeknepen rommel zonder rijbeleving van nu