Als het gemiddelde Nederlandse wagenpark een mens zou zijn, dan zou deze dit jaar oud genoeg zijn om naar de middelbare school te gaan.
Precies elf jaar. Dat was de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark op 1 januari 2021, zegt VWE Automotive tegen de BNR Nationale Autoshow. En dat is oud, écht oud. Tien jaar geleden was dat nog ‘maar’ 9,3 jaar. Nederlandse auto’s worden dus alsmaar ouder.
De optimist (en liefhebber van oudere auto’s) ziet dit natuurlijk als goed nieuws. Dat zou immers kunnen betekenen dat auto’s steeds betrouwbaarder worden. Carlo van de Weijer, mobiliteitsexpert bij de TU Eindhoven, ziet er ook de positieve kant van in. Het produceren van een auto kost immers heel veel energie. Als je er dan langer mee doet, kan je de kosten daarvan uitspreiden over een langere periode. Daarmee vallen die productiekosten gemiddeld lager uit.
Je zou dus kunnen stellen dat het goed is voor het milieu om in een oude auto te rijden. Dat is overigens wat deze schrijver ook altijd zegt, wanneer een flinke wolk witte uitlaatgas uit de Peugeot 205 komt. Van de Weijer trekt echter een andere conclusie. De positieve kant van een oude auto wordt namelijk volledig teniet gedaan door de viezigheid wat er uit die uitlaat komt.
Neem stikstof als voorbeeld. Nieuwe auto’s stoten bijna geen stikstof uit, zegt Van de Weijer, zelfs diesels niet. Ieder jaar wordt het wagenpark qua stikstof vijf procent schoner. Dat terwijl het 100 km/u rijden in plaats van 130 km/u één procent scheelt. “Met andere woorden, in ruim twee maanden tijd heb je met verversing van het wagenpark net zo veel bereikt als die hele snelheidsmaatregel.”
Het belangrijkste voordeel van een jong wagenpark heeft echter te maken met veiligheid. De kans om in een nieuwe auto om het leven te komen is namelijk een factor twee kleiner dan in een oude auto van zo’n achttien jaar oud. Nieuwe auto’s zijn daarnaast beter in het voorkomen van ongevallen. “Er gebeuren nog zo verschrikkelijk veel ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden met techniek die nu in nieuwe auto’s zit”, zegt Van de Weijer.
Wat de mobiliteitsexpert betreft moeten we het Nederlandse wagenpark dan ook stevig verjongen. Een belastingstelsel waarin het gebruik van een auto meer wordt belast en de aanschaf minder, zou volgens de expert effectief zijn. Dat zou natuurlijk goed nieuws zijn voor mensen die een nieuwe auto gaan/willen/kunnen kopen. Maar voor mensen die daar niet de spaarcentjes voor hebben? Daar zou zo’n maatregel wel eens negatief voor kunnen uitpakken.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Kia Nederland-baas Léan Verstoep legt uit hoe het automerk zo succesvol was in 2020. En Wouter rijdt in de nieuwe Volkswagen ID.4.
Foto: Alfa Romeo GT Veloce van @Kuifje via Autojunk.nl.
negennegenzest zegt
Tja wat is oud? Ik heb er een van ruim 50 jaar, een van 20 jaar een van 10 jaar en een van 2 jaar en die van twee jaar voelt nu al het meest gedateerd vanwege alle crap die er in zit.
JanJansen zegt
@negennegenzest: heb je het nog over auto’s?
mopar zegt
@negennegenzest: Hangt ook erg van het soort auto af hé. Als je een 10 jaar oude 7-serie naast een 2 jaar oude Up! zet dan zou ik ook wel weten welke ik liever heb.
FB_100000430402039 zegt
Auto’s zijn in ons land zo duur, dat je wel langer moet doorrijden met je oude auto, voordat je een nieuwe kunt kopen.
screamer zegt
Gezien de fantastische verkopen van tweedehands auto’s dit jaar (waar ik aan meegeholpen heb) is dit wel logisch.
Dutchdriftking zegt
Die van mij is alweer 21. Goed voor het gemiddelde dus. Doet het dikke prima voor weinig, dus we kunnen lekker doorsparen voor wat moois.
JanJansen zegt
@dutchdriftking: Same here, Audi S4 B5 Avant uit 1999 op LPG.
Stuurt als een natte krant, maar zolang hij het blijft doen blijft hij op de weg.
Johanneke zegt
23 en 28 over een paar maandjes. En nog een 11 jaar a segment gebakje. Man wat een oude zooi eh haha.
golf1985 zegt
@Johanneke: eentje van 35 jaar, van 18 jaar en een van 11 jaar. En die oudste is de leukste!
Klojum zegt
Hier nog een eenentwintiger… Ik hoef er niet dagelijks mee op de weg, dus voorlopig kachelen we nog effe door.
iz_person zegt
Probeer het oude wagenpark maar eens te vervangen door nieuwe auto´s. We leven nu anno 2021. Denken jullie dat het zo snel zal gaan of zal er protest komen van autoliefhebbers – en dan voornamelijk liefhebbers van oud spul – ? Ik denk dat er wel een possibiliteit is voor auto´s die niet dwars door het oude gaan maar een spagaat maken tussen oud en nieuw.
Dit is al een stap in de goeie richting https://topgear.nl/autonieuws/renoca-eurobox-is-een-nieuwe-auto-echt/
thomassnelweg zegt
Goed punt met betrekking tot stikstof. Je ziet wel hoe hard we genaaid zijn met die 100kmh maatregel. En ze hadden sommige bouwvakkers zelfs zover gekregen dat ze kwaad op je werden als je protesteerde, omdat het anders hun baan zou kosten haha.
marc94 zegt
dit was ook al enigzins te verwachten, nieuwe auto’s zijn hier of een broodtrommel op wielen of onbetaalbaar voor Jan met de pet.
omarrs6 zegt
Dit getal gaat nog verder stijgen verwacht ik. Als brandstof autos niet meer worden verkocht, gaan mensen langer met hun auto rijden of nog een keer een tweedehands brandstof auto kopen, aangezien niet iedereen zich een elektrische auto veroorloven
petroldrinker zegt
@omarrs6 ookal kan ik hem wel veroorloven wil ik er geen, ooit daar eens over na gedacht… ik blijf gewoon een 50 jaar oude benzine auto rijden op een gegeven moment ipv een nieuwe EV hoor…
hippopotamus zegt
Tja, en toch heb ik het gevoel dat mijn auto uit 2008 van 150k naar 200k rijden beter is voor het milieu dan een nieuwe laten produceren (waarna iemand anders naar de 200k rijdt). Dat ding bestaat al en kan prima een tijdje door. Daarnaast kan ik een nieuwe echt no way betalen.
roverbmwdriver zegt
Mijn oudste is inmiddels ruim de 50 gepasseerd (Rover P5B Coupé) en mijn jongste inmiddels ook over 20 jaar (750i). Daar tussenin beweegt nog een 3.0CSi en wat andere BMW’s. Met het bereiken van de 60 jaar komt wel de vraag op wat ik dan voor de rest van mijn tijd zou willen rijden? Ik nijg ernaar om gewoon voor een brandnieuwe 911 Carrera S (handgeschakeld natuurlijk) te kiezen. Maar misschien hebben jullie wellicht betere suggesties?
knapzuur zegt
Eentje met PDK, door eens gek en ga mee met de tijd!
deSjonnies zegt
Rover P5B die dingen ruiken naar oud geld.
Kun je nooit mee de fout in gaan want er rijden alleen maar nette mensen in.
De joekels van chrome Rostyle wielen, de diepe donkerblauwe lak waarin je bijna verdrinkt, de wollen tapijten, de pick nick tafeltjes achter de voorstoelen, het instrumenten cluster. Oom Daaf moest altijd een rondje met ons rijden als hij op visite kwam.
Enige smet is dat Prinses Gracia van Monaco er met eentje verongelukt is.
En Oom reed er destijds de Spijkstaal ijzeren hond van de melkboer mee total loss. De Rover had nagenoeg geen schade.
En Thatcher had tijdens haar regeringsperiode de halve productie op laten kopen.
appeltaartislekker zegt
Met dank aan de bpm en de hoge btw.
rogerzz zegt
Beetje flauw om te gaan wijzen naar de overheid en ‘de schuld van Den Haag’ te roepen, maar dat speelt wel een rol.
Mijn situatie is dat ik twee auto’s heb, en dan ga ik het even specifiek over mijn diesel hebben uit 2009, een Audi A4 2.0tdi. Ik heb al jaren moeite om hem weg te doen voor iets anders, want:
A) Een diesel ga ik niet meer kopen, toekomst wordt vast strenger en dan heb je een mega-afschrijving.
B) Benzine, (bijvoorbeeld een nieuwere Audi A4) niet echt revolutionair anders op de motor na, niet echt een upgrade in mijn optiek behalve dat ik er een andere slang in steek.
C) Hybride; maakt nog wel wat kans, BMW 330e is een optie. Maar afschrijving is hoog en een hybride naar een hoge km-stand rijden lijkt mij spannend qua accu.
D) Full electric. Eerlijk gezegd te duur, een ID4 van 60k of Audi E-tron van 70k lijken mij prima maar de prijs is niet echt aanlokkelijk. Tesla heb ik geen zin in. Kona ben ik veel te jong voor. Niro ook. En de sprongen zijn nog relatief groot qua laadsnelheid, accucapaciteit, nu een auto kopen is een sterk verouderde auto qua technologie als je hem ooit weer kwijt wilt.
En dan ben ik best verwend met mijn eigen A4 die prima rijdt, dode hoek assist, 180pk/400nm chipje, automatische kofferklep, B&O audio, verwarmde/elektrische stoelen, 230v aansluiting, goede Xenon, alcantara sportstoelen, niets op aan te merken qua luxe en rijcomfort. Maar relatief ‘oud’ en diesel is niet gewild dus heeft een lage inruilwaarde, of nouja laag, is belachelijk weinig waard gok ik tov mijn aanschafprijs. Afschrijving is laag. Dus waarom zou ik hem weg doen? Geld is er wel, maar om voor 30k een 330e te kopen die gierend hard afschrijft heb ik geen zin in.
Samenvatting: sommige auto’s zijn nog best goed van ±10 jaar oud, onzekerheid over toekomst/afschrijving/regels helpt niet mee. Elektrische auto’s innoveren nog steeds te snel.
chrisvis zegt
@rogerzz: ik woon in België en heb particulier vorig jaar nog een diesel gekocht…wij doen rond de 30000 km per jaar en had echt geen zin om met die kms…en mijn rijstijl een benzine te nemen. EV is voor mij ook geen optie. Hoewel ik het geld wel heb voor een tesla 3 of voor een id 3 maar waarom zou ik??? In België zijn geen laadpalen en woon in een rijwoning zonder mogelijkheid om te parkeren/laden voor de deur… den Haag of Brussel zullen je wel trachtten te verplichten in je keuze en dit is net de reden dat vele mensen nu afhaken….
appeltaartislekker zegt
Een nieuwe auto kopen is de slechtste investering die je kan doen. Maar ik ben nu wel benieuwd naar de ouderdom van de wagenparken in de EU.
henkp1 zegt
Waarom? Is een hoax. Er zijn veel slechtere ‘investeringen’, hoewel jij waarschijnlijk uitgave bedoelt, want meestal worden auto’s niet gekocht als investering. Een nieuwe auto is na een jaar zeker nog 80% waard. Koop eens een bankstel, dat is na een week nog geen 50% waard. Of een blikje frisdrank, na een slok is dat binnen 5 minuten niets meer waard.
Wil je een auto toch als investering zien, dan kan dat best weleens gunstig uitpakken. Reken maar eens uit hoeveel een auto jou bespaart/oplevert: aan reistijd, comfort, gemak, vervoersoplossingen, vrijheid, plezier, uitstraling etc.
utregter26 zegt
@henkp1: welke auto is na 6 jaar nog 80% van zijn nieuwwaarde waard? Zelfs een golf kost toch veel minder na 6 jaar?
henkp1 zegt
Dat zullen er niet veel zijn en zeker geen Golf. Maar waar zie jij ‘6 jaar’ staan in mijn reactie?
appeltaartislekker zegt
Dat allemaal kan een oude auto of een tweedehandse auto ook. Bespaard veel geld dat je weer kan investeren in bijvoorbeeld je pensioen.
henkp1 zegt
Bespaart moet met een ‘t’.
Jouw reactie klopt verder wel, maar de stelling betreft een nieuwe auto. En daar reageerde ik op.
petroldrinker zegt
alsof ik nu al met mn pensioen bezig moet zijn voor mn 30e…. ik ram het wel lekker in autos, waar moet ik immers mn pensioen aan op maken als leuke autos tegen die tijd toch niet meer mogen rijden?
knapzuur zegt
“Een nieuwe auto is na een jaar zeker nog 80%” klopt maar toch vrij zuur als dat omgerekend € 20.000,- is, of zelfs maar € 2.000,- terwijl er misschien geen 10.000 kilometer op staat!
henkp1 zegt
Tuurlijk, maar had jij dan liever die 10.000 km gaan lopen, fietsen of met de bus? Hoe krijg je je caravan in Spanje zonder auto? Of die Ikea kast thuis? Ik wil alleen maar laten zien dat de veel geuite bewering ‘auto is de slechtste investering’ gewoon niet klopt.
mashell zegt
Mijn schuld is het niet, de wagen is nog geen twee maand oud.
henkp1 zegt
Mijn wagenpark (16) is gemiddeld 31,5 jaar oud. Die 11 jaar valt nog wel mee dan.
moveyourmind zegt
Complimenten aan de autoindustrie die de afgelopen deccenia enorm aan de kwaliteit van auto’s heeft gewerkt waardoor auto’s veel langer meegaan.
Denk wel dat de huidige generatie nieuwe auto’s eerder aan vervanging toe is met al die electronica aan boord.
Bart_V zegt
Dan breng ik het gemiddelde goed omhoog met 22, 22 en 16 jaar oud
jippie zegt
Als je het mij vraagt wordt er met oude auto’s veel minder gereden dan met nieuwe. In dat geval kan je dus beter een oude auto voor de deur hebben dan een nieuwe waar weinig mee wordt gereden.
rubentb zegt
Mijn S2000 is dit jaar dubbel zo oud als de gemiddelde Nederlandse auto, op naar de volgende 22 jaar!
SpiderIV zegt
Dat krijg je als 1 van de leukere merken geen auto’s meer maakt dan gaat men oude Alfa’s rijden. Mooie bella!!
faalhaas zegt
Mijn vriendin is 11 jaar oud, maar dan roepen de meesten dat het weer te jong is.
henkp1 zegt
Het ligt eraan hoe oud jij bent en wat jullie doen.
monsieurleloure zegt
Ik blijf lekker doorrijden met mijn 15 jaar oude 3,6 liter V6, ik heb een hekel aan krabben en winterbanden.
Robert zegt
Mijn C 180K is ook al weer 14 jaar oud. En met slechts 167dkm op de teller net ingereden.
No way dat ik 15-20 mille ga stuk slaan op een nieuwere auto, als ik met een derde van dat bedrag de leukste (bijna) youngtimers kan vinden.
vaakbenjetebang zegt
Heb hier ook niks in de vloot jonger dan 15 (bijna 16) jaar. Vervuilende pauper dat ik ben.
jupke zegt
Als de overheid die BPM steeds hoger maakt kopen mensen minder nieuwe auto‘s. Logisch toch?
Johan82 zegt
Mijn Volvo is ook bijna 15 jaar oud. Ze doet het nog prima na 250.000 km! Moet ook zeggen dat ik geen nieuwe auto kan en wil kopen. Te duur en de afschrijving… Ik blijf lekker doorrijden!
AstonMartinDriver zegt
Is mijn DBS nog een jonkie: 2008
Joel_D zegt
Tsja. 11 jaar klinkt oud. Maar een auto van 2009 vind ik eigenlijk niet oud. Ik had een Honda Civic uit 2008 en had nou niet het gevoel in een oude auto te rijden om eerlijk te zijn…
bertorelli zegt
Een 8 cilinder uit 1984 (MB W126 500SEL) en een 6 cilinder uit 1995 (MB W202 C280) hier, dus haal het gemiddelde wat omhoog.
Die rijden beide nog heerlijk en gaan dus ook niet weg.
RiKe zegt
Niet zo gek dat het wagenpark zo oud is met onze belachelijke prijzen
mclovin zegt
Dit jaar m’n 17 jaar oude Alfa de deur uitgedaan voor een 10-jarige Alfa. Het is dat ie te weinig ruimte had, anders had ie nog jaren meegekund.
Alfarobert zegt
In een oude auto zonder airbags,lane assist,etc.etc rij je natuurlijk ook anders. Tegenwoordig zitten er zoveel “veiligheids”maatregels in dat iedereen zich veilig waant in de auto. Een Volvo Amazone had 1,2mm dik plaatwerk dat is tegenwoordig 0,8 of zelfs 0,6mm. Vroeger reden mensen in Opel Kadett’s en Passats die natuurlijk een stuk dikker zijn dan een VW Up of Kia Picanto. Zeg nu zelf; rij je liever met 40km/u tegen een muur met een VW Up of een hele dikke Lincoln uit de jaren ’70?
mashell zegt
@Alfarobert: in die Up! natuurlijk, daar zit nog enige crash constructie in. Bij zo’n jaren 70 Amerikaan niet en krijg je bij een crash een gietijzeren V8 blok in je maag gestouwd.
Dikte van plaatstaal is niet relevant. Het gaat om de crash constructie. In een klassieker rijdt je voor je plezier, dus je vermijd de drukke (snel)wegen en je rijdt er vooral minder kilometers in, dat maakt het nog enigsinds verantwoord.
caprio zegt
Dit is puur een gevolg van het Nederlandse CO2 tax en BPM, die maken nieuwe auto’s zo ontzettend duur in vergelijking met buren België en Duitsland en zelfs met Frankrijk. De ontzettende hoge wegenbelasting helpt ook niet, die ligt zo factor 3 to 6 keer zo hoog als in andere Europese landen. Dus als de Overheid een jonger wagenpark wil hebben, zullen ze deze onzin moeten schrappen en een andere melkkoe moeten gaan zoeken, want al die miljarden per jaar wil men vast niet gaan bezuinigen.
Nederland is afgezien van de oliestaten het 5e rijkste land ter wereld dus geld is er zat. Burgers vertikken het gewoon om zich verder zo te laten uitmelken, zogezegd een burgerlijk lik op stuk beleid! Dus beste burgers, houd vol, lekker blijven genieten van uw huidige auto, net zo lang tot de overheid dit principe gaat begrijpen en burgers gaat respecteren. De Oplossing voor de toeslagen laat ook veel te lang op zich wachten
petroldrinker zegt
5e rijkste land ckr in meeste geld afdragen naar de roverheid…. echt “rijk” zijn we hier in nl niet als ik naar buiten kijk….