Eind juni van dit jaar presenteerde Lightyear zichzelf als een nieuw automerk, inmiddels hebben we wat meer info.
De auto heet Lightyear One en zal rijden op zonne-energie, maar kan ook op de gebruikelijke manier opgeladen worden. Met een volle accu moet deze vierwielaangedreven zonne-auto maar liefst 800 kilometer kunnen rijden, maar ze komen ook met een versie die 400 km range heeft. Gisteren gaf Martijn Lammers een presentatie tijdens het IDTechEx event over Energy Independent Electric Vehicles (EIEV) in Delft, hij vertelde daar over de techniek en het idee achter Lightyear. We spraken kort met hem over de huidige status van deze nieuwe Nederlandse autofabrikant.
Lightyear is voortgekomen uit het bekende Solar Team Eindhoven, die wonnen de World Solar Challenge in 2013 en in 2015. Dat was respectievelijk met de Stella en de Stella Lux. Inmiddels zijn de studenten een eigen bedrijf begonnen en willen in 2019 hun eerste auto op de markt brengen. Het wordt de eerste personenauto op zonne-energie. Ze hebben al 10 orders binnen, waarbij 10% van de prijs (de auto gaat 119.000 Euro kosten) is voldaan. Er zijn nog ruim 20 andere geïnteresseerden, waarvan 11 buiten de EU en US. Er schijnt voornamelijk veel interesse te zijn vanuit de Arabische Emiraten, niet geheel onlogisch gezien hun liefde voor automobielen en de immer aanwezige zonneschijn. Doel is om 200 orders te hebben, waarna de productie wordt gestart. Men is nu echter al druk bezig met de ontwikkeling, ze werken met 15 man op de Automotive Campus in Helmond en zijn druk op zoek naar extra personeel.
Design
Op de bijgevoegde nieuwe afbeeldingen kunnen we het design al redelijk inschatten. Het is een Italiaans ontwerp, waarbij we menen de hand van Zagato te herkennen. Het ziet er erg strak uit, inclusief de laatste auto-trends zoals de horizontaal doorlopende remlichten (Panamera, A8, etc) en de dichte achterwielen (XL1-style). Het zonne-dak heeft 4,5 m2 aan oppervlakte, dat is ongeveer 2 m2 minder dan op de Stella.
Maar waarom gebruiken ze geen bestaande auto, inclusief alle goedkeuringen die daarbij horen, en passen die aan met de gewenste technologie? Dat zou een stuk makkelijker zijn, zoals we weten kost het ruim 1 miljard dollar om een nieuw model te ontwikkelen en in de markt te zetten (bij bestaande/grote automerken). Volgens Lightyear is hergebruik van een bestaand model eigenlijk onmogelijk, omdat alle onderdelen van de auto verbeterd kunnen worden. Denk aan een lichgewicht body en onderdelen, maar ook aan elektrische in-wheel motoren, veel carbon-fiber, unieke aerodynamica, etcetera. Uiteraard worden er wel specifieke onderdelen ingekocht, niet alles wordt in eigen huis ontwikkeld.
Te weinig oplaadpunten
Het aantal oplaadpunten groeit hard, maar als je wereldwijd kijkt dan gaat het om een zeer kleine hoeveelheid. Lightyear claimt: “Only 3% of the world population lives within 100 km of a publicly accessible charging station.”
Als oplossing kunnen we natuurlijk grotere accu’s gebruiken of efficiëntere accu’s uitvinden, maar het is veel logischer om de beschikbare natuurlijke energiebronnen aan te wenden. Zoals de zon.
Binnenkort hopelijk meer over deze ambitieuze startup. En je kan kritisch zijn over de haalbaarheid om een compleet nieuwe auto te ontwikkelen, maar dankzij partijen als Tesla en Lightyear wordt er veel meer en veel sneller vooruitgang geboekt in de automotive industrie. Daar mogen ze trots op zijn!
Leuk, hopelijk wordt het wat. Een dingetje: mag de naam aub in het Nederlands? Lichtjaar een? Kan toch ook?
@pomoek: alsjeblieft niet, dan ga ik mij weer ergeren aan niet-Nederlanders die het compleet verkeerd uitspreken!
@banaan7: ChevroleTTTTTT ..
Alleen NLers die het zo uitspreken ..
@lincoln: Of Amerikanen. MercedIIEESSS.
@lincoln: of hijoendei tukson…
@boomhauwer: De moderne transcriptie (RR) van Hyundai is Hyeondae , waarbij -eo- = uh en -ai- = è, met de klemtoon op de -dai-. Geen enkele Europeaan doet dat goed. Maar ja, je gaat als grote industrie niet je naam veranderen omdat je klanten in het buitenland niet weten hoe je die uitspreekt. Ze doen maar, als ze maar kopen. Als ik Ford op zijn Engels uitspreek ben ik ook een aansteller.
@oxymoron @boomhauwer: Tijdje terug was er een Amerikaanse Hyundai reclame die het als volgt bracht.
“Hyundai. Like Sunday, with an H.”
Maar namen worden overal anders uitgesproken. Hier is het nog meestal Joendaj…
@esprit_de_flandre: Ik zeg helemaal niets tegen mijn Hyundai. Hij spreekt toch niet terug.
@boomhauwer: Die Tukson is idd een afschuwelijke naam geworden, maar Hyundai doet het zelf, in hun reclame.
Tjoesson was blijkbaar te moeilijk voor de doelgroep…
@pomoek: ik ben voor!
@pomoek:
Hoe spreek je superbus uit in het NLs ..
En savage rivale roadyacht ..
De neus lijkt vrij kort
@donvliet: aangezien het electrisch is heb je geen neus nodig waar je een motor kwijt moet. Dan kan je een heel andere design uitzoeken ook. Je kunt die ruimte amders indelen en efficient verdelen. Nog even afwachten voor je kritiek uit.
@acizane80: en kreukelzone?
Gaaf project en wagen. En qua techniek hebben ze veel geleerd met Stella. Ik vind alleen de prijs behoorlijk laag, een Tesla Model S kost ook al 110k. Ik kan me niet voorstellen dat ze het met zo’n bescheiden bedrag lukt een echte auto te bouwen. Of ze moeten tientallen miljoenen opgehaald hebben bij investeerders. Maargoed, ik hoop dat ik het mis heb en we de One binnenkort daadwerkelijk op straat zien!
@trustmeiamanengineer: Ik vermoed dat dit bedrijf bijna geen overhead heeft. Het heeft nog niet te maken met het runnen van een enorme fabriek. Het zijn simpelweg een groep techneuten die dag en nacht bezig zijn een product en technieken te ontwikkelen. Geen administratieafeling, geen HR-afdeling en secretaresses. Daarnaast leven dit soort van start-ups inderdaad van investeringen. Als je het goed doet word je marktleider of je wordt door een groter bedrijf opgekocht om je patenten die je hebt ontwikkeld.
@trustmeiamanengineer: de prijs van de Tesla komt vooral door het grote accupakket. Ik vermoed dat de lichtjaar met een veel kleinere en dus goedkopere accu wordt uitgerust.
Op hoop van zegen!
Toevallig vandaag een voormalig student van de TU Eindhoven gesproken die ook bij de ontwikkeling van de Stella en opvolgers ervan geholpen heeft. Zeer interessant en hij noemde dit project ook. Ze zijn goed bezig!
Hier komt de harde realiteit: Luchtballonetje wat dadelijk leegpruttelt. 1. technologisch vraag ik me echt af of je op zonne-energie kan rijden binnen 20 jaar. De effectiviteit van zonnepanelen is nog zooo enorm laag vs wat er nodig is. 2. Er zit amper geld in die toko.. met een totaal vermogen van 9 ton en vele al meer mature concurrentie op de loer lijkt me niet dat t financieel ooit rondkomt. Maar ik laat me graag terrecht wijzen als t productiemodel op straat staat.
@dakarbemo: vaak eindigen dit soort projecten als een soort adviesbureau. Maar ik hoop met je mee!
@dakarbemo: 1: het is een plug-in dus niets anders dan een tesla die zichzelf deels bij laad. Wel betwijfel ik of zonnerenergie voor een auto hier in NL echt een toegevoegde waarde is. Volgensmij kan dit voor een boodschappen- / stadsautootje in sub-sahara gebieden gaan werken. 2: ik denk dat ze geld gaan ophalen bij investeerders / banken zodra er genoeg markt (lees de eerste oplage a 200 stuks) is. De technologie voor zo’n auto is al aanwezig. Ik ben het wel met AB eens dat het chassis gekeurd krijgen wel lastig kan worden. Echter krijgen kleine fabrikanten met beperkte oplages zoals morgan, pagani e.d. dit ook gewoon voor elkaar. Dus het zal wel geen miljard gaan kosten zoals dat bij een multifunctioneel onderstel van de VAG wel het geval is. Laten we hopen dat dit gewoon tot een product komt.
@milieumeneertje: 1. tis dus net een Fisker.. die had ook zonnenpanelen die net effecient genoeg waren om de accu vol te laden als een druppellader en dat in California. De bijdrage die dat zonnendak ook nu nog kan leveren gaat echt niet erg veel verder als hoog gadget gehalte. Soo eigenlijk dus soort tesla maar dan van kleine fabrikant zonder dealer netwerk/klantenservice/betrouwbaarheids trackrecord etc. 2. deze toko timmert al ruim een jaar aan de weg. Een jaar geleden werd ik er al door “lastiggevallen” binnen het ondernemers/investeringscircuit. Geen hond investeert er serieus in. Ze winnen af en toe een startup prijs dat ze weer een 50k tot een ton op levert maar er is nog helemaal niemand met serieuze slagkracht die zich achter dit project schaart op wat middelmatige bedrijfsleven topmanagers die een CV willen aanvullen met gratis advies na. Ik adviseer de naar Rimac te kijken, limited model lanceren in topsegment, techniek verhandelen met traditionele automarkt that’s the way to go.
@dakarbemo: ook rimac is (heel) klein begonnen toch?
@autoblogger: yess maar belangrijk verschil. Rimac is begonnen als tech bedrijfs dat uiteindelijk E-bikes en Sportauto’s erg limited ging maken om hun tech te showcasen. Omzet nmr 1 is en blijft wss de tech die ontwikkeld word niet de producten die ze ermee maken. En die producten tja zijn voor de 1% niet 110 K maar een miljoen +
@dakarbemo: Ik neem die uitspraken van fabrikanten dat het ontwikken van een nieuw model tientallen miljarden kost altijd met een korreltje zout. En als die kosten echt zo hoog zijn, doen ze volgens mij iets niet helemaal goed. Maar ja, ik zal wel te simpel denken.
@henkp1: Ik zeg niet dat het miljarden moet kosten om een auto te ontwikkelen. Maar dat t een flinke dot geld kost snapt iedereen denk ik wel. Als je echt heel efficiënt werkt en hier en daar concessies doet zal het met 30 miljoen wel lukken tot aan levering bij de klant en bouwen met de hand in een garagebox. Typegoedkeuring krijgen is ook iets wat nieuwe toko’s vaak onderschatten. In de VS moet je niet alleen 5 tb aan data aanleveren maar ook gewoon 3 auto’s opsturen die ze gaan crashtesten. Dat klinkt ook niet goedkoop ;) Ter illustratie Concurrent startup Lucid Motors met werkend prototype behoeft 200 Miljoen US Dollar exlc fabriek.
Ik moedig deze projecten in Nederland altijd van harte aan. Al ben ik altijd bevreesd dat deze prachtige plannen/dromen niet uit gaan komen.
LOL ..
Met 2.5 miljoen euro een auto willen ontwikkelen ..
En al naarstig opzoek zijn naar personeel !!
10 orders komen allemaal van de gemeente Den Haag als zijnde verkapte subsidie ..
Het bekende spelletje van de TU ..
Maken die velgen nu echt zoveel uit? Ga voor gewichtsbesparing of design in lijnen om de actieradius te vergroten ipv die lelijke velgen. Volgens mij is t gewoon te doen om aan te tonen dat het innovatief is, meer niet.
@neleev: Ja, ik denk het wel. Wielen zijn een belangrijk onderdeel: lager gewicht speelt door naar andere componenten die dan ook lichter gemaakt kunnen worden. De positie en vorm van de wielen hebben invloed op de stroomlijn. En de vorm gaat er natuurlijk niet allen om dat ze rond zijn hè.
Die 3% is dan net wel weer hun doelgroep. Dat soort cijfertjes roepen lekker, maar daar moet je niet klakkeloos in mee gaan.
Buzz light year Komt Je redden
Prachtig project!
Ik hoop dat ze slagen dit tot een succes te brengen.
Slimme, doordachte techniek in een mooie en goede jas.
Prijs vind ik relatief laag, moet je eens kijken als het straks om grotere series gaat, dan kan de prijs zomaar op de helft uitkomen.
Uhm… ENERGY INDEPENDENT electric vehicle? WTF?
@benzinehoofd: Grid Independent zou juister zijn…