Betekent dit dat Lightyear net zo belachelijk veel waard gaat worden op de beurs als Tesla, of is er iets anders aan de hand?
Eerst nog even een korte herintroductie, Lightyear. Wat was dat ook alweer? Kort gezegd is dat een revolutionaire, nieuwe en Nederlandse fabrikant van elektrische auto’s. Het revolutionaire zit hem erin dat je de Lightyear niet alleen kan opladen aan het stopcontact, zoals Tesla, maar ook via zonnepanelen.
Daarmee zou je de Lightyear -bij correct gebruik- slechts eens in de zoveel maanden aan het stroomnet hoeven te hangen om er toch de nodige kilometers mee af te kunnen leggen. Het bedrijf is opgezet door de mannen (m/v/x) die ook de Solar Challenge hebben gewonnen, dus ze weten waar ze het over hebben.
Investeerders vinden Ligtyear razend interessant
Dat Lightyear geen gebakken lucht gaat verkopen, is ook te zien aan de hoeveelheid investeringen die er al in het Eindhovense bedrijf gedaan zijn. Laatst schreven we nog dat er 93 miljoen is opgehaald voor extra ontwikkeling. Da’s dus bovenop de miljoenen die er al waren.
Maar voorlopig weten we daarom nog niet waarom Lightyear dan Tesla achterna gaat. Nou, dat zullen we zeggen. Alvast een tipje van de sluier, het heeft te maken met een heel grote afnemer.
Leasemaatschappij en verhuurbedrijf
Tesla maakte een aantal maanden geleden bekend dat het 100.000 Model 3’s gesleten heeft aan Hertz, een van de bekendste autoverhuurders van de wereld. Dat bedrijf wil zijn vloot elektrificeren en wat past daar nou beter bij dan 100.000 Model 3’s van Tesla. Dat er 4,2 miljard met de deal gemoeid is, lijkt verder vooral goed voor de portemonnee van Elon Musk, doch dit geheel terzijde.
In Nederland gaat het niet om zulke enorme aantallen, maar er is iets vergelijkbaars gebeurd. De internationaal opererende leaseboer LeasePlan heeft namelijk ingekocht bij Lightyear. Ze hebben 5000 auto’s bij ze besteld. Een lekkere deal, zou je denken. Maken die auto’s en verpatsen.
Maar zo simpel is het allemaal niet…
LeasePlan wil namelijk niet de Lightyear 1
Leaseplan heeft inderdaad geen order geplaatst voor de binnenkort te krijgen Lightyear One, maar voor diens opvolger, met de toepasselijke naam ‘Two’. Probleem is alleen dat die auto er nog lang niet is. Met een beetje mazzel en hard werk komt die pas in 2024 of een jaar later.
En daar begint Lightyear dus een beetje op Tesla te lijken. Want ook dat bedrijf verkoopt duizenden auto’s die nog niet eens gepresenteerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Cyber Truck. En of Tesla die 100.000 Models 3 überhaupt gaat verkopen aan Hertz is ook nog maar de vraag.
Laten we daarom maar hopen dat de Hollandse nuchterheid hier zegeviert en Lightyear geen Musk-esque capriolen uit gaat halen om er zelf maar vooral beter van te worden.
Maar zoals wij die Brabanders kennen, hoeven we ons daar geen zorgen over te maken en kunnen we voorlopig zeggen: Goed gedaan mannen, kom maar door met die auto’s!
moveyourmind zegt
Volgens hun eigen site is de Model Two die Leaseplan besteld heeft een nieuw model solarauto met een prijs van rond de € 30.000. Dat wordt dus niet de opvolger van de One, maar een model er ver onder.
Vind die One niet bepaald mooi, maar kan de gedachte erachter wel waarderen. Alles op alles ingezet om een zo efficiënt mogelijk voertuig te maken.
mc96 zegt
Hoe sympathiek het idee achter Lightyear ook is. Ik vraag me af of dit bedrijf het uiteindelijk gaat redden. De One is duur en niet bepaald een streling voor het oog. Tegen 2025 zullen er heel veel elektrische auto’s op de markt zijn en zal de laad infrastructuur nog verder verbeterd zijn. Het is maar de vraag of die zonnepanelen nog een USP zullen zijn.
pignon zegt
@mc96: buiten Nederland en Noorwegen is de laadinfrastructuur benedenmaats. En dat blijft ook nog wel even. Dus lightyear heeft echt een onderscheidend kenmerk tov de rest
dakarbemo zegt
Zonnenpanelen dragen echt maar heel marginaal bij aan range in real life, ongeacht hoeveel ze daar in Helmond over proberen te hypen.
tinnemans zegt
@dakarbemo; dat klopt natuurlijk, maar als je de auto ergens op een zonnige plek parkeert waar geen stekker is dan kan het wel flink schelen. Niet perse relevant in Nederland, maar de wereld bestaat echt voor een heel groot deel uit niet-Nederland.
dakarbemo zegt
Nou in de meest ideale omstandigheden kon men geloof ik 30km per week op zonneenergie rijden iod gaf Lightyear aan. Dus in de praktijk….. verwaarloosbaar want ook in Zuid spanje parkeert men weleens onder n boom of parkeergarage of euh gewoon in de schaduw van n gebouw. Ik ben een jaartje of wat geleden eens down the research rabbithole gegaan qua onderzoekjes die gedaan zijn met zonnencellen op pickups(over de volle lengte enzo) en dat leverde in Arizona en dergelijke regionen stiekem bar weinig op. Tis volgens mij vooral PR gebabbel van Zonneauto voor op de weg.
flutterby zegt
@mc96: gelukkig houdt de USP van Lightyear niet op bij zonnepanelen..
pignon zegt
De presentatie heeft misschien niet plaatsgevonden, maar natuurlijke voor Leaseplan. Die zetten echt geen handtekening zonder een beetje voorinformatie.
dakarbemo zegt
Zetten ze een handtekening onder koopcontract of intentie tot koop met veel mitsen en maren in kleine font, geloof dat 2e
gezondverstand zegt
Als de auto’s zo lelijk blijven dan voorspel ik een flop.
dakarbemo zegt
Blijft n flop totdat men dr een miljardje of wat in pompt. Geloof de echt heulemaal geen bal van dat het 2e model ooit een klant bereikt
MarcoM zegt
Ik las dat in 2030 ons land C02 neutraal wil zijn, hoe dan! Het lukt ze niet eens om betaalbare EV’s te verzinnen, en dan “beloven” automerken massaal in 2030 of eerder geen ICE meer te leveren, hoe dan. Nee, ik geloof er helemaal niets van.
flutterby zegt
@marcomanta: betaalbaar, uitstoot vrij en elektrische. De fiets.
MarcoM zegt
@flutterby: helemaal correct.
baklava zegt
Gaat ook niet gebeuren. 2050 is realistischer.
mashell zegt
Wat is dat nou voor gezeur dat de wagen lelijk is? Deze is prachtig! Een Citroën zoals Citroën ze zelf niet meer maakt.
Niels zegt
@mashell: Jouw smaak kennen we inmiddels wel ja…
herve11f zegt
@mashell: Ik kan wel een reden bedenken waarom Citroen ze niet meer zo maakt.
nicolasr zegt
Ik vind hem eigenlijk ook heel erg mooi. Ben benieuwd hoe hij in het echt is, denk vooral heel erg groot!
Niels zegt
@nicolasr: Ik denk vooral net zo lelijk als op de foto.. :’)
Edge zegt
Het bewijs dat dit design goed in elkaar steekt wordt geleverd door Mercedes-Benz. Die hebben onlangs een teaser de lucht in geslingerd van hun Vision EQ-XX en die lijkt toch aardig wat gelijkenissen met deze Lightyear One te vertonen.
mashell zegt
We zien de laatste tijd behoorlijk vaak wat meer uitgesproken design waarvan je eerst denkt nee! En waarvan je na enige tijd denkt, eigenlijk zo gek nog niet. Ik vond deze Lightyear One eerst ook lelijk (net als de BMW IX, Mercedes EQS en Kia EV6) maar na enige tijd begint het toch wel aangenaam te ogen. Je moet gewoon even aan de afwijkende vormen wennen.
Dutchdriftking zegt
Het idee is alvast heel goed. Zeker buiten Nederland is er veel zon een een veel slechter elektriciteitsnetwerk. Voor woon-werk zouden de paneeltjes meer dan voldoende moeten zijn. Dan hoef je alleen voor en verre rit maar aan de stekker.
Betweter zegt
Ik vind de auto prachtig. De zonnepanelen zijn fantastisch. De wieldop is geniaal.
Tesla achterna? Mogen ze willen! Ze hebben niet de ballen om zelf te produceren. Jij noemt ze fabrikant – dat zijn ze niet – ze zijn een onderzoekslab.
Ik heb ze een jaar geleden al laten weten om miljarden op te halen en zelf te produceren. Ze zijn te kritisch dat ze niet vooruit komen. Ik word er boos van want ik had ze graag succesvol gezien. Nu blijven ze afhankelijk van dure productiepartners en komt het nooit van de grond. Ze hebben 15 auto’s geproduceerd en zullen tot 2035 nooit 100.000 per jaar halen.
De enige productiepartner zou Tesla’s Autopilot en IT systeem moeten zijn.
mashell zegt
Nee joh gekkie. De meeste autofabrikanten produceren en ontwikkelen lang niet alles zelf, het meeste komt van toeleveranciers. Ook een extreem succesvol bedrijf als Apple produceert niet zelf. Door alles zelf te willen doen heb je enorm veel kapitaal nodig en loop je enorm veel vertraging op. Autoproductie kun je prima uitbesteden aan VDL, Valmet of Magna Steyr.
Alfarobert zegt
Renaults hoofd design.Laurens v/d Akker,bij Alpine geloof ik ook een Nederlander aan het hooft. We hebben een autofabriek in Born waar we steeds auto’s maken voor anderen.Vroeger was het eigen Daf,daarna steeds andere merken tot nu het laatste Mini .Waarom heeft ons land geen eigen merk met duizenden werknemers die 100.000+ auto’s maken per jaar?
mashell zegt
Omdat we in Nederland ons in de vrachtwagens gespecialiseerd hebben wellicht? Maar misschien juist ook omdat wat ambitieuzere Nederlanders ook gemakkelijk in het buitenland aan de slag gaan in plaats van perse in Nederland te willen werken. Na de teloorgang van Philips is alleen ASML nog Nederlandse technologische glorie (en wat daar high tech aan is eigenlijk maar heel weinig, die extreem dure wafer steppers moeten vooral degelijk zijn). Maar dat betekent niet dat Nederlanders niet op het hoogste niveau meedraaien dat zoen ze gewoon in buitenlandse dienst. En ja, uiteraard preek ik voor eigen parochie :)
Henver zegt
Wat een gedrocht zeg