Porsche werkt aan een nieuw aggregaat, maar wat zijn ze ermee van plan?
Nu Porsche besloten heeft te stoppen met Le Mans zitten er op de motorsport-afdeling van het merk opeens wat mensen met hun duimen te draaien. Oké, dat Formule E team is een leuk projectje, maar daar heb je maar een paar Günthers voor nodig. Gelukkig hebben ze bij Porsche wat geschikte bezigheidstherapie gevonden voor de medewerkers.
Porsche ontwikkel-honcho Michael Steiner bevestigt in het Magazine Auto-Motor-und-Sport namelijk dat het merk bezig is met de ontwikkeling van een zogenaamde Hochleistungs-Effizienzmotor. Wat het merk echter van plan is met de motor, daar wil of kan Steiner niks over zeggen. Voor de Formule 1 is de motor volgens Michael in ieder geval niet bedoeld:
“Onze ploeg in Weissach is momenteel niet bezig met de ontwikkeling van een F1-motor, maar werkt wel aan een ‘Hochleistungs-Effizienzmotor’ op concept niveau, zonder dat we een besluit hebben genomen wat we met deze motor gaan doen. Of de motor in de rensport wordt ingezet of voor productiemodellen is nog niet besloten.”
Steiner geeft verder desgevraagd te kennen dat Porsche weliswaar de gesprekken van de FIA bijwoont over het nieuwe F1-motorenreglement voor 2021, maar dat hij er niet vanuit gaat dat Porsche daadwerkelijk de F1 instapt:
“Ik ga er niet vanuit [dat we F1 gaan doen]. Maar daarover is niks definitief besloten.”
Blijft de vraag waar de motor dan voor bedoeld is, als het niet de F1 is en niet Le Mans. Ervan uitgaande dat het een verbrandingsmotor betreft blijven er dan niet veel klasses over. Gaat Porsche met Fernando Alonso naar de IndyCar-serie? Gaan ze het WTCC in met de Macan? Heeft Vettel er iets mee te maken?
Hoe dan ook is het vrijwel zeker een goede zaak dat Porsche dadelijk een motor op de plank heeft liggen zonder duidelijke bestemming. Vanwege dezelfde reden ontstond immers ooit de Carrera GT.
henk_he zegt
Ach, de beste uitvindingen zijn gedaan die oorspronkelijk een ander doel dienden. Penicilline, post-its, spijkerbroeken, het internet. Wie weet waar de motor van Porsche toe gaat leiden. Voor de engineers lijkt me het geweldig om gewoon te maken en ontdekken wat je wil.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@henk_he: ik heb het! http://m.ebay.ie/itm/171323185273?_mwBanner=1
kenner zegt
@henk_he: Facebook
robin147gta zegt
Meerdere malen soort van tegenspreken dat je de F1 in gaat…. Porsche gaat dus gewoon de F1 in!
rijnounsdoor zegt
Porsche en Red Bull? Zit wel een Oostenrijks tintje aan beiden…
viezefreddyw zegt
@rijnounsdoor: Red Bull heeft zich onlangs nog gebonden aan Aston Martin. Aint gonna happen dus.
MDA zegt
@viezefreddyw: ja maar Aston haalt zijn motoren ook weer uit het schap van BMW voor zijn straatauto’s, dus ik gok niet dat ze de motoren van RB gaan leveren. En MB al helemaal niet. Dus er is wel degelijk ruimte voor Porsche hier.
MDA zegt
@mda: uit het schap van MB natuurlijk…
mashell zegt
Je kunt me veel wijs maken maar niet dat er bij Porsche mensen doelloos een motor zitten te ontwikkelen en geen idee hebben of het een V8 race motor moet worden of toch een nieuwe 4 cilinder instapper voor de Cayman.
heidekonijn zegt
@mashell: Precies dit. Zou Mansour Ojjeh in Weissach gezien zijn?
lekbak zegt
@mashell: als je één goede cilinder ontwikkelt kun je die relatief makkelijk overal toepassen. Het kan dus best dat ze dat wel ontwikkelen, ook wel de plannen hebben waar die in te zetten maar nog ff de markt afwachten of ze voor plan a of plan b gaan.
rickthestig zegt
@lekbak: Relatief makkelijk? Vraag ff de mensen van Honda, die dachten ook een geweldige 1 cilinder bedacht te hebben. Zie het resultaat…
lekbak zegt
@rickthestig: relatief makkelijk ja. Kijk eens naar nagenoeg alle merken die er zijn. Ze gebruiken massaal modulaire motoren. Één cilinderinhoud per cilinder en het aantal cilinders aanpassen als je meer of minder wilt.
Heb je 1 cilinder efficiënt dan is het daarna een kwestie van de kopieermachine aanzetten en de boel trillingsvrij en goed gekoeld aan elkaar zetten. Veel minder moeilijk dan een efficiënte èn schone verbranding verzorgen in een cilinder.
allesmetturbo zegt
Vag en doelloos iets ontwikkelen, lijkt mij sterk.
p993 zegt
Als je het citaat leest is het ook weer niet zo duidelijk dat ie niet voor f1 bedoeld is…en waarom niet gewoon voor een productieauto? Daar is geld te verdienen.
olivierc zegt
Denk niet dat Alonso nog een projectje ziet zitten met een gloednieuwe motor.
freeze zegt
Opvolger van de 918?! Mclaren werkt ook aan een nieuwe P1 naar het schijnt