In de pitbox van Ferrari leek het in Barcelona vaak net alsof iemand voor de gein een rookmachine had meegenomen. What gives?
Het ging overigens niet alleen om de pitbox van Ferrari, want ook de klantenteams van Haas F1 en Sauber zorgden regelmatig voor een spookachtig sfeertje op het circuit. Het leidde onder andere tot dit hilarische tafereel van een Italiaanse journaliste. Ze probeert voor Sky Sports Italia een serieus verhaal af te steken, maar dat lukt niet door de bizarre hoeveelheid rook die de Fezza produceert.
Het is makkelijk om te lachen om de wtf-factor van de rook, zeker in het licht van de beperkingen die de FIA heeft gesteld aan olieverbruik. Maar waar komt het goedje eigenlijk vandaan, wat is het überhaupt (olie?), waarom hebben alleen de auto’s met Ferrari-motoren er last van? En tenslotte: heeft Ferrari gewoon een probleem of hebben ze juist iets heel slims bedacht?
De keiharde antwoorden op die vragen hebben we niet, maar er zijn wel een paar theorieën. Zeker is dat de rook bij alle Ferrari-teams uit een sleuf komt die onder de achterlamp van de auto’s zit. Tevens is zeker dat de gassen die zich verzamelen in het carter op last van de FIA dit jaar niet meer terug de motor ingeblazen mogen worden, maar naar buiten uitgestoten moeten worden. Zie daar de functie van de sleuf onder de achterlamp.
Maar, de andere teams hebben ook zo’n sleufje, doch stoten een stuk minder rook uit. Hier komt de speculaas om de hoek kijken. Sommigen denken dat de rook waterdamp betreft, wat ook zou verklaren dat de rook niet (uitsluitend) de typische dikke blauwe walm heeft die je verwacht bij oliedamp. Heeft Ferrari een trucje bedacht om alsnog onder sommige omstandigheden ontiegelijk veel olie te verbranden, maar gemiddeld onder de limiet van 0,6 liter per 100 kilometer te blijven? Resulteert dat dan in de potsierlijke rook onder deellast?
Dat blijft voorlopig dus nog even ongewis. Misschien is het ook gewoon een poging om sponsor Rauch los te weken van Red Bull Racing. Har har! Flauwe grappen daargelaten zijn we vast benieuwd of de Ferrari’s op de grid in Melbourne ook zo staan te roken. Zo ja komen er vast binnen zeer korte termijn de nodige protesten van andere renstallen, al is het maar vanwege gebrek aan visibiliteit op het circuit.
porschepdk zegt
Grappig
lekbak zegt
Na het olie verstoken hebben ze nu (koel)waterinjectie!
z3coupe zegt
Het is gewoon ordinaire reclame voor marlboro
leovreenen zegt
@z3coupe: jah, ik rook ook onraad
siebren zegt
Carterventilatie is dus niet toegestaan in F1? Weer wat geleerd.
w0o0dy zegt
@siebren: wel, maar niet door het gas de motor in te pompen.
w0o0dy zegt
Ik gok op water in de uitlaat om a) de boel te koelen en b) meer “gewicht” geven aan de lucht om zo meer downforce te kunnen genereren.. soort plaatselijk hoge druk gebiedje.
kannito zegt
@w0o0dy: denk dat het gewicht van het water het downforce idee teniet doet
moveyourmind zegt
Het mooie is dat je met zo’n ding iedere gewoon nog straffeloos iedere milieuzone in Nederland binnen kan rijden!
Ga van de week meteen informeren wat ze bij Ferrari voor mijn oude stinkdiesel terug willen geven…
sportevo zegt
@moveyourmind: en laag in de bijtelling want hybride. Klinkt inderdaad interessant!
Kvgorp zegt
Die dingen worden toch van alle kanten gekeurd door de FIA. Kan me niet voorstellen dat niemand weet te vertellen wat dit nu is.
estoque zegt
Ik dacht eindelijk op een redactioneel hoogstandje geklikt te hebben, waarna ik alweer snel teleurgesteld was. Heren redacteurs (Of kan ik beter bloggers zeggen) er is zoveel geschreven en gezegd over deze rook. Theorieën over dat Ferrari het nog niet onder controle heeft en ook andere inzichten die hier weer eens niet aan bod komen. Kies nou verdikkie een keer of je een nieuwssite bent, een opiniesite bent, of een blog bent. Want de combinatie die het nu is, is heel irritant. Beetje half dit stuk.
camber24 zegt
@estoque: Azijn
estoque zegt
@camber24: Je bent vrij om het te noemen wat je wilt, want dat ben ik ook. Maar ik zal even toelichten waarom ik het nodig vond om het te typen.
De hele F1-nieuwswereld buigt zich namelijk al sinds de tests over de grote hoeveelheid rook die Ferrari produceert. Reporters die aanwezig zijn bij de tests, journalisten die interviews afleggen met de teams en analisten die de beelden zorgvuldig analyseren.
Aan de hand van die groep mensen hebben een aantal websites en tv-programma’s een stuk geschreven over de mogelijke oorzaken van de rook, de symptomen en de restricties en regelgevingen.
Geen enkele website schrijft over ‘Waterdamp’ – want het ziet er niet uit als typische blauwe olierook die wij kennen. Iedereen is het erover eens dat het olierook is, zeker omdat het uit de “breather” komt onder het regenlicht.
Theorie 1 is dus dat het uit de carterventilatie komt.
Theorie 2 is dat het het resultaat is van olie dat gebruikt wordt rond de turbo, vanwege de betrouwbaarheid.
Theorie 3 is dat het echt een probleem is, maar afgaande van het gebrek aan paniek van de monteurs, lijkt dat sterk.
Theorie 4 is dat, omdat de motor afgeleid is van vorig jaar en deze wel degelijk olie verbruikte, de engineers olie toevoegen in de inlaat voor de start. Maar dat is niet iets dat op enkel op Twitter rond gaat als mogelijke oorzaak.
Daarom vind ik het zo vreemd dat ze hier niets rapporteren over bovenstaande theorieën die ook op andere sites rond gaan, maar zelf wat uit de duim zuigen wat nieuwswaardig moet klinken.
Vandaar dat ik mij zo uitdrukte vanmorgen, heeft dus niets met azijn te maken maar meer met het feit dat het 0,0 nieuwswaardig materiaal bevat en enkel speculaties zijn uit de hoge hoed van Autoblog zelf.
Maar tot zover mijn azijn-betoog, fijne dag allemaal.
Luv joe all! <3
IJsblok zegt
@estoque:
ik ben het met je eensch!
hhitalia zegt
Ik hou wel van dit soort artikelen, fijne voorpret voor komend weekend!
En een prachtige reporter als clickbait foto boven het artikel ?
postzegel zegt
Waar rook is, is vuur. Blijft een Ferrari.
w0o0dy zegt
Oké, nog eens wat gezocht en hier komt ie:
1: in de pits bij het starten en binnen rijden lekt de olie van de turbo op de hete delen van de motor/uitlaat. Dat is de extreme wolk rook in de pits. Kennelijk gebruikt Ferrari vrij veel olie rondom de turbo. Wellicht ivm de betrouwbaarheid/levensduur van het ding.
2: tijdens het rijden in (hele) koude lucht wordt het ventileren van het carter goed zichtbaar aangezien Ferrari (en klanten teams) de “breather” op een plek hebben geplaatst waar de uitlaatgassen de boel niet laten verdampen. Door de koude buitenlucht werd alles wat uit het carter kwam gecondenseerd en is het tijdens het rijden zichtbaar.
Gulli zegt
@w0o0dy: lekt de turbo olie? Ik neem aan dat een team als Ferrari niet per ongeluk een lek heeft dat ze niet kunnen fiksen. Dat zal dan wel bewust gedaan worden, maar waarom dan? Om de uitlaat te koelen? Ik lul ook maar wat hoor.
arii zegt
Het is wel noemswaardig dat andere teams zo’n olie buisje bij hun uitlaat hebben waardoor deze gassen dan warmer zijn (en minder zichtbaar roken) en ook harder weggeblazen worden. De startup wordt veroorzaakt door extra olie dat in de turbo wordt gepompt tijdens de start oid, is volgens FIA gewoon in orde aangezien dit andere olie is dan wat ze in de tank hebben ofzo, ben de details vergeten maar zoek maar de f1 report van sky f1
basman147 zegt
Zojuist in AMS gelezen dat het probleem zou liggen bij een lager in de turbo met een grotere tolerantie dan de bedoeling was.
Rätsel um den rauchenden Ferrari-Motor gelöst
Ferrari hatte noch ein zusätzliches Problem zu lösen. Bei den Testfahrten in Barcelona war es insbesondere beim Werksteam und bei Sauber nach dem Starten des Motors zu stattlicher Rauchentwicklung gekommen. Ganz offensichtlich wurde da im kalten Zustand der Antriebseinheit zu viel Öl verbrannt. Was hauptsächlich für Ferrari ein Problem gewesen wäre. Weil die beim Starten verbrannte Menge natürlich zum Gesamtverbrauch zählt.
Inzwischen ist das Rätsel der rauchenden Ferrari-Motoren geklärt. Offensichtlich gab es ein Los von Lagern im Turbolader mit zu großen Toleranzen. Dadurch wurde Öl über den Verdichter in den Motor geblasen und ist dabei verbrannt. Das ist auch der Grund, warum das Phänomen nur bei Ferrari und Sauber zu sehen war. Im Turbolader für HaasF1 soll eine andere Charge Lager verbaut gewesen sein.
sabrerator zegt
Ferrari heeft gewoon nergens in de reglementen gelezen dat het leggen van een rookgordijn om achterliggers het zicht te ontnemen verboden is.
En als het niet verboden is, is het toegestaan.
Gewoon teveel James Bond-films gezien, die gasten.
ikleesookoverautos zegt
We zien het zondag wel.