Autoblog-lezer @djerome kwam onlangs deze mysterieuze single-frame grille tegen met een raar kenteken erop.
Het moet je maar net opvallen. Op het oog is dit een doodnormale recente Audi A6. Maar dat nummerbord past toch helemaal niet bij een recente auto? De combinatie van twee letters gevolgd door twee maal twee cijfers behoort toe tot side code 1 en is gebruikt van 1951 tot 1965. Toen moest de Audi 100 zelfs nog bedacht worden. Bovendien waren die platen blauw met wit in plaats van geel met zwart. Fun facts nu we het toch hebben over side code 1: dit was in Nederland het eerste landelijke kenteken, waarmee in 1951 het provinciale kentekensysteem vervingen werd. Grappig detail is dat men niet begon bij de letter A, maar bij de letter N. Zodoende was het eerste uitgegeven kenteken voor een personenauto dan ook ND-00-01. Een Ford Taunus 10M kreeg de eer om dit kenteken te dragen. Combinaties die buiten de RDW vielen waren AA voor het Koninklijk Huis en nummerborden die met K of L beginnen voor Defensie.
Maar goed, een aparte combinatie dus, zo’n moderne Audi met deze plaat. @djerome vroeg zich dan ook af wat er hier gaande is. Net als bij de zwarte G-klasse van laatst biedt het invullen van het kenteken op sites zoals die van de RDW geen uitkomst.
Gelukkig biedt de autoblog community wél uitkomst, want niet lang na het posten van het plaatje op Autojunk komt @coenh met de oplossing. In Nederland kunnen buitenlandse werknemers van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie ‘BN’ of ‘GN’, in combinatie met tweemaal twee cijfers volgens side code 1, 2 of 3. Officieel heeft de combinatie geen betekenis, hoewel vaak wordt gedacht dat de combinatie ‘BN’ en ‘GN’ respectievelijk staan voor ‘Buitenlander in Nederland’ en ‘Geen Nederlander’. Aan de cijfers kan je opmaken waarom de bestuurder de BPM niet hoeft af te dragen. Dat gaat als volgt:
00-01 – 69-99 staat voor van belasting vrijgestelde motorvoertuigen mits binnen bepaalde tijd naar buitenland overgebracht
70-00 – 88-99 staat voor motorrijtuigen en aanhangwagens van personeel van ambassades en consulaten
89-00 – 89-99 staat voor motorijtuigen in bijzondere gevallen naar oordeel van het Ministerie van Financiën en de RDW
90-00 – 99-99 staat voor van belasting vrijgestelde motorvoertuigen niet vallend onder de bepalingen van kentekens met cijferreeks tussen 00-01 en 69-99
Na diep graven in het autoblog-archief komen we bijvoorbeeld ook nog deze Ferrari F430 tegen met een setje erg voordelige gele platen. Die zijn toch al gauw duizenden Euro’s voordeliger dan die van het geïmporteerde exemplaar dat @CasperH laatst reed.
Dutchdriftking zegt
Weer wat geleerd.
sanki zegt
Klopt inderdaad. Die BN kentekens zie je hier in zuid limburg geregeld. Allemaal afkomstig van medewerkers van de americaanse basis.
Mielie zegt
@sanki: dát, of ze komen van Eurocontrol nabij Maastricht Airport. Maar als je uit de Parkstad komt zullen ze inderdaad van de legerbasis zijn ;-)
fconderkantlat zegt
arrestatieteam / speciale interventies van overheid misschien. Meestal ook bepantserd.
2 vrienden van mij werken voor deze speciale eenheden en rijden vaak in een a6, e klasse, 5 serie, x5, ML of volvotjes
smadb zegt
@arashrsf: “werken” je bedoelt geboeid achterin zitten?
fconderkantlat zegt
@smadb: hoke.
faith1072 zegt
@arashrsf: mensen van het arrestatieteam krijgen een auto van de zaak en rijden er niet “af en toe” in. En die voertuigen zijn voorzien van een normaal kenteken en ook opvraagbaar via het rdw.
escort77 zegt
Naast CD, BN en GN bestaat sinds kort ook CDJ, waarbij de J voor Justitie/Justice staat, die zijn voor het Internationaal Strafhof.
prop zegt
Is dit niet gewoon algemeen bekend dn geheel niks vreemd cq makkelijk te linken aan instanties zoals ambassades etc. Voor iedereen met een geprivilgeerd paspoort
Calimero zegt
Deze cijfer lettercombinaties werden tot medio 2000 ook gebruikt voor Amerikaanse luchtmachtmilitairen op vliegbasis Volkel en Soesterberg.
Het was als tijd BN of GN en altijd het eerste cijfer een 9.
sollie1984 zegt
En stel dat je zo’n auto met zo’n kenteken overloopt van zo’n persoon, mag je dan het kenteken behouden of krijg je een nieuwe kentekenplaat?
escort77 zegt
@sollie1984: nieuw kenteken, vergelijkbaar met een import, je moet dus een eerst langs de belastingdienst…
marinepower zegt
@sollie1984: ik mag aannemen dat wanneer je die betreffende auto overkoopt er een nieuw kenteken wordt uitgegeven
FelixF zegt
@sollie1984: Aangezien er nog geen bpm over betaald is mag je die eerst aftikken, daarna krijg je een nieuw kenteken.
deora zegt
Volgens mij rijdt er ook een Corvette Z06, Ford Mustang GT en Subaru WRX STI rond met een GN of BN kenteken in Nederland. Zijn volgens mij allemaal al een keer gepost op Autojunk.
oxymoron zegt
GN bestaat al heel lang. Was al bekend in mijn jeugd, in de jaren 60. Heette inderdaad in de wandeling Geen Nederlander. Nummers kunnen gemakkelijk hergebruikt worden, omdat ze op “tijdelijke” auto’s zitten en buiten de belasting vallen.
dafmaf zegt
@oxymoron: Yep, ik kende ze ook. Mijn vader had een tankstation, daardoor leerden we de gekste kentekens kennen.