Er is er eentje jarig, hoera!
In 2018 is het precies 50 jaar geleden dat Mercedes zijn eerste performance limousine introduceerde. Het was 1968 toen de Duitsers vriend en vijand op de Autosalon van Genève verrasten met een krachtige toplimousine, genaamd 300 SEL 6.3. Zelfs een jonge AB-schrijver als ik, is van mening dat je dit model als een echte beauty mag bestempelen. Maar hoe is de 300 SEL 6.3 nou precies tot stand gekomen?
Testingenieurs zijn over het algemeen, net als wij van Autoblog, ware petrolheads. De ene is dat net een beetje meer dan de ander, zo blijkt uit het volgende historische verhaal dat MB met ons deelt. Erich Waxenberger was in de jaren ’60 testingenieur en had het briljante idee om de 300 SEL te voorzien van een 6,3-liter V8 uit de Mercedes 600. Deze beste man zette zijn job op het spel door het testwerk hiervan in het geheim uit te voeren. Zelfs het hoofd van de ontwikkelingsafdeling, Rudolf Uhlenhaut, wist van niets. Het V8-gebrul was tot in het kantoor van de chef te horen, waardoor het geheime project al snel geen geheim meer was. Waxenberger werd onmiddellijk op het figuurlijke matje geroepen. Dat was achteraf gezien maar goed ook, want door hem ging de 300 SEL met achtcilinder in productie! Tot 1972 zijn er 6.526 exemplaren gebouwd, opvallend veel voor die tijd.
We hebben het hier over een performance saloon, maar over wat voor specificaties praten we? De V8-krachtbron heeft een zojuist genoemde cilinderinhoud van 6,3-liter, met in totaal 250 pk tegenover een gewicht van 1.780 kg. Niet echt indrukwekkend, aangezien het aantal pk’s en kilo’s tegenwoordig steeds vaker identiek zijn. Al geldt dat niet voor zijn opvolgers, de S63 en S65. Afijn, het maximumvermogen van de 300 SEL 6.3 is niet imposant, maar de prestaties des te meer. Zo duurt de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,5 tellen en is hij onbegrensd op 220 km/u. Dat zijn pas cijfers uit die goeie, ouwe tijd! Zodoende was het dus één van de eerste Mercedessen met AMG-invloeden.
Volgens MB lieten verzamelaars de 300 SEL jarenlang in de kou staan. Er kwam maar geen interesse voor deze fraaie klassieker, maar de tijden lijken veranderd. Inmiddels weet hij meer de aandacht te trekken, en zo af en toe staat er een degelijk exemplaar te koop, zoals HIER. Het gaat in dit geval niet om de 6.3, maar om de reguliere motorisering, oftewel zes cilinders. Wie er een in uitstekende staat wil, dient volgens Mercedes te rekenen op minstens 80.000 euro.
skinnybmw zegt
“Niet echt indrukwekkend, aangezien het aantal pk’s en kilo’s tegenwoordig steeds vaker identiek zijn.”
Noem er eens eentje dan? Koenigsegg?
marklevinson zegt
Wat een wagen, droomauto!
viezefreddyw zegt
Blijft een schitterende wagen. Echt een klassieke en onwijs chique uitstraling. Prachtig ding.
eklasse zegt
Deze auto verdient toch wel meer dan 6 afbeeldingen in de galerij!
Schitterend, clean én statig ontwerp! En onverwoestbaar uiteraard.
bmwe46m3balling zegt
Je hebt het leven zo begrepen als je dit in bezit hebt
ikleesookoverautos zegt
@bmwe46m3balling: Jay Leno heeft een mooie.
e28forever zegt
@fastfreek:
“ Zodoende was het dus één van de eerste Mercedessen met AMG-invloeden.”
Waarom?
Waar past AMG in dit verhaal?
Het was toch een “inside job”?
fastfreek zegt
@e28forever: Omdat de 300 SEL 6.8 (in de basis hetzelfde model) in 1971 met AMG de 24h van Spa won.
Breinstein zegt
@fastfreek: Sterker nog, Mercedes is pas aan deze auto gaan denken na het succes van AMG op Spa. Toen AMG daar succesvol was is Mercedes komen buurten met de oud-Mercedes engineers om tot een productiemodel te komen. Dit werd de 6.3.
AMG zegt
Dit is pas een echte Mercedes, veel stijlvoller dan de S-Klasse van nu.
gove zegt
stijlvol zo’n auto, zou er best wel in willen sturen,
rotjeknor66 zegt
Kijk al tijdje mee hier, maar dacht moet me nu toch ff aanmelden, mijn absolute droomauto dit, als 6 jarig pikkie dit model Mercedes voor het eerst bewust gezien in 1972 en sindsdien is het mijn droomauto! Acht jaar geleden bijna een perfecte 300SEL 3.5 gekocht koste toen net geen 20 mille nu het dubbele, nog altijd spijt van! Lijkt me top als jullie van Autoblog eens met een 6.3 gaan rijden is toch wel een van de allereerste super sedans!!
henkhupelschoten zegt
@rotjeknor66: heb nog een 4.5 staan..
rotjeknor66 zegt
@henkhupelschoten: Past momenteel niet in mijn leven, maar als er eentje zou komen zou het echt een W109 moeten zijn. Succes met de verkoop!
poeperman zegt
fastfreek, with all due respect, maar dit is echt erg slecht geschreven.
sackbot67 zegt
Ooit wordt de 280s nog eens vervangen door een van deze schoonheden met blubberdik blok, ooit.
desjonnies zegt
Niet echt indrukwekkend dit stukje proza, het was vermeldenswaard geweest om de AMG variant te noemen die de 24 uur van Francorchamps wist te verrijken door met automatische gangwissel (la Belgique n’est pas) en houtwerk in het interieur tweede in het algemeen klassement te worden.
Overigens is deze Mercedes de eerste van de geboorte van AMG.
Daarnaast is er een omgebouwd exemplaar door Dassault of Sud Aviation in Frankrijk gebruikt om banden van jagers (de vliegtuigen) en/ of landingsgestellen te testen.
Zo.
En ik weet niet echt veel van Mercedes Benz.
Maar ben al jaren verliefd op dit model S klasse.
Elegant, licht, mooie lage heuplijn, echt Mercedes.
e28forever zegt
@desjonnies:
https://goo.gl/images/Ltk41m
Breinstein zegt
@desjonnies: Je verhaal raakt de kant, maar dekt de lading net niet. Halverwege jaren ’60 besloot Mercedes om te stoppen met de toerwagenracerij, dit tot grote ontsteltenis van Hans Werner Aufrecht (toen nog engineer bij Mercedes). Om via een omweg toch mee te kunnen blijven doen besluit hij met Erhard Melcher zelf te gaan sleutelen om zich zo in te schrijven als privé team. Het resultaat is de welbekende Rote Sau. Dit was de start van AMG, dat als onderdelenleverancier andere privé teams ging ondersteunen.
Mercedes zag het succes aan en besloot op basis van dit succes de 6.3 uit te brengen. Op basis van die 6.3 ging AMG weer verder zodat ze met een 6.8 liter S klasse aan het racen gingen. Door reglementswijzigingen van de FIA (beperkte de cilinderinhoud tot 5,0 l) werd AMG gedwongen te stoppen met de S klasse en heeft deze uiteindelijk voor de financiën moeten verkopen aan Matra, aangezien die een zware maar toch snelle auto zocht om vliegtuigbanden mee te testen.
peterv zegt
Als klein jochie vaak op de achterbank er van gezeten. Mijn oom reed destijds in een champagne kleurige metallic. Op die leeftijd wist ik al dat dit een bijzondere automobiel was.
rulefollower zegt
Lost Highway,
achtervolgingsscene.
560pk zegt
Mijn vader kocht zijn auto’s bij Victoria in Rotterdam (dat was de MB dealer voor “nette” mensen, er was ook nog van Dijk, maar daar kocht toentertijd alleen “verdacht” allooi en taxichauffeurs), en ik kan mij herinneren dat de eerste daar van de autotrailer geladen werd. Ik was een jaar of twaalf en in één keer verliefd. Nooit meer overgegaan. Zonder meer in de top 10 (misschien top 5) van de mooiste MB’s ooit.
kniesoor zegt
@560pk:
Pregnant detail : beide dealerTs van toen zijn niet meer. Victeuria is opgegaan in Rogam (en dus sinds kort : van Mossel), van Dijk is kassie hopla. The times, they are achanging . . .
maxidyne zegt
Mooi? Nee, maar wel imposant.
9000cse zegt
@maxidyne: Wat je mooi vindt of wat mooi is (bestaat dat?), zal altijd ’n kwestie van smaak blijven. Als je -zoals ik- ’t verschijnen van deze auto hebt meegemaakt, dan zul je er waarschijnlijk op ’n andere manier naar kijken. Toen deze auto verscheen, was Jan en alleman ’t erover eens, dat er niets mooiers en/of beters bestond. Plaats deze auto terug in die tijd en vergelijk hem met alle andere auto’s die toen bestonden. Dan kun je ’t beter begrijpen. Uiteraard is ’t nu pure nostalgie, maar bij ’t zien van de plaatjes krijg ik toch weer dat gevoel van toen terug. Op iedereen met ’t autohart op de juiste plaats had deze S-Klasse ’n enorm WOW-effect. Deze W108/109 verving de W111/112, die er -ondanks dat ik dat ook al ’n prachtige auto vond (mijn vader reed ’n zilverkleurige 220SE)- opeens toch wel sterk verouderd uitzag. Deze W108/109 was niet alleen solieder afgewerkt en beter, hij was technisch ook verbeterd en de strakke, slanke lijnen maakten hem tot ’n bijzonder elegante verschijning. Zeker in de juiste kleurstelling. Bovendien was ’t ’n auto, die je onmiddellijk als Mercedes S-Klasse identificeerde. Daar bestond -in tegenstelling tot de huidige uitvoeringen- absoluut geen twijfel over. Ik vind niet de juiste woorden om ’t uit te leggen, maar toen vond ik Mercedes nog ’n merk, dat met kop en schouders boven alle andere vierwielers uitstak. Dat gevoel heb ik nu niet meer. Ik vind ze niet meer zo bijzonder als toen en er zijn modellen bijgekomen, die ik absoluut niet meer zo “Mercedes-waardig” vind. Uiteraard komt dat, omdat de kassa moet rinkelen, tradities overboord moeten worden gegooid en er niches zijn uitgevonden. Maar zeg ‘ns eerlijk! Is zo’n GLA nou echt zo’n mooie creatie?
Met de W112 van mijn vader is ’t overigens slecht afgelopen! Rijdend op ’n voorrangsweg was hij opeens verwikkeld in ’n innige omstrengeling met ’n Fiat 600, die vanuit ’n zijweggetje van rechts de weg kruiste. Beide auto’s total loss en de bestuurder van de Fiat zwaargewond naar ’t ziekenhuis. Hij was door de klap via de bijrijdersstoel en ’t rechterportier uit z’n auto geslingerd. Gelukkig heeft hij het overleefd en kon hij na de nodige revalidatie weer gewoon doorgaan met z’n werk. Mijn ouders werden ter observatie opgenomen, maar konden de volgende dag weer naar huis. Het kromme Mercedes-embleem van de grill heb ik nog steeds. Maar m’n vader kocht daarna toch geen W108. Het werd ’n Peugeot 404 coupé. Donkergroen metallic met bruine lederen bekleding! Ik droom er nu nog wel ‘ns van! Wat ’n heerlijkheid! Had nooit weg mogen gaan. Maar ja! Wie kan de toekomst voorspellen?…………..
rotjeknor66 zegt
@9000cse: Ik begrijp je helemaal, als je de auto of Mercedes in die tijd terug plaatst dan stak Mercedes ver boven alles uit, de kreet die Mercedes nu gebruikt “ das beste oder nichts “ ging toen zeker op! VW leverde de Kever nog als voorbeeld….ik vind de W108/109 van een ongekende schoonheid en elegantie die Mercedes naar mijn idee nooit meer heeft bereikt, de strich 8 komt in de buurt maar is het toch net niet. Ook vele jaren erna was Mercedes toonaangevend de W116 was helemaal verpletterend in die tijd! Heb zelf diverse modellen gereden de W123 van mijn vader, zelf een W126 en W124 gereden naar volle tevredenheid, toen de fout gemaakt om een W210 te kopen, die E klasse met de ronde koplampen, want toen ging het mis, wat een rammel en roestbak was dat en de officiele dealer bleek niet thuis ondanks garantie, de auto na half jaar opgeruimd en sindsdien nooit meer een Benz gereden, maar vooral concurent Audi en af en toe een BMW. Ook ik vind de huidige modellen van Mercedes niet des Mercedes de basislijn C, E en S modellen gaat dan nog maar al die niche modellen voegen naar mijn idee weinig toe, maar zoals je al zegt de pijp moet ook bij Mercedes blijven roken, maar voor mensen met een Mercedes hart in het verleden en bewust hebben meegemaakt is een A of B klasse een gruwel….
viezefreddyw zegt
@9000cse: Erg mooi verhaal heb je neergezet. Mooi dat je het logo van de grill nog hebt van de total loss gereden S-klasse. Zulke dingen hebben toch een hoge emotionele waarde. Bijzonder om te hebben denk ik.
9000cse zegt
@viezefreddyw: Bedankt Freddy! Zo’n reactie stel ik wel op prijs. Maar ik merk ook vaak dat m’n leeftijd op dit blog parten begint te spelen. Velen begrijpen me niet goed, omdat ik natuurlijk mooie herinneringen heb uit (helaas!) lang vervlogen tijden. En dat komt waarschijnlijk wel eens over als stoffig. Maar ik ben en blijf nou eenmaal autogek en bij dit soort artikelen komen die herinneringen vaak op. Dan krijg ik de drang om erop te reageren, al is dat voor mij steeds moeilijker geworden door een aantal reacties. Ik zit er dan ook vaak over te dubben of ik er niet beter mee kan ophouden. Maar ja, ’t bloed kruipt nou eenmaal, waar ’t niet gaan kan. Ik wil graag inhoudelijk en zinvol op berichten reageren, maar ’t wordt vaak niet zo op prijs gesteld. Afin, de toekomst zal ’t leren.
lincoln zegt
@9000cse:
Lekker keuvelen over die meuk ..
Altijd wel iemand die dat op prijs stelt ..
Zal je alleen geen +jes opleveren ..
maar gelezen wordt het ..
viezefreddyw zegt
@9000cse: Net wat @lincoln zegt. Het zal je geen plusjes opleveren maar gelezen word het.
Ik ben dan wat jonger met mijn 26 jaar maar ik mag de verhalen van vervlogen tijden graag lezen. Dat heeft voor mij meer waarde en toevoeging op dit blog dan wat een puber vind van de auto van een voetballer.
Zou het jammer vinden als heren als jij, @lincoln en @desjonnies hier niet meer aanwezig zullen zijn.
Mijn waardering heb je in ieder geval en ik weet wel zeker dat ik niet de enige ben.
9000cse zegt
@viezefreddyw en @lincoln: Bedankt voor jullie reactie! Dat steekt ’n hart onder de riem! De plusjes zijn ook niet waar ik op zit te wachten. Dat is leuk, maar zegt zo weinig. En ze worden meestal gegeven aan bijdragen, die in feite geen bijdrage geven aan ’t artikel. Oneliners, alleen bedoeld om te laten zien hoeveel “humor” iemand bezit, vaak op of over ’t randje (is uiteraard ’n persoonlijke interpretatie!) zijn meestal de grote “winnaars”. Dat zie je ook op ’t jaarlijkse, o zo belangrijke! overzicht. Sarcasme kan ik beslist wel waarderen. Maar waar ’t mij om gaat zijn de vaak negatieve reacties. Niemand hoeft ’t met me eens te zijn, maar geef dan wel de betreffende argumenten. Ergerlijk vind ik de opmerkingen, die alleen maar bedoeld zijn om iemand om z’n mening persoonlijk af te kraken. Zonder tegenargument, maar wel ronduit kwetsend en soms zelfs beledigend. En op die mensen doelde ik. En dan denk ik: Waarom doe ik ’t nog? Meestal zijn mijn reacties nogal lang. Gewoon, omdat ik wil uitleggen waarom ik er zo over denk. Maar dat zoiets niet altijd gewaardeerd wordt is al vaker gebleken. Ik ben er zelfs al ’n aantal keren voor op de modlist gekomen en er zijn berichten zomaar verwijderd, zonder dat daar ook maar enige reden voor werd gegeven. Kritiek kan ik goed verdragen. Daar leer ik ook van! Maar goed! Misschien pas ik niet meer in deze tijd. Te serieus voor deze site, misschien?
viezefreddyw zegt
@9000cse: Om de plusjes zou je het hier ook niet moeten doen. Daar schijnt Facebook een mooi platform voor te zijn. Ik maak mezelf wel eens schuldig aan reacties te plaatsen voor de humor, maar beledigend probeer ik hier niet te zijn. Ik wil het graag gezellig houden.
Verder ben ik het erg met je eens. Er zijn soms mensen aan het reageren op de man af of reageren om uit te lokken. Dat maakt het hier niet beter op, daar zijn andere platformen voor.
Niet om een veer in je kont te duwen maar reacties van jou zoek ik wel eens onder artikelen. Zo ook die van desjonnies en Lincoln. Juist omdat ze inhoudelijk zijn en vaak daadwerkelijk wat toevoegen aan een artikel. En tja, op de modlist heb ik ook wel eens gestaan en ook mijn reacties zijn wel eens verwijderd. Redenen geven ze er inderdaad niet altijd voor, jammer wel.
Ik hoop in ieder geval jouw nickname hier nog vaak tegen te komen.
9000cse zegt
@viezefreddyw: Dat geeft de burger moed! Bedankt in ieder geval. De toekomst zal ’t leren. Fijn weekend verder!
viezefreddyw zegt
@9000cse: Van hetzelfde!
spidermann zegt
Ik denk nog altijd met weemoed terug aan de 450 SEL 6.9
toyotafortuner zegt
Blijft een erg bijzonder ding
ikleesookoverautos zegt
Heb deze toevallig van de week gezien bij Jay Leno. Hij vind het zijn fijnste Mercedes.
rotjeknor66 zegt
@ikleesookoverautos: heb die ook gezien, een ongerestaureert exemplaar met ik meen 300.000 miles erop (!) en gewoon lopen. En hij heeft hem ook nog voor een prikkie kunnen kopen…..leuke aflevering inderdaad, al vind ik hem altijd wat stoïcijns overkomen en nooit echt geintresseerd in zijn gasten, maar hij is hier voor zijn doen redelijk enthousiast!
Bert Geurtz zegt
Ik heb nu iemand die heeft een perfect exemplaar en die zou naar verluidt van Mao Zedong zijn geweest.
Heeft hem perfect gepoetst en het interne houtwerk gepolierd, De motor is tip top en ziet er echt mooi uit.
Hij is nu de bezig om de herkomst te verifiëren en kan hij naar de veiling!