Het kabinet wil maatregelen nemen om het aantal verkeersdoden terug te brengen.
De provinciale wegen zijn zo’n beetje de gevaarlijkste wegen van het land. Ieder jaar zijn er doden te betreuren. Dit heeft met een aantal factoren te maken. Zo zijn er doorgaans veel bomen aanwezig. Wie om wat voor reden dan ook van de weg raakt en met een boom in aanraking komt, heeft de kans dit niet meer na te kunnen vertellen. Daarnaast zorgt onder meer landbouwverkeer voor gevaarlijke inhaalacties onder automobilisten. Men denkt nog even snel in te halen, zelfs als er verkeer van de andere kant komt.
Door de jaren heen heeft de overheid diverse maatregelen genomen om het aantal doden terug te laten dringen. Denk onder meer aan het toepassen van vangrails of meer gebruik van doorgetrokken strepen. Toch vallen de meeste verkeersdoden nog steeds op N-wegen. Het kabinet gaat daarom 50 miljoen euro(!) pompen in het veiliger maken van N-wegen. Dat heeft minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. De overheid wil onder andere nog meer vangrails toevoegen en bomen verwijderen.
Van die 50 mil is de helft bestemd voor de landelijke overheid en de andere helft gaat naar de provincies. De laatste groep mag zelf beslissen hoe de aanpak tot stand moet gaan komen. Ze krijgen 25 procent subsidie vanuit het Rijk, de rest moeten ze zelf bekostigen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Laat die snelheidsbeperkingen met flitscamera’s maar komen
888natan zegt
Twee kennissen zijn door ‘inhaalacties’ van het tegemoetkomende verkeer tegen een boom gereden en helaas overleden. Het was overigens wel een tijd geleden toen er nog geen doorgetrokken streep was op die weg. Ik ben dus ook echt voor, veelste gevaarlijk zulke wegen!
towi1989 zegt
Zolang het geld maar niet gaat naar meer flitspalen en trajectcontroles
potver7 zegt
@towi1989: tuurlijk wel… De investeringen moeten ook weer terugverdiend worden. En hoe irritant ze ook zijn, trajectcontroles zijn bijzonder effectief. Combineer het met extra surveillances met onopvallende auto’s en hoppa.
draadloos zegt
@potver7: zijn ze helemaal niet. Als ik op een N weg achter een tractor rij, kan ik nog steeds makkelijk met 130 er voorbij, zonder aan het eind gemiddeld meer dan 85 gereden te hebben.
toyotaprius zegt
@draadloos: daar hebben ze ook al wel wat op gevonden.. de innovaties bij het alziende oog zit niet altijd stil.
por100 zegt
De provincies gaan dit lekker in hun potjes doen. Provincies en verkeer … Ik geef het op
janmetdelangeachternaam zegt
Ik reed laatst over een provinciale weg die eigenlijk 3-rijbanen had. Werd om de paar kilometer afgewisseld welke richting 2 rijbanen had waardoor je gewoon normaal kon inhalen. Best ideaal en scheelt gigantisch in kosten lijkt me. Reed van het oosten naar Lelystad
jweelden zegt
@janmetdelangeachternaam: dat is de N50, in de ochtend echt niet te doen daar.
123bat zegt
@janmetdelangeachternaam: Hier vlakbij over de grens in Duitsland ligt ook zo’n weg en je mag daar 100. Schiet voor het gevoel altijd lekker op.
shadowbroker zegt
@123bat: De weg naar Munster zeker
mashell zegt
@shadowbroker: de B54 van Gronau via Münster en Dortmund naar Wiesbaden…
bugboy zegt
@123bat: Werkt ideaal, maar op de switch-plekken dan wel graag een dikke vangrail. Ik rijd die weg dagelijks en al 2x een incident gehad met een spookrijder die niet doorhad dat het voor hem 1-balans werd. Ook een nadeel is dat op drukke plekken iedereen nog even de vrachtwagen voorbij wil. Dat geeft ook gevaarlijke situaties. Ideaal en sneller? Jazeker. Veiliger? Denk het niet (vooral niet als het druk is).
trustmeiamanengineer zegt
Zal wel allemaal ingezet worden op snelheidshandhaving…. Terwijl weg-layout en gedrag van bestuurders de grootste rol bij ongelukken speelt denk ik.
bugboy zegt
@trustmeiamanengineer: er is denk ik maar één reden voor het verhoogde ongevallencijfer. Smartphonegebruik. Vooral op wegen met tegemoetkomend verkeer enorm gevaarlijk. Laten dat nu net de N-wegen zijn.
Dutchdriftking zegt
Traject controles invoeren, dat zal ze leren!
henkhupelschoten zegt
En die 50 miljoen gaat waarschijnlijk toch naar traject controles… moet zich zelf natuurlijk wel terug verdienen!…
vinox zegt
Ja goe bezig, maak het reeds te saaie en vlakke landschap nog saaier en vlakker. ?
rnej zegt
ik zie nog dagelijks mensen met hun mobiel spelen achter het stuur. kunnen we voor 50 miljoen daar niet wat mee? overigens vind ik het een deal om inhalen op N-wegen onmogelijk te maken, dat scheelt enorm in de aantallen doden (N57, zeeland)
madmarky zegt
@rnej: ik ben voor, maar dat gaat de minimumsnelheid wel naar 75km/u. Ben wel klaar met al die koekenbakkers die 60-70 blijven rijden op stukken waar je niet mag inhalen.
rnej zegt
@madmarky: eens. ik word helemaal leip van de toeristen op de dammenroute in zeeland. soms kom je ze tegen met 60 kmu waar 100 is toegestaan…. :'( en maar lekker wijzen en met die koppies draaien… Parkeer dan gewoon ergens om van het uitzicht te genieten…. :-/
pomoek zegt
@rnej: haha, ik vind het eigenlijk wel een goede tip!
robert110 zegt
Ik heb het al eerder gezegd maar verbreed die wegen met ongeveer een meter. Een halve meter voor beide richtingen is genoeg voor vrachtwagens en landbouwverkeer om een beetje ruimte te maken zodat automobilisten beter kunnen zien wat er aan komt en er is daarmee een veilige uitwijkmogelijkheid.
Erik zegt
@robert110: het Duitse systeem, daar is aan de rechterzijde op N-wegen (max. 100 km/u) een witte streep met daarnaast aan de rechterzijde van de witte streep nog 50 cm extra asfalt. Langzaam verkeer (vrachtauto’s – max. 60 km/u -, tractoren e.d. zijn verplicht om maximaal over de witte streep rechts te gaan om plaats te maken voor het snellere verkeer.
mashell zegt
@erik2907: je mag één keer raden welk type weg in Duitsland als dodenweg wordt gezien.
Erik zegt
@mashell: dat hoef ik niet te raden, Google is je beste vriend.
De meeste doden vallen op de ‘Landstrasse’, de zgn. L-wegen. De wegen die ik bedoel zoals hierboven beschreven zijn de zgn. ‘Bundesstrassen’, de wegen met een B-nummering (bv. B482).
tweetyv6 zegt
Nikszeggende cijfers, puur sensatiejournalisme.
Hoeveel doden waren fietsers? Voetgangers? Automobilisten? Eenzijdige ongelukken? Bij ongelukken met meerdere voertuigen? Wat voor voertuigen? Etc. Etc.
intimrasiert zegt
Ik ben voor een integrale airbag om de auto’s heen bekleed met geitenwollen omhulsel, zodat er geen botsingen meer zijn ever meer maar uitsluitend ‘knuffels’. En bloemetjes.
toyotaprius zegt
@intimrasiert: we starten het project door het in een Toyota Prius te implementeren.
spykerboy zegt
ooo boe hoe hoe… wat een gejank altijd toch van onze overheid. “Zullen we maar meteen alle autos verbieden, want ja we moeten wel iedereen levend houden, ook als zij zelf zo dom zijn en niet kunnen auto rijden moeten ze beschermd worden” dat is het enige wat ik hoor als ik dit stuk lees. Nu zullen ze wederom nog meer plezier uit het autorijden halen voor ons helaas, en dat om een paar sukkels..
BaRa zegt
@spykerboy: Een ongeluk in zo’n context heeft vaak (a) tegenliggers en (b) auto’s die ingehaald worden. Wie denk je dat er in de brokken deelt? Mensen moeten zowel tegen zichzelf als tegen anderen beschermd worden. We zijn allemaal iemand’s familie.
2wheeler zegt
@spykerboy: als je niet aan het roeptoeteren ben wat voor een auto je hebt, plaats je de meest debiele reacties weet je dat? Jij hebt helemaal het recht niet om andere mensen dom te noemen want zelf deel je een hersencel met een goudvis. Afijn, @888natan zal blij zijn te horen dat zijn kennissen die van de weg af zijn gedrukt toch maar sukkels zijn.
racerx zegt
@spykerboy: Het zijn misschien de voorzichtige ‘sukkels’ die vaak om het leven komen, maar dan toch wel door toedoen van idioten die zichzelf heel wat vinden achter het stuur en waar doorgaans hun talent ver achterblijft bij hun ambitie. Je klinkt overigens wegens gebrek aan nuance in je opmerking als iemand uit de laatste categorie.
Ik denk dan ook dat je opmerking nogal nodeloos kwetsend is, zeker gezien het feit dat er zat lui zijn die door schuld van een ander familie kwijt zijn geraakt.
Hubert zegt
Ik hoop dat ze de bomen laten staan.
Liever dat ze tegen een boom knallen, dan dat ze bij mij door de heg vliegen en tot stilstand komen in de zandbak van de kinderen.
mashell zegt
50 miljoen zal nog te weinig zijn om overal een doorgetrokken streep te leggen. Want dat is wat we doen om het veiliger te maken, gewoon het gevaarlijke inhalen overal verbieden. Aan de reden waarom mensen willen inhalen zoals landbouwverkeer op N wegen, trage vrachtwagens en caravantjes op autowegen kunnen/willen we niks doen.
rotasaxal zegt
Ja tuurlijk maak het landschap maar nog saaier. Laat die bomen staan.
En betreft snelheid op de N wegen, je mag al niet meer inhalen en de meeste rijden streepje 80 of lager dat wil zeggen maximaal 75 echte km p/uur.
Moeten we dan nog langzamer rijden. En allemaal boeten voor een enkele hardrijder?
We moeten al allemaal boeten voor een enkele gek in het kabinet.
2wheeler zegt
@rotasaxal: je laatste zin is een plus 1 waard! Maar het is heel simpel, als je geen boete wil dan moet je jezelf aan de snelheid houden. Als je dat niet doet, dan loop je het risico een boete te krijgen. Ik vond het het risico wel waard en kreeg ook een boete, 240 eurootjes. Mijn eigen schuld en dan moet ik niet gaan zeiken toch?
ff40 zegt
@rotasaxal: en zo is het precies
Ziek land
Regieme
Laat ze criminaliteit net zo strak in het gereel proberen te krijgen als het verkeer!
Alleen die wetten schijnen er toe te doen in dit land
Gulli zegt
Alle N-wegen tweebaans? Kan er ook normaal ingehaald worden, wat volgens mij nu nog voor de meeste ellende zorgt
bimmert zegt
Goed idee, bomen horen niet tegen de rand van een weg aan te staan.
Zet die dingen op minstens een meter of 2/3 van de weg en je behoudt het groene karakter van de weg/omgeving.
Zelf al teveel gezien (en zelf als bijrijder meegemaakt) dat mensen gewond raken of verongelukken doordat dikke eiken soms op 20 cm van de weg af staan, dit betekent dat je totaal geen ruimte hebt om een stuurcorrectie of schrik/uitwijk reactie te maken.
Overal langs de snelweg worden vangrails geplaatst en borden/lichtmasten van botsvriendelijker materiaal gemaakt en langs de n wegen worden nog steeds bomen bij geplant, onbegrijpelijk!
karhengst zegt
Kan voor dat bedrag de BPM worden afgeschaft zodat men weer capabele auto’s kan kopen waarmee veilig kan worden ingehaald?
toyotavenray zegt
Begin maar bij de n270 dan.
Hubert zegt
@toyotavenray:
Betonnen balk in het midden lost daar al veel problemen op.
Hubert zegt
Ik wil graag een inzamelingsactie opstarten zodat Geldrop zelf een grasmaaier kan kopen.
Iedere ochtend zitten we met z’n allen achter een zitmaaier die van Mierlo naar Geldrop rijdt…
Erik zegt
@Hubert: schijnbaar heeft Geldrop geen project om werkelozen aan het werk te zetten met behoud van hun uitkering? Of geen werkelozen natuurlijk, dat kan ook.
steelboy zegt
https://eurorail.nl/wp-content/uploads/2016/04/163.jpg
steelboy zegt
Lekker combineren, bomen en geleiderail:
https://eurorail.nl/wp-content/uploads/2016/04/163.jpg
pomoek zegt
@steelboy: steelboy shows wood!
mashell zegt
@steelboy: waren deze niet nog dodelijker voor overmoedige motorrijders dan de stalen vangrails?
f31bmw320d zegt
@mashell: dat lijkt me wel in deze opstelling, maar met stammen/planken tot aan de grond is dat op te lossen lijkt me
dikkeaap zegt
50 mio is niet genoeg om ons niet meer na te hoeven laten denken…
HIM zegt
De overheid plant zelf die bomen!!! in het buitenland zie je nauwelijks bomen zo dichtbij de weg. Stel die vraag maar eens waarom ze die planten en dan zeggen ze… om de snelheid eruit te halen ???
pomoek zegt
@him: ehm, wel eens in het buitenland geweest? Ik zie buiten Nederland overal bomen langs de weg staan….
HIM zegt
@pomoek: als hier een weg wordt aangelegd of verbreed dan planten ze er altijd bomen naast. In het buitenland dan maken ze een weg door de bossen en houden ze genoeg ruimte. Uiteraard kom je ze wel tegen alleen in NL doen ze het structureel.
ozer1907 zegt
Mee eens! Alle provinciale wegen 2baans maken, problem solved!