In het kader van bezuinigingen en (u raadt het al) milieu heeft de Nederlandse regering in al haar wijsheid besloten om vanaf dit voorjaar de verlichting langs (sommige) snelwegen ’s avonds en ’s nachts uit te doen. Is geld besparen plotseling belangrijker dan verkeersveiligheid?
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) kan nog niet vertellen wanneer deze maatregel precies ingaat, maar het idee is dat op bepaalde snelwegen tussen 21.00 en 05.00 uur het licht uit gaat. Op drukke knooppunten zal dat pas om 23.00 uur gebeuren.
Het is niet zo dat deze maatregel van toepassing zal zijn op alle snelwegen, want op ‘gevaarlijke’ plaatsen zal de verlichting wel blijven branden. Hoe men wil bepalen wat een gevaarlijke plaats is, dat weten we niet.
Het lijkt ons dus hoog tijd dat Rijkswaterstaat lekker reflecterend asfalt gaat neerleggen. Of monteer gewoon een paar extra schijnwerpers op onze auto. (via: nu.nl)
Arnoud zegt
Ik vind een onverlichte snelweg niet minder veilig dan een verlichte. Persoonlijk vind ik een onverlichte snelweg veel rustiger aan de ogen. Van mij mag overal het licht wel uit.
bigcar zegt
@Original_Arnoud: klopt, ben ik het met je eens. langs de a2 (amsterdam-utrecht) is het verre van nodig bijvoorbeeld, die koplampen hebben we niet voor niets!!
maar ik erger me er wel blauw aan dat op de echte gevaarlijke plaatsen (grensplaatsen) geen enkele lantaarnpaal te vinden is. rijdt is een keer naar duitsland, soms zou je wensen dat er rond de grens aan beide kanten actie wordt ondernomen.
klicko zegt
@Original_Arnoud: Tot dat je opeens in een flinke sneeuwbui komt, zoals ik pas. Dan ben je toch blij als er een paar lampjes branden lijkte me zo…
Maar verder, eensch!
leandro zegt
@klicko: die 10 dagen in Nederland dat het sneeuwt staan we toch stil dus ja
frederikf zegt
@Original_Arnoud: Ik was eigenlijk hetzelfde van mening tot ik onlangs bijna frontaal met 135 km/h op een auto dreigde in te rijden die overdwars op de snelweg stond omdat hij een ongeluk had gehad.. (voor de beeldvorming, 4 baans snelweg, links: spitsstrook, twee rijbanen, rechts: vluchtstrook) De auto stond op beide rijbanen en op de vluchtstrook stond ook een auto.
Het was intens donker, de verongelukte auto had geen (zichtbare) verlichting evenals de auto op de vluchtstrook, er reed een tegenligger (logischer wijs) op de andere kant van de snelweg wat mijn zicht extra beperkte..
Daar de auto beide rijbanen in bezet nam en er dus ook een auto op de vluchtstrook stond moest ik op het laatste moment van rechts 2 banen opschuiven naar links om de auto niet te raken.
Feit is; als ik een halve seconde later had gereageerd omdat ik even niet op had zitten letten of wat dan ook, was ik er frontaal op in gereden. Maar even in het midden laten wat het uiteindelijke gevolg daarvan was geweest..
Ik had niet gedronken en had mijn aandacht volledig op de weg maar ik kon écht niet zien dat er een auto op de snelweg stond.
Eerlijk is eerlijk, nog steeds ben ik van mening dat het niet het enige middel was geweest om het ongeluk tijdig op te merken. De bestuurder van de verongelukte auto had ook verantwoording om zijn ongeluk kenbaar te maken door een gevarendriehoek, veiligheidsvest of iets dergelijks..
Maar wanneer je de lampen boven de weg maar voor 50% aanzet bespaart dit ook en heb je een beter overzicht van wat er zich op de weg afspeelt.
Overigens heb ik ook een keer een hert in mijn auto gehad om hetzelfde gegeven..
dennisr zegt
LOL, alsof de overheid überhaupt denkt aan de verkeers veiligheid..
geld is allezzz
bigcar zegt
@dennisr: cash is king, vriend! harde feit ;)
mrB zegt
Inderdaad, doe maar uit want met groot licht kun je het ook prima volgen. Ik snap ook niet dat er geen bewegingssensoren oid aan die lichten hangen, nu branden ze ook als er minuten lang geen auto langs komt, terwijl het best mogelijk is alleen 1 a 2 km voor een auto licht te laten branden.
bigcar zegt
@mrB: dan mogen ze meteen ook wat doen aan de stoplichten: die lussen in de weg zijn er niet voor niks! kom je middernacht aanrijden in je eigen woonwijk waar je al jaren de weg blind kent, moet je alsnog je auto bijna stilzetten voor de stoplicht omdat het ding maar niet op groen wil. sta je bijna helemaal stil, springt ‘ie op groen. ra-ra hoe kan dat? ;)
sulobb zegt
@bigcar: en dan durft men ook ng te spreken over CO2-uitstoot, milieu…..
bigcar zegt
@sulobb: al helemaal auto’s weren uit de binnenstad omdat fijnstof normen worden overschreden ( *uche Utrecht *uche* )
sulobb zegt
@bigcar: …
maurits123 zegt
@mrB: over het algemeen worden nog steeds sox lampen gebruikt, deze moeten eerst een x-tijd opwarmen voordat ze voldoende licht geven. Word er led verlichting gebruikt kun je prima af met bewegingsmelders, of snachts overschakelen naar een lager voltage.
bungabungastig zegt
@mrB: wat je zegt is onmogelijk, het zijn hogedruk natriumlampen, als je die uitzet moeten ze eerst afkoelen voordat je ze weer aan kunt zetten (vraag maar aan een wietkweker).
maurits123 zegt
@bungabungastig:
+ tijdens het opwarmen verbruiken ze meer stroom. Dus daar gaat je besparing.
edje zegt
Alleen op knooppunten licht aan…. Verder lekker uit laten dat vind k Veeel fijner rijden.
Beter dn om de 10 meter een lamp wat kansloos is
vwally zegt
Van mij hoeven ze ook niet perse aan, ik zit juist gefocuster achter het stuur wanneer er geen lichten branden.
carlbenz zegt
Maar we moeten wel BPM en wegenbelasting blijven betalen of gaat dat ook “uit”?
sulobb zegt
@carlbenz: dat heb je nou heel goed gezegd!!…
Emile_Benz zegt
@carlbenz: bij gebrek aan een plusjesknop op de app: PLUSJE!!! +
ErikkNL zegt
@carlbenz: enkel in donkere stukken wegenbelasting vrij
sulobb zegt
Ze kunnen ook bv 1 op de 3 lichten uitzetten dat er bezuinigd wordt en zo kunnen bestuurders zien wat er iets verderop hun te wachten staat…
toyotafortuner zegt
Hm… Gaan we dan op den duur Indonesische toestanden krijgen?? Daar is op de snelwegen alleen tussen de 2 richtingen (heen terug) verlichting.. En na 6’en (wanneer het echt donker is) kan men elkaar nauwelijks zien!
thomcarspotter zegt
@toyotafortuner: Frankrijk is het ook zo erg…
sulobb zegt
@toyotafortuner: Indonesië? Kom op jjohh….
toyotafortuner zegt
@sulobb: ga daar maar eens na 6en in het pikkedonker proberen te rijden. Nauwlijks straatverlichting… Op de snelweg alleen de eerdergenoemde verlichting…
nibor zegt
@toyotafortuner: hebben jullie auto’s geen koplampen ofzo? In Frankrijk en Duitsland valt er ’s nachts prima te rijden hoor. Ik rijd ieder jaar ’s nachts naar Oostenrijk op een bijna verlichtingsloze snelweg en dat gaat prima. Gewoon net als de Duitsers doen, gevaarlijke plek? Dan verlichting aan.
driftkicker zegt
Ik kom vaak in Nederland maar ze hebben daar toch bijna nergens verlichting? In vergelijking met België althans. En hier waren de lichten na 2 u ’s nachts altijd al uit. En sinds een jaar of zo alleen met slecht weer aan.
Emile_Benz zegt
@driftkicker: alleen in de polder en wat meer naar de grens toe (en de A15) is weinig tot geen snelwegverlichting…
Emile_Benz zegt
@driftkicker: alleen in de polder en wat meer naar de grens toe (en de A15) is weinig tot geen snelwegverlichting…
On topic: lang leve de (bi-)xenonlampen en grootlicht.
Mpower zegt
@driftkicker: Volgens mij is er geen enkel land ter wereld meer verlicht dan Nederland! Dat zal ook wel te maken hebben met de grote hoeveelheid “kasten”. Maar als je richting het westen van Nederland rijdt (Utrecht noord-Holland zuid-Holland) is er bijna geen snelweg te vinden die niet verlicht is!
ErikkNL zegt
@Mpower: Volgens mij was België het best verlichte wegennet ter wereld.
koelkast zegt
Ik kan me er niet aan storen, goede beslissing. Met m’n bixenons heb ik sowieso niks te klagen qua lichtopbrengst.
Flamingo zegt
@koelkast: met grootlicht niet nee maar gewoon licht schijnt te veel omlaag, heb je er nog niks aan..
RiKe zegt
Reflecterend asfalt is niet nodig.
Doe het net als in Amerika, van die katten ogen op de weg zonder enige vorm van straat verlichting op de snelwegen, behalve bij knooppunten.
Veel rust voor de ogen, beter voor het milieu, en ook de dieren vinden het een stuk beter omdat er minder “lichtvervuiling” is.
MAAR, dan moeten al die MONGOLEN die hun lichten totaal verkeerd hebben afgesteld wel even van de weg getrokken worden om daar flink mishandeld te worden.
Ook mogen de auto fabrikanten wat aan hun verlichting gaan doen.
Leuk en aardig dat ze groter en feller licht op die wagens prakken (zoals bijv de VAG bakken of de Japanse trutten schudders), maar houden ze er ook rekening mee dat het andere automobilisten verblind, wat dus weer een totaal onveilige situatie veroorzaakt?
Emile_Benz zegt
@RiKe: laatste alinea is ook een kwestie van afstellen hoor.
Wat de kattenogen betreft: dat zijn ook kutdingen hoor. Als ze net nieuw zijn, zijn ze nog schoon en hartstikke fel (verblindend).
Emile_Benz zegt
@RiKe: kattenogen zijn ook behoorlijk verblindend hoor.
Laatste alinea is ook een kwestie van afstellen.
Simpson zegt
@Emile_Benz: klopt, maar dat doen de mensen niet. Of ze stellen hem af op de manier:
“goh, als ik hem helemaal omhoog draai, komt het licht ja veel verderder ja, tof man!”
W115 zegt
Leuk als jouw auto Tri-xenon met ingebouwde ledjes heeft maar in een 15+ jaar oude auto is er geen ruk aan.
Emile_Benz zegt
@W115: ach, grootlicht en mislampen (alleen voor) aan, et voila: net zoveel verlichting. ;)
berlinetta zegt
Dat ze daar niet eerder mee komen in het kader van milieubesparing. Voer ook eens een wet door waarin staat dat bedrijven en winkels hun lichten na sluitingstijd uit zetten en dat reclameborden snachts niet verlicht moeten zijn.
ErikkNL zegt
@berlinetta: Dat werkt juist tegen de begroting, want dan neemt de ondernemer minder stroom af dus minder Btw en moeten de lampen langs de weg nog langer uit
koelkast zegt
@RiKe
Daar hebben ze van die mooie gele brillen voor, bijvoorbeeld van Tag Heuer. Met de juiste uitrusting op weg gaan kan ook geen kwaad maar dat is natuurlijk weer een brug te ver voor het gierige pleurisvolk genaamd de Nederlanders (en nee ik ben geen Belg).
RiKe zegt
@koelkast: Ik snap niet helemaal waarom Ik een oplossing moet gaan zoeken omdat andere mensen het vertikken om hun lichten goed af te laten stellen, op een niveau dat het voor andere weggebruikers niet hinderlijk (al dan niet op een niveau dat het zo min mogelijk hindert) is.
baasbas zegt
http://drs.punt.nl/content/2010/04/dt-spelling-voor-dummies
koelkast zegt
@RiKe
Mijn xenon staat netjes op APK hoogte maar met enige regelmaat knippert iemand toch met z’n grootlicht. Als je last hebt van wisselende lichtsterktes of in het algemeen van de koplampen van tegenliggers in de duisternis is het – net zoals bij felle of laagstaande zon, en dus een zonnebril – aan jou om daar maatregelen voor te nemen. Ik hoor dan weer niemand over die figuren die met fijngeknepen oogjes achter de zonneklep schuilen en zodoende niet meer fatsoenlijk kunnen kijken wat er om hun heen gebeurt.
Ik word een beetje moedeloos van dat typisch Nederlandse gezanik; jouw probleem bij een ander neerleggen, verkeerd afgestelde lichten zijn een vast gegeven net als de zon. Deal with it (met de juiste middelen) zou ik zeggen ;-)
the-budel-guy zegt
@koelkast: dat komt omdat xenon nog relatief nieuw licht is. En mensen het nog niet gewend zijn waardoor ze er automatisch in gaan kijken.
Wij hebben nu een auto met full led koplampen. En daar zijn mensen ook nog niet aan gewend.
replicant zegt
Eindelijk.. Verschrikkelijk die lichtvervuiling. Zo onnodig. Ik vind het altijd heerlijk rijden in Duitsland zo zonder al dat licht..
ozzy40 zegt
@replicant: Mee eens.
MARS zegt
De tijd dat we waxinekaarsjes in de koplampen hadden is voorbij!
CedricH zegt
In België doet men dit al een paar jaar en hier zijn er ook niet meer ongevallen daardoor
Simpson zegt
Van het geld dat de campagne en de onderzoekscommissie kost kun je het licht ook wel een poosje aan laten staan.
Of een paar windmolentjes ophangen.
the-budel-guy zegt
@Simpson: of alles door LED vervangen!!
Simpson zegt
@the-budel-guy: precies. En omdat wij knappe koppen ze op zulke goeie ideeen brengen, sparen ze ook weer een 150,-/h consultant uit.
Maar nu weer aan het werk, anders stuurt mijn baas de minister een rekening.
Svda zegt
Willen ze bezuinigen?Ik weet nog wel ergens waar ze een miljoen of 11 op kunnen bezuinigen op een feestje van iemand……
JaxDryke zegt
Als je het licht uit doet, wat heb je dan nog aan die lantaarnpalen ?
Verkopen die handel !!
406_v6 zegt
Ik zeg DOEN !! (En verpats dat koper van de bekabeling ook maar gauw, levert ook weer wat cash op). Alleen gevaarlijke kruispunten en bochten mogen ze wat mij betreft -intelligent- verlichten.
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom bijv in bochten de lantarenpalen ALTIJD aan de buitenbocht staan??? Doe je ze in de binnen bocht heb je sowieso minder schade door platrijden en als je het uitkient per bocht ook minder lampen nodig….
davelepeef zegt
@406_v6: erm… Omdat 9/10x de binnenzijde bocht van de ene richting de buitenzijde bocht van de andere richting is??
ErikkNL zegt
@davelepeef: Hahaha nice
eMbe zegt
Doen ze de flitsers dan ook ff uit? Bespaart ons ook geld. Danku.
ropbp zegt
Het nadeel is dat die idioten die menen dat overdag de mistlampen al aanmoeten in het pikkedonker dus helemaal niets zien en daarom met groot licht op gaan rijden……. Kortom: alweer een maatregel van niets
mauszelf zegt
En terecht. Erg overdreven al die verlichting. Alleen op knooppunten aan is voldoende. Kijk naar Duitsland die hebben bijna nergens verlichting!
Sorcerer zegt
1 op de 2 of 2 op de 3 lampen uit zou ook al helpen, maar uiteraard zal het niet zo aangelegd zijn dat dat kan, gok ik…
Simpson zegt
Mij bekruipt toch het gevoel dat we vern**kt worden. Ik bedoel, qua kosten zal het niet meer zijn dan wat een hoge ambtenaar maandelijks als lunch declareert, voor het milieu zal het ietsje beter zijn, al weet ik niet of de hertjes het aankunnen weer in het donker te moeten copuleren.
Ik vind het allemaal een wat goedkoop aandoende “bezuinigingsmaatregel”. Eentje om het volk te laten zien dat je het meent.
ik bedoel: waarom bemoeit een regering zich hiermee? Het wegennet word beheerd door rijkswaterstaat, als je die gewoon kort op hun budget, verzinnen die zelf toch wel een goeie methode om te bezuinigen?
Het korten van onze vertegenwoordigers op hun salaris en wachtgeld, zet veel meer zoden aan de dijk, zowel bezuinigingstechnisch als voor het milieu.
wimbers zegt
prima, maar belangrijker is dan dat ze net als in duitsland de middenberm zodanig beplanten dat de koplampen van tegenliggers nooit in je ogen schijnen.
donker is prima, maar niet met tegenlicht..