De BMW M2 Competition had een probleem met de velgen, dat is nu verleden tijd.
Ken je die trend van de diamond cut velgen op moderne auto’s? Daarbij zou je de c kunnen vervangen voor een k. Maar aan zo’n banale vocabulaire ga ik me niet wagen. Feit is dat deze two-tone velgen je dagelijks om de oren vliegen. Je verlangt weer terug naar de tijd dat velgen gewoon zilver waren, toch? Ik in elk geval wel.
BMW M2 velgen
Ik kan moeilijk bij iedere auto met diamond cut velgen een briefje onder de ruitenwisser plaatsen met het vriendelijke verzoek naar de spuiter te gaan. Wat ik wel kan doen is het heft in eigen handen nemen. Want ook de velgen van de BMW M2 Competition zijn uitgerust met die wanstaltige two-tone ellende. Een aanslag op je netvlies.
Bij het bestellen van een nieuwe BMW M2 Competition in 2018 hadden kopers de keuze uit twee soorten velgen. De Style 437M, standaard geleverd op de M2, of de op de Competition geïntroduceerde Style 788M. Beide overigens in two-tone diamond cut ellende. Mijn exemplaar werd origineel geleverd op de 19 inch 788M’s.
Velgen in een andere kleur
Bij het kopen van mijn tweedehandsje in oktober vorig jaar wist ik al meteen: we gaan iets doen met die velgen. Want dit kan natuurlijk niet hè. Al snel kwam collega @martijngizmo met de suggestie om de originele velgen volledig in het zilver te laten spuiten of coaten. Het idee parkeerde ik tot het voorjaar van 2024, want vrij snel na het aankopen van de M2 liet ik wintersloffen monteren. Style 640M’s in het zilver, voor de volledigheid.
Zo gezegd, zo gedaan. Het voorjaar brak aan en het was tijd om te wisselen naar de zomerset. Maar niet voordat ik Michael van Premio de Groot de mooie opdracht gaf om voor eens en voor altijd afscheid te nemen van de originele two-tone kleur. Hup, weg ermee!
Nu kon ik voor de wouterkarssen behandeling gaan en de velgen goud laten spuiten. Want eerlijk is eerlijk, gouden velgen op een zwarte auto vind ik best tof. BMW leverde de M2 CS destijds ook af met gouden Style 763M’s en dat oogt puik. Maar, ik wilde het over een klassieke boeg gooien. Ik had namelijk een ander icoon in mijn hoofd: de BMW 1M.
BMW 1M vs M2 velgen
De BMW M2 F87 kun je zien als de spirituele opvolger van de 1M. De 1M komt nog uit het pre-diamond cut tijdperk. (al vindt @michaelras dat de diamond cut ellend begon met de Volkswagen Golf V GTI) Deze coupé was uitgerust met prachtige zilveren velgen. De Style 359M’s, bekend van de E92 M3. Een auto die ik ook in een grijs verleden heb gehad, overigens niet met die velgen maar dat wilde ik eigenlijk wel. U begrijpt, er zit voor mij een dosis sentiment in dit velgenavontuur.
De Style 788M lijkt een beetje op de 359M’s. Zeker in het zilver. Drie keer raden wat ik heb gedaan met de velgen van de M2 Competition. Ik heb lang na moeten denken welke kleur zilver het moest worden. Het ene zilver is het andere niet. Bovendien ging het spuiten van vier velgen 840 euri’s kosten. Het moet in één keer goed zijn.
Moonstone Silver
Het is uiteindelijk BMW Moonstone Silver geworden, kleurcode X04. Ik kwam de tint slechts op één forum tegen op het internet. Niet honderd procent origineel dus, maar je komt het niet vaak tegen op andere M2’s.
Daarnaast is Moonstone Silver een kleur die je kon krijgen op bijvoorbeeld de E92 M3, F10 M5 en F80/F82 M3/M4. Een kleur met een BMW M-tintje. Helemaal goed. Toen de velgen net waren gespoten kreeg ik van Premio de Groot een teaser op WhatsApp. Man, wat zag dat er gaaf uit. Vanaf dat moment kon ik niet wachten om de zomerset weer te monteren. Een afspraak voor het wisselen werd gemaakt.
Het moment dat de velgen onder de auto zaten was echt een wow-momentje. Opeens zag ik een moderne BMW 1M voor me. Misschien overdrijf ik het en denk je: tja, gewoon zilveren velgen? Maar ik ben hier echt verschrikkelijk blij mee. De zomerset zit er nu enkele maanden onder en nog steeds vind ik het fantastisch ogen als ik naar de M2 loop.
Voor:
Na:
Heel even overwoog ik ook spacers toe te passen om de M2 net wat breder te laten lijken. Op advies van Premio de Groot besloten het niet te doen. Ze hadden het zelf getest op een eigen demo M2 Competition in het verleden en het rijgedrag werd er niet beter op. Ik gebruik de M2 iedere dag en een wiel dat de kast kust bij het insturen en dergelijke heb ik geen zin in. Het is dezelfde reden waarom ik de BMW niet laat verlagen. Nu zijn drempels alles behalve een probleem, bij enkel de meest heftige schraapt de onderkant van de voorbumper.
En verder?
Auto’s in de Autoblog Garage zijn vatbaar voor modificaties. Daar is collega @willeme het allerbeste voorbeeld van. De M2 Competition vind ik -heel eerlijk gezegd- wel goed zo. Geen ECU tuning, geen inlaat, geen wrap, geen carbon opsmuk. Er zit een andere uitlaat op (Akrapovic) en de velgen zijn nu in mijn ogen perfection. Soms is het goed zo. Dat is het gevoel dat deze auto mij geeft.
Sluit ik deze update af met het volgende. Voor een ieder die een M2 Competition overweegt als occasion zeg ik DOEN. Dit is een verschrikkelijk lekkere coupé die onder alle omstandigheden prima dagelijks te rijden valt. Zelfs de kortere ritjes zorgen voor een grijns op je bakkes en de auto is modern genoeg zonder al te veel bemoeienissen te hebben die de écht moderne auto’s van nu hebben (snelheidswaarschuwing en andere meuk). Waarvan akte.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
SpiderIV zegt
Is het lelijke probleem van de M2 wel op te lossen? Het hele ding is niet ontworpen door een team dat goed in de wedstrijd zat.
Rijdt goed maar gewoon een lelijk ding.
HZW zegt
M2 : Achter raam partij te kort, koffer deksel te lang, en dat is het geval bij alle M2’s, verhoudingen kloppen gewoon niet.
bunnylebowski zegt
Ah ik ben gelukkig niet de enige die two tone op velgen of überhaupt een andere kleur dan zilver lelijk vind.
Is er heel mooi van opgeknapt! Mooie aanpassing. Dit type Y spaak velgen vind ik sowieso echt schitterend – maar beetje bevooroordeeld :-)
a_buis zegt
Dat is (2x) een mening SpiderIV en geen feit. En dat is dan weer wel een feit.
OT ik vind een kleine auto als M2 er niet zo uitzien met alle tupperware. Andere wielen maken het niet beter of slechter. Dit gezegd hebbende, wel veel plezier met je bommetje, die smile begrijp ik!
SpiderIV zegt
@a_buis Tuurlijk is dat een mening, alle zaken over wel of niet mooi zijn betreffen meningen. Dat 2 keer door haperingen in internet/site.
Johanneke zegt
Enorme verbetering. Ik moet de 1e niet zilveren velg die ik mooi vind nog tegenkomen. Mwoa zo’n matgoud kleurtje bij een impreza is wel leuk, maar alsnog vind ik zilver mooier.
kniesoor zegt
Deze zilverkleurige velgen staan inderdaad zó veel beter, een mensch wordt er bijna emotioneel van 🙂 In de oorspronkelijke kleur zien ze eruit alsof ze jaren niet zijn gewassen, of je in een verwaarloosd hok rijdt. Dus douze points voor deze ‘modificatie’ 👌
RubenPriest zegt
Dat gevoel inderdaad!
DeWitteCondor zegt
Nou nou, dat valt toch ook wel mee? Het is ook weer geen Aztek …
Poulusma zegt
‘Bovendien ging het spuiten van vier velgen 840 euri’s kosten. Het moet in één keer goed zijn.’ Waarom heb je de velgen niet laten poedercoaten?
@SpiderIV
Persoonlijk vind ik deze M2 er stukken beter uit zien dan de huidige! En ook wel een een mooie auto om te zien.
Nu moet ik wel zeggen dat die 1M velgen er op de foto niet helemaal goed uitkomen maar neem aan dat dat IRL een stuk beter is.
RubenPriest zegt
Vind het resultaat van spuiten vaak mooier dan poedercoaten
Poulusma zegt
Ah op die fiets, puur esthetisch dus.
Anyways, veel plezier van je nieuwe wielen 😉
RubenPriest zegt
Dank!
vopo zegt
Ziet er inderdaad veel mooier uit zo.
camber24 zegt
Heb je die Maser niet meer? En heeft Jaap die E46 ook niet meer? Nieuwe auto Willem staat ook niet in het overzichtje.
RubenPriest zegt
Verkocht. Google even op Maserati Autoblog dossier, je hebt wat gemist :)
camber24 zegt
Will do! Idd gemist dan…
camber24 zegt
Will do! Idd gemist dan…
camber24 zegt
Will do! Idd gemist dan…
Robert zegt
Bicolor diamond cut velgen is echt een modegril waarvan ik hoop dat deze spoedig weer voorbij is gewaaid. Net als volledig zwarte velgen trouwens. Bij mij om de hoek staat een BMW 740i (F01) die dankzij een swap van zilveren naar zwarte velgen in één keer van stijlvol naar pooierbak is getransformeerd. Afschuwelijk.
mark997gt3 zegt
Het hangt ook van de kleur af. Op de HK silber M2 comp staan de originele velgen eigenlijk heel goed.
harrie zegt
Ben ook geen diamond-cut fan, maar vind deze een beetje oubollig eigenlijk…
RubenPriest zegt
Nu ben ik wel benieuwd naar jouw smaak;) !
MartijnGizmo zegt
Staat echt superdik, blij dat ik een voorzetje kon geven voor dit chique geheel!
RubenPriest zegt
Ik weet nog goed hoe het begon.. 😁
3246cm252kw zegt
Die wielen waren het enige echt mooie aan de auto 😅
vetnek zegt
Mooie bak hoor! Twijfel zelf nog over de OG of Comp.
Vond de standaard velgen persoonlijk juist wel nice, haha!
RubenPriest zegt
Met beiden even rijden want de verschillen zijn groot. Daarna de keuze maken welke het beste bij je past! Overigens maakt een M2C met een andere uitlaat een enorm verschil: stock met partikelfilter is het een zeer stille auto in vergelijking met een OG M2.
Jurgen zegt
In mijn ogen is er een lelijker probleem, ik hou absoluut niet van zwarte auto’s, alle lijnen en schaduwen vallen compleet weg.
In combinatie met de zwarte lak snap ik de zilveren velgen wel, maar op mijn auto (donnington grey) vind ik de 2tone velgen echt mooi, maar dat is natuurlijk ook maar een mening hè
JelmerS zegt
Deze kleur geeft op de foto al een effect van maat +1″ en spacer. Persoonlijk vind ik de style 640 beetje ondergewaardeerd en best wel mooi.
basman147 zegt
Ziet er veel beter uit. Nu nog aluminium raamlijsten? Komt de DLO mooier uit…
jessepinkman zegt
Toch kan ik je een mooie tune van harte aanbevelen. Ik had een standaard M4 uit 2014, die ik via een bekende Amerikaanse tuner (op afstand) had laten voorzien van ‘GTS-software’. Niet alleen op de motor, maar ook op de transmissie, sper, stuur en onderstel. Ging van 430 naar 500pk (en 600nm). De auto reed daarna echt veel beter, niet alleen sneller maar ook veel strakker en uitdagender (wat ik erg kan waarderen). En ook veel minder last van de bekende schokken van de DCT. Was overigens mijn semi-dagelijkse auto. €800 maar elke cent dubbel en dwars waard. Standaard was het totaalpakket (achteraf gezien) toch net niet helemaal af.
RubenPriest zegt
De DCT-schokken waren vooral een ding op de M3/M4 van voor de facelift. Op de M2 Competition is het, in elk geval in de exemplaren waar ik in heb gereden incl de mijne, nooit een issue geweest. Wegrijden vanuit stilstand gaat net zo soepel als bijvoorbeeld een DSG of PDK.
Meer vermogen is wat ik juist niet wil voor de M2C. De M3/M4 is met een langere wielbasis wat minder speels om te rijden en kan dus makkelijker meer vermogen kwijt. Met een M5 of M8 kun je dezelfde formule toepassen en is 700 pk weer heel makkelijk te rijden, zeker door M xDrive.
De M2C heeft vaker wel dan niet dat het TC-lampje gaat knipperen bij volgas. Zeker bij koud asfalt als de zon niet schijnt. Je kunt eenvoudig de kont laten uitbreken door licht lomp van een rotonde te komen. Met een tune naar 500 pk/600 Nm in zo’n compacte auto gaat dat er niet beter op worden. Hij is nu juist heel voorspelbaar en lekker te doseren.
Ik vind hem redelijk makkelijk snelheid maken met de stock 411 pk en op de autobahn de begrensde top van 280 km/u aantikken vergt ook geen vliegveld aan ruimte. Dus ik hou hem lekker zoals het is! Maar bedankt voor je reactie, in het geval van een M3/M4 had ik vermoedelijk hetzelfde gedaan als wat jij beschrijft.
kniesoor zegt
Ik heb ook een vroege M4 coupé, enigszins verbaasd over ‘schokken van de DCT’. Kan me niet herinneren daar ooit last van te hebben gehad. Is dit iets wat elke M3/M4 van die generatie zou moeten hebben of dit iets wat sommige wél en andere niet hebben ?
@RubenPriest : ben het eens met je 3e paragraaf. Ook bij mijn M4 gaat het TC lampje vrij snel branden, zeker als temperatuur van banden en wegdek niet zo goed zijn. En om de oto in dat soort omstandigheden een stapje opzij te laten zetten op een rotonde/in een bochtje kost inderdaad minder moeite dan gewenst. Afijn, first world problems, maar ook ik heb daarom geen behoefte aan meer vermogen of koppel.
rob5nismo zegt
Ik heb donkere kleur op velgen nooit mooi gevonden puur en alleen om het feit dat je dan het ontwerp van de velg niet ziet.
Zodra het schemert zie je alleen maar een zwarte schijf
ponnie zegt
Nu ben ik ook een grote diamond cut hater, maar op sommige wielen zoals ook die van jou vind ik het wel meevallen omdat er ook nog wat diepte in de velg zit.
Diamond cut en een beetje goeie concave of diamond cut met een goeie gepolijste lip kan mooi zijn.
Nu is het zilver wel een verbetering en props dat je voor spuiten bent gegaan in plaats van poedercoaten.
RubenPriest zegt
Bedankt!🙏
Dutchdriftking zegt
Heel tof. Nu nog chromen raamlijsten.
RubenPriest zegt
Hij blijft het proberen 😜
seatleon zegt
Hier heb ik toch wel gemengde gevoelens bij. Ik vind diamond cut namelijk best mooi. Onder mijn eigen auto zitten ze ook en ik vind ze mooier dan de grijze alternatieven. Daarnaast zou ik zelf niet snel de originele wielen laten overspuiten. Maar!!! Ik vind het resultaat wel heel erg geslaagd. De auto kan het heel goed hebben en misschien wel mooier dan het origineel.
jcjc zegt
Heel fijn dat je dit gedaan hebt, de wereld is oprecht iets mooier geworden! Ik heb dezelfde gevoelens jegens meerkleuren velgen. Ben nog steeds gek op m’n style 32 setje op de e46:)
Aon zegt
Je moet niet te lang kijken naar een m2 anders krijg je star/
JanJansen zegt
Ik ken eigenlijk geen auto die beter rijdt na het monteren van spacers.
Je hoeft niet veel van suspension geometrie te weten om dit te snappen.
Zijn die dingen eigenlijk legaal? Hoop dat het een APK afkeurpunt is.
HZW zegt
Zilveren velgen op een zwarte auto is niet mijn ding, als verder alles zwart is.
Dan zien de donkere velgen er 10x better uit.
cossiekiller zegt
Heel mooie upgrade ;-)