BMW en motorsport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, al is het alleen al vanwege de gelijknamige divisie die verantwoordelijk is voor de allerlekkerste BMW’s. Op de Historic Grand Prix in Zandvoort pakte het merk dan ook groots uit.
BMW is vooral bekend van de rijke toerwagenhistorie, maar de mannen uit München hebben zich ook aan het strijdtoneel op Le Mans gewaagd. Met succes, want de BMW V12 LMR won de fameuze 24 Uren in 1999 met het rijderstrio Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini, and Yannick Dalmas achter het stuur.
Deze auto heeft BMW meegenomen naar het circuit van Zandvoort voor een paar demo-ronden tijdens de Historic Grand Prix die dit weekend gehouden wordt. De onversneden sound van een atmosferische 6.0 liter twaalfcilinder (voor de kenners: motorcode S70) klonk door de duinen toen voormalig fabriekscoureur Steve Soper, die destijds ook zo’n LMR reed, hem uitliet.
Meer lekkers
BMW had nog meer lekkers meegebracht uit zijn museum in München mee. Natuurlijk een M3 E30 zoals die jarenlang furore maakte in het DTM oude stijl. Marc Surer trakteerde het publiek op het karakteristieke aanzuiggeluid van de viercilinder. Surer was destijds teamchef van de M3 crew en dus baas van Johnny Cecotto wiens auto hij nu reed: ‘Erg leuk om nu eens zelf in de auto te rijden’, zei Surer na afloop van de demo.
Niet uit het museum, maar uit het privé-bezit van BMW’s hoofdontwerper Adrian van Hooydonk kwamen een 2002 tii en een 1800 tisa. Van Hooydonk reed zelf zijn tisa, en liet het stuur van tii aan Harm Lagaay, de befaamde Nederlandse Porsche-ontwerper die – maar dat is bijna iedereen vergeten – ook nog drieenhalf jaar voor BMW heeft gewerkt en onder andere de Z1 tekende. In die jaren tekende hij onder meer de Z1 met zijn karakteristieke in de carrosserie wegzakkende deuren.
Hoogtoerig atmosferisch
De meest recente geschiedenis die de Beiers op de baan brachten, was de BMW M3 GT2 van de E92 generatie, dus nog met de hoogtoerige atmosferische V8. Deze nam in 2010 en 2011 deel aan de 24 Uren van Le Mans. In 2010 was een van de twee auto’s voorzien van een bijzondere livery van de hand van Jeff Koons. Deze auto was een art car in de traditie die BMW begon in de jaren zeventig. De Koons-M3 is voorlopig de laatste van de art cars en BMW hult zich als altijd in stilzwijgen over of en wanneer er een volgende komt.
De M3 E92 is vooralsnog de laatste racewagen die BMW traditioneel baseerde op een compacte straat-toerwagen, want zijn opvolger, de Z4 is een echte sportwagen en diens opvolger, de M6 die voor volgend jaar op de planning staat, is een hele dikke coupé.
De M3 E92 past in de bloedlijn vanaf de E30 via de E36 en de E46, zoals BMW ze toonde op klassiekerbeurs Techno Classica begin dit jaar.
Brabham-BMW
Wel aanwezig op Zandvoort, maar helaas niet in actie op de baan, was de Brabham-BMW BT-52 Formule 1 auto uit 1983. Twee jaar geleden liet BMW hem wel vuur spuwen op de Nürburgring, toen hij na een uitgebreide restauratie door BMW’s eigen, inmiddels gepensioneerde technici was gerestaureerd.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!
Dutchdriftking zegt
Wat is die 6 serie toch een plaatje!
addiction4cars zegt
Ik mis de M1 ;-)
maarten1972 zegt
@addiction4cars: Ja, dat wisten Robert en ik. We hebben vorig jaar al over de M1 op de Historic Grand Prix Zandvoort geschreven. Toen knalde hij er lekker op los: http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-m1-en-de-porsche-935-knallen-op-historic-grand-prix-69681
stephane8200 zegt
Zag er mooi uit. Ben er nu nog. Indrukwekkend spul van BMW.
undifined1 zegt
Die 6 serie liep lang niet goed. Klonk alsof ie op 5 cilinders liep. De M1 liep veel mooier
rrvliet zegt
De M1 Proxar wordt vergeten? Heh mn held camera volgeschoten met fotos van die wagen, wat wen plaatje. En het geluid van alle andere bmws viel weg als die Procar langs kwam. Klonk zelfs beter dan de V12. Wat een wagen, fantastisch.
volvoturbo zegt
@rrvliet: Procar bedoel je waarschijnlijk. Was ook 1 van mijn favorieten gisteren.
maarten1972 zegt
@rrvliet: Ja, dat wisten Robert en ik. We hebben vorig jaar al over de M1 op de Historic Grand Prix Zandvoort geschreven. Toen knalde hij er lekker op los: http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-m1-en-de-porsche-935-knallen-op-historic-grand-prix-69681
desjonnies zegt
Och eigenlijk was ALLES leuk, zou niet kunnen of beter nog willen kiezen.
De kers op de taart waren de oude F1 wagens waar, misschien wel geheel in STIJL en zoals het vroegâh was en vroegâh hoorde; de Ligier die in de eerste rondes het veld aanvoerde, soort van eerbetoon aan de verleden week overleden Guy Ligier; moest er gelijk aan denken !
En neen geen traantje bij wegpinken, de man is nota bene 85 jaar geworden !
henkhupelschoten zegt
Was vandaag bij bmw, moest zeggen dat er een goed geluidje uit komt toen ik in die classic stand was. Overigens stond de nieuwe 7 er ook, heb er in gezeten maar ik stap liever in m’n merc
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: op basis waarvan? Serieuze vraag, geen fanboy bash ;-). Niets ten nadele van een Mercedes, maar de nieuwe 7-serie is wel erg indrukwekkend, vind ik. De vorige had ik niet zo veel mee, maar van wat ik er van gezien heb: knappe auto!