Want het zijn heus niet alleen Alfa’s waarbij het kenteken niet in het midden gemonteerd kan worden.
De Codatronca Monza van het Italiaanse Spada gaf op Top Marques acte de présence. Dit rijdende exemplaar zijn we vaker tegengekomen en ook nu begaf hij zich weer buiten de beursvloer. En dat betekende: hij moest voorzien zijn van een kentekenplaat. Ook aan de voorkant. En wat als de voorzijde helemaal geen plaats biedt voor een lilleke metalen plaat met letters en cijfers? Dan heb je pech, beste supercar-eigenaar.
Er zijn gelukkig alternatieven. De ene net iets illegaler dan de andere, maar je komt er vaak wel mee weg. Zo gaven we al eens een tutorial Hoe kenteken ik mijn Maserati GranTurismo, en bleek dat een sticker doorgaans de meest esthetische oplossing is, na het compleet weglaten van je kenteken natuurlijk.
Het gepruts met een plaat en foeilelijk tape zoals op deze Spada Codatronca Monza is gelukkig maar een tijdelijke oplossing. Want met die 700 pk sterke 7.0-liter V8 in het midden, gevoed door twee C38 Rotrex-superchargers, hebben we zo’n donkerbruin vermoeden dat dit bij een volle du polle niet lang blijft zitten. Bekijk de foto’s van de exoot op Autojunk.nl
Wat is volgens jullie i dit geval de beste kentekenplaatoplossing? Ik ga voor een hoogst illegaal stickertje in het midden, gelijk deze Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale.
rotarypowah zegt
Hangend aan de bovenkant van de plek waar ‘ie nu zit. Met zo’n wegklap systeempje erachter.
civicfk3 zegt
@rotarypowah:
Helaas is een opklapsysteempje wel 2x zo illegaal dan wanneer je met een stikkerkenteken rond rijd.
ej20g zegt
@civicfk3: het lijkt me sterk dat ze moeilijk gaan doen als je het kenteken gewoon opgeklapt laat tijdens het rijden en het alleen inklapt tijdens meetings. Daarnaast, als je het kenteken tijdens het rijden en parkeren opgeklapt hebt komt er toch niemand achter. Dat is ook mijn plan, op meetings wil ik dat foeilelijke (hopelijk 18.2) kenteken niet zien.
jvdl1990 zegt
Achter de voorruit van je auto (hoewel ik niet weet niet of dat wettelijk mag).
motoragent zegt
@jvdl1990: Kentekenplaat achter de voorruit doe je maar bij je honda civic, dat is wel héél pauper…
Carreza zegt
@motoragent: achter de voorruit is geen plaats meer, ze leggen hun stuur daar al…
jolig zegt
De beste oplossing is dat de ontwerper gewoon z’n werk doet en de kentekenplaathouder gewoon toevoegt aan z’n lijst met voorwaarden.
Jochempie zegt
@jolig: De pest is juist dat de helft van de wereld een nummerplaat aan de voorzijde verplicht stelt, en de andere helft niet. Dan rijd je in bijv. de USA met een ongebruikte nummerplaatplek aan de voorkant. En het lukt niet altijd om dat te integreren met de rest van de vormgeving.
gregorius zegt
@Jochempie: Dat zal een goede van een slechte ontwerpen kunnen onderscheiden.
Het beste is als ze het met 2 soorten bumpers kunnen oplossen; of een goed zitten opzet stukje.
Hier in Zwitserland heb je kleine nummerborden aan de voorkant. Sommige merken hebben speciale voorbumpers of opzet stukjes: bij mijn Audi A6 heb ik een goed aansluitend stuk bumper dat om mijn kleine kentekenplaatje heen zit; ziet er mooi geintegreerd uit. Er zijn ook veel merken die het kenteken sws boven op de bumper monteren, waardoor het niet uitmaakt hoe groot t is, en het er nog aardig uitziet ook.
Jochempie zegt
@gregorius: Ja goed punt, als je twee bumperuitvoeringen kan ontwerpen die in de basis niet te veel van elkaar afwijken, heb je een mooie oplossing denk ik.
mashell zegt
@jolig: Amen, maar we zullen dit in het italiaans moeten vertalen en het briefje samen met een paardenkop bij de baas van de design afdeling van Ferrari in bed moeten leggen voordat de boodschap aankomt.
potver7 zegt
@mashell: Die kentekenplaathouder moet gewoon worden toegevoegd aan de eisen om Europese typegoedkeuring te krijgen. Moet je opletten, dan kunnen ze het ineens wel hoor!
mercedesbenzzzz zegt
Gwn alleen aan de achterkant net als bij scooters
nickmercedes zegt
@mercedesbenzzzz:
En motoren, die rijden namelijk ook op de snelweg e.d. waar je nog wel van voren geflits oid kan worden…
jrk68 zegt
Dat kleine monegaskse plaatje past best in het midden. Hoekstaaltje van een paar kwartjes bij de Gamma en klaar is Klara.
jack_abarth zegt
@jrk68:
Inderdaad, en dan gewoon vastkoppelen aan dat sleepoog.
rufctr01 zegt
Als ik zulke auto’s kan betalen dan neem ik de boetes wel voor lief;-)
motoragent zegt
@rufctr01: Boete? Als meneer agent het niets vind wordt je kentekenbewijs gewoon ingevorderd ;)
w0o0dy zegt
Een beetje player laat het gewoon keurig spuiten incl clearcoat.
potver7 zegt
@w0o0dy: Dat is ongeveer net zo illegaal als geen kenteken. Dus als je toch aan het ‘playen’ bent kun je je een hoop geld besparen.
Hupke zegt
Laat dat kenteken gewoon weg vanvoor en neem dat risico.
Hupke zegt
Ik bedoel, als de wagen zo zeldzaam is is het niet dat ze je niet zouden vinden moesten ze willen, moeten ze ook maar niet belachelijk gaan doen vind ik.
mashell zegt
@Hupke: dat ligt eraan. Het kan zijn dat een idioot met deze auto schade rijdt aan een andere geparkeerde auto. Als de getuige bijvoorbeeld een niet autofanaat dame is dan kan de aanwijzing aan de politie “rare rode auto” nogal veel verschil uitmaken in de opsporing met aanwijzing “kenteken WQ30”.
Hupke zegt
@mashell:
Dan zit er nog altijd vanachter een volwaardig kenteken op.
toyotafortuner zegt
Kunnen we geen zwitsere toestanden invoeren? Voor kleine platen en achter normale platen.. En inderdaad, de ontwerpmensen moeten gewoon rekening houden met de kentekenplaten in hun ontwerpen.
gregorius zegt
@toyotafortuner: Ja, ben ik voor. Maar ik heb het ook al.
Maar laten we lekker blijven dromen, gaat toch nooit gebeuren!
Het iig al een stap dat men zoveel jaar geleden de platen voor motorfietsen hebben laten verkleinen!
mashell zegt
@toyotafortuner: Een groot Dominant land in het midden van Europa waar ze de D vaak met een hoofdletter schrijven flitst van voren bij snelheidsovertredingen, zij hebben grote invloed in Europa dus een kleinere kentekenplaat voorop is gewoon niet haalbaar. Maar een mooie blauwe standaard formaat Europese kentekenplaat met gele letters misschien heel ooit wel.
E34M5Touring zegt
Plak em op je voorhoofd.
Carreza zegt
@E34M5Touring: bij velen staat daar al een “L”.
E34M5Touring zegt
@Carreza: Plak je die op je achterhoofd. Weten je achterliggers ook genoeg :)
dakarbemo zegt
Ik snap het nut niet van een plaat aan de voorkant… aangezien een motorfiets, bromfiets etc dat ook niet hoeft. Heeft iemand hier een logische verklaring voor?
Hubert zegt
@dakarbemo:
Nu sta je met kenteken en je kop op één foto bij een overtreding (in Duitsland wordt daarom van voren geflitst)
Ontkennen dat je niet zelf gereden hebt is er niet meer bij.
Laue zegt
Zuignapjes. Werkt perfect.
potver7 zegt
@Laue: … tot 50km/u wel. Daarna werkt het op een andere manier ;)
midasracer zegt
Dit is een door de politiek volkomen genegeerd probleem. Aerodynamisch gezien wil je geen kentekenplaat aan de voorkant. Het debiele is dat je in Nederland alleen kleine USA platen mag als op de ACHTERKANT geen plek is voor een gewone plaat. Over bureaucratie gesproken. Uiteraard zou de wetgeving moeten worden aangepast. Tijd dat bepaalde fabrikanten gaan lobbyen in Brussel om dat voor elkaar te krijgen.
ej20g zegt
@midasracer: de precieze regels voor de 18.2 (“Amerikaanse”) kentekenplaten zijn:
– de uitsparing achter moet te smal zijn voor de gewone brede 27.1 plaat (52 cm breed x 11 cm hoog)
– de bovenkant van de uitsparing ligt lager bij de grond dan 52 cm, waardoor de onderkant van de “vierkante” 27.2 plaat (34 cm breed x 21 cm hoog) maar 31 cm van de grond af hangt, wat te laag is.
– de onderkant van de uitsparing in de bumper dicht is en de uitsparing zelf te smal is voor de brede 27.1 plaat, waardoor ook de “vierkante” 27.2 plaat niet past.
Dat zijn de voorwaarden waaraan de auto moet voldoen. Voldoet de auto alléén aan de eerste voorwaarde, krijg je alsnog de “vierkante” 27.2 kentekenplaat. Voldoet je auto alléén aan voorwaarde 2, dan krijg je de gewone brede 27.1 kentekenplaat, omdat die hoog genoeg van de grond af hangt en de uitsparing breed genoeg is. Voldoet je auto alléén aan voorwaarde 3, dan krijg je sowieso het kleine 28.2 (“Amerikaanse”) kenteken omdat zowel de normale als “vierkante” kentekenplaten niet passen. Voor mijn eigen auto laat ik de achterbumper aanpassen zodat de auto aan all drie de voorwaarden voldoet omdat ik gewoon écht niet met een grote plaat voorop wil rijden en het risico van een illegale 18.2 plaat voorop te groot vind.
midasracer zegt
@ej20g: Dat is dus de wereld op zijn kop. Achterop kan ik wel een gewone plaat, maar voorop heb ik echt geen ruimte. Dus ik heb een klein model sticker geplakt en voor de APK plak ik de kentekenplaat er overheen. Maar dan steekt ie aan de zijkant wel uit! Maar ja als je een zeikagent tegenkomt ben ik een boete armer. Maar dan ben ik in staat om het voor te laten komen om deze bureaucratie te stoppen.
bertuss zegt
Daarom zijn alle Alfa’s tegenwoordig ook vanaf het begin verprutst … snap niet dat ontwerpers daar geen rekening mee houden. Gewoon dom.
5cilinders zegt
Ik zou zeggen lekker laag zodat je bij drempels hoort wanneer je kenteken schuurt zodat nog wat kan remmen om je carbon te sparen en natuurlijk gewoon als bescherming
BRT zegt
Gewoon met wat ruitenkit op die neus plakken. Veel lelijker wordt het toch niet.
MetalLaires zegt
Autos worden steeds groter maar er is steeds minder ruimte voor kentekenplaten, hmmmm.
Vanwege voetgangers is de voorkant van elke auto onderhand al 2meter hoog, maar nog steeds geen ruimte voor platen.
Overdreven grote luchtinlaten, koplampen, dagrijverlichting en grille, maar ook hier geen ruimte voor platen.
Zoals Jolig hierboven al vertelde: Misschien moeten de designers wat anders doen.