Zet nu zelf je eigen file-ontwijker in elkaar.
Sinds General Motors met het idee van een commerciële Humvee aan de slag ging, en de wereld opzadelde met gedrochten als de H2 en de H3, is het imago van de Amerikaanse alleskunner behoorlijk aan inflatie onderhevig. Maar het Hummer-avontuur van GM werd een paar jaar terug opgedoekt en de oorspronkelijke producent van de Humvee, het Amerikaanse AM General, ziet nu de kans schoon om consumenten te bedienen met een brute kitcar.
AM General voorziet fanatieke sleutelaars met een voorliefde voor terreinbolides van de C-Series kit. Een Humvee die je geleverd krijgt in een houten krat, inclusief chassis om al het -vooraf ingekleurde- aluminium plaatwerk en de onafhankelijke wielophanging tegenaan te schroeven. Wat je er niet bijkrijgt zijn deuren en een dak van metaal, daarvoor heeft AM General stukjes canvas bedacht. Ook ontbreekt enige vorm van een aandrijfbron. Je zult dus zelf een flinke (diesel) V8 voor de Humvee moeten regelen. Lastig. Het spreekt uiteraard voor zich dat er ook geen wapentuig bij geleverd wordt. Zelf je eigen leger beginnen met een vloot kitcars zit er dus niet zo snel in.
Dit zegt de toko uit Mishawaka, Indiana er zelf over:
The C-Series kit is capable of a 2-ton payload and more than 10,000 pounds of towing capacity captured in the size of a pick-up truck. It also offers a 4-wheel independent suspension, geared hubs and torque biasing differentials in the base model kit. A majority of the kit’s intricate sub-assemblies are provided complete, saving the purchaser most of the labor intensive assembly normally associated with a kit building project. The sub-assemblies are manufactured in Mishawaka by the ISO registered, award-winning AM General factory workforce.
Het interieur is basic, maar tegelijkertijd voorzien van een veelvoud aan klokken en meters van een soort plastic dat je in een Corsa uit ’93 verwacht. Het geheel wordt omringd door een camouflagetrim, wat misschien toch een beetje dat legergevoel geeft. Deze non-militaire Humvee begint bij $59.995 voor de basisversie. Opties als een Central Tire Inflation System of een verwarmde voorruit doen nog eens een paar duizend dollar bovenop de prijs. Er is al een aparte site voor de kitcar in het leven geroepen: genuinehumveekit.com.
Hoewel we niet verwachten zelfbouw-Humvee’s in Nederland tegen te komen, is toch het mooi om te zien dat particulieren nu zelf deze legerlegende kunnen bezitten, en niet louter zijn aangewezen op de H1. Misschien iets voor jou, Emile?
Esprit_de_Flandre zegt
Zou je ook het chassis alleen kunnen kopen? Om een eigen ontwerpje op te zetten…
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Rustig het hele pakket laten leveren – en de plaatdelen ongebruikt verkopen. In ‘sloop’ leveren auto’s vlot meer op dan als geheel.
E34M5Touring zegt
Bij Cummins een mooie diesel op de kop tikken met wat meer vermogen dan de originele H1. Dan is hij wel af voor mij. Lijkt me supergaaf om erbij te hebben. Hier in NL niet echt praktisch maar in de US wel geinig.
roberto zegt
@E34M5Touring: Ik zeg Q7 V12 TDI!!
E34M5Touring zegt
@roberto: Dat is maar 1000Nm man :-) Een Cummins doet makkelijk 1300Nm met een 6 pitter.
straatpiraat zegt
@E34M5Touring: En 12000cc
E34M5Touring zegt
@straatpiraat: Nee hoor, een Dodge 3500HD met Diesel pompt rond de 1300nm met ik meen 5,7l.
straatpiraat zegt
@E34M5Touring: Indrukwekkend.
the-budel-guy zegt
@E34M5Touring: haal die puntenslijper met 1300Nm maar weer weg en stop er de Caterpillar C18 18 liter, 6 cilinder in lijn in met 3260 Nm
straatpiraat zegt
@the-budel-guy: Nah, VAG product..
406_v6 zegt
@straatpiraat: VAG product?? CAT?? Dacht het niet. CAT is onafhankelijk, enige link met VAG is PON, die in NL en scandinavië CAT MOGEN verkopen.
straatpiraat zegt
@406_v6: Ehh is waar ook, mijn excuus. Maar dan nog, er is een link, dus het staat me niet aan.. (sarcasme)
406_v6 zegt
@the-budel-guy: Maar dan toch maar de Volvo D16G (uit de FH16)… 750 PK en 3550 Nm waarvan 90% binnen 2 sec beschikbaar is.
solmatje zegt
@roberto: Goed plan.. daar kun je iig een vliegtuig mee trekken..
StijnB zegt
Mooie kleurenstaaltjes!
stanny zegt
@StijnB: Dit om eens lekker origineel te zijn :p
ferrari94tr zegt
4 kopen en dan zwart spuiten. Vervolgens schaf je een landingsvaartuig aan en die spuit je ook zwart. Daarna bel je wat vriendjes en die trekken allemaal SWAT kleren aan. Zelf trek je een Abu Dhabi Jurk aan + Khadaffipruik. Dan ga je met landingsvaartuig en (nep)Humvee’s in het hoogseizoen op het strand van Scheveningen landen…. Voor extra effect kunnen er ook zwarte helicopters gebruikt worden.
stanny zegt
Een elektro motor inbouwen. Toch genoeg plaats voor batterijen van 4 tesla’s.
Simpson zegt
@stanny: succes in de branding :)
moveyourmind zegt
@ferrari94tr: Nice! En dan optrekken naar het Binnenhof om het nieuwe kabinet af te zetten.
Emile_Benz zegt
@ferrari94tr: goed plan, maar laat die jurken maar weg. Gewoon autoblog guerilla…
Simpson zegt
“10,000 pounds of towing capacity” toch knap, zonder enige vorm van aandrijving
CBR600rr zegt
@Simpson: succes met het trekken van 5000kg in een 2CV: zal totaal niet kromtrekken;)
bsxc2 zegt
Als er iets niet goed is, moet ik hem dan weer uit elkaar halen? Hoe zit dat met de garantie?
406_v6 zegt
@bsxc2: Waarschijnlijk net zoals je bij de Ikea moet doen met je Billy of Björn….
nsmeijer zegt
@bsxc2: er zit levenslange garantie op alle onderdelen zolang je er niet zelf aan sleutelt :)
Ruben00 zegt
Daar hoort natuurlijk een dikke 900cc 2-cilinder fiat Multi-air in!
Rémon zegt
Een origenele H1 die had volgens mij rond de 350nm koppel dus gewoon een 4.2td uit een Landcruiser 100 erin is voldoende en is ook een trekblok
Frankypanky zegt
Hummer H1 als kitcar…Now only in the USA. Soon available in the UK…LOL!
jort zegt
Dus het betekend ook dat die lichter is… Dus dat je dan ook minder benzine gebruikt ?