Wat willen ze daar nou toch in Brussel en Straatsburg. Eerst de verbrandingsmotor verbieden en vervolgens ook een uitstootnorm instellen voor elektrische auto’s…
De EU. Wat zouden we toch moeten zonder dat alwetende orgaan in Brussel en Straatsburg? Het ene plan (een maximaal wattage voor stofzuigers) is nog onzinniger dan het andere (kappers mogen niet meer op hakken lopen) en het houdt hier niet mee op.
Zo hebben Franske Timmermans en de zijnen besloten dat er ook een uitstootnorm moet komen voor elektrische auto’s, schrijft het AD. Je weet wel, dat zijn die voertuigen die zich voortbewegen op elektriciteit en van zichzelf al niet zoveel op hebben met uitstoot.
Nou, niet volgens de EU…
Uitstootnorm voor elektrische auto’s
Onze vrienden van de Europees Commisie hebben namelijk nog een slak gevonden om zout op te leggen. Want al heeft een EV geen uitlaat waar vieze luchtjes uitkomen, dat wil niet zeggen dat het geen vervuilende monsters zijn. Er komt namelijk nog altijd genoeg viezigheid van die auto’s af.
We hadden het er laatst al over; het gaat hier om fijnstof en microplastics. Want al verbrandt de gemiddelde Tesla vrij weinig benzine om vooruit te komen, ze moeten wél stoppen en het is ook fijn als ze al het vermogen op de weg krijgen middels de banden. En dat levert slijtage op.
Alleen al in Europa komt door deze slijtage 500.000 ton aan microscopisch kleine deeltjes vrij in het milieu, schatten onderzoekers. En daar moet als de dolle donder iets aan gedaan worden, vinden ze in Europa. Maar wat precies?
Filters om het fijnstof op te vangen?
Tja, daar zijn de baantjesjagers geleerden in Brussel nog niet helemaal uit. Want zoals we al zeiden, het is op zich prettig als een auto kan stoppen op de momenten dat dit nodig is en het is ook fijn als ze niet bij de minste of geringste bocht in de berm terecht komen. Dus remmen en banden blijf je nodig hebben.
En er zijn dan wel al filters ontwikkeld die het fijnstof opvangen, maar die zijn niet alleen nog niet uitontwikkeld, het zijn ook lelijke en lompe apparaten. Maar je weet, ook al werkt het niet, de EU is nooit te beroerd om het dan alvast maar te verplichten.
Met 1 klein kantpuntje, de verplichting gaat niet direct in. Want pas over 2 jaar komt Brussel met een rapport waarin meetmethodes voor deze uitstoot in kaart worden gebracht. Maar daarna ben jij met je EV ook gewoon een vieze vervuiler die keihard moet worden aangepakt. Althans, als de EU net zo te werk gaat als normaal…
Dat je het maar even weet…
koeberg zegt
Bij ‘uitstootnorm voor elektrische auto’s’ denk ik aan hoeveel Wattuur een auto mag verbruiken per kilometer. Een Tesla model 3 rijdt zuiniger dan een Audi etron zeg maar.
faalhaas zegt
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Ik dacht aan zoiets.
V8Vantage zegt
Met een EV ben je toch wel vervuilend bezig en misschien nog wel erger dan dat je denkt. Alleen niet alleen binnen Europa maar vooral in gebieden met belangrijke bossen / natuur. Zie bijvoorbeeld een artikel van vandaag: https://nos.nl/artikel/2452457-indonesie-ziet-in-nikkel-kans-op-rijkdom-en-macht-maar-dat-heeft-een-prijs. Dat komt dan nog boven op die uitgebuite kinderhandjes.
Dus je stoot minder uit maar kapt wel (indirect) de longen van de aarde weg. Dan kan je nog beter CO2 uitstoten waar de bomen weer van groeien in plaats van deze cyclus te onderbreken.
Het zwarte randje van de westerse vergroening…
Richmond zegt
Allen is dat niet alleen voor de ev accu’s, maar ook voor je smartphone, laptop etc. En vergeet niet hoe vervuilend het proces is om brandstof te maken;
https://www.trouw.nl/economie/methaanvervuiling-door-energiesector-is-veel-groter-dan-gedacht~b3e94ed4/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
rollingstoned zegt
Alleen zijn de accu’s van EV’s wel significant groter dan het batterijtje dat in je smartphone en laptop zit ;-)
Richmond zegt
Dat wel, maar ik wil zeggen dat de markt veel groter is. En iedereen wijst naar de accu van de auto’s, maar het is niet alsof de accu’s van de vele laptops en smartphones (die qua aantal meer zijn dan auto’s) van elvenstof zijn en 100% recyclet worden of via een circulair proces anders gebruikt worden.
HZW zegt
Vergeet niet al dat elektrische, gereedschap, stofzuigers, grasmaaiers, enz, op accu’s.
Europese wetgeving is zwaar ontspoort, als we hier Sahara zand met de regen mee krijgen, dan komt ook alle andere Sh#t wat de rest van de wereld de lucht in pompt, uiteindelijk hier een keer naar beneden.
Over 30 jaar rijd heel Europa elektrische en de rest van de wereld gewoon op brandstof.
rollingstoned zegt
Een lithium-ion battery pack voor één electrische auto bevat alleen aan lithium al ongeveer 8 kilo*, dus daar kun je heel wat smartphones en laptops van maken.
* according to figures from US Department of Energy science and engineering research centre Argonne National Laboratory
maotje zegt
Heel afrika loopt tegenwoordig met een smartfoon. En mensen kopen graag een nieuwe zodra er een nieuw model uitkomt. De levensduur van een smartfoon is dus ook nog eens veel korter.
Als je dat over een langere periode gaat uitsmeren ziet het er toch heel anders uit.
Flutterbear zegt
Klopt en die accu gaat 10 tot 15 jaar mee, potentieel zelfs nog dubbel als netbatterij. Vervolgens komt het daarna in een 95%+ recycle loop omdat grondstoffen winnen uit een batterij nu al goedkoper is dan in een mijn, waarschijnlijk pikken de recycling bedrijven het al op voordat ze ingezet worden voor netstabilisatie zodat de lithium naar een ironbased kan en het kobalt en nikkel voor vliegende apparaten (of auto’s).
Een smartphone gaat gemiddeld slechts 2-3 jaar mee en vele verdwijnen in ladeblokken of bij het restafval ipv dat ze recycled kunnen worden. Daarnaast is de verhouding van grondstoffen ook anders in een kleine accu en zit daar veel meer kobalt (uit Congo) om te stabiliseren. Bij een EV kan die stabilisatie vanwege de schaal met een fatsoenlijke BMS.
rollingstoned zegt
Dat een smartphone maar 2 a 3 jaar meegaat ligt meer aan Google/Android en de beperkte support. Dat is niet omdat de accu of smartphone na die tijd de geest geeft. Maar het is idd wel flink wat e-waste.
Zelf doe ik 4 a 5 jaar met een smartphone omdat Apple z’n hardware veel langer ondersteund. Ik hoef niet elk jaar de nieuwste, ik wil gewoon een ding dat altijd goed werkt en dat lang ondersteund wordt.
Wat dat recycleverhaal betreft, dit gaat natuurlijk net zo hard op voor electronica als smartphones. Ook hier kunnen grondstoffen recycled worden. Dat veel mensen ze in de la laten liggen doet daar weinig aan af. Dat is eerder een mentaliteitsprobleem imho ;-)
Brol zegt
Zoek: paradijs vrij van Eu-regels, goede wegen, weinig bevolkt, vaak goed weer.
Ben bereid mee te investeren in de infrastructuur samen met elke mede eigenaar van dat Paradijs.
Enkel auto- en motorliefhebbers welkom.
Wat hebben we toch aan al die regels die als enigste bedoeling hebben ons tot 100 jaar te laten werken.
sportabgasanlage zegt
Wat hebben we eraan? Een betere wereld achterlaten voor onze kleinkinderen wellicht? We zijn de afgelopen 200 jaar zo enorm egoïstisch bezig geweest dat de hele wereld naar de klote gaat. En met 8 miljard vervuilers zijn er regels nodig. Verbeter de wereld, begin bij jezelf, niet wijzen naar anderen.
NB ik ben een échte autoliefhebber, rij zelf een Porsche 981C, maar realiseer me ook dat het roer radicaal om moet als we over 100 jaar nog een beetje kwaliteit van leven willen voor onze nazaten. Er moet dus een einde komen aan fossiele brandstoffen voor energie en mobiliteit, microplastics en fijnstof. Het moet. Helaas.
HZW zegt
Overbevolking gaat deze planeet onleefbaar maken, er komt een moment dat er niet genoeg voeding geproduceerd kan worden om 10 Miljard plus mensen te voeden.
En als het 15 jaar duurt om van 8 naar 9 miljard mensen te gaan, dan zal het 10 jaar duren om er weer een miljard extra te hebben, en misschien wel 5 jaar voor weer een Miljard extra.
Er zijn op deze wereld meer, kippen, koeien, varkens om in onze be-voeding te voorzien, dan mensen, hoe milieu bevuilend denk je dat dit systeem is.
Onehp zegt
Amen. Hier ook autoloefhebber, of eigenlijk vooral liefhebber van autorijden, maar de manier waarop we bezig zijn…
En ik begrijp ook dat er ergens een regel moet komen om de BEV’s redelijk te houden voor hun doeleinde, zijnde mensen verplaatsen. Een gezinswagen hoeft geen 1000pk, en een taxi hoeft geen 2500kg te wegen. Alles heeft een impact, en als je die wilt beperken moet je vroeg met de spelregels komen.
Flutterbear zegt
Er zijn geen 8 miljard vervuilers. Het probleem is (onder andere) die 1,5 miljard auto’s en wanneer die andere 6,5 miljard mensen ook graag een eigen auto willen. Het wordt wel erg koloniaal om te zeggen dat zij dat niet mogen.
petroldrinker zegt
Of gewoon het aantal mensen gaan beperken, heeft sneller effect, en als je dan de co2 uitstoot etc verminderd gaat het nog sneller…..
Flutterbear zegt
Qatar? Dubai? Succes! Misschien dat je Azerbaijan ook thuis voelt. Alleen niet tegen het regime keren.. daar kom je alleen in het westen mee weg.
sportabgasanlage zegt
In dit geval zijn deze regels echt beter voor onze gezondheid én het milieu. Dus je kunt er lacherig over doen, maar fijnstof is een bewezen langzame moordenaar.
En het is overduidelijk dat zware EV’s potentieel meer remstof (muv regeneratief remmen) en bandenstof uitstoten dan ’n gemiddelde ICE.
Flutterbear zegt
Een EV remt alleen bij nood over onder de 5 km/u met de remschrijven. Je zal ze eerder moetne vervangen vanwege roest (geen fijnstof).
Wat betreft banden geloof ik het ook niet want ondanks ik redelijk vlot rijdt zitten na 45k de orginele set er nog onder. Mijn dieseltje ging sneller.
potver7 zegt
Wat is er mis met milieuregels? Tuurlijk, een EV heeft geen uitlaat om troep te spuwen, maar ondertussen misbruiken de fabrikanten de ruime subsidieregelingen wel om ons EV’s door de strot te duwen die te duur, te groot en te zwaar zijn. Allemaal SUV’s, maximaal volgestouwd met accu’s voor maximale range, motoren die idioot snel kunnen accelereren, en dan veel te brede banden omdat dat zo leuk staat
BMW heeft laten zien hoe je een EV bouwt met de i3, om vervolgens tot de cynische conclusie te komen dat er aan een iX veel meer valt te verdienen. Als die cyclus in te dammen valt met regels zoals dit, dan heb ik daar niks op tegen.
Richmond zegt
Maar diezelfde auto’s heb je ook als ICE, dus als ze niet als EV verkocht worden dan worden ze wel verkocht als ICE wat nog erger is. Een EV SUV is nog altijd schoner dan een ICE SUV of welke andere ICE auto ook. En ze worden niet door onze strot gedouwd, mensen kopen die en daarom worden ze gemaakt. Om diezelfde reden hebben we geen Scenic’s en Espaces meer.
Flutterbear zegt
BMW wilde de i3 eigenlijk niet verkopen. Hun elektrische 1 serie coupe was een groot succes bij de berijders en die hadden ze zo in productie kunnen nemen. Het was Tesla die uiteindelijk moest laten zien dat mensen gewoon een normale auto willen en geen hippie mobiel zoals de de Prius. Pas daarna kwam de EV markt op gang.
koeberg zegt
Het is juist Tesla dat een enorm hippie-imago heeft en dat mensen, vooral in de VS, dat merk willen rijden om een statement te maken en een groen imago willen voorwenden.
3246cm252kw zegt
Ze willen geld verdienen en niks anders. Millieu boeit ze helemaal niet!
faithnomore zegt
Wat een populistisch gezwets. We weten het hier allemaal beter dan wetenschappers.
Denk dat ze dat tegenwoordig wappies noemen.